Bouwverslag 1:200 Bismarck

onderdelen

sorry. beginnersfout

Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry beginnersfout

hoi Bismarck bouwers,ik ben al een aantal jaren bezig met de bouw van de Bismarck.Door omstandigheden heeft het eigenlijk wel erg lang geduurd.het probleem is nu dat ik bij deel 121 ben aangeland en helaas tot de ontdekking kom dat ik uit die aflevering een aantal deeltjes mis namelijk: 1102,1103,1104,1105 van de boegklampen, en van het onderste mast dek de wanden 1107,1108, Ik hoop via dit forum alsnog aan die onderdelen te komen.

Groetjes, uit belgie

een vraag mede bouwers ik heb mijn romp 3x in de epoxie gezet binnen en buiten kant nu heb ik hem met grondverf gespoten nu ga ik hem met polyester plamuur de onevenheden bij werken dan weer schuuren en nu mijn vraag kan ik hem dan weer met epoxie in verven of is dat niet nodig goetjes jan

exposie

een vraag mede bouwers ik heb mijn romp 3x in de epoxie gezet binnen en buiten kant nu heb ik hem met grondverf gespoten nu ga ik hem met polyester plamuur de onevenheden bij werken dan weer schuuren en nu mijn vraag kan ik hem dan weer met epoxie in verven of is dat niet nodig goetjes jan

Hoi jan.

Dat nog een keer in de exposie, is niet nodig, als je hem in de plamuur zet, en dan goed glad schuur, is voldoende.
Als je hem eerst in een donkere kleur spuit, en dan schuur, zie je vanzelf de oneffenheden, en kan je die plekjes weer bij plamuren.

bismarck

als er iemand de bismarck wilt kopen ik verkoop de mijne ( wegens ziekte )
is kompleet tot deel 120 samen gesteld.
Men kan me prive bericht versturen prijs overeen te komen.

Groetjes albert.

Jan,
Ik herinner mij dat de Belg RAF wel eens heeft geroepen dat als je voor R/C gaat je wel op moet letten dat je niet alle Epoxy eraf moet schuren anders is hij niet meer waterdicht, dus ....
Je kunt dit, denk ik, ook nog wel terug vinden op dit forum als je teruggaat naar vele pagina’s terug, maar dat is wel zoeken!

LeoS,
Herinner jij je nog die site waar je Bismarck etch materiaal kon kopen?
En als je dan betaald had leverden zij vervolgens niets.
Het heeft dacht ik een keer op dit forum gestaan, was het deze soms:
http://www.modellschlachtschiffe.de/shop/prodtype.asp?cookiecheck=yes&PT_ID=126&strPageHistory=ca
Ik weet het niet meer!

Bouwer,

Die site weet ik niet meer. Ik geloof dat Bocdan ooit het slachtoffer is geworden. Hij heeft iets besteld, betaald en nix ontvangen.

Ikzelf heb wel voor de Bismarck een ankerketting besteld met schakels die in het midden zo'n steun hebben. Die had ik ook betaald en was niet leverbaar. Heb uiteindelijk wel m'n geld terug gehad. Zie foto. De ankerketting die door Hachette geleverd wordt is onjuist.

full

verkeerde site

Hoi Bouwer.

Pas op met die site, het is dezelfde die mij te pakken had.
Ik heb er al meerdere keren voor gewaarschuwd.
Het heeft mij een kleine 30 euries gekost, laat het jouw niets kosten.
Er zijn genoeg bedrijven die ets delen leveren, ook in die schaal.

Verkeerde site

Oke bouwers bedankt, het was niet voor mijzelf, maar voor een Amerikaan waar ik nog wel eens mee aan het bismarcken ben; hij vroeg mij waarom hij op die site geen response kreeg.
Ik heb hem enige dagen geleden al geantwoord dat dat waarschijnlijk die site was die op ons Nederlandse forum voorbij gekomen was als een niet leverende baas die alleen maar geld incasseert!
Zal het hem even bevestigen.

Hoi Bismarck bouwers,bij deze wil ik even laten weten dat ik inmiddels in bezit ben van de onderdelen die ik miste van aflevering 121.Ik wil nog even vragen of er iemand weet of de kleuren van de bismarck in mat zijn of zijdemat, in de beschrijving staat soms mat maar dan weer zijdemat,of klopt dat ook?

Verf

Hoi Bismarck bouwers,bij deze wil ik even laten weten dat ik inmiddels in bezit ben van de onderdelen die ik miste van aflevering 121.Ik wil nog even vragen of er iemand weet of de kleuren van de bismarck in mat zijn of zijdemat, in de beschrijving staat soms mat maar dan weer zijdemat,of klopt dat ook?

Voor de Bismarck heb ik alles in matte verf gespoten en daarna ook nog eens een matte vernislaag er overheen. Voor de schaal 1:200 is dat het beste denk ik.

Voor de Bismarck heb ik alles in matte verf gespoten en daarna ook nog eens een matte vernislaag er overheen. Voor de schaal 1:200 is dat het beste denk ik.

Hoi leoS,

DIE MATTE VERNIS IS DAT PUUR VOOR BESCHERMING?

Nieuw en vraagje

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op deze site, hoewel ik de bismarck al vanaf dat de serie was gestart heb verzameld. Volg het forum echter al wel een tijdje. Door zaken als verhuizingen is het bouwen een tijdje stil blijven liggen. Ik ben dan ook al bij aflevering 56 :oops:. Ik heb een vraag en er zullen er misschien nog wel meer volgen (hoewel ik wel op mijn gemakje het forum aan het doorspitten ben). Ik las op een gegeven moment dat het beter was om de romp te behandelen met zgn G4 ipv de voorgestelde constructie met zwachtels. Omdat ik dus netjes de serie heb gevolgd heb ik de zwachtels gebruikt en de romp staat ook in de plamuur en grondverf. Is het mogelijk om de romp alsnog met G4 te behandelen of heeft dat geen zin meer? Ik kan natuurlijk ook de romp nog een keertje flink schuren om de grondverf te verwijderen of heeft dat ook geen zin (meer)? Oh ja, ik wil er graag een varend model van maken, vandaar mijn vragen.

met vriendelijke groet,

Franciscus

Vernis en G4

De verf die ik voor m'n Bismarck gebruikt heb is VallejoAir en daarbij is het gebruikelijk om als laatste een vernislaag aan te brengen. En inderdaad voor een model 1:200 is matte verf het meest schaalecht. In werkelijkheid (1:1) zou je, als je de Bismarck zou zien dat van een behoorlijke afstand doen. Als je hem van voor tot achter in beeld wil hebben tenmiste. En dan zou je ook alleen maar matte kleuren zien. Komt o.a. door de lucht waar je doorheen kijkt. Ook op een heldere dag lijken kleuren in de verte matter en grijzer dan dichtbij. Als je de Bismarck als laatste van een matte vernislaag voorziet krijg je ook een beetje dat effect en bovendien eventueel aangebracht vervuiling (zoals bijvoorbeeld roest) wordt op die manier ook gelijk beschermd. Wel uitkijken met je vliegtuig cockpitjes en de glazen van de schijnwerpers, die moeten niet mat natuurlijk.

De G4 heb ik ook gedeeltelijk over de plamuur aangebracht en daarna ook weer plamuur. Na ongeveer 1 jaar nog steeds even strak allemaal. Misschien even testen op een proefstukje hout om vervelende effecten op je Bismarck te voorkomen. Niet alle plamuur gedraagt zich hetzelfde. Aan de binnenkant van de romp heb ik ook verbandgaas aangebracht met houtlijm en daaroverheen weer de G4. Dat is prima gegaan.

Hoi allemaal,ik heb nog een volgende vraag over de bismarck.Ik wil de gaten boren voor de geschutskoepels in het dek,kunnen jullie mij vertellen hoe je het middelpunt bepaalt in een cirkel

Back