Er staan wat plaatjes op een draadje van mijn MB339 op RCU:
http://www.rcuniverse.com/forum/fb.asp?m=8197056
Het belangrijkste is om er voor te zorgen dat je de hoek tussen stuurstang, en lijn van scharnierpunt (hevel) naar de scharnierlijn roer, zo goed mogelijk 90 graden houdt.
Bij een normaal roer wat naar boven en onder moet kunnen slaan, is het startpunt 90 graden (scharnierpunt ligt recht onder de scharnierlijn) als het roer in de middenstand staat. Dat heb je nodig omdat het roer dan de minste kans heeft op bvb vibreren. Alle uitslagen doen de optimale hoek vergroten of verkleinen, maar tot plm 45 graden gaat dat nog wel.
Er van uitgaande dat je een flapuitslag van 90 graden wilt maken:
Een flap staat in de "0" ofwel ÜP" stand in feite al 45 graden omhoog, ga je dan 90 graden uitslag vragen dan komt de stuurstang vrijwel op één lijn te liggen met het scharnierpunt en de flap-scharnierlijn. Gevolg is dat je de flap fors heen en weer kunt halen, want deze hoekveranderingen "vertalen" zich niet als een hoek verandering ter hoogte van het scharnierpunt.
(Sh$T, idd moeilijk uit te leggen!
Dus een mooie manier om je hevel goed af te stellen is als je HALVERWEGE de uitslag er voor zorgt dat de hoek stuurstang/scharnierpunt-scharnierlijn flap 90 graden is.
In de praktijk is een mooi uitgangspunt als je de bekende schuine hevels (plm een hoek makend van 45 graden) ACHTERSTEVOREN plaatst.
Maak eens van karton een roer met hevel, een speld als scharnierlijn en een stokje als stuurstang, dan zie je het gebeuren.