Bouwverslag Gewalt ASW 20 4m

das een zure klapper gweest . @maarten trek wel de bekleding van die vleugels een geknikte indekking duidt meestal op gekraakt hout er onder .

@ arjan zonde man ,ken het gevoel ,afgelopen weekend mijn yak in de klei gedrukt (en dat was nou net een lekker ding om mee te gooien in de lucht )die is dus wel totaal afgeschreven .

@Serge: op pagina 13 van dit draadje kan je zien hoe Arjan eerdere reparaties heeft uitgevoerd. Ik sluit niet uit dat ik één en ander ook op deze manier ga doen. Normaalgesproken zou ik kiezen voor glas/ epoxy maar dat blijft dan meer zichtbaar dan de door Arjan gehanteerde methode. In de praktijk heeft deze bewezen sterk genoeg te zijn.

Maarten misschien heb ik nog een cockpit kap voor je liggen.
moet je me even de grote mailen of een keer langskomen met de kap.

Stuur maar even een pb

Ko

Hoi hoi, ik ben nieuw op het gebied van zweven.
Ik vlieg nu met een easy-glider wat ook erg mooi vliegt.
Maar mijn volgend verlanglijstje is toch de Asw-20 4 meter.
Ik wil hem gaan kopen bij ONLINE SHOP RC-TRONICS-TOPP-RIPPIN.
Heeft iemand hier enige ervaring met deze shop?

Ton

Zo ik ben begonnen met de restauratie van de ASW 20

Zo zag de kist eruit na de crash....
full

Na het richten van de romp en voordat gestart is met de afwerking:
full

De breuken zijn aan de binnenzijde versterkt met lanzaam drogende epoxy met glas / CFK. De afwerking heb ik gedaan met Wilsor Epoxy Fijnplamuur. Verder staat de romp nu in de primer:
full

Eén en ander moet nog verder worden afgewerkt.
De aansturing van rudder en elevator ga ik veranderen. Voor de elevator komt er een servo in de staart. Rudder krijgt een pull-pull aansturing.

De vleugels komen ook nog aan de beurt!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Goed zo!

De aansturing van rudder en elevator ga ik veranderen. Voor de elevator komt er een servo in de staart. Rudder krijgt een pull-pull aansturing.

Twee modificaties die ik voor aankomende winter in de planning had. Toen ik hem bouwde was ik erg bang dat ik het CG niet goed zou krijgen, vandaar dat de hoogteroerservo voorin zat. Achteraf bleek dat onhandig; de aandrijfaccu moest helemaal naar achter (ongeveer op het zwaartepunt), ik heb zelfs het plankje moeten verlengen omdat hij niet ver genoeg naar achter ging.
De pull-pull kit had ik al liggen; is nu naar mijn Spatz gegaan :-)

Succes verder, en leuk dat je hier in dit draadje door gaat!

Ha bedankt voor je reactie Arjan.
De reparatie van de romp was nog een aardige klus. Er zijn heel wat vellen waterproof schuurpapier doorheen gegaan :D:D.
De romp is in ieder geval weer sterk genoeg en het resultaat is best aardig.
Ik ga nu eerst verder met de reparatie van de linker vleugel, die is er het slechtst aan toe.

Zo de linker vleugel is weer heel.
De schade leek in de eerste instantie beperkt maar na het verwijderen van de bespanning bleek dat alleen de bovenste beplanking nog heel was maar dat verder alles in de vleugel was gebroken. :(. De breuk was redelijk ver richting de vleugeltip dus geen ongunstige plek qua belasting. Ik heb sleuven vanaf de onderzijde in de vleugels gefreesd die precies doorlopen tot aan de bovenste beplanking. In de sleuven heb ik twee massieve vuren liggers verlijmd van circa 40 cm lang. Verder zinvolle CFK versterkingen aangebracht en het geheel glad gemaakt. Toch nog een aardig klusje. De vleugel is weer volledig op sterkte. Inmiddels ook begonnen met het nieuwe uiterlijk van de kist:

full

Deze foto geeft een minder vertekend beeld:

full

Dank je Terence!
Zoals aangegeven komt de servo voor het hoogteroer direct in de staart voor een zo spelingvrij mogelijke aansturing. Ik overweeg om daar een Volz Micro Maxx voor te gebruiken. Rudder wordt een 645 MG (pull-pull) en een standaard servo voor de stoorkleppen (centraal aangestuurd) Voor de ailerons houdt ik de keuze van Ajan aan, hij heeft daar honderden vluchten mee gemaakt dus dat heeft in de praktijk bewezen een goede keuze te zijn.

Zo de vleugels die bij de crash behoorlijk waren gemaltraiteerd zijn weer in orde inclusief de nieuwe belettering:
full

Nu weer verder met de romp. De nieuwe vleugelverbinder wordt door Johannes gemaakt :worship:. Eerst wordt de romp gespoten en ga ik de nieuwe aansturing voor rudder en elevator aanbrengen. Volgende week kap ophalen bij Ko. Schiet lekker op zo, maar ja ik heb een reputatie hoog te houden.
Wat dat betreft (wel vet offtopic) ondertussen ook nog de Salto van MadDuc gerestaureerd die op de Wasserkuppe op de rotsen was geklapt - vleugel gebroken, hap uit de vleugel, staart ontzet, neus versplinterd-
die ziet er nu weer zo uit.

full

Volgende project komt er aan, een DG 600 van vier meter :D:D

De vleugelverbinder die Johannes heeft gemaakt is gisteren aangekomen!

full

Het vlakstaal past zuigend! Vakwerk Johannes en bedankt!:worship::worship:
Nu nog even de breedte op maat maken en inbouwen.

Verder gisteren bij KO een nieuwe kap opgehaald, kreeg ik er zomaar twee zwevers bij cadeau:D:D:D. Super bedankt KO, ik weet dat de schade aan de ASW je aan het hart ging maar ik ga er weer wat van maken. Die nieuwe kap zal goed staan. Hmm Ik krijg het nog druk als ik niet uitkijk.

Maarten,
de v-stelling moet wel in de vleugelverbinder zitten (zie post 1 van dit draadje). Zo te zien is het een rechte.....? Dat gaat niet lekker vliegen.

Back