Bouwverslag Graupner Der Kleine RC-Uhu

Er loopt van je servo een binnenkabel (staaldraadje) naar het roerhoorntje. eromheen zit een plastic buitenkabel, die moet zo dicht mogelijk bij de servo en zo dicht mogelijk bij het roerhoorntje vastgelijmd worden aan de romp. doe je dat niet dan zal de buitenkabel buigen als je der servo bedient maar zal het roerhoorntje nauwelijks bewegen.

Ik snap wat je bedoelt. Ik heb nu de buitenkabel aan de kant van de servo's vastgezet. Het lijkt wel iets te helpen, inderdaad, maar de roeruitslagen zijn nog steeds niet gelijk. Ik de buitenkabel staat nu vast bij het punt dat hij het servo'hok' verlaat.

Andere kant ook goed vastgezet, dus waar de kabel de romp uit komt bij de staart?

Ja. Maar ik heb misschien de oplossing al. Ik stop een stukje hout tussen de romp en de stuurstang, waardoor het hoorntje minder naar de romp toe kan trekken (en dus stopt bij het hout).

Laatst bewerkt door een moderator:
Ha,
Ik vraag me af of je het dan helemaal goed hebt gedaan. Zo moet het zitten:

082710Uhu.jpg

Hoe zit het bij jou dan?

Ik ben nu bezig met het comprimeren van alle foto's, want ik heb hem afgemaakt. Op een van de foto's is te zien hoe ik het probleem heb opgelost.

Bij mij zit het net zo, alleen heb ik iets te veel weggeschuurd. Daarom heb ik er nog hout tussen moeten lijmen. Over een kwartiertje de foto's.

cimg0400rl0.jpg

cimg0401kh3.jpg

Dit zijn de eerste twee foto's. Omdat ik eerst even ga douchen en omdat ik nu weet hoe snel het uploaden gaat, doe ik de rest na het douchen.

Hoi,
Misschien leuk als je vermeld wat je lastig vond als bouwer met weinig ervaring. Zelf denk ik dat dit vliegtuigje met geen of weinig ervaring goed te bouwen is, ben benieuwd hoe jij dat ervaren hebt.

Het is een grote hoeveelheid foto's, maar ik zet nu alle foto's er in een keer op. Ik kan later de post wijzigen, als mensen het teveeel foto's vinden.

cimg0402pi2.jpg

cimg0403ej2.jpg

cimg0407hw7.jpg

cimg0412gp4.jpg

cimg0414xc4.jpg

cimg0415cz7.jpg

cimg0416xs0.jpg

cimg0417wg0.jpg

Dat was het eerste deel. Tweede deel komt eraan. Nogmaals, als er teveel foto's zijn, haal ik ze wel weg.

Hoi,
Misschien leuk als je vermeld wat je lastig vond als bouwer met weinig ervaring. Zelf denk ik dat dit vliegtuigje met geen of weinig ervaring goed te bouwen is, ben benieuwd hoe jij dat ervaren hebt.

Het model is naar mijn mening voor beginners makkelijk te bouwen. Ik zou alleen aanraden de bouwbeschrijving uitvoerig door te lezen (en er niet snel doorheen), af en toe wat vooruit lezen en de bouwtekeningen goed te bekijken. Als je je daar namelijk aan houdt, kan er weinig misgaan. Klein minpuntje is dat Graupner bij sommige bouwstappen een tikkeltje duidelijker had moeten zijn, maar uiteindelijk staat het achteraf wel in de bouwbeschrijving. Maar dat kan ook aan mijn onervarenheid liggen, dat ik sommige punten over het hoofd zag.

Het model is na een foutje wel weer makkelijk te herstellen, pluspunt.

Nu wachten op iets beter weer, morgen ga ik hem trouwens eerst schuren en lakken met spanlak. Dan mag ze haar 'maiden flight' maken. Ik hoop dat het vliegen te doen is, ik neem bij de eerste vlucht wel een ervaren vlieger in de arm.

Tweede deel:

cimg0422vw0.jpg

cimg0424rn5.jpg

(Schrik, ik ben een jongen van 17 jaar)

cimg0427mz9.jpg

cimg0429ak9.jpg

cimg0430ji4.jpg

cimg0431dd8.jpg

cimg0433gp8.jpg

cimg0435cp9.jpg

Sorry, er komt nog een derde post met twee foto's..

Hier nog even hoe ik het achter heb opgelost:

cimg0436iq3.jpg

Dit is dus mijn RC-UHU geworden. Hij is nu klaar en alles doet het, ik wacht nu totdat de Multimate weer open is om spanlak te halen. Daarna gaat hij de lucht in. :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Te laat, maar... ik denk dat je beter eerst kan lakken en dan pas stickers plakken.
Afwachten hoe de lak op de stickers houdt... en stickers op ongelakt balsa (pluizig!) gaat matig.

enne... 17 jaar zijn we allemaal óf geweest, óf hopen het nog te worden... :p

ik snap het nut van dat blokje hout nog steeds niet... kan aan mij liggen

Als het blokje hout er niet was geweest, had het hoorntje veel verder richting de romp kunnen trekken en was de roeruitslag dus veel groter geweest. Ik heb daar namelijk teveel weggeschuurd waardoor ik er hout op moest plakken. Snap je?:wink:

Te laat, maar... ik denk dat je beter eerst kan lakken en dan pas stickers plakken.
Afwachten hoe de lak op de stickers houdt... en stickers op ongelakt balsa (pluizig!) gaat matig.

Bij mij was het hout niet heel pluizig. Maar ik ga niet lakken op de stickers, ik lak eromheen. Ik besloot eigenlijk ook inderdaad te laat om te gaan lakken.. Onervarenheid.

Maar ik ga niet lakken op de stickers, ik lak eromheen.
...als ik jou was, zou ik de stickers er af pulken, zolag op een schoon stuk plastic plakken, en na het lakken terugplakken.
Als de stickers er later afvallen heb je vast liever dat er gelakt hout tevoorschijn komt....

Als het blokje hout er niet was geweest, had het hoorntje veel verder richting de romp kunnen trekken en was de roeruitslag dus veel groter geweest. Ik heb daar namelijk teveel weggeschuurd waardoor ik er hout op moest plakken. Snap je?:wink:

maar nu trekt de servo het roerhorntje toch in het stukje hout???

Macrelis,

Ziet er goed uit
icon14.gif

Wat mij opvalt, is dat je op de vloer aan het bouwen ben. Hierdoor maak je het jezelf onnodig moeilijk. Ga lekker aan de tafel zitten, werkt veel beter.

Verder zie ik dat je het schanier in het richtingsroer er overheen hebt geplakt. Ik denk dat het de bedoeling is dat je een snee in her roer moet maken en hier tussen het schanier moet plakken. (tussen het basa hout)Waarschijnijk krijg je hierdoor naar de ene kant een grotere uitslag dan naar de ander kant.

Volgens mij heeft Arjan een foto geplaatst wat precies de bedoeling is.

Ga zo door!!!

Gr Harry

...als ik jou was, zou ik de stickers er af pulken, zolag op een schoon stuk plastic plakken, en na het lakken terugplakken.
Als de stickers er later afvallen heb je vast liever dat er gelakt hout tevoorschijn komt....

Ok, ik wist niet dat dat nog kon. Ik was bang dat de stickers daarna onbruikbaar zouden zijn. Dan weet ik dat bij het lakken, bedankt!:smile:

Back