Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Zo even een wat info.

Nu ik weer een entje verder ben metbeplanken krijg de,
Victory vorm het is best een loei van een boot hoor,
Hij is prachtig als je de vorm ziet en voel.
De romp krijgt ook wat gewicht.
Alleen begin ik het beplanken wat zat te worden maar,
ja het is ook een kolos van een romp.
En dan denk je nu nog de masten goh wat een joekel.

Zo ik wou alleen even mijn gevoel kwijt.

Groet ron
 
Hoi,

Zoals je weet zijn w in België wat later begonnen en ben dus nu nog maar met de barkas bezig.

Ik heb een vraagje over de schuurlijsten.

We moeten het planje van 4 mm in 3 delen.

Dat geeft ons dus plankjes van 0.5 mm op 1.3 mmm op 70 mm.

Welk zijde komt nu tegen de want gekleeft de 0.5 mm zijde of de 1.3 mm zijde?

Als ik goed lees is het de 0.5 mm zijde.

Btw mijn tweede pogin is goed genoeg gelukt .

(Kan je fotos van je fotoalbum in je reply verwerken?)


Mvg,
Peter
 
Gevonden.
full


Zo ziet ijn 2de poging er tot hier oe uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik zie ze niet op de foto maar zover ik weet de 0.5 zijde.

nog even m,n vlondertjes met stift en blazen zal het wel acceptabel worden.

en dat Alu Black Liguid, had wel gedacht dat zoiets bestond want ik heb vroeger tifany lampen gemaakt en dan had je zo,n goedje om soldeer zwart of koperkleur te maken.
maja ik dacht zo,n flesje van 10 euri voor die 2 cm2 vlondertjes :rolleyes:
maar uit nieuwschierigheid wil ik die link wel zien.

gr
 
zo weer een update van hoever ik nu ben.

Ik ben weer verder gegaan met het beplanken.
We zijn op de 13e lijn onder de kanonspoorten.
Ik ga toch eerst verder met het beplanken tot hij dicht is.

full

Hier de voor zijde het ziet er goed uit.

Hij lijkt op de foto wat vreemd een de onderzijde te buigen maar in werkelijkheid is dat niet zo.
Dit komt dat de lat daar vreemd buigd en hij scherp naar binnen buigd.

Ik gebruik geen drop in of zo, ik schuur het latje gewoon smaller en gaat het ook prima!
De geschuurde zijde moet tegen de vorige lat lopen anders breekt hij ook!
Hoe de latjes onder de waterlijn lopen maakt mij niet uit als de vorm maar prima is.
Dit omdat onder de waterlijn wordt bekoperd.

De boven zijde heb ik de latjes even verder laten uitsteken voor het beschadigen.
Later kort ik ze in met de voorzijde.

full

Ook de spiegel ziet er goed uit.

Ik doe het anders om met de beplanking, als in de beschrijving.

Ik begin aan de spiegel zijde en buig hem om baar de romp dat vind ik makkelijker.
Daarbij is de breek kans veel kleiner, omdat je het latje beter onder controlle heb.
Je heb immers nog de langste kant van het latje nog vast.

Nog even over het schuren.

Als je elke keer schuurd als je twee gangen klaar heb.
Glad en alleen in de lengte richting van de latjes.
Dan heb je straks geen hele romp tot vervelents toe te schuren.


Ik ga maar snel weer verder hoor hij krijg nu echt een vorm van de Victory.


groet ron
 
Laatst bewerkt door een moderator:
HMS Victory

OK maatjes, net terug van een deugdoende vakantie in Spanje, en nu met
volle moed aan de slag. Zoals mijn landgenoot Peter al aangaf, zijn we hier iets later begonnen.
Ik verwacht eerstdaags de zending van oktober (vertraagd) maar had ondertussen de nummers 6 en 9 bijbesteld. Daar ga ik nu aan beginnen.Bedoeling is dat ik de barkas en de admiraalssloep hiermede bouw. Hiervoor gebruik ik de tekening van Caldercraft.
Ron jouw werk ziet er echt prima uit. Na nieuwjaar starten wij hier in België ook
met de beplanking.
Hugo-Duffel
 
Hallo Iedereen, hallo Ron

Zoals al verschillende belgen het al vermeld hebben zal ik binnenkort ook aan kunnen beginnen met de barkast.
Ik ben "modelbouwer" maar van het type plastieken vliegtuigjes. Dit is mijn eerste "houten" model (en kies al blijkbaar een "zeer" moeilijke): dus Ron als ik je mag storen met specifieke vragen om nader uitleg en tips te mogen bekomen, zou ik dat zeker appreciëren. Voorst ik heb al heel wat bijgeleerd met deze forum, thnx all.
 
Mensen als het gaat over deeltjes ga naar het praat forum in het schippers cafe!

Link:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/schipperscaf%E9/135555-hms-victory-deagostini-praat-forum-6.html

Peter bresseleers daarom heb ik jou bericht verwijderd plaats hem in het praatforum!

We willen graag het boudraatje alleen voor bouwzaken gebruiken.
Dit uit bouw ervaring met de Bismark op ten duur is de belangrijke bouw info niet meer terug te vinden.
Dan ben je lang aan het zoeken in het bouwdraatje bouwverslag hms-victory!

Graag een ieder zijn medewerking gevraagd!

Groet ron
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Iedereen, hallo Ron

Zoals al verschillende belgen het al vermeld hebben zal ik binnenkort ook aan kunnen beginnen met de barkast.
Ik ben "modelbouwer" maar van het type plastieken vliegtuigjes. Dit is mijn eerste "houten" model (en kies al blijkbaar een "zeer" moeilijke): dus Ron als ik je mag storen met specifieke vragen om nader uitleg en tips te mogen bekomen, zou ik dat zeker appreciëren. Voorst ik heb al heel wat bijgeleerd met deze forum, thnx all.


Hartstike leuk welkom bij de club.

Je vraag maar raak hier op het bouwforum over het bouwen!
Alle andere vragen graag hier:
hms-victory-deagostini-praat-forum-6

Groet ron
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bocdan.

Ik weet niet waar je dat gelezen heb maar volgens mij is het 12x12mm!

Dit moet voor alle poorten 12mm zijn!
Later komt het kozijn er in deze zijn 1,5mm dik.
Twee maal 1,5mm (weerszijden) is 3mm uiteindelijk hou je 9mm over!
Let hier op anders ga je fout in!

Groet ron
 
Laatst bewerkt:
als je de poorten uit gaat snijden, hou er dan wel rekening mee, dat de onderste rij poorten groter zijn dan die er boven.
In onze maat zal dat, voor de onderste , 9 mm zijn
voor de middelste, 8 mm
en voor de bovenste rij poorten is dat 7 mm.
Het is niet veel, maar je ziet het wel.

voor mijn boot Santisima trinidad klopt dit. (niet de maten 9/8/7mm)

de grootte van de geschutspoorten waren afhankelijk van het kanon dat eruit kwam.

de zwaarste op het onderste dek en de lichtere kanonnen hoger.

dus werden de geschutspoorten ook kleiner.
 
Dat klopt maar wij krijgen maar een groote van het kanon.
Dus zijn ze allen gelijk en krijgen we aleen 12 ponders!
Je kan wel deze verschillen aanbrengen maar het is niet volgens de bouwbeschrijving,
Let wel als beginnend bouwer dat het best moeilijk wordt!
Je moet dan alles herberekenen want het moet allemaal kloppen tussen de poorten!
Ook de ruimte tussen het dek 1 halflatje en de poort behouden.
Je moet aan weerzijde er 1mm of 2mm er af of er bij rekenen,
en kom je niet meer uit van wege de spanten!


Groet ron
 
Laatst bewerkt:
Back
Top