Bouwverslag Robin ATL

Update bouwverslag Robin ATL

Vandaag naar het vliegpleintje geweest, motor gestart en afgeregeld, alle systemen gecheckt, range-test, en wat foto's genomen.
Gewicht zit op 21.5 kg. Zwaartepunt vergt nog een kleine 100gr in de staart.
De maidenflight misschien volgende week ?
IMGP9896-vi.jpg



IMGP9897-vi.jpg



IMGP9901-vi.jpg



IMGP9900-vi.jpg
 
alleen ontbreekt er nog een spinner
dat vindt ik toch maar voor de rest mooi gebouxd en hopelijk heb je er veel sleepplezier mee
 
ATL

alleen ontbreekt er nog een spinner
dat vindt ik toch maar voor de rest mooi gebouxd en hopelijk heb je er veel sleepplezier mee

Een spinner van 90 dia. en die 3blads Mezjlik dat lukt me niet. Er blijft te weinig materiaal over om een stabiele spinner te behouden.
 
Hoi Jan,

Ziet er mooi uit,als hij ook nog zo vliegt als hij eruit ziet dan komt het volgende week helemaal goed. Succes met de maiden volgende week.

mvg
 
Robin ATL Maidenflight

Zonder noemenswaardige problemen. Enkel de aansturing van het neuswiel deugt niet.
Toestel heeft een enorme vliegenveloppe (snel en uiterst traag). Heel stabiel ook met de nijdige zijwind vandaag.
Hier alvast enkele foto's (filmpje volgt, hé Gert?)


ROBINATLvanJan5en120311021001-vi.jpg



ROBINATLvanJan5en120311030001-vi.jpg




ROBINATLvanJan5en120311023001-vi.jpg



ROBINATLvanJan5en120311033001-vi.jpg




ROBINATLvanJan5en120311031001-vi.jpg
 
Ziet er goed uit, motor loopt ook uitstekend zo te horen, ZDZ powaaaaaah:)
 
Maiden Robin ATL

Ziet er goed uit, motor loopt ook uitstekend zo te horen, ZDZ powaaaaaah:)


Motor helemaal OK: toerental nu nog begrensd tot max 4000rpm, olie 1:30. Cilindertemperatuur amper 50°C.
1e landing zonder flaps, 2e met max flaps.
Energieverbruik 300maH op 18min bedrijfstijd (starten, vliegen, landing).
 
Jan,
Gefeliciteerd!

En een dikke ++++++ voor je veilige startprocedure: dikke handschoen, model goed vastgelegd EN nog een helper vasthouden.
Het tekent dat je respect hebt voor dit soort machines. Met deze houding ga jij nooit problemen krijgen.
 
En hij vliegt zelfs zonder dat de aileron servo's en servo's flaps vast zaten.Jan was ze vergeten vast te monteren en kwam er zaterdag bij uit.
 
Gertje, misschien had Jan dat liever zelf willen zeggen, (of misschien helemaal niet....)
We maken allemaal wel eens fouten...

(een goede flightcontrols check helpt echter :) )
 
Dubbel checken....

Ja dat was even schrikken. Gelukkig zaten de servo's erg krap gekneld in hun kistjes. Maar het idee dat ze eigenlijk maar met drie 2.2mm vijsjes van de dekseltjes gezekerd waren :rolleyes:
Wat was er gebeurd? Ik wou de supports voor de servo's (aluminium L profielen) nog met epoxy vastlijmen alvoren ze met 4 parkers vast te schroeven op de 6mm triplex bodemplaat. Maar eerst nog de servohevels goed afstellen, de afdekplaatjes maken. Toen de afdekplaatjes erop stonden dacht ik (enkele dagen later dus) dat ik de supports al had vastgelijmd.
 
Jan,
Je zit in de periode van de kinderziektes, er komen beslist nog meer zaken boven drijven. Zeker als je straks tientallen sleepvluchten op een dag gaat maken. Je moet geluk, oplettendheid en vaardigheid hebben deze periode door te komen.
Strikt genomen zijn onze modellen en materialen niet ontworpen voor dit soort inzet.
Het is aan de eigenaar/vlieger het model zodanig te verbeteren dat je er wél lang van kunt genieten....
Met mijn ST ben ik voorbij de kinderziektes, maar loop af en toe tegen onderhoud problemen aan, gewoon slijtage zeg maar.
Het blijft echt altijd opletten.

Niks vreemd in de vliegerij, kijk naar de 737-300 van Southwest, die een gat in het dak kreeg. Hoeveel van die dingen vliegen er niet en hoeveel landingen hebben ze niet gemaakt? En dan tóch nog weer iets nieuws....
Southwest In-Flight Fuselage Rupture (With Video)
 
Update

De eerste sleepvluchten zijn gisteren onder nogal winderige condities verlopen (5-6 Beaufort). Mooi neutraal met een 16Kg DG-500 naar 500m :D
 
Back
Top