Bouwverslag: [depron] Fokker G1a

Ik heb wat makkerlijker spul voor de rondingen,
morgenavond even meenemen?
 
Goed ,ga van de week wel weer verder ,moet ff een ander projectje af maken.
Me nieuwe stoel voor bij de computer moet dit weekend af van mij zelf :roll:
Ben er al 9 maanden mee bezig ,gemaakt voornamelijk uit bouwmaterialen.
En ja giger was een inspiratiebron met name die harkonenstoel.
jskp53.jpg

jskpbo.jpg

jskpdv.jpg

jskpoo.jpg


ZoOo toch mijn bouwdraadje ,mag wel ff tussendoor :wink:
 
Het gaat ook helemaaaaaaaaaaaaaaaal nergens over,maar het is wel cool.( die stoel)
 
Whahaha mooie omschrijving :lol:
Het is mijn kustzinnige zijde die ik af en toe moet ontplooien.
Dit is een van de pogingen :roll:
 
Leuk om een creatieve geestverwant aan het werk te zien...Zo'n stofzuiger lijkt me ook wel wat met die drie harige beesten hier in huis ;)
Bevalt goed? Merk, kostenplaatje?
 
Hij bevalt heel erg goed ,ik heb het heel lang gevolgd en de flops afgewacht maar deze heeft prijzen gewonnen en is betaalbaar dus de gok wel waard.
Merk : Roomba robotic room vac system van irobot

http://www.irobot.com/
Kosten ? ik heb de allergoedkoopste van 120 pleurie verkrijgbaar o.a
http://www.kadoshop.nu/products.php?sectionid=1&catid=4&subcatid=40&productid=67&goproduct=1
Je heb je ook volledig zelfstandig maar dat prijskaartje is me nog net te hoog gegrepen voor de fun of it.

o..ja we noemen de roomba "rosie" das die de huishoudrobot uit de jetsons :wink:
 
Zo ,stoel bijna af ,moet jullie alleen ff om een mening vragen daar over.
Maarrrr ik ben zo maar dit weekend een vliegtuig rijker .
Een joekel van een waco !!! maar daar ga ik me pas over buigen als de fokker klaar is.
jzw2sg.jpg
 
Nou als men denkt waar blijf ie toch met z,n fokker ,die is dus al bijna af MAAR mijn Fokkering camera is naar de ballen :? en kan dus ff geen foto verslag neer zetten :cry:
Ga ergens komende weken eens rond spitten voor een nieuwe canon.
Das dan altijd weer leuk ,een neuwe klikker uitzoeken :wink:
 
Zekers !!! :D
Shame on me :oops: , ...hierbij HÈÈÈL erg bedankt voor het op sturen er van
382.gif

Ik was er heel erg blij mee en het is zeer bruikbaar en leuk goedje voor deze bouw methode ,best nog sterk ook moet ik zeggen
352.gif

Ik ga er zeker ook veel meer me werken ,je kan met dit spul gewoon NOG kleiner en lichter gaan bouwen
370.gif
 
Zo zie je maar weer,.ga je een keer zolder opruimen,..kom je een lost project tegen,... :D
Was al een paar keer opzoek gegaan en kon maar niet begrijpen waar zo iets groot toch gebleven was,..gezien de positie waar ik ,m aantrof doet vermoeden dat iemand met de beste bedoeling hem wel ff op een veilig plekje had gelegd ( tussen de zolderplanelen en me dak 8O )
Maar goed,..ik had al een tijdje de benodigdheden in huis om verder te kunnen gaan,.in dit geval betreffende de verpakking van mijn Picooz :idea:
Dat kan je zo lekker makkelijk buigen, plakken en bewerken en het heeft nagenoeg geen gewicht.

IMG_0001-10.jpg


IMG_0002-6.jpg


Dus daar heb ik een rompje van gemaakt en beschilderd zo dat het probleem van de vele raampjes opgelost is,..
Laagje 1 met super verdunde acryl natuurlijk,.

IMG_0003-7.jpg


Heb gister vlak voor naar bed gaan nog een 2e gedaan,..best pittig zo dun smeren,.toch maar eens heel snel een nieuwe naald kopen voor de airbrush,.

IMG_0005-5.jpg


IMG_0006-4.jpg


Nou snel maar net de rest afwerken en schilderen en dan maar eens gaan winkelen voor motoren :D
Zal pas weer volgend weekend worden,......maar dat is altijd beter dan volgend jaar :roll:
 
O ja ,.er zit nog een stukje geschiedenis achter,.misschien wel leuk om te vertellen,.
Ik kom regelmatig in Ridderkerk en een keer was ik met de wagen op de noorddijk en zag een monument en begon daarna een in de boeken te spitten,..
Was achteraf gezien ter ere van de bemanning van een T-5 en een verhaal ontvouwde zich,..


13 Mei 1940

Op deze vierde oorlogsdag kreeg de bemanning van een twee-motorige Fokker T5-bommenwerper, de nog enig overgeblevene van de Bom VA (Bom Vlieg Afdeling), onder bescherming van twee Fokker G-1's de opdracht om vanuit Schiphol een missie uit te voeren naar de Moerdijkbruggen om de verkeersbrug te bombarderen.
De beide bruggen waren door Duitse valschermjagers van de 7-de Fliegerdivision (onder commando van Gen.Student) al in de vroege morgen van de eerste oorlogsdag (10 mei 1940) bezet en moesten de weg vrijmaken voor de opmars van de Duitse grondtroepen (18-de Armee van Gen. von Kügler) naar het hart van Holland (Den Haag en Rotterdam).
De T5 (nr.856) stond onder commando van 2-de Lnt-vlieger waarnemer B.Swagerman (23 jaar) met zijn bemanningsleden: de radiotelegrafist G.A. van Riemsdijk, W.F. Anceaux, J. Wijnstra en O.W. Douwes Dekker. De ene Fokker G-1 ( reg.nr.onzeker: 301,320,324 of 326, zie ook opmerking aan het einde van deze pagina) had 2 bemanningsleden: 2-de Lnt-vlieger, "P.C. Schouten" (23 jaar) en staartschutter Sgt. "H.P.Lindner" (25 jaar). De andere G-1 (nr.308) stond onder commando van 2-de Lnt-vlieger Jhr.B.Sandberg (35 jaar) met als staartschutter Sgt.J.v.d. Breemer.
De, reeds aanwezige normale bommen in de Fokker T5 werden vervangen door extra krachtige mijnbommen (met vertraging) van ieder 300 kg, geschikt om pijlers van bruggen te vernielen.

Om 05.19 uur in de vroege morgen van de vierde oorlogsdag vertrok de formatie van Schiphol naar het doel: de Moerdijkbruggen.
De formatie vloog vrij laag, bij Dordrecht stegen de 3 toestellen naar 1000m. Boven Willemsdorp (aan de noordoever van de bruggen) aangekomen werd de formatie al direct hevig aangevallen door 8 Duitse Messerschmitt 109 jagers van 5./JG26 (2-de Lnt-Wnr. der Mil. luchtvaart F.J.E.Knage schrijf echter in een verslag dat 15 Bf's 109 aanvielen). Een hels luchtgevecht brak los.
De formatie vloog over het Hollands Diep, maakte boven de kust van Noord-Brabant een draai van 180°, vloog evenwijdig aan de oostkant van de verkeersbrug, liet de eerste mijnbom vallen, maar deze trof helaas geen doel; de bom explodeerde op ca.50m afstand van de brug in het water zonder schade aan te richten. Aangezien de waarnemer, lnt.Swagerman, de misser constateerde, maakte de T5 aan het einde van de brug (bij Willemsdorp) weer een draai van 180° naar het zuiden en vloog vervolgens vanuit het zuiden weer evenwijdig, iets oostelijk, van de verkeersbrug weer naar het noorden. Hierbij werd de tweede mijnbom afgeworpen, deze trof de -waarschijnlijk derde- brugpijler (gezien vanaf Willemsdorp), maar ontplofte niet! Hierna vloog de formatie, steeds onder aanhoudend gevecht met de de Duitse jagers, weer terug in de richting Schiphol.
Het verhaal van dit bombardement op de Moerdijkbruggen is een ooggetuigeverslag van dhr.van de Weegen en in 1999 opgetekend tijdens een bezoek aan hem. Hij was toendertijd gelegerd in een bunker, onder bevel van Kapt. Populier, aan de noordelijke kant van de verkeersbrug en heeft alles goed kunnen waarnemen.

De formatie van 3 vliegtuigen vloog op zijn terugweg via Dordrecht en (volgens informatie van enkele ooggetuigen) over de polder Kruiswiel, even zuidelijk van het dorp Hendrik Ido Ambacht, en achtervolgd door enkele Duitse jagers.
Vervolgens vloog de formatie over het noord-oostelijk gedeelte van het dorp. Hierover verschafte ooggetuige J.de Waard, destijds wonend aan de Onderdijkserijweg (thans wonend in Nw-Zeeland), mij in 2002 de volgende informatie:
"Één toestel passeerde recht over mij, achtervolgd door 3 Duitse jagers op een hoogte van ongeveer 300m. Net, voordat het toestel mij passeerde, werd het nog even beschoten door één van de jagers. Volgens mij was dit toestel en bemanning al volkomen uitgeschakeld en vloog in rechte lijn door. Er was op dezelfde tijd ook een tweede G-1 in de nabijheid, maar waarschijnlijk wilde die er niets mee te maken hebben en klom in een hogere- en en andere richting weg (begrijpelijk)".
Dat de tweede G-1 in een "andere" richting wegvloog klopt met een latere verklaring van de vlieger hiervan, Jhr.Sandberg. Hij zag binnen korte tijd de twee andere toestellen brandend naar beneden storten, is 'voor de overmacht geweken en ontkomen in het wolkendek' en landde om 6 uur veilig op Schiphol. Jhr.Sandberg is hierna nog een aantal keren in actie geweest om o.a. Fokker C5-verkenningsbommenwerpers te escorteren, maar tegenover honderden Duitse toestellen was geen kruid gewassen.


De route van de brandende G-1 van vlieger Paul Schoute wordt nu gevolgd. Het toestel vloog over de rivier De Noord, westelijk van Alblasserdam.
Ooggetuige, Cor van Werkhoven, destijds wonend aan de Middelweg in Nieuw-Lekkerland (ca. 3 km noord-oostelijk van Alblasserdam) vertelt hierover het volgende:
"Omstreeks half zes in de vroege morgen van de 13-de mei 1940 zag ik uit de richting Alblasserdam een Fokker G-1 ( een registratienummer is mij niet opgevallen) aangevlogen; één motor stond in brand. De Fokker G-1 werd achtervolgd door 2 Messerschmitt 109 jagers, waarvan één links en de andere rechts boven de G-1 vloog en voortdurend op de G-1 vuurden.
De G-1 maakte boven de rivier de Lek een bocht van 180°, vloog, steeds hoogte verliezend, in zuidelijke richting over de Lekdijk en stortte uiteindelijk neer in de polder Nw-Lekkerland tussen de "Tiendweg" en de "Oude Watering".
Ook een andere ooggetuige, Jasper van Ek, destijds wonend aan de Dorpslaan in Nieuw-Lekkerland meldde mij het volgende:
"Op 13 Mei 1940 was ik nog geen 12 jaar oud. Ons gezin woonde in Nw-Lekkerland aan de Dorpslaan, vanuit onze achterramen keken wij zo de wijde polder in.
Op deze 13e Mei werden we opgeschrikt door veel vliegtuiglawaai en veel geschiet. Mijn vader zei dat er een luchtgevecht gaande was en dat we binnenkamers dekking moesten zoeken. Maar wat wil je als je 12 jaar ben en je zoekt het avontuur? Ik sloop naar boven en keek boven vanuit het slaapkamerraam de wijde polder in. Daar zag ik een Fokker G-1 in gevecht met (naar ik me herinner) wel 4 Duitse jagers, dat moest wel mislopen, en nauwelijks één of twee minuten later zag ik hoe een duitse jager achter de G-1 wist te komen en een straal vuur uitbraakte die de G-1 van achteren trof!! Deze straal vuur zit tot op deze dag nog op mijn netvlies. Onmiddellijk daarna stortte deze in de polder neer.
Na de oorlogsdagen ben ik met een vriend nog bij het wrak wezen kijken, ook namen we een souvenir mee, naar ik meen een stukje van de motor, maar helaas is dit in de jaren verloren gegaan."

Het lot van de Fokker T5-bommenwerper wordt hier verder weergegeven:
Door aanhoudend vuur stortte de Fokker T5-bommenwerper boven Oost-Ridderkerk uiteindelijk neer en kwam terecht in de grienden van de Gorzen ('Het Nieuwe Veer') in Ridderkerk, aan de rivier de Noord. De gehele 5-koppige bemanning kwam daarbij om het leven. (zie het, ter ere aan de vliegers, opgerichte monument in Ridderkerk). Het wapen der Militaire Luchtvaart was zijn laatste bommenwerper kwijt. Bernard Swagerman is postuum de Militaire Willemsorde 4-de klasse toegekend, hij is begraven op het Mil.Ereveld Grebbeberg (rij 13, vak 31).

De gevolgen voor de Fokker G-1 waren desastreus:
Het toestel met de dodelijk getroffen vlieger Schoute crashte in de West-Alblasserwaard, ten zuiden van het dorp Nieuw-Lekkerland in de polder Nw-Lekkerland, even ten zuiden van de Oude Wetering.
Sgt-staartschutter Hans Lindner werd zwaargewond aan zijn gezicht en één van zijn benen, sprong (met of zonder parachute?) uit het toestel en kwam neer tegen de oever van een wetering, maar bleek te zijn overleden.
Lnt-vlieger Paul Schoute werd in de cockpit van het gecrashte toestel ernstig verbrand (en inmiddels overleden) aangetroffen; ca. 25 meter van de plek waar Sgt.Lindner neer kwam.

Hauptmann Karl Ebbinghausen van de vijfde Staffel van het Jagdgeschwader 26 verklaarde in zijn gevechtsrapport dat hij in zijn Me 109 de T5 en de G-1 respectievelijk om 05.38 en 05.40 uur had neergeschoten. Kort geleden heeft onze donateur, Mathieu van de Bosch, ontdekt dat de Me-109 van Ebbinghausen nog bestaat en zich bevindt in het Mil. Luchtvaart museum op het beroemde vliegveld Duxford bij Cambridge in Engeland.

Plaatsing krantenartikel
Op 22 september 1999 heeft de redactie van het weekblad 'De Drechtstreek' (oplage 47000 exemplaren) voor mij een artikel geplaatst, waarin ik van het voorval uit de oorlogsdagen melding maak en een oproep doe aan de lezers mij inlichtingen te verschaffen over het hele gebeuren en het bestaan te melden van eventueel bewaarde wrakstukken en foto's.
Ik kreeg totaal 14 telefoontjes, waaronder 5 ooggetuigeverslagen van het luchtgevecht boven Nw-Lekkerland, zelfs van iemand die getuige was van het werpen van de bom op de pijler van de brug (dhr.van de Weegen).
Aan de hand van de gegevens die ik uit de telefoongesprekken verkreeg ben ik daarna vanaf september 1999 ruim een jaar bezig geweest om alle tips na te trekken.

Samenvatting van de 5 ooggetuigeverslagen van het luchtgevecht boven Nieuw-Lekkerland
Deze verslagen kwamen (van vnl. bewoners van de Middelweg) vrij nauwkeurig met elkaar overeen, waarbij het verslag van Cor van Werkhoven, inmiddels donateur geworden van onze Stichting, het meest nauwkeurig was.

Crashplaats
Het toestel crashte op het weiland, links van de sloot, waarbij kleinere wrakstukken over de sloot werden geslingerd en op het rechter weiland terecht kwamen.
Er waren onder de bellers 5 personen die het wrak, al dan niet brandend hebben zien liggen.
Een samenvatting van hun verhalen:
Het wrak brandde hevig; één motor was van het toestel gerukt, werd over de sloot geslingerd en kwam in de volgende sloot terecht; een parachute lag op het rechter weiland.
Terwijl na ca. 10 minuten enkele nieuwsgierigen op de plaats van de crash waren aangekomen vloog een Me-109 enkele malen over de crashplaats en mitrailleerde het gebied, hetgeen een flinke paniek veroorzaakte.
De Lnt.vlieger Schouten -nog in de cockpit aanwezig- was reeds overleden (ernstig verbrand). Het andere bemanningslid, Sgt.staartschutter Lindner was te laat uit het brandende toestel gesprongen, waardoor zijn parachute zich niet volledig kon ontvouwen. Hij lag levensloos tegen de berm van de eerste sloot met zwaar gehavend gezicht en been.
Twee hulpverleners, Bertus van Werkhoven (oudste broer van Cor, in 1999 geïnterviewd en helaas in 2000 overleden) en zijn vriend Arie Voet (al langer geleden overleden), beiden wonend aan de Middelweg (op ca.1200m van de crashlocatie), waren binnen een kwartier op de plek des onheils. Bertus heeft het brandende haar van Lindner met slootwater geblust en Arie heeft de papieren uit diens zak gehaald en gebracht bij het gemeentehuis van Nw.-Lekkerland.
Kort hierna kwamen een paar EHBO-ers aangelopen en hebben beide vliegers in een schouw van molenaar Janus de Jong afgevoerd.
Hans Lindner's vader kwam een dag later naar Nieuw-Lekkerland om zijn zoon te identificeren. Met wat persoonlijke spullen van zijn zoon, die enig kind was, keerde de diepbedroefde man naar Amsterdam terug.
Schoute en Lindner werden aanvankelijk begraven in Nieuw-Lekkerland; Hans Lindner werd op 7 juni 1940 herbegraven op het RK-kerkhof 'Buitenveldert' in zijn woonplaats Amsterdam. Het stoffelijk overschot van Paul Schoute kreeg op 20 juni 1940 een definitieve rustplaats op de Algemene Begraafplaats Moscowa in Arnhem. Beide mannen is later postuum het Vliegerkruis verleend.


Dit wordt dus de G1 van de heren Schoute en Lindner zo was de inpiratie,. ook een beetje om hun te eren.
 
Prachtig stukje geschiedenis, mooi om zo uit te zoeken. Zeker omdat deze hele omgeving mij zeer bekend is daar ik er gewoond heb, tussen Alblasserdam en Nieuw lekkerland. Ik had trouwens van deze gebeurtenis nooit wat vernomen :cry: Komt mede dat ik pas na mijn verhuizing met de luchtvaart in contact kwam.

:thumbsup:

Teus
 
Mooi stukje werk.
Meer verhalen over de G-1 vind je in het boekje hierover uit de serie Luchtvaartencyclopedie van Hooftman.
Nog te leen bij de koninklijke bieb in den Haag.
 
Het enige struikelblok is nog welk nummer ik op dat ding moet zetten :roll: .is nog al een vreemd verhaal dat men gewoon niet weet welk toestel het was,. :|
Het onderzoek van stichting G1 :

Onderzoek naar de verblijfplaats van bovengenoemde onderdelen

* 1. motor
Volgens Marinus Bot had Jo Verzijl van het gelijknamige schildersbedrijf al vrij snel de propellor er af gehaald. In juni 1940 is men kennelijk op het spoor gekomen van de motor: een veldwachter (Slob of Wijnands) is aan de deur geweest om naar de motor te informeren. De Weermacht heeft daarop de motor bij de fam.Bot weggehaald. Bij de fam. Bot is niet bekend waar de motor toen is gebleven; informatie bij de veldwachters was ook niet mogelijk: beiden zijn overleden, ook de zoon van Slob is niet meer in leven.
* 2. Propellor
Gebleken is dat de propellor jarenlang aan de muur van de schilderswerkplaats heeft gehangen; in 1988 is echter deze werkplaats gesloopt en het is niet bekend waar de propellor toen is gebleven.
* 3. Deel van de cockpit
Tijdens een eerder onderzoek, enkele jaren geleden verricht door collega-donateur Guido van Katwijk van de Stichting Fokker G-1, was gebleken dat op de zolder van de boerderij van Heynis aan de Lekdijk enkele tientallen jaren een deel van de cockpit heeft gelegen. De schoonzoon van boer Heynis, Piet Verhoeff, heeft van dit wrakdeel, dat lag boven de varkens/paardenstal (6m van de boerderij), in de loop der jaren verschillende nuttige delen gebruikt, waaronder zelfborgende schroefjes.
Helaas is door afbraak van de boerderij in ±1990 het wrakdeel verloren gegaan. Aannemer Gert Damsteegt heeft de boerderij van Heynis laten slopen door Fa.Kok uit Bergambacht. Voordat de sloop begon heeft de aannemer alle gebouwen gekontroleerd op nog waardevolle spullen, maar onderdelen van een vliegtuig heeft hij in de twee gebouwen niet aangetroffen. Hij vermoedde dat de eerste bewoner na boer Heynis, Bas de Groot (†1998), de vliegtuigonderdelen heeft opgeruimd. Indien ze onverhoopt in een nabij gelegen sloot zouden zijn terechtgekomen is daar niets meer van terug te vinden: de sloot is naderhand gedempt en het terrein is daarna geëgaliseerd met een flinke laag grond.
* 4.Staartboom met vleugel
Raphael de Jong uit Alblasserdam meldde dat tegen de schuur van boer Jo Verhaar een staartboom met vleugel heeft gelegen; hij speelde er als kind op. Op de staartboom stond een (registratie)nummer dat hij zich niet meer kan herinneren. Aangezien niemand van de familie Verhaar meer leeft loopt het spoor naar deze wrakdelen dood.
* 5.Overige kleine onderdelen
Alleen Cor van Werkhoven heeft gemeld dat er nog talrijke kleine onderdelen over een groot gebied verspreid lagen (o.a. talrijke, meest scherpe patronen), maar van zijn vader mocht hij daar niets van meenemen.

Archiefonderzoek
# 1. In het Gemeentehuis van Nieuw-Lekkerland
In het archief van het gemeentehuis van Nieuw-Lekkerland heb ik, op aanwijzing van een gepensioneerde gemeente-ambtenaar, het 'Zakenregister', term 'Vliegtuigongelukken', periode 1925-1990, inventarisnrs. 2055 en 2266 doorzocht op gegevens van de crash. Er waren talrijke incidenten geregistreerd, maar over de crash van de Fokker G-1 op 13 mei 1940 was niets terug te vinden.
# 2. In het streekarchief van Schoonhoven
Een bezoek gebracht aan het streekarchief in Schoonhoven, waar microfoto's van de, inmiddels opgeheven, Schoonhovense Courant worden bewaard. In augustus 1946 zou een artikel hebben gestaan over de crash; het artikel was helaas niet terug te vinden. Wat was nu het registratienummer van het toestel?
Geen enkele ooggetuige of andere burger van Nieuw-Lekkerland kon mij daar uitsluitsel over geven, hoewel Cor van Werkhoven mij wel mededeelde dat hij 'vrijwel zeker' geen oranje driehoeken als kentekens op de staartbomen had waargenomen maar wel roundels (met concentrische rood-wit-blauwe cirkels met oranje middelpunt).
De voorzitter van onze Stichting Fokker G-1, Cor Oostveen, heeft betreffende dit mysterie de volgende theorie ontwikkeld:
"Bij de inleiding vermoedt de ooggetuige, dhr. van de Weegen, dat het reg.nr. 314 of 308 zou kunnen zijn. De 314 heeft gevlogen bij de Luftwaffe, dus deze kan het niet zijn geweest. De 308 was het andere toestel, dat door Jhr. Sandberg gevlogen werd. Gezien de lijst in 'G-1 Informatie', nr.4 (het orgaan van de Stichting Fokker G-1) zou ik voorlopig durven gokken, dat het betreffende toestel de 320, 324 of 326 geweest kan zijn. De verblijfplaats van deze G-1's is niet bekend; de 320 zou op Waalbaven (volgens Hooftman) in een hangar zijn geschoven. De 324 hoorde organiek thuis op Waalhaven, omdat deze was voorzien van de bekende gans met de knoop in de nek, een ontwerp van G-1-vlieger Hans Kreft, die op Waalhaven was gestationeerd. Van dit toestel (met gans) bestaan enkele foto's. De 325 is verbrand. De 315, waarvan in sommige artikelen gewag wordt gemaakt kan het ook niet zijn geweest, want de 315 is in Duitse handen gevallen (zie even verderop in dit artikel)."

Vaststelling van de echtheid van de foto "brandende G-1".
Deze foto staat in twee boeken:

* Het boek "Bezet-Bevrijd Alblasserdam", met als begeleidende tekst: "Boven de polder Nieuw-Lekkerland sluiten de Messerschmitts de jagers in en na een gerichte aanval duikt de G-1 nr. 315 brandend in de polder neer".
Dat het nr.315 niet geweest kan zijn bewijst Cor Oostveen: hij heeft een foto uit juni 1940 waarop een G-1 op vliegveld Bergen(N-H) staat afgebeeld.
* Het boek "Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Fokker G-1" van Hugo Hooftman op pagina 201 met de volgende tekst: "Deze foto van de "301" is door een amateur gebruikt voor het maken van een "fake" van een brandende G-1 die vrij vaak is gepubliceerd. Zelfs de roundels werden door driehoeken vervangen...." (zie rechtse foto).

Vervolgonderzoek
Teneinde toch meer mensen te kunnen bereiken heb ik in de pers weer twee nieuwe artikeltjes weten te plaatsen.

* In de "Klaroen" van 10 mei 2000
Hierop kwamen 2 reakties binnen die helaas geen bruikbare gegevens opleverden.
* In het weekblad "De Drechtstreek" van 10 januari 2001.
Deze publikatie was bedoeld voor mensen die mijn eerste artikel op 22 september 1999 hadden gemist. Inderdaad bleken nog enkele ooggetuigen te reageren, waaronder Cor van Werkhoven, die mijn eerste artikel had gemist, maar die mij wel heel belangrijke inlichtingen kon verstrekken.
Cor wist absoluut zeker waar de G-1 crashte en was het niet eens met eerdere verklaringen van ooggetuigen; deze plek klopte met de verklaring van Frans van der Plaat, die op het eerste artikel in de "Drechtstreek" reageerde. Zij wisten mij, onafhankelijk van elkaar (!), een crashlocatie aan te wijzen die ±300m van de oorspronkelijk vermoede plek is gelegen. Tijdens het eerste veldonderzoek bleken die verklaringen ook echt te kloppen!

Veldonderzoeken
Deze onderzoeken vonden plaats door een team van het crashmuseum40-45 te Lisserbroek, waarmee de Stichting Fokker G-1 nauw samenwerkt. Mede namens de Stichting Fokker G-1 dank ik de medewerkers van de Stichting Crashmuseum voor hun geweldige inspanning die ze op die dagen leverden!

* Onderzoek op 2 juni 2001
Er zijn enkele interessante vondsten gedaan, waarvan de sluitplaat van een mitrailleur (met koninklijk kroontje met de 'W' van Koningin Wilhelmina) en een patronentransporteur wel bijzonder waren. Verder talrijke scherpe patronen en andere kleine onderdelen, w.o. accudelen en de koerstol.
* Vervolgonderzoek op 18 augustus 2001
Tijdens dit onderzoek werden weer nieuwe onderdelen gevonden, maar slootonderzoek leverde helaas niets op.

Hier volgen foto's van enkele gevonden onderdelen.
De eerste drie foto's zijn van het sluitstuk van de mitrailleur. De eerste foto is de binnenzijde, de tweede foto de buitenzijde (let op het kroontje onderaan) en op de derde foto het kroontje uitvergroot.
De vierde foto is van de patronentransporteur.
Alle gevonden wrakdelen zijn te bezichtigen in het interessante Crashmuseum40-45 in Lisserbroek.
 
Zoek je al tijden de blubber en dan in eens op een dag sta je per ongeluk op de site van de Crash Research in Aviation Society Holland.
En het zou toch niet zijn ? en ja hoor,..zij weten het nummer van de G1,..heb ff gemaild en de bevestiging gekregen :D :D :D :D :D
Cirkeltje is nu rond :D
Het was de 324 ,..

g1.jpg
 
Had zowaar vandaag ook wat tijd ten goede,.
De inspiratie was een banaan :| om verder te gaan aan het neusje,..
Had er nog geen oplossing voor en zie daar,..

IMG_0003-8.jpg


Ook gelijk begonnen aan de motorkapjes,.binnen rand er in plakken en dan met schuurpapier de rondingen maken.

IMG_0006-5.jpg


IMG_0007-2.jpg


Gelijk door gegaan met het uitzetten van de tekeningen,.gelukkig doet mijn compressortje het weer en kan ik dat later mooi uit laten vloeien.

IMG_0011-3.jpg


IMG_0010-2.jpg


En het landingsgestel alvast afgemaakt met deurtjes etc,.

IMG_0012-3.jpg


Sorry voor de donkere foto's maar had geen power meer voor de flitser en de lader van de camera heeft volgens mij pootjes en smeert ,m elke keer als ik hem nodig heb,. :evil: :wink:
 
Back
Top