Bouwverslag Smit Rotterdam Jumo

Ik ga deze hier ook eens zetten, mss zijn er lezers die willen stemmen.
Geen idee hoe ik aan 100 stemmen moet raken, laat staan 10,000.
Maar niet geschoten, altijd mis

Ik heb de boegbulb toch nog iets aangepast, omdat ik niet 100% tevreden was.
Deze heb ik nu wel meteen op balsa getekend, en beginnen uitsnijden/zagen, anders blijf je maar aanpassen.
Ik heb ook een latje langs de kielbalk gelegd, en ik vind dat het er goed uitziet.
Het latje is nog niet juist gebogen, als dat wel zo is, zal het de kromming van de boegbulb volgen.

100_0757.JPG

100_0759.JPG

100_0760.JPG

Ik zoek kruiskoppelingen zoals deze, maar dan met normale verzendingskosten naar België.
Een envelop en verzendkosten kosten geen €19.
Het is makkelijk om iets "goedkoop" te verkopen, als er €19 verzendkosten bijkomen.
Dan is dat per stuk geen €5.95, maar €9,10 per stuk inclusief verzending, dus zowat het dubbele
Voor de 6 stuks die ik wil bestellen komt het totaal op € 54.70 .

Edit: en dan zijn ze verwonderd dat we bij tante Ali bestellen.
4 x cardankoppeling

Laatst bewerkt:
Tja... Ik ken RC-Point al heel lang; prima webshop/winkel met redelijk 'beschaafde' prijzen en verstand van modelbouw.
En service... Als Chris iets niet op voorraad heeft, mailt hij je met een alternatief.
Kom daar maar eens om bij tante/oom Ali & Co.

En dat de verzendkosten naar België hoog zijn, ligt m.i. niet aan de winkelier, maar ligt ergens anders...
Het spulletje moet wel voorbij Antwerpen hé... Levensgevaarlijk voor een postbode.

Herbeginnen met de boegbulb.
Ik was de boegbulb aan het opspannen op tafel om verder te zagen, en ik hoor KRAK.
Ik was gvd vergeten dat ik een opening gemaakt had waar de kielbalk in past.
:mad::mad::mad:

Da's modelbouw. Soms zit het mee, soms zit het tegen.
Al doende leert men.

Je wil niet weten welke stomme fouten in in die 40 jaar gemaakt heb.
Fouten die ook geld kosten, zoals een regelaar opgeblazen omdat ik 'even' een motortje wilde testen.
Plus en min verwisseld...
POEF!

Uithuilen en overnieuw beginnen, zou ik zeggen.

Ach, met een beetje lijm plak je het weer aan elkaar toch? En dan even geduld om te drogen. Boos worden helpt niet. Leermomentje! Deze ouwe knar heeft ook wel eens pech gehad en lukte het pas bij de 3e keer. Gr. Klaas.

om eerlijk te zijn.... denk niet dat ik al 1 schip heb gebouwd zonder zulk momentje.
Hoort nu eenmaal bij de hobby, leren van je fouten maar als je steeds moeilijkere dingen wil bouwen blijf je ook fouten maken.
Grote voordeel .... je word steeds slimmer, en hoe slimmer je word hoe harder je beseft dat je weinig weet :yes::beer:

Maar op den duur wordt dat voordeel weer je nadeel Marc. Ons gewaardeerde Forumlid Beagle wist jaren geleden al te melden dat met het ouder worden veel dingen minder worden. BEHALVE het vergeten. Dat wordt stukken beter! Laten we het er maar op houden dat zoiets bij het ouder worden hoort. En dan wordt het een kwestie van accepteren. Gr. Klaas.

Die bulbsteven is een draak om in lattenbouw te bouwen. Moet je niet willen.
Deze had ik opgebouwd uit balsa blok, en dan in vorm geschuurd.
Latjes willen die bochten niet maken, of je moet een soepel wilgenhout gebruiken.

Gewicht is niet aan de orde. Weegt niets, balsa is erg licht. En zeer mooi in vorm te schuren.
Gr Bas

Maar balsa blijft kwetsbaar, helemaal bij een gewicht van 9,5 kg. Mijn avatar heeft een balsa romp en weegt 3 kg. Er gaat bijna geen jaar voorbij zonder putjes. Maar ondanks dat vaart ze al meer dan 50 jaar. Gaat wel regelmatig in dokvoor een touch up. Gr. Klaas.

Opnieuw gestart met de boegbulb.
2mm diep uitsnijden/beitelen waar de kielbalk in past.
Nu de andere helft 2mm diep uitsnijden/beitelen, lijmen en !!!een stuk hout van 4mm insteken bij het opspannen!!!

100_0765.JPG

Er gaat bijna geen jaar voorbij zonder putjes.
Ik kan mss een mal maken van mijn boegbulb voor de SR/L, met epoxy giethars kopies maken en voor een prijsje verkopen.
Spuiten en vastklikken. Putjes? Geen probleem, oude los klikken, nieuwe spuiten, opklikken, klaar :yes:

Het ganse schip is eigenlijk vulstof, om de verf, elektronica en motoren op z'n plaats te houden.
Je zou daarvoor wss ook papier-maché kunnen gebruiken. Dat word net zo hard als hout.

De eerste ruwe vorm van de boegbulb is opnieuw klaar.
Ruw omdat dit enkel de middenlijn en de knik is die je in de boegbulb ziet.
Nu word het moeilijker, want ik heb geen zin dit opnieuw vast te klemmen.

100_0769.JPG

100_0770.JPG

IMG_5107.jpg

Back