Bouwverslag SIG Riser 2mtr zwever

Laatste plaatjes voor het lijmen
1000711p.jpg

1000714.jpg

1000715.jpg

Hallo Rick,

Even wachten met lijmen.
Klopt het dat de vleugelverbinding bestaat uit 2 smalle stukjes triplex?
Da's niet goed !!!

Hoor nog van je.

Groeten, JH

Rick,

De vleugelverbinders kun je beter maken uit 1,5 mm berkentriplex. Zo dat de boven- en onderligger met elkaar verbonden zijn. Liefst nog aan allebei de kanten, dus voor en achter. De ribben ter plaatse doorsnijden en tegen het triplex lijmen.
Anders loop je het risico dat je de tips weer kwijt raakt.

Succes, JH

Het hele rib oppervlak + deze triplex verbinders maken de verbinding, dit is volgens de bouwhandleiding en stevig genoeg lijkt mij

mij lijkt het te zwak... omdat deze gewoon vierkant zijn...
moesten ze over de hele hoogte van de ribben zijn is dit beter.

Het hele rib oppervlak + deze triplex verbinders maken de verbinding, dit is volgens de bouwhandleiding en stevig genoeg lijkt mij

Staat idd op de tekening !!
Maar is blijkbaar toch niet sterk genoeg.......
Zelf heb ik de tekening niet aangehouden, maar op eigen houtje 2 stukjes triplex ertegenaan geplakt. Nu is hij aan de tip op te tillen.

74584ad20cc2c96a8.jpg

Doe er je voordeel mee.

JH

Laatst bewerkt door een moderator:
dat is wat ik bedoel... aan zowel voor als achterzijde eentje is sterk.

Maar dan heb ik in elke vleugelhelft een andere verbinding is dat niet raar?
In de Riser 100'' is er idd ook een triplex joiner over beide liggers gedaan zie ik

Laatst bewerkt:
Hij is weer heel !!

Vandaag de vleugeldelen weer aan elkaar gelijmd

1000737li.jpg

1000738x.jpg

1000740.jpg

Wat ik nog wil doen is de wortel ribben verstevigen met glas, deze zijn door de bevestigings elastieken wat ingedeukt. En dan coveren.

mvg Rick

ik denk dat rick in de toekomst nog zover komt dat hij zelf zwevers gaat ontwerpen...
kwestie van een paar jaren denk ik ;)

ik denk dat rick in de toekomst nog zover komt dat hij zelf zwevers gaat ontwerpen...
kwestie van een paar jaren denk ik ;)

Van deze reactie(s) moet ik toch even :oops: bedankt. Ik speel idd wel eens met de gedachte iets te gaan ontwerpen, maar dat komt nog wel

Buiten dat om... ze heeft vandaag weer gevlogen!!!!
Vanmorgen de laatste hand gelegd aan het afwerken van de wortel-ribben en het bespannen + het uitloden van de vleugel. Daarna naar m'n veldje, en een paar handstartjes gemaakt. Beetje lood erbij en toen aan de hoogstart. Gaaf blijft dat toch, eerst flink het elastiek uittrekken en de spannende seconden na de start.
Jammer is wel dat ik steeds niet erg hoog kom vanaf de hoogstart, vluchten duren ongeveer 2 minuten. Hopelijk kan ik op het WVGT een Master class hoogstart krijgen:D

Tot zover, later misschien nog een paar plaatjes

mvg Rick

eigenlijk is het vrij simpel om je eerste zwever zelf te ontwerpen...
je houd het namelijk simpel... en je gebruikt andere zwevers als voorbeeld.

bv...
je neemt een simpel clark-y profiel voor de vleugel.
en je dient ongeveer dezelfde Vstelling te gebruiken als andere zwevers.

een rompje bouw je gewoon 4kant , met dezelfde opbouw als de riser, en de lengte doe je in verhouding als andere toestellen..
bv 2m span, met een romp van 1.20m
staartvlakken kan je zelf wat vorm geven, en gewoon vlakke profielen.
simpel als dat :)

ooit gewoon proberen als je wat meer ervaring hebt :)

wat je hoogstart betreft...
vaak heb je 2 problemen met de hoogstart...
ofwel is je elastiek, of nylon te kort...
of je zwever is te licht/zwaar in verhouding met de elastiek.

een elastiek is vaak +-30m, en 100m nylon lijn.
als je zwever te licht is in verhouding, dan is de acceleratie enorm hoog, maar is de elastiek snel ten einde van zijn spanning.
het is wat zoeken naar de juiste elastiek voor de juiste zwever.
(ik heb 3 verschillende hoogstartelastieken)
1 voor toestellen tot 500gr, 1 tot 1.5kg, en 1 voor groter dan dat.

Zo, de laatste plaatjes van de reparatie:

1000763x.jpg

Midden, ik heb tegen de woretelribben 2mm balsa plankjes geplakt en vervolgens afgeschaafd voor een nette afwerking+ stevigheid
1000765t.jpg

En achterop bescherming tegen elastieken gemaakt, dit was ik de vorige keer vergeten:hammer:
En dat stukje links achter heb ik inmiddels even strak gemaakt met een hete bout.
1000766a.jpg

De foto's zijn wat wazig omdat ik meteen na het afmaken van de bespanning wou vliegen:D

Kleine bevestiging en voorproefje van wat voor compilatie er gaat volgen

[URL="
- Sig Riser on hi-start[/URL]

Bedankt voor alle tips en hulp
mvg Rick

Vandaag het filmpje gemonteerd, de kwaliteit is niet heel goed helaas, de muziek des te beter;)
geniet mee:

mooi mooi :)

1 goede raad.
als je lost, je zwever wat kantelen.
niet zo vlak lossen.
dit creeert onnodig veel kracht op de vleugel.
dus onder een goede 45° met de neus omhoog is beter.

ik zou niet weten waardoor je hoogte gaat verliezen?
de vleugel vangt direct alle wind eronder dus ik zou logischer wijze zeggen dat je hoger komt, omdat je direct omhoog gaat, in tegenstelling tot zoals jij lost, waar je de eerste 2meter nog horizontaal bent, en dan pas de zwever zich kantelt uit zichzelf.

het is makkelijker om hem horizontaal te lossen, dat wel, maar iets minder goed voor het vleugeltje :)
anders zouden de F3J kisten ook allemaal vlak lossen aan de lier :)

Rick,
Ik ben zelf een Riser aan 't bouwen en vroeg me af of je de foto's van je deelbare vleugelverbinding nog effe wou posten.
Ik wil immers graag ook een deelbare vleugel bouwen.
Verder sta ik open voor alle tips relevant aan de constructie va de Riser.

Back