Bouwverslag 1:200 Bismarck

hallo
foto's inbedden

[*img] dan de url van de foto [*/img]
maar dan zonder de sterretjes

@danny

danny je hebt gelijk maar als er echt grote gaten ontstaan dan moet je of wel plamuren of een papje maken van houtschuursel en witte houtlijm en dit als plamuur gebruiken
op de duitse site zetten ze het dek het laatste want ze schuren de latjes tot op de spanten weg en dus blijven de planken onder het dek
wel niet vergeten de klosjes te zetten voor je het dek gaat lijmen
anders krijg je later sommige stukken niet vast gezet
de kleine geschuts koepels zullen zeker door die klosjes vast gehouden worden
de achterste toren en die kleine koepels blijven bij mijn model ook op het dek staan terwijl ik de rest van de bovenbouw kan afnemen

groetjes raf

plamuur

@Raf,

Wat is het verschil tussen auto en scheepsplamuur? Je schreef dat in autoplamuur talkpoeder zit, wat zit er dan in scheepsplamuur? Al zowiezo is elk plamuur een open structuur en dus waterdoordringbaar. Ik zou niet graag met een stalen of polyesther jacht met alleen een plamuurlaag willen varen, denk maar aan roest op staal, osmoze bij polyesther en houtrot bij hout.

Je dient ter allertijden een aflak erop te zetten!! Het maakt dus niets uit, zolang je er maar geen Roodband opzet.:rolleyes:

groeten Paul

hallo paul

er is wel degelijk verschil tussen beide
maar ik zal eens op de verpakking kijken straks wat het verschil is
maar ik denk dat de yacht plamuur die ze bij voss chemie eigenlijk epoxy is
epoxy is wel water dicht daar waar polyester dit niet is

de ervaring die ik met schepen heb is dat je er veel werk in steekt om er eentje te bouwen en daar ik er heel veel mee vaar moeten ze ook degelijk zijn
een schip trilt als je aan het varen bent zelfs een duikboot trilt vooral als je veel stukken hebt die door het water klieven

door dat trillen en de verschillende materialen die voor een romp worden gebruikt
multiplex spanten ,messing assen en dan balsa of ander hout met daar plamuur opgezet en dan nog eventueel een dunne laag epoxy/polyester
wel door het trillen en de temperatuur verschillen komen er kleine haar scheurtjes
en zelfs met een op polyester basis aflak krijg je deze scheurtjes nog
je ziet ze haast niet en er komt geen water in je boot lekken maar ze tasten wel na een tijdje het hout aan en als dit jaren zo door gaat dan krijg je wel degelijk schade aan je model
daarom doe ik reeds 20 jaar een romp maken en daar dan een mal vanaf trekken om daarna de romp in polyester te maken en daar mee te varen
polyester spuit plamuur liefst sikens 2 komponente en daarna de aflaklagen met als laatste een satijn vernis
vernis is sterker dan verf daar er geen kleur pigment in zit
en dus dit maakt het model wat meer kras vast

maar ik ga achter die samenstelling van die yacht plamuur
al is hij wel veel harder te schuren dan de auto plamuur

groetjes raf

Toch snap ik het nog niet, het hekdeel...?

07_smoke_generator_exchaust_pipes.jpg

PICT1528.jpg

Bij nummer 21 zat in de landen die in deel 35 een vervangend juist deel hebben gehad een notitie over het gietdeel in nummer 23 (zie boven). Ik heb die notitie niet gehad. Dus ik denk dat wij het met het foute deel uit 23 moeten doen.
Ik denk ook dat de meesten van jullie deeltje 66 al onder 63 hebben geplakt. Bij het juiste gietdeel van de achtersteven moet dat er juist niet onder. Zie hoe hoog het anker zit op het 1:1 exemplaar. Bij ons komt dat omgerekend pakweg 1,5 meter lager te zitten.

Verder staat er in de gebruiksaanwijzing dat voor het niet varende model de dekdelen al vastgelijmd en gespijkerd kunnen worden. Maar we moeten toch nog een paar keer binnen zijn, o.a. voor het op een juiste manier boren van de gaten voor de roeren.

Na de 2e beplanking ga ik plamuur van Alabastine gebruiken (voor een niet varend model). Eerst gewoon huis en keuken plamuur voor de gaten en dan grijze spuitplamuur om de zaak strak te krijgen. Deze grijze plamuur heeft al een mooie marinekleur. Lijkt het alvast ergens op.

M.vr.gr. Leo

Laatst bewerkt:
hallo

het potje gevonden
het is yachtcare V-11 van voss chemie
artikel nummer 137.184
dit is een plamuur met glasvezel er in
dus voor grote gaten te vullen
maar er staat op het potje in heel kleine lettertjes
niet voor constant aan het water blootgestelde oppervlakken
dat weten we dan ook al weer
eens eventjes met iemand gaan klappen die me dit verkocht heeft
al heb ik nog nooit problemen met deze plamuur gehad

groetjes raf

Hallo Lagopus,
ik heb het voordek vastgelijmd, dan is het makkelijker om richting boeg de latjes aan te brengen. Bovendien zijn dit smalle latjes, 3 x 1,5 ipv de brede van 6 x 1,5 voor midscheeps.

Ik wil misschien nog wat met de boordkanonnen doen. Dus ik weet niet of het verstandig is om het voordek alvast vast te lijmen?

Lagopus

hallo

de kanonnen staan op ronde potjes
als je daar onder de opening maakt kan je later nog steeds een servo onder je kanon inbouwen en heb je plaats in de diepte om ook de kanonnen met een tweede servo op en neer te laten bewegen
je kan dan steeds langs boven je kanon verwijderen om als er een defect aan moest zijn iets te vervangen
kanon bruno staat mee op de bovenbouw de rest staan op het dek vast
een koker binnen in het potje blijft dan op het dek staan en het kanon met elektro schuift er dan overheen
zo blijf je een opstaande rand hebben om spat water geen kans te geven binnen te dringen
want echt hoog licht de bismarck niet in het water

groetjes raf
ps vroeger konden deze kanonnen ook bewegen maar het was 1 doorgaande rail waar ze over schoven en dit is in de loop van de 30 jaar versleten en niet meer vervangen
je gebruikt het toch haast nooit

Laatst bewerkt:
hallo

als je reeds het gat maakt waar het kanon moet komen te staan zou dat geen probleem mogen geven
jullie hebben nog niet het echte dek maar een onder dek
net zoals jullie nu de eerste planken op de romp hebben gezet
als je zo een pot zaag hebt(weet de echte naam niet maar dat zijn van die ronde zagen voor op een boormachine)kan je reeds een opening zagen
eventueel onder dat gat een stukje multiplex lijmen en dan boren
zo heb je wat meer vlees om het pvc buisje in vast te zetten
het mag nogal een grote buis zijn dacht een cm of 7
maar dat moet je zien als je die stukken krijgt
hoe hebben ze het op de duitse site gedaan ???
het stukje multiplex lijmen kan je reeds wel en daarna als je de maten van die kanonvoeten hebt kan je het alsnog opboren

groetjes raf

hallo

sh*t wat hebben die met die torens gedaan
die bij mijn boot zitten zijn uit plastiek
ze zijn gewoon hol met een paar dunne spantjes om de centreer pin te steunen
je krijgt zo een servo in die torens die ik heb zonder al dat gepriegel

dit geeft een heel andere kijk op het probleem

groetjes raf

hallo

ja dat zijn van die onveilige zagen
brrrrrrrrrrrr heeft mijn buurman haast zijn 5 vingers gekost
die durven uit elkaar vliegen

wat die foto's betreft jammie
daar is mijn boot een wrack tegen
zoveel details dat is niet normaal
als jullie al deze stukken gaan krijgen dan wordt dat zeker een pracht model
en om er dan mee te varen ???????

groetjes raf

@RAF,

Inderdaad, het zijn niet de veiligste en handigste uitvoeringen maar hebben hier wel hun naam aan te danken.

Die afbeeldingen zijn volgens mij een 3d computermodel. Als er een modelbouwer is die hem zo kan maken, nou petje af!

Misschien iets voor Paul Burghoorn, hij zal wel een eind in die richting moeten kunnen komen :D.

Lagopus

Laatst bewerkt:
Back