Bouwverslag Graupner Der Kleine RC-Uhu

Macrelis,

Ziet er goed uit
icon14.gif

Wat mij opvalt, is dat je op de vloer aan het bouwen ben. Hierdoor maak je het jezelf onnodig moeilijk. Ga lekker aan de tafel zitten, werkt veel beter.

Verder zie ik dat je het schanier in het richtingsroer er overheen hebt geplakt. Ik denk dat het de bedoeling is dat je een snee in her roer moet maken en hier tussen het schanier moet plakken. (tussen het basa hout)Waarschijnijk krijg je hierdoor naar de ene kant een grotere uitslag dan naar de ander kant.

Volgens mij heeft Arjan een foto geplaatst wat precies de bedoeling is.

Ga zo door!!!

Gr Harry

Ok. Ik werk liever op de grond meestal, al weet ik dat het niet goed is voor je rug. Op de grond kun je veel meer kwijt dan op een tafel:p Maar misschien dat ik de volgende keer wel op een tafel bouw.

Wat betreft roer: Ik dacht i.v.m. het dunne hout de scharnieren erop geplakt moesten worden. Kan dit een probleem opleveren bij het vliegen?

maar dat is toch niet goed voor je servo? hij krijgt hier tegen druk, waardoor hij waarschijnlijk op een gegeven moment kapot zal gaan( je servo of iets van je roerhoorntje ofzo) toch?
en door de fout van je schanier zo miss ook die verschillende uitslag kunnen komen

maar dat is toch niet goed voor je servo? hij krijgt hier tegen druk, waardoor hij waarschijnlijk op een gegeven moment kapot zal gaan( je servo of iets van je roerhoorntje ofzo) toch?
en door de fout van je schanier zo miss ook die verschillende uitslag kunnen komen

Ik kan proberen het te veranderen. Ik zal voorzichtig proberen de scharnieren eraf te halen, want ze zitten wel heel vast nu. Ik houd je op de hoogte;)

Macrelis,

Kijk even op pagina 3 (als je ingelogd bent) hier staat de foto waar ik op doelde.

Kan dit een probleem opleveren bij het vliegen?

Zou kunnen dat je hierdoor naar de een kant een grotere uitslag krijgt.
Als het kan, zou ik het veranderen.

Op de grond kun je veel meer kwijt dan op een tafel:razz:

Hmmm......... misschien wel waar, maar werken aan een tafel is makkelijker.:wink:

Gr Harry

Macrelis,

Kijk even op pagina 3 (als je ingelogd bent) hier staat de foto waar ik op doelde.

Zou kunnen dat je hierdoor naar de een kant een grotere uitslag krijgt.
Als het kan, zou ik het veranderen.

Hmmm......... misschien wel waar, maar werken aan een tafel is makkelijker.:wink:

Gr Harry

Ja, ik heb de foto gezien. Maar omdat de scharnier wel in het stabilo zit, dacht ik dat hij er alleen daar tussen moest. Achteraf dus allemaal onervarenheid: ik moet nog een hoop leren. En ik koop nog geen nieuwe zwever, dus ik hoef nog niet over de kwestie tafel/grond na te denken.;)

En ik ga morgen de scharnieren in het roer lijmen. Ik heb het bovenste scharnier net al losgehaald, dus ik weet dat het wel kan. Daarnaast kijk ik morgen voor spanlak dus, maar voor het lakken haal ik de stickers er dus af.

Sorry André, voor het 'negeren' van je foto, ik had het verkeerd begrepen:(

De bedoeling was inderdaad het scharnier in een sleufje, zowel in het kielvlak als in het roer zelf. Dat is inderdaad even heel voorzichtig snijden omdat het roertje zo dun is maar het kan wel. Doordat je het nu aan de buitenkant hebt zitten zal het roer zelf gaan verschuiven en daardoor krijg je ook die verminderde uitslag.
Het mooiste zou zijn om ze even los te snijden en het opnieuw te doen, ook omdat je nu je servo onnodig belast en je veel minder nauwkeurig kunt sturen. Het is lijkt mij niet gevaarlijk of zo, maar niet zoals het kan en hoort.
Als het niet lukt het oude scharnier te verwijderen kun je een stukje uit het roer snijden en er van het resthout wat je hebt met CA een mooi passend nieuw stukje in lijmen.

Oh en over lakken; die van ons is helemaal ongelakt. Als je hem droog houdt kan dat ook prima (wordt wel sneller vies en is moeilijker schoon te maken) en het is lichter. Net wat je wilt.

-edit- over dat 17 zijn, je bent er ruim op tijd bij. Ik heb op mijn 14e mijn eerste Uhu gebouwd en daarna pauze genomen tot mijn 38e.....

Laatst bewerkt:
De bedoeling was inderdaad het scharnier in een sleufje, zowel in het kielvlak als in het roer zelf. Dat is inderdaad even heel voorzichtig snijden omdat het roertje zo dun is maar het kan wel. Doordat je het nu aan de buitenkant hebt zitten zal het roer zelf gaan verschuiven en daardoor krijg je ook die verminderde uitslag.
Het mooiste zou zijn om ze even los te snijden en het opnieuw te doen, ook omdat je nu je servo onnodig belast en je veel minder nauwkeurig kunt sturen. Het is lijkt mij niet gevaarlijk of zo, maar niet zoals het kan en hoort.
Als het niet lukt het oude scharnier te verwijderen kun je een stukje uit het roer snijden en er van het resthout wat je hebt met CA een mooi passend nieuw stukje in lijmen.

Oh en over lakken; die van ons is helemaal ongelakt. Als je hem droog houdt kan dat ook prima (wordt wel sneller vies en is moeilijker schoon te maken) en het is lichter. Net wat je wilt.

-edit- over dat 17 zijn, je bent er ruim op tijd bij. Ik heb op mijn 14e mijn eerste Uhu gebouwd en daarna pauze genomen tot mijn 38e.....

Ik ben eigenlijk niet van plan een pauze in te lassen:D.. Ik vond het bouwen echt geweldig;)

Het zal morgen wel lukken denk ik, met het maken van sleufjes voor de scharnieren. Ik heb al een scharnier los, daarna haal ik de stuurstang van de servo af, daarna de servostang van het roerhoorntje, daarna scharnier losmaken, daarna scharnieren erin lijmen en verder spreekt het voor zich. Als de roeruitslag dan wordt verhinderd door het houtje tussen de servostang en de romp, haal ik die ook weg. Morgen ga ik aan de slag en maak ik weer foto's.

Over lakken: Krijg je dan geen groene en vieze vlekken op je vliegtuig?

Ik heb de scharnieren in het roer gelijmd. Meteen foto's van genomen en daarnaast, voor de zekerheid en voor vergelijking, de roeruitslagen gefotografeerd (de roeruitslagen van het richtingroer lijkt op de foto wel wat weinig):

cimg0440kx1.jpg

cimg0441ac8.jpg

cimg0442yk7.jpg

cimg0443xm5.jpg

cimg0444ab1.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt! ;) nu hopen dat hij ook goed vliegt, natuurlijk. En voorlopig zij de voorspellingen niet al te goed..

Tja, maar dan moet de grond ook droog zijn, natuurlijk hè.. Helaas regent het de komende paar dagen nog wel.

Ik denk dat dit een stuk beter is vwb je roerhoorntje.
Als je de uitslag van het richtingsroer groter zou willen maken, kan je de pushrod inhaken in een gaatje dat iets dichter bij het roer zit. Dat kan heel veel schelen. Op sommige zenders (met name computerzenders) kan je de uitslag ook bijregelen.
Maar het ziet er zo goed uit, zeker om mee te beginnen.

Leuk leuk leuk :D
Nadat ik dit draadje heb gelezen heb ik er ook een besteld :)
Ik hoop dat hij volgende week binnen is.
Dit word trouwens wel de eerste balsa kist uit een bouwdoos, dus ik ben benieuwd :)

Al lang en veel...
Maar de laatste tijd blijft het gras steeds nat dus dan gaan we er niet mee de lucht in. Enige nadeel van een onafgewerkt balsamodel.

Back