Bouwverslag Frisch Wilga 1/3,5

Gisteren heb ik nog een uurtje geknutseld. Ik heb de messing buisjes die het onderstel verstevigen op maat geplooid en geboord.
normal_Wilga_075.jpg

normal_Wilga_076.jpg

normal_Wilga_077.jpg
 
na twee weekjes inactiviteit in Wilgaland, nu toch een kleine update.

Er moeten nog een paar verstevigingen in de romp. Een houten lat tussen de plaat van het landingsgestel en de vleugelaansluiting. Eerst deze lat in profiel zetten, zodat ie mooi past in de bolle romp.
Wilga_078.jpg


Wilga_079.jpg


Wilga_080.jpg


Ik heb de staafjes dan ook maar mooi rond gezet. Dit lijkt alvast iets meer schaal dan een rechte lat (dit deel is bij de 1/1 een ronde buis).
We zullen wel zien hoe ver we geraken met de schaaldetaillering, maar dit was maar een kleine moeite.
Wilga_081.jpg


En dan maar vastzetten met epoxy.
Wilga_082.jpg


En dan nog een spant in de romp.
eerst aftekenen waar het moet komen,
Wilga_084.jpg


Wilga_085.jpg


En dan toch maar met een extra doekje glasvezel vastgezet.
Wilga_086.jpg
 
Weer een beetje werk uitgevoerd aan het kielvlak.
Het balsa deel dat voor een beetje stevigheid moet zorgen in het kielvlak heb ik eerst voorzien van een 80grams matje.
DSC_0176.jpg


Afgetekend waar dit plankje moet komen, en dan een paar balsablokjes langs het lijntje met ca vastgezet zodat het plankje niet kan gaan zwemmen.
DSC_0027.jpg


Om het kielvlak mooi vertikaal te krijgen heb ik dan maar een klassiek schietloodje gemaakt uit een staafje alu.
DSC_0029.jpg

DSC_0031.jpg


En dan maar weer aan de slag met epoxy.
Eerst het stukje romp maar afgeplakt, plankje erin,
alles mooi vertikaal gezet dank zij het schietloodje,
en dan nog een matje erover om het geheel te versterken.
DSC_0032.jpg

DSC_0033.jpg
 
Bertus,
Die sleuf zat er origineel in, alleen was ze maar een zaagsnede breed.
Ik heb de zaagsnede dan een stukje verbreed (3-4mm).
Hierdoor past de ring mooi in de romp, zonder dat ik aan de randen van die ring heb moeten schuren.
 
Evert,
Jammer dat je het geheel al verlijmd hebt. Als je in de lijmnaad van dat staartspant en de romp een koolstofstreng aangebracht had, was het een stuk steviger geworden....
 
Sandwich kielvlak? Bedoeld je dat het kielvlak opgebouwd is uit epoxy/ glasmat - balsa (of ander vulling) - epoxy/ glasmat ?
Dan is het antwoord nee, gewoon epoxy/glasmat.
Het staartspant heb ik wel een laagje glasvezel (80gr) meegegeven.
Een carbon streng kan ik nog altijd aanbrengen, denk ik zo, maar dan wel niet meer "in" de lijmnaad. Denk je dat dit nodig is?

Ik zit nog rustig te dubben hoe ik het richtingsroer ga aansturen.
Frisch loste dit op door de kabeltjes langs buiten te laten lopen.
Er zijn een paar mogelijkheden om de aansturing in de romp in te werken,
maar dan moet er een hele hap uit het hoogteroer.
Spelingsvrij werken wordt dan ook nog een moeilijke zaak.
DSCF0032.jpg
 
Evert,

Ik zou die koolstof streng wel inlijmen. Kijk eens naar de arm van dat enorme kielvlak, wat allemaal op dat relatief dunne rompje uitwerkt.

Bij mij is dat spant ooit nét boven de romp dwars door gescheurd, kwam omdat ik aan het proefdraaien was zonder vleugels en stabilo erop, doe dat dus NOOIT!!!!!!
Het schudden van de motor (er zat toen een ontstekingsprobleem in de motor) heeft het kielvlak in een resonantie gebracht en daar was het niet tegen bestand. Als je stabilo en vleugels eraan hebt zitten, "dempen" deze de torsiekrachten.

Nee, gewoon de uitwendige aansturing gebruiken, dat zal de 1/1 ook wel hebben.
Weliswaar iets meer risico vanwege blijven haken van der sleeplijn(ik zie dat er al een beugeltje zit ter bescherming) maar een lange roerhevel is véél beter als een relatief korte binnenwerks uitvoering.

Vergeet niet dat als de zwever er onder een hoek achter hangt, en de lijn loopt óm het rudder heen, er forse krachten op het rudder/servokomen.
Gebruik dus ook een dikke servo met stevige tandwielen, ik ben al aan mijn derde type servo op het rudder....er zit nu een HITEC 805BB op, die houdt het goed uit.
 
Evert,
Ik zelf heb de balsa strook onder in de romp t.p.v de overgang naar het kielvlak verstevigd met koolstofmat.
Het geheel is in de romp gelamineerd en er zijn een aantal ronde gaten ingemaakt.
De aansturing van het richtingsroer is van binnen uit gemaakt.
Ik kan daar wel een schets voor je van maken en toe zenden.
Groeten Albert
 
Hey Albert,

Dat is leuk om advies te krijgen van een expert Wilgabouwer en vlieger.

Voor mij is het alvast een nieuwe wereld die opengaat, die Wilga bouwen. Er komen heel wat nieuwe materialen en technieken bij te kijken (voor mij dan toch).

Ik ga alsnog een strookje koolstofmat in het staartstuk soppen. Dat zal zeker de stevigheid ten goede komen.
De aansturing van het richtingsroer: Ik veronderstel dat je dan de scharnieras verlengt tot in het bredere gedeelte van de romp, en daar de aansturing maakt. Ik had dit ook bij Ernst gezien. Er moet dan wel een hele hap uit dat hoogteroer! Je mag me altijd een schetsje toesturen. Ik veronderstel dat het richtingsroer nog steeds afneembaar is.

Anderzijds is de aansturing langs buiten iets makkelijker uit te voeren, en je hebt ook een visuele controlemogelijkheid tijdens een vluchtdag. Dus ik weet het nog niet...

Daarnaast dacht ik te gaan werken met twee ontvangers, zodat linker en rechterzijde van het toestel elk op een aparte ontvanger komen (richting valt hier tussenuit). Het hoogteroer zou ik dan in twee stukken gaan uitvoeren, elk met een aansturing.
 
eerst maar eens het richtingsroer aanvatten, de aansturing ervan kan nog effe wachten.
Het balsa blokje heb ik stevig verlijmd op het roer. Enig pas en meetwerk zijn hier wel aan voorafgegaan.
Wilga_090.jpg

Wilga_092.jpg


Grote zorg is uitgegaan naar het correct plaatsen van de scharnieren.
De as van het scharnier is een 5mm koolstof staaf.
Deze moet nog worden ingekort.
Door ze in eerste instantie op zijn geheel te houden kan ik de scharnieren mooi uitlijnen.
Wilga_093.jpg


Ik heb er altijd een hekel aan om in die piepschuimen dingen te zagen en snijden.
Maar soms moet het gewoon...
Wilga_094.jpg


Het koolstof staafje gaat ongeveer 1 cm door in het balsa. Dat zal wel sterk genoeg zijn.
Wilga_095.jpg


Alles lijkt te passen.
Dan de lijm maar bij de hand nemen, en alles goed vastzetten.
Wilga_096.jpg

Wilga_097.jpg

Wilga_098.jpg
 
Evert,
Je hebt het voorste gedeelte van het rudder uitgehold (of was dat zo?). Dat is een beetje tegenstrijdig met wat je in feite zou moeten doen.
Om minder last van flutter, trillingen te hebben, kun je overwegen in het voorste gedeelte van die hoornbalans(want zo heet dat gedeelte) wat lood in te lijmen.
De meeste sportvliegtuigen die een hoornbalans oid hebben, hebben daar lood in, op eigenlijk alle roeren...
 
Richard,
Dat dacht ik inderdaad te doen.
Het stukje was origineel uitgefreesd.
Nu kan er in het voorste puntje wat lood zodat dit roer mooi in evenwicht ligt.
Een langer leven voor de servo's...

Ik denk tevens om voor de andere roeren ook met tegengewichtjes te werken.

Appie had me een mooi schetsje gemaakt van zijn aansturingmethode van het richtingsroer.
Een eenvoudig te maken constructie, waarbij alles mooi verdoken is opgesteld.
Zijn oplossing heeft bij hem zeker al goede dienst bewezen.

Maar ik denk niet dat ik het ga volgen, omdat de hefboom bij de aansturing meer dan gehalveerd wordt tov de methode van Frisch.
Gehalveerd wil zeggen dat de servo's dubbel zo hard moeten werken.
Om nog voldoende uitslag te hebben zal je ook naar de buitenste gaatjes moeten op de servohevel.

Zoals het nu in mijn kopke zit zal het de Frisch methode zijn.
 
Verstandige keuze van je rudder.
Niet alleen is je hefboom sterker, maar ook de klappen tegen de servo overbrenging worden gehalveerd.

Met die beugeltjes eroverheen is de kans op haken minimaal.

Hetzelfde probleem heb ik bij de Fox, alles verdekt aangestuurd maar ik heb de tandwielen van de servo al 2 X moeten vervangen, je hoeft maar één keer tegen het rudder te lopen en bingo....
 
Bertus,
De uitslag van een servo (in graden uitgedrukt) zal doorgaans veel groter zijn als dat je voor een roer nodig hebt.
Bij een korte arm zul je de servo dus moeten inperken, ofwel je gebruikt niet de hele kracht van de servo.
Bij een lange arm aan het roer kun je wel de volledige uitslag benutten.
 
Evert,
Je kan ook een extra hevel tussen je servo en roer inbouwen.
Dit heb ik bij een big-scale dubbeldekker gedaan en werkt perfekt.
De servo zit met een stuurstang aan de buitenkant van de hevel en de closeloop kabels aan de binnenkant.
Dit is speling vrij en is ook nog beter voor de servo.
De servo op het richtingroer van de wilga is een 8411 van graupner.
Ook op de grote wilga is de aansturing van binnenuit gemaakt.
Dit is gedaan met een stang en werkt al 11 jaar goed.
Daar heb ik nog maar 1 keer de servo van het richtingsroer vervangen.
De rest van de servo's al 3 keer.
Groeten Albert
 
Back
Top