Bouwverslag 1:200 Bismarck

@ LeoS en andere ervaren bouwers,

Ik heb een vraag over de verdere afbouw van de Bismark. Ik ben nu al maanden bezig met de laatste afleveringen. Ik krijg dat eigenlijk niet klaar omdat mijn aandacht een beetje verslapt. Wellicht doe ik iets niet in de goede volgorde.
Ik volg zo goed mogelijk de bouwbeschrijving. Onderdelen schoonmaken en ontvetten. Primer aanbrengen wachten.......... verflaag aanbrengen en wachten........... soms tweede verflaag en wachten......... tot alles droog is. Daarna kunnen de onderdelen geplakt worden. Dan de volgende onderdelen volgens de bouwbeschrijving oppakken en dezelfde procudure begint weer opnieuw.
Ik moet straks ook nog de leuning doen met een paar honderd van die staanders. Hoe doe jij (jullie) dit?
Voor de goede orde ik gebruik de kwast en geen spuit.

Met vriendelijk groeten,

Carl

Carl,

Lijkt me lastig worden. Als je de staanders eerst schildert met een kwast gaan de gaatjes vol zitten met verf met alle gevolgen van dien. En openprikken met een speld is ook geen uitkomst want dan beschadigt ook je verf en is bovendien bijna niet te doen, een heidens karwei. De bijgeleverde draad gaat er ook nog eens moeilijk doorheen.

Misschien het beste om de staanders ongeverfd op het schip te plaatsen. Dan de draad er doorheen. Beste is om een dunnere draad te nemen. Onzichtbaar naaigaren heb ik gebruikt en dat grijs gespoten (Dat vind je gewoon in de supermarkt). Als je alle draad er doorheen hebt, dan pas verf erop. Heel voorzichtig zodat het niet op je dekplanken komt. Succes...!

Wat mij ook geholpen heeft is om de Bismarck op een TV tafeltje met zwenkwielen te zetten. Je kan dan overal makkelijk bij en hoeft niet steeds je boot op te pakken.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
@ LeoS,

Bedankt voor je snelle reactie Leos !!!
Okee ga ik zo doen met die staanders.
En wat doe met al die andere kunststof en messing onderdelen plak je die ook eerst op de boot en verf je ze daarna of verf je deze eerst en plak je ze daarna vast zoals in de handleiding staat?

P.S. Ik had mijn vrouw gevraagd of ze die onzichtbare naaigaren wilde meemen, hoorde eeerst even niets en toen zei ze:" O, die staan in de onzichtbare schappen" :D Ze dacht dat ik haar in de maling nam. ;)
Groet Carl

Beste medebouwers/vrienden, ook ik heb om andere redenen de bouw een hele tijd stil liggen en zal waarschijnlijk nog wel even duren helaas, maar wil hem zeker af krijgen was al een kinderwens.
Moest en moet nog een aantal andere zaken doen zoals een nieuwe site voor de vrouw (www.assa-catering.nl), is nog niet klaar moeten nog een paar dingen aangepast.
De Bismarck zal wel weer in het voorjaar worden.

Namens mij en familie allemaal nog prettige dagen en tot in het nieuwe jaar, 2012.

Onderdelen

Carl,

Alle andere onderdelen kun je beter eerst schilderen. Dan krijg je strakke scheidingen tussen de rest van je schip.

Let er wel op bij het los schilderen van alle onderdelen dat je kontakt opervlak waarmee je het onderdeel gaat vast lijmen niet schilderd, anders vallen na een paar jaar de onderdelen van je boot.

Bouwers,
Het is toch moeilijker dan makkelijk.
Als het voor een betaalbare prijs als compleet pakket kan worden overgenomen,
[FONT=&quot]dan dient dat helemaal uit Polen te komen!
Dat risico is mij toch te groot. Vandaar dat ik nu maar eens ga zoeken wat er verder nog te koop is op bouwgebied voor de Bismarck. Een optie zou kunnen zijn om de Amati beslagset (€345) via een winkel aan te schaffen en de pakketten 1-45 (€100) via ebay.de en pakket 47 (€10) via ebay.nl aan te schaffen. Dan is alles ook compleet (hoop ik!), en een redelijke prijs voor zover ik het kan overzien. Denk a.u.b. eens even met mij mee (voormalige) bouwers van de Bismarck.
[/FONT]

Laatst bewerkt:
Bouwers,
Het is toch moeilijker dan makkelijk.
De vraagprijs voor complete nooit gebruikte Hachette pakketten is zo hoog dat het de nieuwprijs vrijwel niet ontloopt.
En als het voor een redelijke prijs (€410) als compleet pakket kan worden overgenomen,
[FONT=&quot]dan dient dat helemaal uit Polen te komen!
Dat risico is mij toch te groot.
Vandaar dat ik nu maar eens ga zoeken wat er verder nog te koop is op bouwgebied voor de Bismarck.
Een optie zou kunnen zijn om de Amati beslagset (€345) via een winkel aan te schaffen en de pakketten 1-45 (€100) via ebay.de en pakket 47 (€10) via ebay.nl aan te schaffen.
Dan is alles ook compleet (hoop ik!), en een redelijke prijs (€455) voor zover ik het kan overzien.
Denk a.u.b. eens even met mij mee (voormalige)bouwers van de Bismarck.
[/FONT]

Is er een losse beslagset dan, die in winkels verkocht wordt? En is die voor 'onze' Bismarck. En wat zit daar dan in?

Leo,

Oorlogsschepen

Die vond ik gisteren.
Is ook schaal 1:200
Heb hem een mailtje gestuurd met het onderstaande:

Ik ben al een tijd bezig geweest om onderdelen voor een bouwpakket van Hachette-Bismarck, schaal 1:200, bij elkaar te krijgen via internet.
Nu is dat wel mogelijk, maar de vraagprijs voor al die artikelen ligt inclusief de verzendkosten nagenoeg gelijk aan de nieuwprijs (ca. €900)!

Vandaar mijn volgende vraag:
- Als ik bij u zou bestellen: Amati beslagset Bismarck 1:200 (optie 3, €345);
- de Hachette rompdelen (hout, pakketten 1t/m 45 en pakket 47!) via internet aankoop (de romp wil ik nl. graag van hout bouwen t/m het dekhout); klopt het dan,
dat alles compleet is? U begrijpt, ik weet eigenlijk niet wat er in de beslagset zit, en kan dit allemaal wel wat ik graag zou doen?
Zit er bijvoorbeeld ook het gelaserde dekhout bij, wat weer op het dekhout van de
eventueel zelfgebouwde romp komt?
En zitten er in die beslagset ook de roeren, schroeven, schroefassen en de schroefashouders?

Maar de beste man heeft het nogal druk denk ik, want hij heeft nog steeds niet geantwoord! Zijn winkel gaat trouwens sluiten aan het eind van de maand en gaat alleen op internet verder.
Mailtjes naar Engeland leveren ook al geen antwoorden op, als ik de vraag stel of er nog pakketten (bijvoorbeeld 10 tegelijk en dan tegen meer verzendkosten) van de HMS Hood naar Nederland gestuurd kunnen worden.
Vandaar het is allemaal wat moeilijker dan makkelijker. Langzamerhand wordt mij duidelijk dat ik nog niet veel verder kom met het opstarten van het Bismarck-project. Is wel mijn probleem natuurlijk, als je lang na het project toch nog wil beginnen.
PS. Komt ook nog een plastic 1:200 model uit:
http://scalemodels.ru/modules/news/img_4026_1324713500_48.jpg.html

Laatst bewerkt:
model

Hallo Bouwer

Het is toch niet zo moeilijk om een model van de Bismarck op te zoeken.
Kijk eens op EBAY, klik daar hachette Bismarck in, en je krijgt een heel progamma voor je.
Ja je zal wel alles bijelkaar moeten zoeken, totdat je een heel schip hebt.
En als je een adres in polen hebt, betaal dan via PAY PAL, dan ben je verzekerd dat je het artikel ook krijgt, zo niet hoef je niets te betalen.

Jongens, het gaat al een klein beetje beter, maar is nog erg moeilijk.

Groeten bocdan

Hallo Bouwer

Het is toch niet zo moeilijk om een model van de Bismarck op te zoeken.
Kijk eens op EBAY, klik daar hachette Bismarck in, en je krijgt een heel progamma voor je.
Ja je zal wel alles bijelkaar moeten zoeken, totdat je een heel schip hebt.
En als je een adres in polen hebt, betaal dan via PAY PAL, dan ben je verzekerd dat je het artikel ook krijgt, zo niet hoef je niets te betalen.

Jongens, het gaat al een klein beetje beter, maar is nog erg moeilijk.

Groeten bocdan

Bocdan,
Sorry, maar Polen is mij toch iets te ver van het goede.
Die had ik op Ebay gevonden!
Ik wacht nog op een paar mails die mij misschien verder helpen!

Beslagset

Bouwer,

Let op. Dit is niet onze Bismarck. Veel minder gedetailleerd. Kijk maar naar het voordek, daar ontbreekt het 3e anker en ook achterop hoort een anker en veel meer dekopbouw, zoals golfbrekers enz. enz. Bovendien zie ik details die niet kloppen zoals mitrailleurs op de Ceasar en Dora torens en de patrijspoorten. Let ook eens op de Anton en Bruno torens dan zie je meer verschillen. Dus kijk uit als je beide pakketten gaat combineren. Dit is trouwens het model van de fabrikant Aeronaut. Prima om mee te varen, maar als statisch model aan de grove kant. Onze Belgische collega Raf vaart ermee. De boten van Trumpeter 1:200 zijn mooi en niet duur, plastiek en messing. Alleen wat ze aankondigen komt niet altijd uit. Heb een test gelezen over de Arizona van Trumpeter die geschikt wordt gemaakt voor RC inbouw.

Bismarck-3620-720.jpg

Ter vergelijk mijn voordek.

Leo,

Ja , ik had ook zitten vergelijken met de afbeeldingen van een aantal personen op dit forum en ook al geconstateerd dat de torens niet klopten. Bedankt voor je verdere aanvullingen. het zijn er al met al wel veel. Maar ik moet en zal aan die Bismarck beginnen!

Wat is overigens de ervaring van modelbouwers met kopen op Ebay en dan bijvoorbeeld Oost Europa, is dat bij iemand bekend?
Maar ik kan de opbouw via Ebay niet compleet krijgen. Ik heb dat helemaal uitgezocht op allerlei Ebay sites en dan kom ik tot de conclusie dat ik 50 van die delen niet kan krijgen! Als ik aanneem, dat ik van die 50 er 10 van door zelfbouw en aankoop van aparte onderdeeltjes kan wegstrepen, blijven er toch nog 40 stuks over en dat is veel! Maar er moet toch heel veel mogelijk zijn, als er een niet aflatende wil is om iets te bereiken en als ik via het forum de zo broodnodige support zou kunnen krijgen, moet het toch lukken denk ik. En bovendien, misschien verandert er in de toekomst wel iets op het gebied van het aanbieden van die resterende 40 pakketten. Ik weet wel dat de eerste 45 pakketten via 1 aanbieder op Ebay te leveren zijn en als ik die kan krijgen ga ik hoe dan ook beginnen!

Ook ga ik toch eens kijken in Katwijk aan zee, voor de romp en tekeningen die hij heeft (vanmiddag kreeg ik van hem een mailtje daarover!). Want hij geeft de indruk, ook op zijn site, dat je de gehele bovenbouw ook zelf kunt maken. Misschien heeft hij ook het hout voor de romp.

Nog even over HMS Hood 1:200.
Toch nog antwoord gehad uit Engeland. Zij willen niet leveren aan de USA. Zij waren in de veronderstelling dat de plaats Holland in de USA bedoeld werd. Wel stond er in die mail dat ze nu wel in Zuid-Afrika leveren!
Ik geef het nog niet op en heb nu het voorstel gedaan:
- Per 10 delen tegelijk te leveren (andere kant van de Noordzee!);
- meerprijs voor de verzendkosten;
- via DHL of iets dergelijks;
- met vooruitbetaling.
Ik ben benieuwd.

Bismarck 1:200

Bouwers,

Er wordt nog steeds gezocht op het web, aan het compleet krijgen van alle sets, of alles in 1 keer!
Maar bij het zoeken, aankopen en/of bieden, worden er geen sets aangeboden van de sets etsdelen 63, 64, 73, 77, 83, 124 en 125.
Verder nog de sets 83, 116, 120 en 140 bestaande uit plastic delen met wat hout.
Nergens te vinden op het web, zelfs niet met medewerking van nog een modelbouwer die ook nog wil starten.
Zijn er op dit forum uitgebouwde ‘Bismarckbouwers’ die nog wat in de kast hebben liggen?
Een vriendelijk verzoek om respons en bij voorbaat dank.

een goedendag allen de besten wensen en een mooi gezond en gellukig nieuwjaar nog ,
hier dan een paar foto's van mijn bismarck voor het eerste modelschip dat ik heb g emaakt vind ik het nog niet zo slecht maar daar mag ik niet over oordelen omdat u allen meer verstand en ervaring heb dan ik .
maar toch zelf benik er trots op :)
full

full

full

full

full

Weer eentje klaar

Marv,

Erg goed van je dat je de opbouw ook van de zwart witte camouflage hebt voorzien. Ga jij er ook mee varen?

Back