Bouwverslag 1:200 Bismarck

Nou John,

Ik ben een heel erg beginnende modelbouwer, maar de beschrijving van de Bismarck was zo goed dat ik er toch helemaal uitgekomen ben, inclusief die waanzinnig kleine deeltjes. Ik heb het ervaren als een enorme uitdaging en met behulp van dit forum is het me gelukt. Nog "even" de railing aan één kant en mijn boot is klaar en ben ik zo trots als een pauw dat het me toch maar gelukt is, juist met die kleine onderdeeltjes. Kijk eens in mijn fotoalbum.
Ook mijn schip komt niet verder dan ons huis, maar de wetenschap dat echt alles erop en aan zit geeft enorm veel voldoening.

Groeten en succes met je verdere bouw,
Matador

Matador,

Heb je ook al je bemanning in de verf gezet? Ik zie ze nog niet op je foto's.

LeoS,
Ik heb net de foto's erop gezet. Moet alleen nog de petjes verven.

John,

Op mijn naam klikken dan kan je naar het fotoalbum.

Groeten,
Matador

Het is wel de kers op de taart he, wat mensen er op. Je kan dan nog beter de enorme afmetingen van het schip inschatten. Weet jij al wat je na de Bismarck gaat doen?

Het is wel de kers op de taart he, wat mensen er op. Je kan dan nog beter de enorme afmetingen van het schip inschatten. Weet jij al wat je na de Bismarck gaat doen?
LeoS,
Ja, ik vind het toch wel erg leuk om ook bemanning erop te zien staan. Ze komen ook nog op andere plaatsen te staan/zitten.

Helaas vind ik alleen de Hoop de moeite waard aangezien dat op dezelfde manier gaat als de Bismarck. Gewone bouwpakketten zijn me nog te moeilijk i.v.m. tekening lezen. Niet echt mijn sterkste kant.
Maar ik ga wel kijken of er wat voor me te vinden is. Niets bouwen vind ik ook vervelend. Ik heb de smaak te pakken.:)

Groeten,
Matador

hallo .

eindelijk de romp in de begin kleuren gespoten en wat ziet het er mooi uit nu ga ik weer vol vertrouwen te werk word echt een mooi resultaat .

ik zat zelfs te twijfelen om hem niet verdetr te spuiten maar doe het toch wel .
.
groeten marvin

een goeden dag allen
naar dit mooie weer heb ik mijn romp mooi in de kleuren gezet ,de zwart witte camouflage strepen komen er pas op als de hele opbouw erop staat.
full
de zwa
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Schroefaskokers

Marvin,

Ziet er goed uit, het begint wat te worden, maar hoe ga je dat doen met je schroefaskokers? Die zitten er nog niet op en moeten ook onderwaterrood.

Leos ,

danku wel ja het begint ergens op te lijken ,
de schroefaskokers heb ik er nog niets op omdat ik no een motortje in ga bouwen en dus ook 3 gaten in de romp moet gaan boren ,
dit laat ik doen bij iemand die voerbootjes maakt van FOX voor karper visser , dat gaat met en speciale boor die ook gelijk al het gat gebeoort is een vacuum ringetje van rubber langs het gat plaatst waardoor het gelijk waterdicht is en dan kunnen de assen erdoor ,
de schroefas houders die laat ik ook gelijk erbij boren en plast ze later op het schip zodat het er goed uitziet en niet 3 staven met een schroef op het einde .
en als dit gedaan is spuit is de romo weer eens over uiteraard ik heb genoeg RAL 8012 ovr dus dat zit wel goed .

nu ben ik bezig met de opbouw god wat een werk maar wel leuk dus als dat af is komen de foto's er devinitief op hoe mijn Bismarck eruit ziet ik kijk er naar uit.

groeten marvin

hallo marv
waarom al spuiten terwijl de romp nog niet vlak is?
ook de patrijspoorten moeten vlak geschuurd worden.
ja ik weet dat het een berg werk is maar als je een mooie bovenbouw hebt en daaronder een mindere romp dan is dat ook geen mooi gezicht.
neem lekker de tijd om de grootste gaten te vullen en te schuren en dan ziet je romp er veel beter uit.

Beste john,

ik heb al heel veel geschuurd en opnieuw geplamuurd , en de romp is ook erg glad maar door licht inval op de foto en omdat de verf een aparte mat/zijde glans heeft lijtk het alsof de romp niet goed glad is verder zitten er inderdaad wat gaatjes in maar dit heb ik zo gehouden want het schip was van zwaar pantzer en daar had men in die tijd moeite om het mooi glad te krijgen dit kon toen ook nog niet goed want panzer is een apart maar erg interesant proces meot ik zeggen om het te maken ,ga maar eens kijken bij een oude tank uit de tweede wereld oorlog daar zie je dat het staal niet vlak is maar wat hobbelig is ook kun je eht geod voelen als je met je hand er voer heen vrijft tuurlijk een deel van dat staal is gereparreerd met ander soort staal maar het verschil kun ej goed zien ,dit was het zelfde met tweede wereld oorlog schepen kijk naar de Belfast die in londen licht en in gotenhaven de verschillende kriegsmarine schepen , daarom heb ik de ropm express grof gehouden vooral omdat de Bismarck ide tijd veel schoonheids foutjes had omdat het schip die tijd het liefts zo snel mogelijk klaar moest zijn .

en als ik eerlijk ben maar dat is mijn smaak vind ik het wat groffer wel stoer staan bij het schip vooral als je hem nu met de opbouw ziet , dit heb ik ook maar met toeval ontdekt want ik wou hemn eerst heel glad hebben maar naar een keer of 2 plamuren vond ik het niet verkeerd staan en dat doet het ook echt niet .

groetjes marvin .

Laatst bewerkt:
Beste john,

ik heb al heel veel geschuurd en opnieuw geplamuurd , en de romp is ook erg glad maar door licht inval op de foto en omdat de verf een aparte mat/zijde glans heeft lijtk het alsof de romp niet goed glad is verder zitten er inderdaad wat gaatjes in maar dit heb ik zo gehouden want het schip was van zwaar pantzer en daar had men in die tijd moeite om het mooi glad te krijgen dit kon toen ook nog niet goed want panzer is een apart maar erg interesant proces meot ik zeggen om het te maken ,ga maar eens kijken bij een oude tank uit de tweede wereld oorlog daar zie je dat het staal niet vlak is maar wat hobbelig is ook kun je eht geod voelen als je met je hand er voer heen vrijft tuurlijk een deel van dat staal is gereparreerd met ander soort staal maar het verschil kun ej goed zien ,dit was het zelfde met tweede wereld oorlog schepen kijk naar de Belfast die in londen licht en in gotenhaven de verschillende kriegsmarine schepen , daarom heb ik de ropm express grof gehouden vooral omdat de Bismarck ide tijd veel schoonheids foutjes had omdat het schip die tijd het liefts zo snel mogelijk klaar moest zijn .

en als ik eerlijk ben maar dat is mijn smaak vind ik het wat groffer wel stoer staan bij het schip vooral als je hem nu met de opbouw ziet , dit heb ik ook maar met toeval ontdekt want ik wou hemn eerst heel glad hebben maar naar een keer of 2 plamuren vond ik het niet verkeerd staan en dat doet het ook echt niet .

groetjes marvin .
Inderdaad smaken verschillen, maar persoonlijk vind ik het een beetje teveel van het goede.
In het echt zag het er allemaal veel strakker uit, neem b.v.b. eens een kijkje bij 'Maritiem Museum Prins Hendrik' in Rotterdam, daar zijn genoeg foto's beschikbaar.

Beste manando ,

klopt u heeft gelijk maar vergeet niet dat foto's uit die tijd nu niks meer zeggen foto's uit die tijd zijn als het waren vastgelegd in geschiedenis maar kwa materiaal kan je nooit er meer wat van afleiden dit komt omdat die tijd een foto toestel niet zo verfijnd was als nu dus toen leek het al gauw noch een kleuren foto noch een zwart wit als je een groot hobbelig oppervlak had in de zelfde kleur leek de foto al heel gauw heel strak maar ik werelijk heid zie je schuin tegen de ropm allemaal dutzen en hobbels op de rom zitten dit kon een foto toestel toen der tijd nog niet echt goed onderscheiden .

dus foto's van toen van de schepen erg leuk en mooi om te zien maar kwa materiaal en afwerking zegt zo een foto nul , nul niks meer altans voor de romp en meerdere flakke onderdelen a;s u wilt zal ik eens iemadn foto's op eht forum laten zetten van een foto genomen van hms belfast de romp met een foto toestel van toen en nu naamoe een heel verschil .

groetjes marvin ,

Hallo Marv,

Ingewikkeld verhaal hoe je de schroefaskokers gaat inbouwen. Ben benieuw naar de foto's straks hoe dat gedaan is. Ik zelf heb er 2 schroefaskokers ingezet. Bij dit inbouwen heb ik heel wat reparatiewerk moeten uitvoeren met twee-componentenlijm en plamuur om de romp weer mooi te krijgen.
Achteraf heb ik wel spijt dat ik de boot heb gebouwd met RC want hij is veel te fragiel geworden om te vervoeren.
Maar ja in het begin van het bouwen wist ik dat natuurlijk niet. Dit is mijn eerste bouwproject namelijk. Ik hoor het ze nog zeggen op het reclame spotje op de televisie " Iedereen kan het bouwen". Dit klopt volgens mij niet echt ;)

Groet Carl (mokey)

Beste Moky ,

ja inderdaad ik ben met u eens dat het wel anders had moeten gaan met inbouwen het is gevaarlijk voor de romp ook nog want als je gaat boren heb je kans dat er een scheur in de romp komt zal niet snel gebeuren .

wat betreft mijn schroefaskokers ik ben daar achtergekomen omdat ik zelf en mijn vader en opa af en toe op karper vis en dan een voerbootje wel handig is en ik heb bij die man gezien hoe hij dat precies doet na mooi om te zien hij heeft zelf de boor gemaakt waar ik het over had en die heeft een hele scherpe boorkop en draait ontzettend hard door een machinegaat dat boortje heel voorzichtich de romp in als hij er eenmaal in zit komt over de boor een soort klem zal ik maar zeggen en die schuift een rubber ring duur het gat word onder druk gezet en daarna word het rubber gesmolten en is het water dicht de as zit er ook gelijk in want die dus je dus achter het boortje aan , :)

dus toen ik dit gezien had bij hem had ik vertelt van ja ik ben een modelboot aan het maken en ik wl dit en dat , en toen voreg ik dus aan die man van goh zou je dat bij mij zo ook willen doen , waarop hij zegt jaa dus ik ben benieuwd het is een heel mooi systeem die boor die hij heeft zit vast aan een tafel met een hele stijlage eraan en omheetn waar je de romp inzet bij mij zal het ongeveer 5 min duren voordat 1 gat geboort is en dat gaat echt netjes heel voorzichtig zodat niks gaat scheuren en een heel net gaatej overblijft , ik denk kan het zelf doen maar als ik het vraaag zou mooi zijn dus vandaar mischien is het verhaal nu wat duidelijker :)

groetjes marvin

Beste manando ,

klopt u heeft gelijk maar vergeet niet dat foto's uit die tijd nu niks meer zeggen foto's uit die tijd zijn als het waren vastgelegd in geschiedenis maar kwa materiaal kan je nooit er meer wat van afleiden dit komt omdat die tijd een foto toestel niet zo verfijnd was als nu dus toen leek het al gauw noch een kleuren foto noch een zwart wit als je een groot hobbelig oppervlak had in de zelfde kleur leek de foto al heel gauw heel strak maar ik werelijk heid zie je schuin tegen de ropm allemaal dutzen en hobbels op de rom zitten dit kon een foto toestel toen der tijd nog niet echt goed onderscheiden .

dus foto's van toen van de schepen erg leuk en mooi om te zien maar kwa materiaal en afwerking zegt zo een foto nul , nul niks meer altans voor de romp en meerdere flakke onderdelen a;s u wilt zal ik eens iemadn foto's op eht forum laten zetten van een foto genomen van hms belfast de romp met een foto toestel van toen en nu naamoe een heel verschil .

groetjes marvin ,

hallo marvin
wat ik je probeer te vertellen is dat de romp in verhouding tot de schaal te onregelmatig is.
ik ben het met je eens dat geen enkel schip strak en glad iswant door lassen en andere bewerkingen van het metaal komen er deuken of bollingen in.
maar als ik je foto's ga uitvergroten zie ik flinke butsen zitten die op granaat inslagen lijken (schaalsgewijs)
als je je bedenkt dat dit schip maar een paar dagen gevaren heeft zonder een haven aan te doen waar hij aanmeerschade zou kunnen oplopen dan klopt het plaatje niet helemaal meer.
en dan kan je nog zo je best doen om ieder detail aan te brengen op de bovenbouw maar dat gaat allemaal verloren als je je basis niet strak hebt.
ik veroordeel je niet maar het is meer een tip (ook handig voor als je de boot ooit verkoopt)
en als je het zelf helemaal geweldig vind dan heb ik niets gezegd, want jij moet er tegenaan kijken en hem mooi vinden
gr. john

Beste jonh.l ,

ja inderdaad ook u heeft op bepaalde punten gelijk .
maar er zitten echter lang niet zoveel gaatjes in als op de foto te zien heb eht bij een vriend van mij op de pc gekeken naar aanleiding van uw bericht en ik moet zeggen toen hij de foto's uitvergroot schrok ik me kapot en ik twijfelde er echt aan hoe dit in hemelsnaam komt ja inderdaad achter het schip en recht voor zitten wat gaatjes maar verder helemaal niet op het schip ,ik moet zeggen dat ik het erg raar vind om het zo te zien weet niet hoe het komt , het zou er aan kunnen liggen dat het met mijn mobiel is gemaakt en die pixels eventueel die gaten veroorzaken .:confused:

en over het geheel de wat grovere opbouw die ik heb kwa romp dat staat toch echt niet verkeerd en de gaten vallenn in het geheel met het model niet op alleen als je weet dat er hier en daar wat zitten .andeers had ik de romp wel helemaal ovrnieuw gedaaan uiteraard .

en dan wat betreft het verkopen dat zal nooit gebeuren hij blijft sltijd bij me .
ik wil de kriegsmarine op schaal verzamelen op deze manier en Bismarck is nummer 1 ik hoop zoals eerder gezegd dat , of Tirpitz of scharhorst en geneisenau ooit volgen .:)

groeten marvin ,

bismarck

p81798151.jpg
p://[/IMG]na een tijdje uit de roulatie te zijn geweest (ziekte) weer wat fotomateriaal van de Bismarck. Was ik er maar nooit aan begonnen. De eerste 136 nummers zijn net zoveel werk als de laatste nummers Ze hebben het in de laatste nummers samen geperst. Wat een priegelwerk en dat voor heel wat eurootjes. Nadeel is vaak ook dat ze teruggrijpen naar vorige nummers en ik met veel koperen deeltjes blijf zitten Dingen maken en wegleggen en dan maar hopen dat ze niet kwijtraken. Dat is me wel gebeurd en ik vragen bij de uitgever of men nog dat betreffende deeltje hebben maar na vele weken wachten en mij hoop geven nee hoor dat deeltje hebben ze niet . Echt klantvriendelijk zijn ze niet. Ze hebben hun geld binnen.
Uiteraard kan je op E-Bay elk nummer bestellen maar ik heb bv. een kapje nodig van een vliegtuigje en niet het hele vliegtuigje (een voorbeeld)Ik zal hem afmaken al zou ik hem wel wat mooier gemaakt moeten hebben maar soms had ik de pest in dat ik het niet goed kon zien Als hj klaar is gaat hij radiografisch en wel naar mijn kleinzoon. Ik hoop dat dit niet mijn laatste boot is maar na mijn beroerte ga ik twijfelen. Ik wil nog graag een statenjacht bouwen maar ja....leeftijd gaat een rol spelen...Groeten OmeDick

Bismarck

Kan iemand mij nog eens uitleggen hoe ik wat foto`s op de site kan krijgen ...Vergeetachtig, leeftijd en wellicht geen interesse Bij voorbaat dank OmeDick:(

Kan iemand mij nog eens uitleggen hoe ik wat foto`s op de site kan krijgen ...Vergeetachtig, leeftijd en wellicht geen interesse Bij voorbaat dank OmeDick:(
Bij uw profiel, het fotoalbum aanklikken, daarboven staat "foto's uploaden", dan wijst het zich vanzelf.
Jammer dat het u tegen gevallen is. Zelf vond ik het een mooi project. Inderdaad niet op logische volgorde, maar het komt uiteindelijk toch wel goed.
Groeten matador

Ik hoop dat dit draadje nog bekeken wordt want ik heb de volgende vraag:
Bij mij loopt tijdens het schilderen de gaatjes dicht van de details. Ik gebruik verf op waterbasis. Op de foto's van de ervaren bouwers zijn ze nog open. Wat doe ik verkeerd?

Groet Carl

Back