Bouwverslag 1:200 Bismarck

hallo
maar waarom zou ik me eigenlijk nog druk maken PFFFFFFF
en het proberen uit te leggen en dan tot de constatatie komen dat er toch niemand iets mee doet
groetjes raf

Beste Raf,

Jij, met jouw meerjarige ervaring, weet als geen ander dat ook modelbouw een leerproces is. En sommigen draaien nu eenmaal nog niet lang genoeg mee om al jouw eerdere adviezen gezien te hebben. Dit is een vluchtig medium, en niet iedereen weet alle oude discussies terug te vinden. Dus af en toe je wijze adviezen herhalen moet dan maar.
Toen ik zo oud was als Stefan begon ik met het maken van zweefvliegtuigen. En in het begin: zweven ho maar, maar ze doken beter dan menige van jouw duikboten. Toen was er nog geen internet, dus moesten we alles zelf uitzoeken. Laten we blij zijn dat er nu jongeren zijn die met deze hobby beginnen, en ze optimaal helpen en laten leren van de fouten die wij zelf ook ooit gemaakt hebben. De jeugd heeft de toekomst, en deze hobby heeft alleen toekomst als de jeugd er niet alleen enthousiast mee begint maar dat enthousiasme ook vasthoudt. En wij oude l*ll*n kunnen ze daarbij misschien een handje helpen.
Dus wat mij betreft Raf, lekker doorgaan met je adviezen en af een toe een herhaling: het zij zo.

Met vriendelijke groet,

Ad Bakker

hallo

alle oude L*ll*en bij elkaar hahaha
beurt me weer wat op hahaha
ja jullie hebben natuurlijk ook gelijk maar mag ik er soms een punt hoofd van krijgen ja
en dan nu en dan er de brui aan willen geven

en inderdaad vroeger was er geen internet en moesten we het vragen aan wie we maar tegen kwamen en toch hebben we toen reeds goeie en mooie modellen gemaakt die er nu nog steeds zijn in sommige kasten en op zolders

waren we toen reeds zo goed
waren de materialen van in die tijd beter ???

nee we hadden weinig zakgeld en dat moest goed besteed en voor je iets ging doen zeurde je iedreen de oren van hun kop tot je wist wat je moest doen

nu is er internet en kan je het aan 1.000.000 ³ mensen vragen en opzoeken en weet ik nog allemaal wat je met dit medium kan

maar

[size=+9]doe dit dan ook [/size]
vooralleer je iets aan je model gaat verknoeien wat onheroepelijk de mist in is gegaan
want niet alles wat je mengt loopt goed af
A + B = C is niet altijd waar het kan ook D worden en dan is het meestal huilen en vuilbak

toch weer een beetje stoom kunnen aflaten hahahaha
en net niet ontploft bedankt oude L*LL*n
groetjes raf

Tussen eigenwijs en fouten zit wel een verschil vind ik

Beste Frederik,

Je daagt me bijna uit tot een filosofische verhandeling over "eigenwijsheid" en "fouten", maar ik beperk me tot de opmerking dat we zonder eigenwijze mensen waarschijnlijk nog in uitgeholde boomstammen zouden rondvaren, en dat zelfs geniale mensen af en toe ook wel eens een fout maken.

Met vriendelijke groet,

Ad Bakker

Raf,

He Raf een beetje voorzichting met dat jong van 13 jaar, Hij moet het net als ik (63 jaar) ook nog leren. Dus blijf ons tot vervelens toe adviseren. Enne van je fouten moet je leren.

Hoi Bismarckbouwers,
ff :offtopic:

We zijn allemaal
op de wereld om
van elkander
te leren
geen een is perfect en geen
een is er ideaal
het is nooit te laat
om te leren want
fouten maken we
allemaal.

Skip 67

hallo

ik bedoel het allemaal zo slecht niet en ben een beetje geergerd vandaag
zal aan het weer liggen hoor
dat je van fouten moet leren wordt heden ten dagen een dure aangelegenheid
vroeger een paar plankjes balsahout en een plannetje en je boot was haast klaar
hier gaat het over kijharde euro's die je moet neer tellen voor je romp

als nu BV dat gebruikte produkt reageert met die polyester en het vliegt extreem rond die 13 jarige zijn oren ???? dan ga ik mij echt niet gelukkig voelen hoor mensen
want ik had de uitleg gegeven om het zo te doen alleen ik kan de werking tussen de polyester en de andere reeds gebruikte produkten niet kennen

het is eenvoudig te verklaren

polyester op zich is een soort vernis
doe een dun plaatje zonder glasdoek op een deksel van een iglo ijscreme doos uit strijken en laat het uitharden
daarna haal je het er vanaf en laat het gewoon vallen
je hebt veel kleine stukjes want het is broos als glas

doe je hier nu glasvezel vlies of mat onder en laat het dan vallen dan veert het terug op gelijk er niets aan de hand is geweest dus vele keren sterker

het is zoals een tango dansen als je het juist doet dan is het een festijn om te doen en om naar te kijken al kan hiphop ook plezant zijn dit is het vergelijk tussen twee producten

de tango is de polyester en glasdoek de hiphop is dat anti schimmel ding
beide danstijlen doorelkaar is geen zicht al zijn ze opzich zelf alle twee wel goed

stel je voor je boot licht in het water aan de kade aan gemeert (geen fictie waar gebeurt)
mooi in het zonnetje te dobberen
heeft er plots iemand met een 65 kilo zware sleper storingen en komt recht op je boot af en ramt deze tussen wal en boeg?????kraaaaaaaaaaaaaak
daar gaan je latjes met je houtlijmen en je verband gaas en je mag lachen dat ze niet zinkt
licht er nog een gelijkaardige boot en die wordt ook geramt (wel pech voor de organisatie)zelfde senario ??????krak
door de G4 worden alle latjes als het ware 1 geheel en zo wordt de slag energie verdeelt over heel de romp
aan de buitenkant 1 a 2 lagen glasdoek die houden de romp bijelkaar en ook zij verdelen de energie over heel de romp
je gaat nog schade hebben maar minimaal en je gaat zeker nog met een bismarck naar huis kunnen keren om de wonden te likken met wat polyester en nieuwe paintsjob
en terug binnen de korste keren aan het water te komen staan

senario 1 daarbij loopt het geheid minder goed af en ik denk dat daar alleen nog maar schroot te rapen valt

daarom mijn reactie al was ze inderdaad mischien wel een beetje tegen de limiet
en mijn excuses daar voor
groetjes raf

Bismarck

Wat denk je van een heuse torpedo aanval op de Bismarck, dan maar beter een glasmat, zelfde effect als een gelaagde auto voorruit.
Gaan jullie heren de bouwtijd van de echte Bismarck nog overschrijden met de modelbouw tijd?
Succes, het blijft een fraaie oorlogsbodem
grt
Hawser

ik wil er heus wel glasvezel enzo over doen , maar ik ken helemaal niemand met ervaring ofzo :( ,
Stefan,

Ik ga straks mijn romp bekleden met glasvezel, Ik heb ook geen ervaring.
Maar met de adviezen van onze Belgische buur denk ik dat het wel gaat lukken. Ik woon niet heel ver weg van Nieuwegein (bij Woudrichem). Dus misschien kan ik je na mijn ervaring met glasvezel je wel een handje helpen.

hallo

ik zit dus naar een oplossing te zoeken om het jullie aan te leren via dit topic

kostprijs drukken omdat het toch maar om te leren is

een houten balkje is net hetzelfde als je romp
dus koop of haal ergens een balkje wat je net zo glad schuurt als je romp

dan om geen glasdoek te verknoeien neem oude glasgordijnen
het is niet hetzelfde maar het werkt wel want de structuur daarvan is haast dezelfde als je glasdoek

het kost je wel een beetje polyester maar zo verknoei je niet je mooie romp

doe nu eerst je plank of balkje instrijken met polyester hars welke je hebt gemengt met de harder (meestal is dit een potje mec en het hoort vloeibaar te zijn als water)zoniet heb je de verkeerde polyester hars (die met een tubetje is de verkeerde)
bestel je bij een polyester boer bestel dan het azuro type van hars
deze kan beter tegen warmte en is blauw/groen gekeurt
als je harder toevoegt zie je de hars licht verkleuren en ook je potlife kan je daar goed aan zien
zolang hij groen is kan je er mee werken
wordt de polyester bruin vernis kleurig dan is het feestje over
maar niet teveel af ineens voor de proef kom je met een 25 gram reeds voldoende toe

probeer nu de doek er glad over te krijgen en te impregneren met hars
tot hij er mooi glad over licht
zo zie je ook dat je de kimkielen nog niet moet aan brengen daar doek zich niet in hoeken laat wurmen
kan je proberen met een tweede latje als het proefstukje is uitgehart er op te zetten en een tweede laagje te leggen
om dan de hoek te maken wens ik je veel geluk LOL

dit is vuilbak materiaal dit plankje maar zo krijg je toch een beetje het gevoel van wat je mag en niet mag doen met de polyester

hopelijk heb ik nu mensen een beetje op de goede weg gezet en lukt het na een paar keer ook op de romp
de borstel direct na het harsen uitspoelen in aceton zo kan hij een paar keer gebruikt worden

en denk er aan het is niet zo belangrijk maar polyester heeft toch een temperatuur van minstens 18 ° nodig om goed uit te harden

verluchten ,handschoenen en al stinkt epoxy niet het blijft even gevaarlijk voor je gezondheid

groetjes raf

Beste Ralf en Stefan,

Het was wel spannend, maar ik denk wel dat het goed gelukt is dat bekleden met epoxyhars en glasvezel 25 gr. Dat spul gekocht bij de zaak in Waalwijk (dank voor de man uit zeeland voor de tip).
Samen met Tiny (echtenote) de zaak zo goed mogelijk van te voren doorgesproken hoe we het zouden doen. Nog eens goed de gebruiksaanwijzing en jullie tips doorgenomen (op het laatste moment kwam Ralf nog met de Aceton tip, Nagellakremover van Tiny).

We hadden de epoxyhars voorverwarmd tot 33 graden, daarna 70 gram hars grondig gemengd met 28 gram verharder. Daarna de romp dun geschilderd met de hars. Met z'n tweeen de glasmat eropgelegd en met de kwast getamponeerd. Er kwamen nog een tweetal vouwven in die we hebben doorgeknipt en overlappend gemaakt.

Helaas had ik al de stabilatoren aangebracht. Gelukkig heeft dat geen echte problemen gegeven nadat ik met een scherp mesje de glasmat over de gehele lengte van de stabilatoren had ingesneden. Ook de boeg, de hek en het asstuk ingesneden en getamponeerd.

Wij hadden genoeg epoxy aangemaakt en hadden nog iets over. Vanaf het mengen van de epoxy zijn we ruim 30 minuten bezig geweest.

Het resultaat ziet er goed uit, maar hadden inderdaad geen tijd om foto's te maken, daar heb je echt een derde man voor nodig.

En nu maar afwachten hoe de romp opdroogt.

Alle adviseurs bedankt!!!!!:thumbsup:

hallo

het is gewoon raf hoor hahaha en geen dank
de vouwen ??? hadden er niet mogen komen nu heb je wat meer schuur werk
en epoxy schuren ??? das veel elleboog werk dat kan ik je vertellen
steeds schuren met een blokje nooit met 1 laagje schuurpapier

heb je geen blokje dan het schuurpapier (normaal a4 vel )in drie lange banen knippen (arme schaar )deze baan in drie plooien en met dit paketje schuren
is het schuurpapier vol wissel je gewoon van kant en je kan verder tot je de drie kanten hebt gehad

epoxy/polyester nooit droog schuren maar met enorm veel water er bij
zo een dikke spons en een volle emmer water en lekker de romp nat houden
zou gaat je schuurstof dat anders krassen gaat maken van je romp vanaf
als je niet buiten kan schuren dan over een badkuip met een paar balkjes een szoort van rek maken en daar je romp op leggen
want dat schuur water is echt een grote vuiligheid
maar tegenover droog schuren heb je haast geen stof in de lucht dus het vrouwtje blijft het goed vinden zolang je de rommel in de badkamer maar weer opkuist
en de spons kan je dan laten waar ze is je pakt gewoon de sproeier van de douche

de plooien kunnen komen door dat de kimkielen er reeds opzaten want normaal vallen ze buiten je romp aan de dek kant

en vooral nu de romp gerust laten tot alles helemaal is uit gehart want anders lost de doek aan de kant van je dek en dat wil je zeker niet hebben

groetjes raf

Beste Raf,

Ik ben voorzichtig begonnen met schuren. Op sommige plaatsen is de glasmat toch niet helemaal glad. Als ik die wegschuur dan ontstaat er een gaatje in de glasmat. Het lijkt mij het beste dat ik deze hobbeltjes wegschuur en daarna de helezaak nog eens met expoxy bewerk als een soort lak. Dan blijft denk ik de boel waterdicht. Is dit een goed of een slecht idee?

hallo paul

normaal had heel je glasmat doordrongen moeten zijn ????
heb je eerst een laag epoxy op het hout gezet???
en daarna de glasdoek
dat had ik toch duidelijk vermelt in mijn text
deze eerste laag dient om het hout te verzadigen zodat er bij het harsen van de doek voldoende hars IN het doek zou dringen en niet door drong in het onderliggende hout

door het doek heen schuren is niet zo een goed idee
maar als het niet anders kan ja dan kan je niet anders
eventueel een tweede laag doek er over heen doen als je deze ruw hebt opgeschuurt

ik zelf heb nooit dit probleem gehad trouwens ????

groetjes raf

Beste Raf,
Ik had zeker de romp eerst voorzien van epoxy, daarna het glasdoek en dan weer epoxy. Het glas doek was dan ook goed doordrengd. Maar terplaatse van vermaledijde stabilatoren onstonden dus kleine plooien die iets bobbelen, de vlakke bodem en andere vlakken zijn redelijk tot zeer goed glad. Ook de bobbels zijn verzadigd van epopxy. Die paar bobbels moet ik dus wel doorschuren. Blijft de vraag terplaatse van de doorgestuurde bobbels opnieuw epoxyhars aanbrengen of de dhele boot voorzien van epoxy of te doorgeschuurde bobbels gewoon plamuren nadat ik de primer heb aangebracht? Het zijn plekjes van een paar vierkante milimeter.

hallo

als het hout daar onder voldoende epoxy heeft kunnen opslurpen dan ga je daar niet aan stevigheid verliezen of minimaal
het is de vraag of het voldoende water dicht gaat blijven
ik denk dat het beste is om met een boortje het gaatje dieper te maken (tandarts spelen)
trapezium vormig naar binnen toe uithollen en daarna terug een beetje epoxy er inlaten druppelen tot het gaatje is opgevult

zo krijg je een plugje wat er zeker niet uitkan doordat het binnen breder is dan buiten

dan alles voorzichtig terug vlak schuren en van een laagje spuitplamuur voorzien voor het primeren

groetjes raf

Bijeenkomst Bismarck bouwers

Hallo allemaal,

Ik heb pas een reactie ghad op mijn vraag om de vragenlijst in te vullen. Ineens geen interesse meer op zijn julliw allemaal bezig om de nieuwe zending te verwerken.
Dus even tussendoor Graag reactie op de vragenlijst.

Service van Beta Press

Medebouwers,

In tegenstelling tot berichten van enkele collega bouwers heb ik weer eens goede service van Betapress gekregen. Afgelopen woensdag gebeld dat er een onderdeel van de achterste seinpost gebroken was (*uitgave 63) en vandaag al het vervangende deel binnen.

Theo

Back