Bouwverslag 1:200 Bismarck

Ik heb me niet zo heel veel aangetrokken van de RAL nummers omdat ik toch nergens de benodigde kleuren kon vinden... Het grijs op de romp en opbouw is gewoon primer van motip, in het echt waren dit RAL 7000 op de romp en RAL 7001 op de opbouw. Voor het zwart-wit heb ik wel verf kunnen vinden, dit zijn RAL 9005 en RAL 9010. Het donkergrijs zou eigenlijk RAL 7024 moeten zijn, maar ik heb een donkerdere variant gebruikt, namelijk Ral 7016.
Het rood wat ik heb gebruikt is RAL 3004, terwijl in het echt RAL 8013 gebruikt werd. Hierbij moet wel vermeld worden dat RAL 3004 alleen te gebruiken is als je er daarna een matte lak overheen zet, als je hem gewoon 'bloot' laat neigt ie meer richting paars dan rood...
De bussen die ik gebruikt heb zijn die van platinum colors, dit zijn prijzige bussen, 11,95 per stuk, maar de verf dekt zeer goed. Je moet enorm opletten bij het gebruik want de verflaag krimpt niet in zoals dat wel bij primer gebeurt. Bij primer kun je het je soms veroorloven om een iets dikker laagje te zetten omdat het uitdampt, details worden dan weer zichtbaar, maar bij deze verf hard de dikke klodder gewoon uit. De verf is meestal binnen 10 minuten stofdroog. Hier moet je bij koudere temperaturen mee uitkijken aangezien de verf dan niet lekker vloeit, ik had al snel last van een sinaasappelhuid-effect...

Kleuren van het Bismarckmodel

Hallo bismarck bouwers,

Ik ben nogal bezig geweest met het maken van onderstaand overzichtje van de benodigde Vallejo ModelAir Airbrushverf. Ik heb het zo nauwkeurig mogelijk samengesteld op basis van de officiele RAL-kleuren. Als iemand daarop commentaar heeft dan hoor ik dat graag.

Kleuren van de Bismarck volgens kleurenschema versie 3 volledige camouflage op romp en opbouw (winter 1941). RAL en Vallejo ModelAir

Er zaten fouten in dit overzicht

Laatst bewerkt:
deze kloppen ( volgens mijn schema) sowieso niet:

Waterlijn : Zwart RAL: 9004 ModelAir: 71.057
dit is waarschijnlijk RAL 9005, maar komt erg in de buurt van de door jou gekozen kleur, dus geen probleem.

Bovenwaterromp 2 : Lichtgrijs RAL: 7001 ModelAir: 71.051
Ik neem aan dat je hiermee het gedeelte boven de knik in de romp bedoelt, dit was gewoon RAL 7000, net als het gedeelte onder de knik.

Camouflage 2 : Antraciet grijs RAL: 7016 ModelAir: 71.056*
Als je hiermee de zwarte strepen bedoelt, die zijn RAL 9005, net als de waterlijn, als je hiermee de grijze vlakken op de boeg en steven bedoelt, deze waren RAL 7024.

Nou weet ik niet waar jij de kleuren vandaan hebt, maar zo is het uit mijn onderzoek gebleken, kan zijn dat jij een andere bron hebt...

Aangepast kleurenoverzicht

Hallo bismarck bouwers,

Naar aanleiding van commentaar heb ik enkele aanpassingen gemaakt in het overicht. Eventueel commentaar is zeer welkom.

Kleuren van de Bismarck volgens kleurenschema versie 3 volledige camouflage op romp en opbouw (winter 1941). RAL en Vallejo ModelAir

Onderwaterromp : Roodbruin RAL: 8012 ModelAir : 71.039*
Waterlijn : Zwartgroen RAL: 6015 ModelAir: 71.021
Bovenwaterromp 1 : Grafietgrijs RAL: 7024 ModelAir: 71.054*
Bovenwaterromp 2 : Pelsgrijs RAL: 9000 ModelAir: 71.051*
Camouflage 1 : Wit RAL: 9010 ModelAir: 71.001*
Camouflage 2 : Gitzwart RAL: 7005 ModelAir: 71.057*
Opbouw : Zilvergrijs RAL: 7001 ModelAir: 71.051
Kanonnentop etc. : Donkergrijs RAL: 7024 ModelAir: 71.054*
Dek van boten : Mahonie RAL: 8016 ModelAir: 71.036
Vliegtuig bovenzijde 1 : Zilvergrijs RAL: 7001 ModelAir: 71.051*
Vliegtuig onderzijde 1/2: Grijsblauw RAL: 6027 ModelAir: 71.046 *
Vliegtuig Bovenzijde 2 : Camouflagegroen RAL: 6002 ModelAir: 71.019*
Brandslangen : Fire rood RAL: 3000 ModelAir: 71.084
Reddingsvlotten : Donkergeel RAL: 1023 ModelAir: 71.002*/**
Boei rood : Verkeersrood RAL: 3020 ModelAir: 71.003*/**
Boei groen : Donkergroen RAL: 6024 ModelAir: 71.007*/**
Klok/schroeven : Brons RAL: 1004? ModelAir: 71.078*
Dekbetimmering : Matte vernis RAL: ModelAir: 71.059
Grondverf : Grijze primer RAL: ModelAir: 71.097
Airbruscleaner : Airbruscleaner RAL: ModelAir: 099
Verdunner : Thinner RAL: ModelAir: 061

* Beste ModelAir kleurnummer bijgezocht
** Andere ModelAir kleur bijmengen

Helaas komt de tabel niet mooi over. Als je het naar een teksverwerker kopieert kun je zelf de tabs invoegen.

Laatst bewerkt:
Klopt zo te zien helemaal :)
alleen bij camouflage 2 heb je een typefoutje gemaakt, dat moet natuurlijk 9005 zijn in plaats van 7005 ;)

kleuren nr.

Beste Paul.

Het werk wat je gedaan hebt, daar hebben we wat aan, je hoeft zelf niet veel meer te zoeken. dat heb jij al gedaan.
bedankt.

waterlijn

Paul.

De waterlijn van de Bismarck was niet zwart. Maar duikboot grijs,
dat is heel donker, ik heb wel een live color nr voor je, dat is ua 607.

waterlijn

Bocdan,
Waar heb je die informatie gevonden van duikbootgrijs. Ik kan die nergens vinden.

Beste Paul.

Waar ik die informatie precies heb gevonden weet ik niet meer, maar ik heb hem gelezen, in de kleur opgaven van de bismarck zelf.
En er bestaat een kleuren foto van de Bismarck zelf, waarop je duidelijk kan zien dat de waterlijn niet zwart is.
Als ik dat soort informatie lees, maak ik er altijd een notitie van, maar schrijf niet op waar.

Kleur waterlijn

Beste Paul.

Waar ik die informatie precies heb gevonden weet ik niet meer, maar ik heb hem gelezen, in de kleur opgaven van de bismarck zelf.
En er bestaat een kleuren foto van de Bismarck zelf, waarop je duidelijk kan zien dat de waterlijn niet zwart is.
Als ik dat soort informatie lees, maak ik er altijd een notitie van, maar schrijf niet op waar.

Bocdan,

Ik schrijf ook nooit de bronvermelding op. Op een Engelse site (kleurenschema's Bismarck)vond ik zwart (zonder vermelding van hoe diep zwart, geen RAL nummer). Op een Duitse site zag ik wel een klein kleurverschil tussen de waterlijn en de zwarte camoufllagevlakken. Op een, weer Engelse, site zag ik het daarbijhorende RAL-nummer 6015. Welnu meeste stemmen gelden: ik neem dat laatste aan. Ik wijzig het overzicht in RAL 6015 en voor modelAir 71021 zwart/groen.

waterlijn

Paul.

Het is met zo veel, dat ze moeten spuiten wat ze zelf mooi vinden, de een zweert bij zwart, en vind dat heel mooi, okay, dat mag!
Maar voor de geen die een historisch model maken is het dan een probleem
en zeggen foto's ook niet alles.
Maar wat je al zei, een kleur verschil tussen de waterlijn en de camouflage
strepen is duidelijk te zien, dus ik hou het ook op onderzeeboot grijs.

Maar nu wat anders, een van de bootjes, is niet goed gegaan met spuiten
en ik wil de verf er af halen, maar hoe?
Weet jij of iemand anders een goede oplossing??

Paul.

Bocdan,

Schuren, er zit niks anders op denk ik. Chemische middelen tasten ook het kunststof aan.

Voor het zwart van de Bismarck neem ik 71056 Vallejo Black Grey.
Dat meng ik soms met een paar druppeltjes zwart om wat kleurverschil te krijgen.

Paul.

Het is met zo veel, dat ze moeten spuiten wat ze zelf mooi vinden, de een zweert bij zwart, en vind dat heel mooi, okay, dat mag!
Maar voor de geen die een historisch model maken is het dan een probleem
en zeggen foto's ook niet alles.
Maar wat je al zei, een kleur verschil tussen de waterlijn en de camouflage
strepen is duidelijk te zien, dus ik hou het ook op onderzeeboot grijs.

Bocdan,
Hup zo in de aceton? Ligt natuurlijk ook aan het soort verf die je gebruikt. Ik weet ook niet of de bootjes zelf daar tegen kunnen. Kortom aan mij heb je niks op dit gebied.

Danny,
Maar ik heb wel een vraag aan Danny e.a. Hoe moet je waetheren en wat heb je daar voor nodig?

ontverven

ik denk dat ik de oplossing heb gevonden,de bootjes in de remvloeistof
van de auto gelegt, en zie na enige tijd laad de verf van zelf los, en kan je het er zo afvegen, zonder beschadeging of aanvreten van de bootjes.
hij is weer als nieuw.

PS ook de seconde lijm laat los. idee!!

Laatst bewerkt:
Remvloeistof?

ik denk dat ik de oplossing heb gevonden,de bootjes in de remvloeistof
van de auto gelegt, en zie na enige tijd laad de verf van zelf los, en kan je het er zo afvegen, zonder beschadeging of aanvreten van de bootjes.
hij is weer als nieuw.

PS ook de seconde lijm laat los. idee!!

Wat zit er dan voor bijzonders in remvloeistof? en waar haal je dat dan.
?

Back