Bouwverslag Gewalt ASW 20 4m

Maarten,
de v-stelling moet wel in de vleugelverbinder zitten (zie post 1 van dit draadje). Zo te zien is het een rechte.....? Dat gaat niet lekker vliegen.

Drie graden per vleugelhelft. En loeisterk. Van Johannes mocht ik er nog gaten inboren voor gewicht besparing maar ik laat het zo. Gewicht van de kist valt erg mee dus dat kan ' ie wel hebben

Vleugelverbinder

De weerstand tegen buigen is onder andere afhankelijk van de soort materiaal.
Deze vleugelverbinder is gemaakt van staal 1.1730 (C45W), treksterkte ca. 640 N/mm².

Buigsterkte is de buigspanning waarbij deze op buiging belaste vleugelverbinder zal breken.

Grof gerekend breekt deze vleugelverbinder indien de twee uiteinden van de vleugelpennen (vlakstaal) samen met een kracht van ca. 3500N inwerken.:)

Voor gewichtsbesparing een aantal gaten aanbrengen in de beurt van de neutrale lijn is geen probleem. Maar er moet natuurlijk wel voldoende materiaal over blijven tussen de gaten.

Maarten, vergeet niet de acht M3 schroeven nog vast te draaien.
Deze heb ik bewust nog niet vastgedraaid.

Succes ermee.:D

Johannes

Zo we zijn weer een stukje verder. De vleugelverbinder die door Johannes :worship: is gemaakt zit erin. De staart is verder van een nieuw decor voorzien en en deel van de belettering zit op de romp. Van Arjan had ik het oude frame voor de cockpit erbij gekregen maar dat lag in stukken. Toch maar weer precies aan elkaar verlijmd. Van Ko heb ik een nieuwe kap en een frame gekregen, het frame paste echter net niet. Dus maar die van Arjan hergebruikt. De kap die ik van Ko heb gekregen past naar mijn idee heel mooi bij de kleurstelling (Ko bedankt :thumbsup:Voor de foto zit de zwever neus erop. Zoals eerder aangegeven komt er ook een elektro aandrijving in, bij sleeptreffens gaat deze neus erop, volgende fase is het inbouwen van de apparatuur. Erg leuk dat ik van verschillende kanten hulp heb gehad bij de restauratie van deze kist. De kist ziet er al weer heel anders uit dan net na de crash !!

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi hoor! De kap kleurt inderdaad best mooi met de strepen. Is weer eens wat anders dan een transparante of smoked canopy.

Mooi hoor! De kap kleurt inderdaad best mooi met de strepen

Dank je Daan! Als ik de kist zo opbouw in de woonkamer is het nog een heel gevaarte..
Nu deze bijna klaar is en de overige projecten allen zijn afgrond kan ik vast gaan denken wat het volgende project zal worden....

Inconceivable! (kijk de film "The Princess Bride" trouwens eens, dan weet je hoe je dit uit moet spreken)

Erg mooi Maarten, echt een totale metamorfose. Ik ben blij dat jij je er over hebt ontfermd - klaar voor een tweede leven.

Dank je Daan! Als ik de kist zo opbouw in de woonkamer is het nog een heel gevaarte..
Nu deze bijna klaar is en de overige projecten allen zijn afgrond kan ik vast gaan denken wat het volgende project zal worden....

Haha, je kunt het niet laten he? Zou modelbouw ook een verslaving zijn? ;).

Top, Maarten!
Succes met vliegen.
Jij bent onvermoeibaar!
Ik ben benieuwd naar je volgende project.

Johannes

Top, Maarten! Succes met vliegen. Jij bent onvermoeibaar! Ik ben benieuwd naar je volgende project. Johannes

Dank je Johannes, zonder je bijdrage had het zeker langer geduurd!!
Het volgende project wordt weer een oldtimer. Met name een kist voor de BIGGS treffens. Ik heb de tekening liggen voor een Slingsby Sedberg in 1:3,5 maar denk ook aan een KA1 Rhönlaus in 1:2,5. Beide kisten die je niet zovaak tegenkomt. Inmiddels ligt de hangar vol met aardig wat vliegklare kisten dus het mag een project zijn welke wat meer tijd nodig heeft. Die Sedberg bouwt dan wel weer lekker snel weg denk ik ;).

Hallo Maarten

Volgens mij heb je het predicaat gouden handjes wel verdient.
Zij ziet er weer schitterend uit, blij dat ik je heb kunnen helpen aan onderdelen voor deze mooie zwever.
De kleur van de kap past zeker goed bij deze gerestaureerde zwever.
En ja als zij is opgebouwd is het een groot model.
Vraag maar eens aan Arjen toen hij hem voor het eerst zag.
Er waren drie bakken koffie en twee cigaretten voor nodig om hem te overtuigen (Hi)

Met vriendelijke groet
Ko

Laatst bewerkt:
rhonlaus? Is dat met V staart? staat op rc-forum nog een 1:2,2 te koop volgens mij. mooi hoor!!

Die had ik gezien Erik!!! Dat is precies de kist. De man vraagt er wel nog een aardig bedrag voor en woont een heeeel eind weg. Hij is ook vrij zwaar gebouwd. Het lijkt mij leuker om de kist zelf te bouwen maar de freesset ervoor is ook niet echt goedkoop...

Bij ons op de club heeft er ook iemand zo'n kist gebouwd, schaal 1:3 (geloof ik)

full

Mooie kist!

Laatst bewerkt door een moderator:
Back