Evert,
Ik zou die koolstof streng wel inlijmen. Kijk eens naar de arm van dat enorme kielvlak, wat allemaal op dat relatief dunne rompje uitwerkt.
Bij mij is dat spant ooit nét boven de romp dwars door gescheurd, kwam omdat ik aan het proefdraaien was zonder vleugels en stabilo erop, doe dat dus NOOIT!!!!!!
Het schudden van de motor (er zat toen een ontstekingsprobleem in de motor) heeft het kielvlak in een resonantie gebracht en daar was het niet tegen bestand. Als je stabilo en vleugels eraan hebt zitten, "dempen" deze de torsiekrachten.
Nee, gewoon de uitwendige aansturing gebruiken, dat zal de 1/1 ook wel hebben.
Weliswaar iets meer risico vanwege blijven haken van der sleeplijn(ik zie dat er al een beugeltje zit ter bescherming) maar een lange roerhevel is véél beter als een relatief korte binnenwerks uitvoering.
Vergeet niet dat als de zwever er onder een hoek achter hangt, en de lijn loopt óm het rudder heen, er forse krachten op het rudder/servokomen.
Gebruik dus ook een dikke servo met stevige tandwielen, ik ben al aan mijn derde type servo op het rudder....er zit nu een HITEC 805BB op, die houdt het goed uit.