Bouwverslag 1:200 Bismarck

Ik heb een vraag over het zwart maken van messing met een chemie´s product.

Bocdan,

Ik ben dit wel eens tegengekomen, maar heb er geen ervaring mee. Voor de kanonnen van mijn HMS Victory heb ik indertijd ook gezocht, maar het bedrijf(je) dat het zou doen liet het op het laatste moment afweten. Dit "Blacken-It" was ik toen niet tegemgekomen, en ik heb er dus geen ervaring mee.

Groet,

Ad Bakker

PS
Ik realiseer me ineens dat in de USA bestellen van dit soort (chemische) produkten niet mogelijk is. Had pas zo'n ervaring met isolerende lak, order werd gecanceld. Dit wel in Nederland gevonden, maar dat vind ik wel aan de prijs..........
Volgens deze modelbouw site kan je het ook met Chlorix proberen......

Laatst bewerkt:
messing

@bocdan, jij hebt zeker delen bijgekocht die wij nog niet hebben? Ik zag namenlijk in je fotoalbum dat jij al messingdelen hebt voor het bovenste gebouwtje op de voorste opbouw.

En iets van kranen enzo. Zien er wel mooi uit.

Hallo Allemaal.

Ik heb een vraag over het zwart maken van messing met een chemie´s
product.
daar is iets voor in de handel, ik dacht van Natronloog, maar ben het
me helemaal niet zeker.
Weet iemand hier iets over, en waar je zoiets kan krijgen.:confused:

Bocdan,

Koop maar een spuitbus ovenreiniger zit precies hetzelfde in, Natronloog of caustic-soda,en ik weet zeker dat je messing zwart wordt.

Skip.

Natronloog of caustic-soda,en ik weet zeker dat je messing zwart wordt.

Natronloog weet ik niet, maar caustic-soda gebruik ik als ontwikkelaar van messing met een fotogevoelige laag. Bij het ontwikkelen krijgt het "kale" messingoppervlak een mooie koper tint, en wordt beslist niet zwart. Of het zou zo moeten zijn dat je het er heel lang in moet laten liggen. Ontwikkelen kost over het algemeen niet langer dan enkele minuten.
Dit soort "huis, tuin, en keuken" oplossingen zijn natuurlijk eenvoudig uit te proberen. Je moet dan het resultaat denk ik wel goed beoordelen of het ook echt blijft zitten. De industriële processen gebeuren op zo'n 140-150 graden Celcius, en dat is natuurlijk niet voor niets.

Groet,

Ad Bakker

Natronloog weet ik niet, maar caustic-soda gebruik ik als ontwikkelaar van messing met een fotogevoelige laag. Bij het ontwikkelen krijgt het "kale" messingoppervlak een mooie koper tint, en wordt beslist niet zwart. Of het zou zo moeten zijn dat je het er heel lang in moet laten liggen. Ontwikkelen kost over het algemeen niet langer dan enkele minuten.
Dit soort "huis, tuin, en keuken" oplossingen zijn natuurlijk eenvoudig uit te proberen. Je moet dan het resultaat denk ik wel goed beoordelen of het ook echt blijft zitten. De industriële processen gebeuren op zo'n 140-150 graden Celcius, en dat is natuurlijk niet voor niets.

Groet,

Ad Bakker[/QUOTE

Beste Ad,
Dit artikel vond ik ergens toen ik aan het Google was:
Het zwart maken van messing.

Iemand bereikt de laatste tijd hele mooie resultaten met behulp van het reinigingsmiddel "Glorix", uit de gele flessen, u kent ze vast wel. Hij verwijdert eerst de altijd aanwezige oxidelaag, ontvet de onderdelen zeer grondig en laat ze vervolgens een nachtje in een potje met Glorix liggen. Als het wel eens mislukt blijkt meestal dat het schoonmaken van het oppervlak niet optimaal is verlopen of dat het onderdeel toch ongewild in aanraking is gekomen met de vingers. Als het gedraaide onderdelen betreft, steekt hij ze af en pakt ze alleen aan met een schoon papiertje. Zonder ontvetten gaan ze direct de Glorix in. Het resultaat is verbluffend. Een mooi matzwart laagje en het ruikt nog fris ook! We moeten maar hopen dat Unilever de formulatie van dit product nu niet al te snel wijzigt.

De grote vraag is:

Hallo Allemaal.

Ik heb een vraag over het zwart maken van messing met een chemie´s
product.
daar is iets voor in de handel, ik dacht van Natronloog, maar ben het
me helemaal niet zeker.
Weet iemand hier iets over, en waar je zoiets kan krijgen.:confused:

Bocdan e.a.,
En waarom willen we het koper zwart hebben??????????

koper zwart maken

jongens

Bedankt voor de ontzettend vele reacties.
als eerste even een antwoord waarvoor?? : de zogenaamde matrassen die
in het pijlgedeelte komen zijn zoo fijn, dat ik ze niet wil spuiten, maar zwart
wil maken, de anker ketting is van messing, dus moet ook zwart, en zo zijn
er meer KLEINE dingen die je ( denk ik) beter zo zwart kan maken dan
spuiten,(eerst primer. dan verf) waarbij de dedaillering vervaagt of ver
dwijnt.
En ik had op de Duitse site gelezen dat ze dat zwart maakten met
een produkt, natron lauge, jongens zodoende, maar ik hou me open
voor andere sugesties.

Willem,
die ets deeltjes zijn NIET gekocht. De foto kwam ik tegen op de site
en heb hem gedownload, kan ik altijd kijken of ik iers vergeten ben.
Hoe vind je het album??

Album

Vind de foto's zeer aardig die je erin hebt staan. Maarre...waarom heb jij op sommige dekken gaten erin zitten? Heb i kergens overheen gelezen of ga jij iets doen wat niet standaard is?

Verder

Bocdan,

Zo te zien heb jij al meer delen ontvangen dan ik. Ik zie dat je de bovenste dekhuizen al helemaal bekleed hebt. Maar die messing spullen heb ik nog niet, wanneer heb je die ontvangen?

Misschien dat je bij een modelspoorwinkel kunt informeren naar spul om messing te zwarten. Ik heb een artikel gelezen waarbij ze de koppelstangetjes tussen de wielen in een vloeistof legden om ze zwart te maken.
Dat was gewoon een product dat te koop was puur en alleen omdat zwarten te doen.

Laatst bewerkt:
Vind de foto's zeer aardig die je erin hebt staan. Maarre...waarom heb jij op sommige dekken gaten erin zitten? Heb i kergens overheen gelezen of ga jij iets doen wat niet standaard is?

Willem1980.

Die gaten die in de dekken zitten, zijn voor de schroeven om het dekhuis
vast op de romp te krijgen.
Het voorste dek huis is wat krom getrokken en wipt een beetje.
Om dit er uit te krijgen schroef ik het aan de romp vast, daar moest
ik een gat voor in het dekje boren, maar dat is heel dun, dus dat
werd niet zoo mooi , een probleem is het niet want er komt nog een
houten dek overheen, tegen die tijd hoop ik dat het dekhuis weer
recht is:rolleyes:

dekhuis bekleding

LeoS

Nee ik ben bij hetzelfde nummer als jullie hoor, maar de foto´s heb ik van
een forum vriend in Duitsland, die mij er op wees dat sommige delen niet
correct zijn qa afmeting of nummering, de delen waar het dan overgaat
doe ik down loaden, zodat ik de foto kan na zien en jullie een tip geven
als er iets niet klopt.
Wat ik al verschillende malen heb gedaan.

Wat betreft het zwarte van messing, daar ben ik uit, dank zij het
forrum.
Iemand heeft aangehaald dat het met glorix zou gaan, dat hebben we
in huis, dus een beetje in een glaasje gedaan, en een proef stukje mes
sing er in
Na een uurtje ging ik kijken, en wat denk je juich,juich,juich. het
proef stukje was mooi zwart geworden.
Hier voor allen bedankt, de oplossing was zo dichtbij.:p:p

waarom Zwart

Hallo Allemaal.

Ik wil nu de vraag beantwoorden waarom zwart??
Nu, ik heb het boek over de Bismarck, van Thomas Schmid, die erg
veel onderzoek gedaan heeft naar dit schip, en er zelf een model van heeft gebouwd.
En nu dat model wijkt in sommige delen van andere af.
Zo zijn de kleuren van bepaalde onderdelen afwijkent, van wat Amaty
op geeft.
De drie peilinstalaties zijn zwart.
de boven zijde van de mast is eveneens zwart.
De romp heeft de tarn strepen, zoals opgegeven.
De kanons lopen zijn Onderzee boot bodem grijs, nr is bekent bij mij.
De boven zijde van de kanonnen is dekkleur, donker grijs.
De vacuum zakken om de lopen zijn wit.
De reddings vlotten zijn geel, kleur nr bekent.
De gang way is teak kleur.
De boven zijde van de schoorsteen is zilver.

Als je dit allemaal ziet, en leest, dan begrijp je dat die kleuren niet
over heersen, maar wel het monotome grijs van een oorlogschip
een beetje breken, het schip gaat er wat van leven.
Anders kan je hem helemaal in elkaar zetten, de spuit met grijs er over
en klaar is kees.
Dat wil ik voorkomen, zodoende de keus om het model de zelfde kleuren
te geven als Thomas.
het is meer werk ,maar dat geeft niet.

Binnen kort zie je de eerste foto's van het zwarte van de matras,
dat is dat gaaswerk, wat voor de vuurleidstand zit.;);)

Laatst bewerkt:
Nr verwisseld

LeoS.

En de andere.

Dit is dat onderdeel waar waarschijnlijk de onderdelen 816/817 en 818/819
zijn verwisseld, nu begrijp je waarom ik die foto download, kan ik hem op de site zetten, heeft iedereen er wat aan, en men is gewaarschuwd.
full

De nr waar het om gaat zitten in de verschansing die een beetje bol staat.:cool:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Bismarck bouwers,

Ik heb een aantal foto's van mijn vorderingen in een fotoalbum geplaats. Hoe je deze in een bericht kan plaatsen weet ik helaas (nog) niet. Als ik op Mijn foto's toevoegen klik, vult de hele foto het bericht venster.

Deze Bismarck is mijn eerste modelbouwboot die ik bouw. Ik had hiervoor alleen wat modelbouw ervaring als spoorwegmodelbouwer vanuit mijn jeugd.

Ik hoorde destijds in de reclame boodschappen op T.V.: "Iedereen kan het"
Dus ben ik ook aan het project begonnen maar vind het niet echt makkelijk :confused:

Ik ben zeer benieuwd naar jullie gewaardeerde kritiek :-D

Groeten,

Carl

album

Hallo Bismarck bouwers,

Ik heb een aantal foto's van mijn vorderingen in een fotoalbum geplaats. Hoe je deze in een bericht kan plaatsen weet ik helaas (nog) niet. Als ik op Mijn foto's toevoegen klik, vult de hele foto het bericht venster.

Deze Bismarck is mijn eerste modelbouwboot die ik bouw. Ik had hiervoor alleen wat modelbouw ervaring als spoorwegmodelbouwer vanuit mijn jeugd.

Ik hoorde destijds in de reclame boodschappen op T.V.: "Iedereen kan het"
Dus ben ik ook aan het project begonnen maar vind het niet echt makkelijk :confused:

Ik ben zeer benieuwd naar jullie gewaardeerde kritiek :-D

Groeten,

Carl
mokey.

Ik heb je album zitten bekijken, het ziet er goed uit, maar, wees voorzichtig
met het hekwerk, doe dat beschermen als je er aan werkt.
je romp moet je nog wat schuren, liefst waterproof papier, zodat hij spiegel glad wordt, en als je ergens mee zit, op het Forum er mee.
Kom je er altijd uit.

P4056443 forum

Laatst bewerkt:
Foto's

Mokey,

In je album dubbelklik je een foto. Die komt dan groot in beeld. Daarover ga je diagonaal met je muis met links ingedrukt, zodat er een blauw vlak overheen komt. Uitkijken dat je enkel de foto blauw maakt en niet de tekst die er bij staat. Dan doe je Ctrl+C en ga je naar je bericht (klikken op de plaats waar hij moet) en doe je Ctrl+V.
Dan staat ie in je bericht en kun je er eventueel nog tekst bij typen of meerdere foto's plaatsen. Die kun je scheiden door spaties komen ze naast elkaar met ruimte ertussen, of met harde returns dan komen ze onder elkaar. Succes.

Back