Bouwverslag 1:200 Bismarck

Plamuur

Omdat bij mij het richeltje waarlangs je met de 2e beplanking moet beginnen niet overal even breed was heb ik dat aangevuld met plamuur en teven alle oneffenheden opgevuld, zodat de 2e laag plankjes zo strak mogelijk komt te zitten. Voor mij komt het allemaal niet zo nauw omdat ik een statische Bismarck bouw. Gebruik alles op waterbasis en mijn houtlijm houdt prima op de plamuur.

hey hey

Ik zit nou tegen het einde aan van de 1e beplanking. maar is het nu slim om de kiertjes en spleetjes te plamuren, of gewoon goed schuren en wachten op de 2e beplanking??

Mvg Bart
Wat je wel kan doen is de grotere kieren met guppa dicht maken omdat dit de zelfde eigenschappen heeft als hout

Eerder is in dit topic gesproken dat als je motoren vast lijmt je als je een motorstoring krijgt je deze er moeilijk uitkrijgt om ze eventueel te vervangen, ik heb hier het volgende op gevonden 2 boutjes losdraaien en je haalt het hele blok met motoren uit het schip.

Laatst bewerkt:
Eerder is in dit topic gesproken dat als je motoren vast lijmt je als je een motorstoring krijgt je deze er moeilijk uitkrijgt om ze eventueel te vervangen, ik heb hier het volgende op gevonden 2 boutjes losdraaien en je haalt het hele blok met motoren uit het schip.

fantastich idee heb je daar ;)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wel Negni ik ziet dat je de steunen ook vast lijmt in jou boot dat gebeurt ook met de onderdelen van hachette alleen zijn die in plastiek en worden de motoren ook vast geschroef dat kan men zien op de site die bismack en op de site built the bismarck daar vraag ik me af waarom moeilijk maken als het gemakelijk ook kan :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Christine,

Als je goed kijkt zie dat er maar 1 latje vast gelijmt zit waar je blok met motoren onder schuift en het achterste latje zit met 2 boutjes vast, als je dit latje verwijdert kan je het hele motorblokje er in een keer uithalen

Laatst bewerkt:
hallo

ontstoorders op de motoren niet vergeten te zetten
want al staat er op dat sommige ontstoord zijn heb ik genoeg hervaring met die speed 400 wat storingen aangaat
neem de setjes die je moet solderen op de motoren dan spaar je plaats en aan sluitingen
want die graupner blokjes die zijn nogal fors als ontstoor set
de rode punt is de plus van de motor
sluit je aan alle motoren de plus aan deze konector dan draaien ze allemaal dezelfde richting uit
dus een van de twee buitenste moet je anders aan sluiten zodat hij links om draait

groetjes raf
ps niet slecht bedacht dat je zo de motoren er nog kan uit halen alleen geld dat bij duikboten spijtig genoeg niet

motoren

Zeg Raf telt dat ook als je maar 2 motoren gebruikt dat de eene link en de andere rechts moet draaien ????? :confused: :confused::confused::confused:

hallo christine

ja dat telt zeker voor twee motoren
maar ik zou de optie van een derde motor ook mee inbouwen
zo kan je ten allen tijden toch een derde motor bijkopen
met twee motoren kom je toe met 1 regelaar en voor het roer een servo
dit is de basis waar je toch met de bismarck kan varen
een twee kanaals zender van conrad kan je daar goed voor gebruiken dat kost je een 60euro
en dit zit er bij
Bestnr.: 224278 - 89
I2-kanaals afstandsbediening 27 MHz
2 servo's
BEC-ontvanger
Schakelkabel
230 V stekkeroplader 7,2 V / 130 mA
Racingpack 7,2 V / 1500 mAh
8 penlitebatterijen.

het racingpack kan je meteen als vaar accu gebruiken
daar ga je een 30 minuten op kunnen varen als je de motoren goed hebt uitgericht
dit moet je doen met een ampere meter er tussen
en dit is de enige manier die juist is al de rest is gissen

wat de regelaar betreft zou ik voor deze gaan

De microprocessorgestuurde elektronische truck-snelheidsregelaars van de Top-serie zijn absoluut waterdicht en daardoor uitermate geschikt voor de inzet onder extreme omstandigheden. De hoge pulsfrequentie van 3000 Hz waarborgt een optimale aansturing van de elektromotor bij het voor- en achterwaarts rijden en in de vrijloop. En dat zonder uitgebreide programmering

Bestnr.: 226986 - 89
39,99 EUR

Technische specificaties
Afm.: (lxbxh) 41 x 35 x 16 mm
Stekkersysteem: JR
BEC-gegevens: 2 A
Permanente stroom: 30 A
Kloksnelheid: 3 kHz
Motorbegrenzing (turns): 15
Setup: Automatisch
Cellenaantal NiCd/NiMH: 4 - 10
Voedingsspanning: 4,8 - 12 V/DC
Massa: 37/69 g (zonder kabel/met kabel)

makkelijk in opzet en hij kan 30 ampere aan
wat je zeker niet gaat gebruiken
de hervaring met mijn bismarck is dat het sturen op beide motoren geen zin heeft
daar hij er gewoonweg niet op draait
het prijs verschil in een duurdere zender en een tweede regelaar speelt niet op tegen de winst in een bocht

daar bij meestal zijn de vijvers zo groot dat een bocht geen probleem kan zijn

wil je toch je kanonnen laten draaien dan kan dit zelfs met deze tweekanaals zender toch nog
koppel ze gewoon weg mee aan de uitgang van je roer
draait je roer draaien je torens mee
het kost je drie standaard servo's meer en wat kabeltjes
verlichting (als die al aan stond toen hij aan het varen ws)zet je aan met een schakelaartje
voor de navigatie verlichting en een tweede voor de scheinwerpers
over dag zie je deze lampjes haast niet branden en hoeveel keer ga je s'nachts varen ????
voor thuis op de kast is het met die schakelaars ideaal want dan moet je zender niet op staan en kan je voeden met zo een klein laad blokje dat bij je zender zit
voor de verlichting zou ik wel een tweede accu bij kopen want licht vreet stroom

een tweede optie wat zender betreft
Bestnr.: 227723 - 89
Afstandsbediening
Ontvanger
In- en uitschakelaar
Batterijbox
1 paar kristallen.
Kanalen: 3
HF-modulatie: FM
Frequentie: 40 MHz
Demonteerbaar: Nee
Servo-instelkoppel: 28 Ncm
Stroomvoorziening: 9,6 - 12 V/DC
Pulsmodulatie:

met deze installatie zit je op 40Mhz
maar geen lader geen servo's en geen accu
wel 2 proportionele kanalen en 1 schakel kanaal
een servo kost je 4.99 Bestnr.: 233751 - 89

NiMH 7,2 V racingpack 3300 mAh Tamiya
Bestnr.: 206029 - 89 25.99 euro
dit pack heeft wel meer vermogen dan datgene dat bij de andere zender zit

anders www.conrad.be
je kan daar ook bestellen en thuislaten bezorgen
en anders op naar de westfalen hallen in dortmund
naar de jaarlijkse beurs van 22/4 tot 26/4

groetjes raf

Laatst bewerkt:
Hallo Raf

bij het pack van 60 euro spreek je van een ampere meter er tussen te zetten maar vind ik dat en hoe zwaar moet die zijn en die onderdelen van conrad vind men die ook in de modelbouw winkel aan die prijs ??:confused::confused::confused:

Hallo Christine;

Er staat hier op de startpagina iemand die batterijen verkoopt.Goed en niet duur.

Misschien eens naar de concorde gaan zien.

Er is ook een goede vereniging(Nemo) in zwevegem waar ze je zekers perfekt zullen ondersteunen.

Grtz...

Marc

hallo

als je een digitale multi meter hebt dan zit daar een ampere test meter op
zelfs die kleine van de aldi kan je reeds gebruiken
die moet er niet tussen blijven staan maar dient alleen maar om je motoren juist te zetten tijdens het bouwen
deze meter zet je tussen 1 draad van de accu en de motor de andere draad gaat recht steeks naar de motor
deze begint dan te draaien en de meter geeft het verbruik weer
nu is het zaak die motor te schuiven tot dat de meter het minste verbruik aan geeft
IK zelf laat dan een druppeltje seconden klever vallen tussen de spant en de motor om deze vast te zetten
wel de motor niet meer bewegen want anders staat hij niet meer juist
nadat de motor een beetje vast staat kan je dan de motor met de schroefjes echt vast zetten voor de rest van zijn leven
moet hij terug los dan gaat dat druppeltje klever echt niet een probleem zijn om hem terug los te krijgen
dit doe je met al de motoren die in het model zitten

wat de besturing betreft

kan je een mercedes in een ford garage kopen aan de prijs van een lada???
niet dus
conrad heeft zijn eigen merk maar verkoopt ook andere merken
maar door de enorme inkoop kan een model winkel de concurentie niet aan met deze winkel
je kan via de website bestellen of via telefoon en dan bezorgt conad dat bij u thuis (soms gratis (reclame in het oog houden))

hier de link naar nemo
Modelbootclub nemo

deze mensen zullen u inderdaad raadkunnen geven
voor andere clubs in belgie bezoek onze club website (hier ineens de link naar de contacten) contacteren

groetjes raf

Back