Bouwverslag 1:200 Bismarck

@raf,

Het midden dek is een goede 60,5 cm. Inderdaad zal de reling een hele klus worden, maar hier vinden we wel een oplossing voor.

Lagopus

@all,

Ik kom er zo juist achter dat mijn Bismarck iets bol is gaan staan :(. Vraag me niet waarom? Ik wil hem nu op een vlakke ondergrond gaan zetten met een gewicht er op. Is dit voldoende??

Lagopus

Christine,
't is hier ook van dattum :-(
Het wordt volgende week volgens de krantenman.
Ik dacht ergens gelezen te hebbendat dit normaal is in het begin. Kwestie van te zien hoeveel liefhebbers er zijn.
We zullen dus wat geduld moeten hebben. Als je een abonnement neemt moet je ook telkens 4 weken wachten.
tot wederhoren

hallo

60 cm en dat met 4 van die magneten vast houden ?????
en het bol staan wel dat is het hout dat aan het werken is
maar ja wie ben ik om iets te zeggen he
ik bouw nog maar een 30 tal jaren boten dus ik zal het zeker wel niet weten

groetjes raf

hallo

groetjes raf

Met 4 magneten gaat prima,

1) het zijn sterke magneten,
2) de romp houdt het dek ook erg goed op z'n plaats.

Oh ja, ik had er 60 besteld, dus ik kan hem vast nog wel vol proppen met magneten ;).

Ik twijfel niet aan jouw 30 jaar ervaring, Ik stel juist die vraag omdat ik zelf dit niet weet!

Lagopus

Laatst bewerkt:
hallo

als je die 60 cm opening verdeelt en je magneten op de uiteinden zet zoals je gedaan hebt dan blijft er ongeveer 40 cm over wat niet vast zit
ik zelf zou er nog twee extra in het midden zetten
het is niet dat de bovenbouw door de magneten niet goed vast zit
maar als je nu in de flank aangevaren wordt door iemand die zijn model door storingen of onachtzaamheid niet onder controle heeft
dan is de kans groot dat door de schok ,de hoogte van de opbouw en omdat je boot (in het slechtste geval)in het midden van de romp wordt gepakt ook nog eens aan de tegenover gestelde kant omlaag gedrukt wordt en zo door de rammende boot dwars wordt voortgeschoven
ontstaat er een golf waar je romp in wordt gedrukt en zo begint over te hellen
als je dan je bovenbouw verliest dan is er een gat van 60 cm waar water in stroomt
en dan wordt je boot tijdelijk een duikboot tot hij de bodem bereikt heeft en dan is het plots een titanic die rustig op de bodem licht

ik zou er een paar extra zetten je hebt ze toch gekocht en in vergelijking met je model is de prijs te verwaarlozen

groetjes raf

krom trekken

@all,

Ik kom er zo juist achter dat mijn Bismarck iets bol is gaan staan :(. Vraag me niet waarom? Ik wil hem nu op een vlakke ondergrond gaan zetten met een gewicht er op. Is dit voldoende??

Lagopus

dit probleem doet zich bij mijn ook voor Dit was eerst niet zo ,weet ook niet hoe dit komt, heb nu maar een paar zware stenen op het dek gelegt in de hoop dat het weer recht trekt.

hallo

ikke wel
ge moet eens gaan kijken hoe vroeger een schip op spant opgebouwd werdt
en ja ik zever weer over vroeger
in jullie boot zitten geen stevers in gebouwd
in de dek balken en ook niet in de spanten onderling
als je gevonden hebt wat ik bedoel dan zien we wel verder

groetjes raf

hallo

als je die 60 cm opening verdeelt en je magneten op de uiteinden zet zoals je gedaan hebt dan blijft er ongeveer 40 cm over wat niet vast zit
maar als je nu in de flank aangevaren wordt door iemand die zijn model door storingen of onachtzaamheid niet onder controle heeft
dan is de kans groot dat door de schok ,de hoogte van de opbouw en omdat je boot (in het slechtste geval)in het midden van de romp wordt gepakt ook nog eens aan de tegenover gestelde kant omlaag gedrukt wordt en zo door de rammende boot dwars wordt voortgeschoven
als je dan je bovenbouw verliest dan is er een gat van 60 cm waar water in stroomt
en dan wordt je boot tijdelijk een duikboot tot hij de bodem bereikt heeft en dan is het plots een titanic die rustig op de bodem licht

ik zou er een paar extra zetten je hebt ze toch gekocht en in vergelijking met je model is de prijs te verwaarlozen

groetjes raf

Okee daar kan je gelijk in hebben. Ik kan ook eventueel in het midden nog 2 magneten plaatsen.

Daarnaast ga ik denk ik mijn dek tussen de 2-de beplanking plaatsen (i.p.v. op de 2-de beplanting),

Lagopus

hallo

groetjes raf

Okee daar kan je gelijk in hebben. Ik kan ook eventueel in het midden nog 2 magneten plaatsen.

Daarnaast ga ik denk ik mijn dek tussen de 2-de beplanking plaatsen (i.p.v. op de 2-de beplanting).

Lagopus

Magneten

@ aan alle

Ik lees dat enkele van jullie nu 4 magneten willen plaatsen onder het midden dek van de bismarck .
Dit is volgens mijn veel te weinig zelf heb ik nu al 8 stuk onder het midden dek zitten en deze magneten zijn echt wel sterk,
Het Voordek heeft er nu 4 gekregen zodat ik er later altijd bij kan komen
En het achter dek heeft er ook vier .Zodat er nu totaal 16 magneten in de romp zitten. Dit lijkt me een realistisch aantal.

groetjes

.

hallo

groetjes raf

@raf
4 magneten of 4 schroeven die we ontvangen hebben, wat is het verschil?
Daarmee krijgen we die 60cm echt wel mooi strak.

hallo Tom

er zijn reeds twee boten BOL komen te staan ?????
eens alle postings lezen
dit is geen varend model maar een model dat je KAN laten varen en dat is een groot verschil
er ontbreken belangrijke verstevigingen in deze boot en die oplossing de ze hebben willen inbouwen die werkt niet want ze zijn uit 3 stukken en een versteviging moet uit 1 stuk zijn

groetjes raf

hallo paul

die wedstrijden ken ik reeds
dat zijn co2 kanonnen die daar in zitten
er is een heel reglement over die wedstrijden tevinden
deze schepen mogen alleen maar uit balsahout gemaakt worden
en naargelang de echte pantsering mag je meer lagen balsa zetten
er mogen ook pompen ingebouwd worden
kan je nog terug naar je haven geraken mag je het schip leeg maken en herstellen met papieren plakband
die amerikanen zijn echt wel gek hoor

groetjes raf

ff off topic,

ook een manier om je schip met werkende kanonnen uit te rusten

[URL="
- Big Gun Navy[/URL]=

greetz Paul

:2gunfire: Wat een idioten.

Best wel geinig om te zien hoor maar daar bouw je z'n schip toch niet voor.

Maar ja, het blijven amerikanen :hammer:.

Lagopus

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo Tom

er zijn reeds twee boten BOL komen te staan ?????
eens alle postings lezen
dit is geen varend model maar een model dat je KAN laten varen en dat is een groot verschil
er ontbreken belangrijke verstevigingen in deze boot en die oplossing de ze hebben willen inbouwen die werkt niet want ze zijn uit 3 stukken en een versteviging moet uit 1 stuk zijn

groetjes raf

Je hebt gelijk wat die versteviging van de romp betreft ik had ook al van af het begin mijn twijfel of het met die romp wel goed komt daar komt nog bij dat het bijna een jaar duurt voordat de romp eindelijk klaar is (43 weken en de lange tijd tussen de eerste paar delen )en al die tijd kan er via de buiten kant van de romp welke dan nog niet bewerkt is vocht in dringen waardoor het hout gaat werken

groetjes

Gerard

hallo

waarom denk je dat ik in heel veel postings aan het melden was KIJK UIT met water
in houtlijm zit water
ga je die gaasjes zetten wel in die lijm zit water
schuren moet je droog doen maar sommige gebruiken water
en die verwarmings buis daar wil ik nog niet meer over praten
dan over die latjes
een bastenen muur daar zetten ze de bakstenen ook niet recht boven elkaar
2190589640_16a3113505.jpg

bekijk bij deze foto eens de kielbalk die jullie ook niet hebben
2190589636_342576a68d.jpg

en op deze foto zie je het verspringen van de latjes
3265853418_599624f1a7.jpg

en hier zie de oplossing van het bol komen te staan
dekbalken.bmp

een huis heeft een fundament waar het op staat
deugt dit niet dan stort het gewoon in
een schip heeft geen fundament het is zelf dragend maar dan moet het ook wel goed gedaan zijn want anders gaat het net zoals dat huis beginnen vervormen tot het instort (bijwijze van spreken)

groetjes raf

hallo

waarom denk je dat ik in heel veel postings aan het melden was KIJK UIT met water
in houtlijm zit water
ga je die gaasjes zetten wel in die lijm zit water
schuren moet je droog doen maar sommige gebruiken water
en die verwarmings buis daar wil ik nog niet meer over praten
dan over die latjes
een bastenen muur daar zetten ze de bakstenen ook niet recht boven elkaar
2190589640_16a3113505.jpg

bekijk bij deze foto eens de kielbalk die jullie ook niet hebben
2190589636_342576a68d.jpg

en op deze foto zie je het verspringen van de latjes
3265853418_599624f1a7.jpg

en hier zie de oplossing van het bol komen te staan
dekbalken.bmp

een huis heeft een fundament waar het op staat
deugt dit niet dan stort het gewoon in
een schip heeft geen fundament het is zelf dragend maar dan moet het ook wel goed gedaan zijn want anders gaat het net zoals dat huis beginnen vervormen tot het instort (bijwijze van spreken)

groetjes raf
Hi Raf
je hebt volledig gelijk daarom heb ik ook meteen een tweede laag planken er op gezet en meteen alles geschilderd en er liggen steeds een paar zeer zware stenen op het dek en ook in de romp daarom zal ik voorlopig ook die tijdelijke standaard niet gebruiken pas als de romp helemaal af is tot die tijd blijven de stenen op het dek en in de romp liggen.

Back