Bouwverslag Smit Rotterdam Jumo

Alles nog eens aan het nameten, voor ik de straalbuizen op maat maak, schuur en verf, het hek plaats, en alles aaneen lijm.
Zoals je kan zien, of niet kan zien, is er weinig plaats tussen de boegschroef en het hek. Minder dan 1mm, eerder 0,5mm, dus ik ga 1mm stelen op het volgende plankje, zodat er toch een beetje afstand tussen de schroef en het hek zit.
Op dat plankje heb ik ook niet veel over, want daar komt die afschuining.
Ik weet al van het begin dat het nipt zou zijn, maar het zal net lukken.

Het latje voor het hek zit tegen mijn duim. Het is moeilijk zichtbaar omdat omdat ik het met tape vastgekleefd had.

100_0722.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een paar vragen, zoals gewoonlijk.

Hoeveel zaken kan je op een model als dit aansturen?
De boegschroef (1).
De ankers vooraan (2).
De aandrijving en roeren (2+2).

Als ik enkel die 7 tel, plus de verlichting heb ik 8 controllers nodig, een aan/uit voor de navigatielichten en een algemene aan/uit. Of sluit je de navigatielichten op de algemene aan/uit aan, omdat die toch altijd aan moeten staan?

Kan je bv. de 3 lieren/armen aansturen, of is dit schip daar voor te klein?
De ankers achteraan, als die er zijn?
Ik zie op het achtersteven ook nog enkele lieren staan, kan je die aansturen, of is dit schip daar voor te klein?
Of heeft het enig nut?
Je kan alles wel werkend maken als je dat echt wilt, maar als je dat nooit gaat gebruiken, heeft het weinig zin.
Dus wat maken jullie werkend, op een schip van deze schaal?
Ik heb de instructies van wat ik bedoel er bij gezet.

En waarom zitten de kettingen voor de ankers vooraan bovendek?
Dat kon toch evengoed volledig onderdek in het echte schip?

1747441078979.png


1747441012124.png
 
Ja Jumo, zoveel vragen, zoveel antwoorden. Vaak is het persoonlijk wat je wilt bedienen en het model moet zich er ook voor lenen.
Om nog een paar bewegende attributen toe te voegen. Zoeklicht(en), radar(s), sleeplier, watermonitoren. Verlichting is te verdelen in groepen. Navigatie, ankerlicht(en), dekverlichting, schijnwerper(s). Waarom ankerwinches aan dek? Hoofdzaak waterdichtheid van de romp. Als het schip de neus diep in het water steekt komt er water door de kluisgaten omhoog. Aan dek loopt dat vrij weg. Binnen zou je voor afvoer moeten zorgen. Aan dek heb je beter zicht op de ketting en communiceert het gemakkelijker. Ook kun je gemakkelijker vuil van de ketting wegspuiten. Bij het uitlopen van de ketting roest en bij het binnenhalen slik.
Hoeveel kanalen je nodig hebt om één en ander te besturen hangt af van toegevoegde elektronica. Op één van mijn sleepboten gebruik ik een oudere Beiermodule. Daarmee bedien ik de verlichting en geluiden. De sleephaak is te ontgrendelen. Een Beiermodule is vrij kostbaar, maar bij de nieuwe zitten er ook motorregelaars in. Maar dat moet je zelf maar even uitzoeken. Even als voorbeeld;
Mijn Smit Finland bedien ik met een 7 kanaals zender. Kanaal 1 sturen, kanaal 2 en 4 motoren, kanaal 3 vier groepen verlichting via een multiswitch. Kanaal 5 ontgrendelen sleephaak, kanaal 6 bediening sleeplier, kanaal 7 waterpomp voor bluskanon. D.m.v een mixerfunctie kan ik de motoren koppelen en alleen met de linker knuppel bedienen. De mixerfunctie is in en uit te schakelen met een schakelaar op de zender. Dezelfde schakelaar bedient ook de dual rate, waarmee de roeruitslag wordt gehalveerd. Zo kan ik met de losse boot nauwkeurig manoeuvreren en slepend of op langere strekken wat gemakkelijker varen.
Vergeet niet dat het met al die extra functies aardig in de papieren kan lopen en ben je zo 1.000 Euro verder. Ook vergt het een behoorlijke kennis om alles uit te denken en te realiseren. Maar ook dat is een deel van de hobby en waard om tijd in te steken. Gelukkig is er nu het internet om informatie te vergaren. Succes verder met de bouw! Gr. Klaas.
 
Bedankt Klaas, veel om uit te zoeken. Dat van de ankerwinches klinkt logisch, maar denk je als leek eigenlijk niet aan.

De nieuwe schroeven heb ik vandaag gekregen.
Het is moeilijk uit te leggen, of mss ligt het aan mij, maar ik vind het raar hoe een schroef van 60mm past in een straalbuis van 61mm. Misschien doordat een schroef niet vlak is.
Wat ik bedoel, is dat er veel meer plaats lijkt te zijn dan de 1mm verschil tussen de straalbuis en schroef.
Eender hoe, veel zal er niet af moeten om ze perfect passend te maken.

100_0730.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een paar vragen, zoals gewoonlijk.
Hoeveel zaken kan je op een model als dit aansturen?
De boegschroef (1). Correct, 1 kanaal
De ankers vooraan (2). Eerlijk gezegd: ik zou hier geen energie in steken. Waarom? Ankers op deze schaal houden het model niet op z'n plaats én je hebt waarschijnlijk niet de ruimte in je boeg om voldoende ketting te bergen. (de ankerketting doet het meeste werk om het schip op z'n plek te houden. Niet het anker zelf.) Ik had in mijn Norderney 1 werkende ankerlier met 2 meter ketting. Het ankertje wat op schaal was 'beet' niet. Uiteindelijk heb ik er een anker ingehangen wat 2 x de schaalgrootte was. Ja, het werkte en hield het schip op zijn plaats... mits het water niet dieper was dan 50 cm.


De aandrijving en roeren (2+2). Aandrijving: 2. Roeren: 1. Je roeren staan vrijwel altijd parallel.
Als ik enkel die 7 tel, plus de verlichting heb ik 8 controllers nodig, een aan/uit voor de navigatielichten en een algemene aan/uit. Of sluit je de navigatielichten op de algemene aan/uit aan, omdat die toch altijd aan moeten staan?

Kan je bv. de 3 lieren/armen aansturen, of is dit schip daar voor te klein?
De ankers achteraan, als die er zijn?
Ik zie op het achtersteven ook nog enkele lieren staan, kan je die aansturen, of is dit schip daar voor te klein?
Of heeft het enig nut?
Je kan alles wel werkend maken als je dat echt wilt, maar als je dat nooit gaat gebruiken, heeft het weinig zin.
Dus wat maken jullie werkend, op een schip van deze schaal?
Ik heb de instructies van wat ik bedoel er bij gezet.
Als je goed bent met fijne elektronica kan alles werkend gemaakt worden. Mijn oudste zoon heeft zijn Smit Rotterdam in 1:200 uitgerust met 2 motoren, werkende verlichting, 1 werkende dekkraan en een geluidsmodule. Maar goed, hij is elektronicagoeroe, dus voor hem was het 'even puzzelen'. Mij zou het niet lukken. Ik denk dat je de lat voor jezelf te hoog legt. Wees blij met een model wat straks goed vaart, waar je verlichting op hebt zitten zodat je ook 's avonds een rondje kunt varen, misschien een werkende sleeplier, maar ga jezelf niet kwellen met werkend maken van kranen op deze schaal.
 
Bedankt voor je duidelijk antwoord Roel.
Ik had al zo'n vermoeden, als ik zie wat ik moet doen om de boegschroef passend te krijgen, omdat er (te) weinig plaats is.
Maar ik wilde het toch even vragen.
Nooit gedacht dat ik een plaatstekort zou hebben in een schip van 95cm lang.
 
Een tip die iemand mss kan helpen.
Ik wilde de straalbuizen voor de boegschroef op maat maken.
Ik heb enkel een dremel, of ijzerzaagje.
In de hand houden en de buisjes vastzetten, leek me niet echt handig, dus na wat denken, heb ik de dremel op tafel bevestigd met een grote lijmklem.
Een laag krukje voor de dremel om op te zitten (duh), en een bril op. Het buisje rust op de tafel, en zo heb je beide handen vrij om het buisje zacht tegen de dremel, te duwen terwijl je het ronddraait. Tweemaal rond en klaar, zonder als een idioot te duwen.
Ik heb ongeveer 0.5mm van de lijn geslepen/sneden. Liever iets teveel over, dan te weinig. En kijk eerst twee keer, zodat je aan de juiste kant van de lijn zaagt.
Wel even een slijpschijfje op je dremel steken.
De dremel aanzetten werkt ook het best.
 
Ik was opzoek naar video's van de SR/L, om te kijken wat de boeggolf doet.
Aan 1:48 en 2:35 kan je (net) zien, wat de boeggolf doet.
Ik ben ervan overtuigd dat de schroefbescherming, daarom schuin zit. Het water gaat daar schuin naar beneden, en schuin heeft dat het minste weerstand, maar heeft de schroefbescherming (denk ik) vooral het minste kans om losgescheurd te worden bij zwaar weer.
Of ik zoek gewoon een reden om mijn kop uit te werken, en het te doen zoals ik wil haha.
Neen, serieus denk ik dat dat de reden is, en dat het geen gezichtsbedrog is dat de schroefbescherming schuin zit.

En de reden dat dat op andere schepen niet zo is?
Mijn idee is dat andere schepen met boegschroeven, veel groter zijn, met veel meer diepgang en minder last hebben van zwaar weer.
Als een cruiseschip een boegschroef zou hebben (geen idee eigenlijk), zou die diep genoeg in het water zitten om geen last te hebben van zwaar weer.

 
Laatst bewerkt:
De straalbuizen zijn gezaagd, geschuurd en op maat.
Alles past zoals ik gehoopt/voorzien had.
Er is 4mm tussen de voorkant van de straalbuizen en de schroeven, de schroefbescherming is 3mm breed/diep.
Dus er is 1mm ruimte over, maar ik denk dat ik toch 1mm ga stelen van het volgende plankje, zodat er 2mm ruimte tussen is.

Ik kan nu de inkepingen maken in de straalbuizen en plankjes, waar de schroefbescherming in past.

100_0731.JPG
 
Ik heb een review gevonden voor de FlySky FS-ST8.
Het gaat over de mogelijkheden voor vliegtuigen, maar maakt volgens mij niets uit.
Dit lijkt mij een goede zender, met alle opties die ik nodig kan hebben, zelfs als er schepen bijkomen.
En voor de prijs moet je het niet laten.

 
Ik ben de positie van de schroefbescherming aan het meten/tekenen.

Een passer zou nu wel makkelijk zijn, om het middelpunt te bepalen.
Ik heb ergens een Rotring passer liggen, maar die heb ik al 10 jaar niet gebruikt, en is zo goed opgeborgen dat ik niet meer weet waar.
Ik tekende vroeger veel, met Chinese inkt of Rotring pennen, daarom heb ik nogal wat liggen van rotring.
Vorige week een rotring pen gevonden in een hobby doos. Die lag er al zeker 10 jaar, maar doet het dus nog steeds.
Om maar te zeggen, dat iets meer betalen soms loont.

Maar terug naar de schroefbescherming.
Geen passer, dus een andere oplossing, uittekenen met een geodriehoek.
Driemaal opnieuw voor ik de juiste afmetingen had.
Dus hou er rekening mee als je dit doet, dat de juiste afmetingen op een geodriehoek, in het midden van de zwarte lijnen is.
Dus om exact 28mm in totaal te hebben, moest ik lijnen zetten vanaf het midden net boven 13mm, niet op 14mm.

En het makkelijkste om haaks te tekenen, is de 0 lijn op de geodriehoek, net naast de lijn op je tape/papier te leggen. Zo kan je goed zien als de 0 lijn op je blad, evenwijdig loopt. Leg je die lijnen op elkaar, zie je geen kl...

100_0733.JPG
 
Slecht voorteken.
Ik hoorde net Annie Lennox op de radio met "Why".
Iedereen die dit kent, weet waarover ik het heb...

Grapje hé lol
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zit in posting 285 de schroef achterstevoor in de straalbuis! Gr. Klaas.
 
Klaas heeft gelijk, ik heb het na het posten van de foto ook gezien, maar niet aangepast omdat het weinig uitmaakte voor wat ik wilde tonen.
De opening voor de meenemer (dog bone) zit aan de verkeerde kant.

En ik zit met een probleempje.
Bij het vijlen van de openingen in de pvc straalbuis, voor de schroefbescherming, die drie latten en staaf op de foto, gaan de vijlen waar ze zin in hebben, uitgezonderd vijlen waar ik wil.
En het is niet omdat ik niet geprobeerd heb om het meteen goed te doen. De vijlen reageren heel anders dan in hout.
Dus heb ik de openingen veel wijder moeten vijlen dan ik wilde, om alles op zijn plaats en recht te krijgen.
Hoe kan ik deze openingen nu terug opvullen?

Ik dacht om dun karton aan de binnenzijde van de straalbuis te kleven, de opening die ik nodig heb uit het dun karton te snijden, het te grote gat op te vullen met Motip finishing putty, en dan het latje in de putty te duwen, zodat ik de opening krijg die ik wilde, en het latje er meteen terug uit te nemen. De overschot van de putty zit dan aan de buitenkant, en kan ik makkelijk wegschuren.
Ik heb nog nooit met Motip finishing putty, dus weet ik niet als dit kan werken.

Als iemand een beter idee heeft, hoor ik het graag.
De straalbuizen (28mm buitendiameter) zijn van 24mm binnendiameter afgedraaid naar 26mm om op de boegschroef te passen, dus ik kan de "overschot" niet gebruiken om opnieuw te beginnen.


stock-photo-bow-thruster-608987168.jpg
 
Het gat opvullen met baking soda en dan dunne CA lijm erop. Is oersterk en keihard.
Daar ik me niet helemaal kan voorstellen wat er fout is gegaan is het maar een idee.
 
Daar ik me niet helemaal kan voorstellen wat er fout is gegaan is het maar een idee.
Als je in hout vijlt, doet je vijl wat je wilt.
Vijl je in pvc doet je vijl wat hij wil, en gaat hij alle kanten uit, ipv mooi omlaag in een rechte lijn, zoals je probeert.
Wat een kutmateriaal om mee te werken.
 
Back
Top