Bouwverslag Graupner Der Kleine RC-Uhu

Ik heb natuurlijk alleen nog maar gebouwd, maar wat dat betreft is het model zeker aan te raden ;) De bouwbeschrijving is duidelijk en het is eigenlijk allemaal zo in elkaar gezet dat je in een stuk door kunt bouwen. Het model ziet er uiteindelijk ook heel netjes uit.

Het weer wordt steeds minder, dus het vliegen zal wel ergens in het voorjaar worden. Wel jammer, maar niets aan te doen. Ik overweeg ook het model toch maar te lakken, ik heb namelijk vlak nadat het bouwen voltooid was het model een aantal keer gegooid. Het ging opzich niet verkeerd, maar de grond was wat vochtig en het model was helemaal vies toen ik weer naar huis terugkeerde. Het was dan wel makkelijk af te halen met een doekje, maar ik ben toch bang dat het na een paar keer niet zo schoon meer is. Dus daarvoor eerst spanlak en daarna G4?

Laatst bewerkt door een moderator:
geloof me ;) er komen nog genoeg heldere windstille winterdagen ;) ook al is t koud, zwevers vliegen altijd ;)

Vandaag was zo'n dag.
Tevens het bewijs dat ik niet de enige ben die er mee vliegt, mijn zoon deze keer zelf aan de controls......

081214Uhu003.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
De zaak waar ik de meine heb besteld laat niks meer van zich horen of hij al binnen is, inmiddels heb ik een andere kist besteld.

sjonge jonge, als je het over de duvel hebt :S , ik post net dat hij nogsteeds niet binnen is, een kwartier later vertelt m`n moeder dat ze gister hebben gebeld dat hij binnen is xD

zo zo , nederland heeft een toekomstige F3J piloot bij ;)

hopelijk zien we hem bij ons in herentals ooit wedstrijden winnen ;) ook al lijkt die kans klein want onze jeugd vliegt al schitterend met de F3J kisten.

mss F3K :p

@RC-Mike, wat heb je ervoor in de plaats besteld? Als je het kunt betalen zou ik de Uhu toch wel nemen als ik jou was. Het is echt een leuk ding hoor.

@Sadkingbilly, dat dacht ik nou ook toen ik er een paar maanden geleden mee begon. Het is bijzonder verslavend om met een stopwatch te vliegen. Je kunt niet vals spelen dus het komt echt op je techniek aan hoe lang je boven blijft. Goed klimmen aan het elastiek is nog niet zo eenvoudig en ook iedere slechte bocht kost je tijd. Bonus: op een dag als vandaag heb je iedere twee minuten een start en een landing. Erg goede training.

En wat voor mij meespeelt, het is zó leuk om dit samen met je kind te doen. Het was behoorlijk fris maar hij was niet te stoppen. Hooguit om zijn handen even op te warmen, dan kon ik een paar starts met mijn Merlin maken.

Ik heb ook nog een electro 3D kist besteld in duitsland, die is al onderweg, en ik denk dat ook ook nog gewoon de UHU erbij doe om het bouwen een beetje te "leren"" want de meeste kisten die ik nu heb zijn of arf of depron , of vliegklaar gekocht!, en zeker omdat ik de plannen heb om een zelf ontworpen speed400 pylon-racer te bouwen is wat ervaring met balsa helemaal niet vervelend.

Mike

Jong geleerd oud gedaan,
Zeker is rond het vliegen met een elastiek een leuke competietie op te zetten. er komt heel wat om de hoek kijken om het laatst te landen! het leukste is dan om met 3 stieken ofzo tegelijk naar boven te gaan met identieke zwevers. Mogelijk ben ik het wiel opnieuw aan het uitvinden.
lightbul.gif

Wat mij vooral aanstaat is het gebrek aan motor. Ik vind normaal gesproken een electrozwever geen probleem maar het is ook wel eens heerlijk om gewoon helemaal rust aan je kop te hebben :) natuurlijk heb je wel wat meer ruimte nodig, minstens de lengte van een voetbalveld ofzo?

Ik ben toch meer van vliegen in stilte denk ik.. Mooie zomerdag op de heide, fluitende vogeltjes en dan alleen af en toe het zoeven van de vleugels als je je toestel weer op hoogte brengt na een pauze (want af en toe moet je even wat drinken, een stuk meloen eten of een boompje bezoeken..)

Was het maar weer zomer :(

Nog een besmet met het "virus" !! Toch super dat je met zo'n mooie eenvoudige zwever zoveel plezier kunt beleven!!

Gr Lyck

@sadking...

ik vind niets leuker dan met men zwevertje in de auto naar t plein te rijden
elastiekje opzetten en vliegen maar...
met termiekdagen ben je snel 20min weg.
als t zeer drukkend is ben je op 2-3min beneden.

ik heb voor mijn elastiek 200m nodig...
men nylon is 120m en de elastiek 30m en rekt dubbel uit.
en ik neem af op een hoogte tussen de 100m(weinig tegenwind tot 160m met 3-4 beaufort)

ik vind dit zeker zo vet om te zien dan een elektro zwever... en je zwever is een stuk lichter eh :)

Wow, 200 meter ruimte.. Waar moet ik dat vandaan halen :D Het veld waar ik veel vlieg is iets van 100x75 meter ofzo.. En binnen de bebouwde kom dus erg weinig kans op thermiek (maar des te meer kans op turbulentie door de flats er vlakbij)..

Gelukkig ben ik met de auto binnen een kwartier achter Staphorst op de heide waar ik ruimte te over heb (maar zou het verstandig zijn op de hei een hoogstart te gebruiken? Lijkt mij dat dat overal achter blijft haken.. Misschien moet iemand het andere eind vasthouden ;))

Welk plein is dat? Klinkt als "hartje binnenstad" maar dat zal wel niet :)

dat ding blijft bij mij nergens achter haken ;) natuurlijk niet tussen de bomen door maar als ik op t plein vlieg staan regelmatig van die harde koppige planten.... maar je houd tijdens t strekken je vlieger hoog genoeg zodat de nylon draad over alles heen gaat... en altijd in de zelfde lijn probere te doen... mooi op t open gras proberen ofzo.

neej het plein van de club ;) 350m op 250m ;) haha je kan er perfect 6m zwevers lekker parkeren ;)
maar die lier of sleep je alleen maar :p

ja ik heb het geluk lekker op 15min van de club te wonen :) ik woon ook in de stad... (stadje) met amper appartementen ;)
wat je ook kan doen...

ik heb de meeuwen eens tegen een appartementsblok zien hellingzweven :)

was een brede blok waar de wind tegenop waaide. en ze hingen lekker vanboven van links naar rechts te schuiven :)

Alwin,
Wat je op ons filmpje ziet is ongeveer 120m maar met een tamelijk "zware" lijn (100m) en elastiek (20m maar met een katrol 20m terug het veld in gezet). De hoogstart die bij dit soort lichte toestellen hoort is eigenlijk wat korter, meestal 10m elastiek en 50m lijn - waarvoor je dus ongeveer 80m nodig hebt.

Maar je kunt een hoogstart makkelijk inkorten of verlengen, naar gelang de omstandigheden. Ook een uitgangshoogte van 50m kan genoeg zijn om dat belletje te vinden en het eerste half uur niet meer naar beneden te komen.

Wat dat betreft zijn kleine toestellen makkelijker, die vliegen langzamer en draaien veel korter. Het gebeurt nog al eens dat ik met 3m kisten niet "weg" kan komen omdat de thermiek te klein en zwak is terwijl de Uhu ervandoor speert. Dat zie je bij die DLG's toch ook? Die hebben ook een kleine span, komen ongeveer 40m hoog.

Hopelijk heb je voldoende power aan boord.
Want het vergt nog al wat power.
Lekker rustig klimmen.
Het lijkt me wel leuk om te zien zo met elecro huckepacken
Laat het wel filmen hoor dan kunnen wij ook meegenieten.
Nu maar hopen op thermiek.

Back