Bouwverslag SIG Riser 2mtr zwever

Ik ben bijna aangekomen bij het bevestigen van het stabilo.
Hoe kan ik dit het beste aanpaken en hoe doen jullie dit, ik bedoel hiermee hoe jullie alles fixeren en op z'n plek houden dmv. 2x 12V accu's of met tape?

Bij zo'n opliggend stabilo lijmvlakken insmeren met witte houtlijm en stabilo plaatsen. Nu zorgrn dat hij goed in het midden zit, gelijk vastzetten met spelden. Nu controleren of hij parallel aan de vleugel zit evt. corrigeren en dan lijm goed laten drogen. Vaak monteer ik dit al voordat ik ga bespannen, dan kun je eerst proefpassen en aftekenen. Nadeel hiervan is dat het foliën lastiger is. Het belangrijkste voor jou is in iedergeval dat je een langzaam drogende lijm gebruikt zodat je nog kunt corrigeren.

Het is een directe hout op hout verbinding en wanneer je het lijmvlak op de romp voldoende breed hebt gemaakt, 4mm+, dan is houtlijm ruim voldoende. Hier komt bij dat ik zelf epoxy nauwelijks gebruik ivm. het gewicht en het geklieder, maar dit is een persoonlijk idee.

Zojuist de romp wit bespannen, wat een rotklus is dat toch altijd maar het resultaat mag er zijn. foto zsm.

Finito

Vandaag de laatste hand gelegd aan de Riser. Hij is zo goed als af:worship:
Er moet nog wat lood voorin om het CG goed te krijgen en eigenlijk moet ik nog even zo'n handige keukenweegschaal aanschaffen
voor de harde data:D
Pica's

371606910.jpg

371606995.jpg

Nogmaals bedankt Arjan (show je sticker)
371607001.jpg

Aansturing van roeren. Moet ik die schroeven nog afzagen hoe doen jullie dat?
371607014.jpg

Proud owner (lekkere vakantie bos haar:D)

Hopelijk de maiden zsm. en nog een hoogstart van Conrad kopen.
En ik zag op de site van Sig dat er ook een power pod te krijgen is voor benzine motoren deze:
2 meter Power Pod - Sig Manufacturing
yy1SIGSH660.jpg

Maar dan bouw ik er een BLO op :mrgreen:
mvg Rick

Laatst bewerkt:
In de vakantie doe ik meestal niet zo veel aan mijn haar en zie je het al voor je met een vliegtuig van 2mtr binnenlopen bij de dierenarts :D
mvg Rick

Ziet er goed uit Rick.

Over de aandrijving moet je nog maar even nadenken. En misschien nog maar even een discussie starten want je komt vaak op te grote props uit...

Succes met de eerste vlucht.

Groeten, JH

Maiden Time,
Vandaag de handstartluchtdoop (hoge woord waarde:D) van de Riser. De wind ging wat liggen dus met de Riser onder de snelbinders naar mijn wildvliegstekkie gegaan. Er is nog aardig wat lood in gegaan maar dat had ik wel al verwacht. Aangekomen een rustig aanloopje en hopla, rustig dreef hij weg en plofde mooi neer in het hoge gras. resultaat: een smile van oor tot oor:mrgreen:. Toen kwam er tussen een wolkenpartij wat meer wind en kon ik nog een aardig stuk hoger komen met een handstart wat een leuke extra was.
Zojuist heb ik ook de standaard hoogstart van Conrad besteld toch weinig geld voor zo'n complete set, nog even het haakje bevestigen en dan kunnen we echt los. Ik hoor het wel.
mvg Rick

Gefeliciteerd!`

Mooi om te lezen dat je zwever echt zweeft! Nu naar grotere hoogtes.

Weet je zeker dat je niet naar Hoeven komt, met de VGG sticker hoor je er bij!

Jacob Bos

Nou het is een heel eind vanuit Drenthe en ik moet mijn vader er voor zien te porren.
Ik ben op het moment ook bezig om een nieuwe vintage zwever aan de vloot te mogen toevoegen een Graupner LS ooit van gehoord iemand?
!BYEhFvgBmk~$(KGrHgoH-CEEjlLl0us,BKfrNnJ53!~~_35.JPG

!BYEhNF!!Wk~$(KGrHgoH-C0EjlLlu15ZBKfrOMQ,hQ~~_35.JPG
!BYEhTy!!2k~$(KGrHgoH-DgEjlLlgJ6SBKfrOymos!~~_35.JPG

Maar ik zou het wel graag willen. Btw,Gaat u ook weer bezig met de countr-e-man?
mvg Rick

Vandaag arriveerde de hoogstart, mooi dingetje. Om het rubber zit gewoven draad dus de UV kan er niet bij die zal wel mee lang mee gaan.
Natuurlijk heb ik toen het wat minder ging waaien even de Riser er aan gehangen. Ik had hem nog lang niet helemaal uitgerekt, maar dat ga ik pas doen als ik er een instructeur bij heb op de club.
mvg Rick

Hoi!
Gefeliciteerd met je maiden vlucht. En met die LS-6. Gaaf ding zeg......
Wel een verslag maken als je hem op gaat knappen of vliegwaardig maken hé!

Die hoogstart hebben wij hier ook. Ik heb hem gebruikt gekocht en hij doet het nog steeds prima. Enkel het parachuutje begint op te raken, het nylon is helemaal aan het doorslijten.
Verder was ik niet erg blij met de originele haspel; daarmee ga je de draad steeds ronddraaien als je hem op de haspel doet en dan krijg je "krinkels" in je lijn, waarop hij gaat breken. Opgelost door een rolletje vislijn te halen (véél lichter, sterker en beter zichtbaar) en een haspel te maken met een handvat en een zwengel als je begrijpt wat ik bedoel- zodat je de lijn netjes op kunt rollen. Net als een tuinslang, die gaat ook krinkelen als je hem gewoon ergens omheen wikkelt.

Succes

Back