Bouwverslag Robin ATL

Precies récht onder de bovenste sleephaak heb ik een sleephaak (met 2 sleuven) aan de onderkant aangebracht voor het slepen van vlaggen en doeken. Dezelfde servo bedient dus beide haken. (haak zit achter de gekromde tank ontluchting)

Twee sleuven zodat je de mogelijkheid hebt met de dreg er aan te starten, na de start los te gooien en de vlag scale like op te pikken......

onderste%20sleephaak.JPG

Man wat een gave kist.
Ik onderschrijf wat Richard zegt over de stevigheid van de romp.
Hij had er tijdens de bouw van de hektor van mijn broer ook voor gewaarschuwd.
We hebben er toen niets aan gedaan.
Met als gevolg dat de voorruit loskwam.
Het is een ander type kist maar ik luister tegenwoordig beter ;)

Update bouw Robin ATL-L

De laatste weken aan het voorste eind van het toestel gewerkt:

Inbouw servo gasregeling, servo neuswielbesturing, choke-bediening, en de beide motorkappen.

IMGP2810-vi.jpg

IMGP2811-vi.jpg

IMGP2812-vi.jpg

IMGP2813-vi.jpg

IMGP2814-vi.jpg

IMGP2815-vi.jpg

Update bouw Robin ATL-L

Stabilo en vleugels gefolied. Dit is een werkje dat ik echt niet graag doe...
Servo's aansturing hoogteroeren ingebouwd.

Nu de huiskamer opruimen en alles weer in 't atelier;)

IMGP2820-vi.jpg

IMGP2821-vi.jpg

Spijtig, maar een zekere meubelketen antwoordde negatief op mijn vraag om het toestel te sponsoren.

Jan, een goede keuze van kleuren denk ik. Mooi donker aan de onderkant

Je hebt de roerhevels van de flaps achterstevoren gemonteerd, prima! Helaas weten niet veel mensen dat....

Heb je Oracover of Orastick gebruikt, deze laatste heb ik op mijn ST en zit al 8 jaar goed.... Is wat steviger als gewone folie.

Ben echt benieuwd naar de vliegeigenschappen, met name de landingssnelheid. EN de stevigheid van de romp!

Bouwverslag Robin

Jan, een goede keuze van kleuren denk ik. Mooi donker aan de onderkant

Je hebt de roerhevels van de flaps achterstevoren gemonteerd, prima! Helaas weten niet veel mensen dat....

Heb je Oracover of Orastick gebruikt, deze laatste heb ik op mijn ST en zit al 8 jaar goed.... Is wat steviger als gewone folie.

Ben echt benieuwd naar de vliegeigenschappen, met name de landingssnelheid. EN de stevigheid van de romp!

Hallo Richard,

Zichtbaarheid is echt wel belangrijk, ook voor slepers. Wit is eigenlijk uit den boze...
Trouwens, er vliegt een geel-blauw exemplaar in Frankrijk:

1529281-vi.jpg

Folie is Oracover.
Ik heb al een stevige mat aangebracht in de demperruimtes. Zo is er een dubbele U ter hoogte van de cockpit wat zeker al wat meer stabiliteit zal geven.
Het profiel is een SPM-15 waar ik geen informatie over vind via Google. Het lijkt me een zweversprofiel (uitholling aan vleugelonderkant ter hoogte van de flaps). Dus ik verwacht motorzwevervliegeigenschappen :p weliswaar ietsje overpowered.

Flaps

:confused: Uitleg? :confused:
(altijd leuk om weten voor ik aan die greenley begin :rolleyes:

Je moet wel aan een (bijna) 90° roerbeweging geraken. Het aangrijpingspunt van de roerhevel komt dus op 45° of meer vanuit het scharnierpunt van de flap. Moeilijk om onder woorden te brengen. Visualiseer het even...;)

:confused: Uitleg? :confused:
(altijd leuk om weten voor ik aan die greenley begin :rolleyes:

Een flap heeft de meeste weerstand als hij naar beneden hangt.
Dan is de afstand van het scharnier tot het uiteinde van de roerhevel het grootste.
En dus heb je de meeste kracht als je de roerhevel goed aan brengt.

Ik snapte het niet meteen, maar inderdaad +-45graden met een normaal geplaatst roerhoorntje...
toen een collega-piloot het eventjes uitlegde was het op 1-2-3 gesnapt.

Ikzelf vond de vergelijking met een ball-link misschien logischer :rolleyes: Die zou voor 90° flaps trekken er afspringen indien normaal geplaatst, bij omgekeerde plaatsing inderdaad no problem :-)

thx for the tricks!

Er staan wat plaatjes op een draadje van mijn MB339 op RCU:
http://www.rcuniverse.com/forum/fb.asp?m=8197056

Het belangrijkste is om er voor te zorgen dat je de hoek tussen stuurstang, en lijn van scharnierpunt (hevel) naar de scharnierlijn roer, zo goed mogelijk 90 graden houdt.
Bij een normaal roer wat naar boven en onder moet kunnen slaan, is het startpunt 90 graden (scharnierpunt ligt recht onder de scharnierlijn) als het roer in de middenstand staat. Dat heb je nodig omdat het roer dan de minste kans heeft op bvb vibreren. Alle uitslagen doen de optimale hoek vergroten of verkleinen, maar tot plm 45 graden gaat dat nog wel.

Er van uitgaande dat je een flapuitslag van 90 graden wilt maken:
Een flap staat in de "0" ofwel ÜP" stand in feite al 45 graden omhoog, ga je dan 90 graden uitslag vragen dan komt de stuurstang vrijwel op één lijn te liggen met het scharnierpunt en de flap-scharnierlijn. Gevolg is dat je de flap fors heen en weer kunt halen, want deze hoekveranderingen "vertalen" zich niet als een hoek verandering ter hoogte van het scharnierpunt.
(Sh$T, idd moeilijk uit te leggen!

Dus een mooie manier om je hevel goed af te stellen is als je HALVERWEGE de uitslag er voor zorgt dat de hoek stuurstang/scharnierpunt-scharnierlijn flap 90 graden is.
In de praktijk is een mooi uitgangspunt als je de bekende schuine hevels (plm een hoek makend van 45 graden) ACHTERSTEVOREN plaatst.

Maak eens van karton een roer met hevel, een speld als scharnierlijn en een stokje als stuurstang, dan zie je het gebeuren.

Laatst bewerkt:
op deze pagina: Der Himmlische Höllein - Der himmlische Höllein

Zie je bij 2:11 hoe de flaps van de climaxx zitten. Het roerhoorntje is hier een driehoek die wat verder naar achteren is geplaatst, qua aangrijpingspunt van de stuurstang komt dit overigens precies overeen met de bovenstaande "normalel" hoorn achterstevoren gemonteerd.

Op mijn andere zever met flaps heb ik die manier gebruikt en beide halen makkelijk 80 graden uitslag.

Groeten

Justus

Hoi Jan
Is het niet de bedoeling van een flap dat je de luchtsroom korter maakt aan de bovenkant van de vleugel dwz dat de flap onder de vleugel uitkomt en daardoor een open ruimte komt tussen de vleugel en de flap door middel van scharnieren op de onderkant te plaatsen?

Mvg

Flaps

Hoi Jan
Is het niet de bedoeling van een flap dat je de luchtsroom korter maakt aan de bovenkant van de vleugel dwz dat de flap onder de vleugel uitkomt en daardoor een open ruimte komt tussen de vleugel en de flap door middel van scharnieren op de onderkant te plaatsen?

Mvg

Net omgekeerd: flaps vergroten de weg die de luchtstroom dient af te leggen over de vleugelbovenkant.
Dat genereert meer lift (sneller stijgen) en drag (trager landen).
Er bestaan verschillende systemen om dit te bereiken. De aangeblazen flaps (door de open ruimte wordt die flap dus een tweede vleugel ahw) zijn constructief moeilijker maar zeer efficiënt.
De klassieke flap met scharnierpunt in de vleugel creëert IMHO meer drag maar gemakkelijker in te bouwen.
Der techneuten op 't forum hebben wrschlk een betere uitleg ;)
Uit ondervinding zou ik zeggen dat aangeblazen flaps amper een correctie op het hoogteroer behoeven. De meeste modellen die ik heb/had met klassieke flaps vergden een meer of mindere mate van negatieve trim op het hoogteroer.

Jan,
Kleine correctie:
Flaps brengen de "stall" snelheid naar beneden, vandaar een kortere aanloop in de start mogelijk, evenals een kortere landings uitloop omdat je langzamer kunt binnenkomen.
De weerstand, ofwel "drag" zorg ervoor dat je de final met gas erop kunt (moet!) vliegen, zodat je een steilere dalingshoek kunt volgen. Zodra je gas dicht trekt is de snelheids afbouw sneller als zonder flaps.
Alles bij elkaar dus een korte landings uitloop.

De spleet die open komt bij (Fowler-achtige) flaps geeft weer nieuwe energie aan de luchtstroming boven het profiel, zodat hij langer blijft aanliggen als de invalshoek vergroot wordt.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken klim je het beste met flaps UP, want alle flaps genereren weerstand en dat kost energie dus klim prestatie.
Verkeersvliegtuigen trekken de flaps zo snel mogelijk in, edoch het accelereren naar de flap-up snelheid neemt zoveel tijd en energie in beslag dat men daardoor alsnog op lage hoogte over de naburige bebouwing zou vliegen, vandaar dat men de startstand laat staan tot 600 of 1000m, afhankelijk van type, vliegveld en operator.

De invloed op de hoogteroer trimming verschilt per vliegtuig, mijn ervaring is dat hoogdekkers daar véél gevoeliger in zijn als laagdekkers. Hoef ik bij de ST nauwelijks bij te trimmen met flaps geven, een Piper gaat zonder correctie direct "op zijn staart" staan. Vandaar dat de 1/1 Pipers zelfs een geheel verstelbaar stabilo hebben (met een handbediende spindel), hoogteroer trimming alleen was niet voldoende.
De reden voor dit gedrag is dat flaps een sterk neerwaarts gerichte afstroming van de vleugel genereren, bij een laagdekker verdwijnt die onder de kist, bij een hoogdekker drukt het het stabilo naar beneden.

Als je straks meer ervaring hebt met de hele kist en het vliegen met flaps kun je eens "droop ailerons" uitproberen. (droop betekent uitzakken).
Ofwel ailerons die middels een mixer meelopen met de flaps, naar beneden. Ook die verbuigen het profiel naar een bollere vorm= meer lift.
Omdat dit echter een "tipstall" in de hand werkt, moet je hier uitermate voorzichtig mee beginnen. Uitproberen eerst op hoogte, zodra je merkt dat de tendens om over een vleugel weg te vallen begint, moet je het gemixte aandeel van de ailerons verminderen. Mijn ST heb ik plm. 15 graden "droop" ingesteld op de ailerons.
Het is wél uiterst effectief om nóg langzamer binnen te komen.

Helaas vermindert wél de rolroer effectiviteit er door, het model wordt snel wat waggelig als je teveel 'droop" inbouwt.

Robin ATL-L update

Enkele dagen slecht weer. Van de nood een deugd gemaakt en stevig doorgewerkt: cockpitkap uitgesneden, interieur in primer en laklaag geschilderd, alle kabel- en stekkerverbindingen gesoldeerd, staartstuk gemonteerd, wielkappen aangepast, de zender al grotendeels geprogrammeerd...
Dat laatste viel nog wel tegen: de neuswielaansturing dient nu over kanaal 6 als slave (omdat de Vtail mixer geen aansturing via kanaal 4 toelaat).

IMGP2825-vi.jpg

IMGP2826-vi.jpg

IMGP2827-vi.jpg

Hallo Jan,

Heb je je Atl al ingevlogen?
Laat je me weten hoe de Atl vloog en hoe het was om te landen.

Mvg,
Damien , DMC,
Vlieg met Swiss Trainer 160cc

Back