Bouwverslag 1:200 Bismarck

schroeven en ankers.

Ik heb niet staan te juigen, toen ik de schroeven en ankers zag, het is maar
minnetjes voor een bouwpakket van zo'n 900 euro, daar hadden ze wel wat anders voor kunnen bedenken.
Komt er toch weer zo'n 40 euro bij, als je andere wil hebben.
Zo ongemerkt loopt dat aardig op, en ik vind het niet correct dat Hachette
en Amaty, zich hier mee afmaken.
De panzer Tiger 1 die ze uit brengen schijnt op een hoop plaatsen OOK niet
juist te zijn, en die gaat ook over 140 uitgaven maal 7 euro.
Dus als die uitkomt, na dit project, denk dan goed na, een hoop dingen
zijn van plastic.
dan ben je bij een ander merk goedkoper uit.
Wat betreft de STUKA, die ze uit brengen, weet ik niet van, alleen dat
de messing onderdelen goed passen. plus punt.

RC set

Hoeveel moest er eigenlijk nog betaald worden voor die RC set? Ik heb de hachette set via Ebay gekocht voor 50 euro, heerlijke deal is dat aangezien alleen de snelheidsregelaar al 100 euro is als je hem normaal in de modelbouwshop koopt... kan me voorstellen dat die set bij hachette zelf iets duurder is...

Danny,

ik heb € 179.00 voor de RC set van Hachette betaald.
Is niet goedkoop vergeleken met jouw € 50.00 maar moet zeggen het werkt naar behoren, voorlopig alleen nog in de badkuip.

Groeten
Ton

Ik vind het goed zo , statisch, kan je je er in uitleven, en als hij klaar is
in de vitrine op de kast.( maar dat weet de vrouw nog niet).

Yep zo denk ik er zelf ook over, wilde deze eerst varend maken echter later besloten toch maar statisch.

maareh, weet je zeker dat je vrouw niet toevallig ook eens op dit forum kijkt ;)

stijgijzers

Gisteren avond de stijgijzers er op gezet, het is toch nog een hoop werk om ze mooi recht te krijgen, ik heb daar een malletje voor gemaakt, en ik geloof dat het me aardig is gelukt.
zie hier het resultaat.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Camouflage strepen.

Danny,

jij hebt de camou. strepen er op gezet, ik vind dat goed uitzien, en wil het zelf ook gaan doen, maar hoe kom je aan de maten van die strepen, waar ze precies moeten zitten enz.
krijgen we daar nog informatie over, of is het losse pols werk.
zou je me daar over willen informeren, bij voorbaat bedankt.

bij deel 136 zit een grote tekening waarop de lijnen staan aangegeven. In het boekje staat ook wat de maten op de waterlijn zijn, maar niks over de bovenbouw. Deze kun je op het oog overnemen van de tekening ( deze is niet 1:1 met het model, er zit een paar centimeter verschil in)

Schroeven

Vraagje,
Wie van jullie heeft alle schroeven van de bijboten goed bevestigd? Als ik prijzen kon weggeven zou die de hoofprijs krijgen. Of zijn er in de komende uitgaven nog kleinere onderdlen te verwachten?

Ik heb alle schroeven er gewoon opgekregen, ik heb eerst de boten geschilderd, daarna een miniscuul drupje secondelijm in het gaatje van de schroef en met een heel dun pincet de schroef tegen het asje aanhouden.

Schroefjes

Ik heb alle schroeven er gewoon opgekregen, ik heb eerst de boten geschilderd, daarna een miniscuul drupje secondelijm in het gaatje van de schroef en met een heel dun pincet de schroef tegen het asje aanhouden.

Danny,
Ik heb het precies ook zo gedaan Maar toch nog zijn een tweetal schroefjes via het pincet in het tapijt verdwenen.

volgens mij zitten er nog wel één of twee reserve schroeven bij, in ieder geval wel twee stuurwielen ( ben even vergeten of dat wel de juiste scheepvaart-term is... roerwiel? scheepsroer? wat boeit het ook ;) )

stuurwiel

volgens mij zitten er nog wel één of twee reserve schroeven bij, in ieder geval wel twee stuurwielen ( ben even vergeten of dat wel de juiste scheepvaart-term is... roerwiel? scheepsroer? wat boeit het ook ;) )

Danny.

Stuurwiel is helemaal goed.
Al zeggen ze op de vaart, "ga jij maar aan het roer staan" en niet "ga jij maar aan het stuurwiel staan" .

spuiten

Goede morgen LeoS.

Ik ben de romp aan het spuiten, maar als ik nu bezig ben gaat het spuitje
na een paar seconde sputteren, ik spuit met Vallejo air.
Als ik het verf reservoir er af haal spuit hij goed.

Wat kan dat zijn??????.

Goede morgen LeoS.

Wat kan dat zijn??????.

Bocdan,

Dat is lastig om van hieruit te beoordelen. Ik weet niet welk model spuitje je hebt en of het reservoir er bovenop, aan de zijkant, of er onder hangt.
Met een bovenlader heb je minder druk nodig dan wanneer de verf van onder moet worden aangezogen. En een spuitje met een grotere nozzle pakweg 0,3 mm kan meer druk aan dan 1 met bijvoorbeeld 0,1 mm (die willen ook dunnere verf). Ik zou es proberen om wat meer druk te geven, zodat het lucht/verfmengsel en wat krachtiger doorheen wordt geblazen. Voordat je spuit altijd even op een stukje papier proberen en regelmatig het spuitmondje met een doekje of wattenstaafje (eventueel met alcohol) reinigen, zodat er geen druppels vormen die dan weer spetteren tot gevolg hebben. Als je dat doet je naald naar achteren trekken, want een krom of beschadigd naaldje heeft ook spetters tot gevolg. En je spuitje altijd grondig reinigen want dat is een nadeel van acryl, het droogt zo ergens op vanbinnen. Je zegt dat het probleem over is als je het reservoir er af haalt, dus kijk es goed of er geen propje in de doorvoer zit. Ik heb hiervoor een setje borsteltjes, een soort pijpenragertjes van verschillende diameter. En de Vallejo airbrushreiniger gebruiken, dat is de enige die ook opgedroogde Vallejo verf weer oplost.
Ik heb ook nog een grote fles reiniger van Conrad, maar die gebruik ik alleen om zo af en toe es flink door te blazen, bijvoorbeeld bij kleurwissel.

Conrad Electronic - System Information

Ik hoop dat de link werkt. Anders even op Conrad kijken: Hobby/Modelbouw/Airbrush/Airbrush toebehoren ofzoiets.

Laatst bewerkt:
Spetteren

Goede morgen LeoS.

Wat kan dat zijn??????.

Bocdan
Ik had er ook last van als er te weinig verf is in het reservoir. Dus ik zorg er voor dat ervoldoende verf in zit. Ook verdun ik de Vallejo Model Air met een paar druppels en ik heb de druk iets verlaagd. Ik heb er nu geen last meer van.

spuiten

LeoS.

Ik heb precies gedaan wat je zei, de borsteltjes gehaald bij de sigaretten
boer, die heeft ook van die kleintjes, het spuitje fanatiek schoongemaakt,
met een oplosmiddel van Vallejo, hij glimt weer als nieuw.
En gespoten met 3 ath. druk, en ik moet je zeggen dat tot nu toe, alles
perfect ging, geen gesputter meer, wel om de zoveel tijd, de voorzijde even schoonmaken , maar dat is geen probleem.
Alles opgelost.
Bedankt voor de aangedragen oplossing.

LeoS.

Ik heb precies gedaan wat je zei, de borsteltjes gehaald bij de sigaretten
boer, die heeft ook van die kleintjes, het spuitje fanatiek schoongemaakt,
met een oplosmiddel van Vallejo, hij glimt weer als nieuw.
En gespoten met 3 ath. druk, en ik moet je zeggen dat tot nu toe, alles
perfect ging, geen gesputter meer, wel om de zoveel tijd, de voorzijde even schoonmaken , maar dat is geen probleem.
Alles opgelost.
Bedankt voor de aangedragen oplossing.

Bocdan,

En gaat het nog steeds goed? Drie atmosfeer is wel heel erg veel hoor. Je hebt kans dat je onder je afplaktape gaat spuiten.
Ik spuit meestal met twee als hoogste waarde en heb dan al last gehad van onderspuiting van soft maskers. Ga dat volgende keer op 1,5 proberen. Ik weet niet of deze link werkt maar op de site van Dax staat ook een folder met de gebruiksaanwijzing van Vallejo air in een spuitje. vallejomodelair2010.pdf

Laatst bewerkt:
spuiten

LeoS.
Ja de verf kwam er ook heel hard uit, maar ik dacht zolang het goed gaat,
Laat gaan, en het is toch de eerste kleur, nu ga ik zaterdag de strepen afplakken en dan weer spuiten.
Maar ik denk dat ik doe wat jij zij, terug op 1,5 ath, een heel klein beetje
verdunnen, een paar druppels, en een laagje of drie, dan moet het toch
wel goed zijn.
Het verschil tussen de beide verf soorten is toch aanzienlijk.
Maar ondanks de enorme druk, zit de eerste kleur er goed op.
Ik sta helemaal open voor idééen, en suggesties.

De spuit volgorde is ook anders als Amaty opgeeft, of dat je zou denken.
Ik ben met wit begonnen,dat plak ik nu af, en spuit de zwarte streep ernaast,
die plak ik dan af, als hij droog is, en spuit de water lijn in duikboot grijs,
als dat droog is plak ik die af met 10 mm tape van tamya, dan heb ik gelijk een mooie egale
streep, dan spuit ik het grijs, van het midden schip, en vervolgens het donker grijs van de boeg
en hek van het schip, dat plak ik dan opnieuw af, laat al het afplak band zitten,
en spuit als laatste het onderwater schip, in rood.
Als dat droog is, haal ik dan al het tape weg.

En hoop niet op een verrassing.

Laatst bewerkt:
Back