Roel van Essen
Forum veteraan
You're welcome, Sir. 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb nog een paar vragen, zoals gewoonlijk.
Hoeveel zaken kan je op een model als dit aansturen?
De boegschroef (1). Correct, 1 kanaal
De ankers vooraan (2). Eerlijk gezegd: ik zou hier geen energie in steken. Waarom? Ankers op deze schaal houden het model niet op z'n plaats én je hebt waarschijnlijk niet de ruimte in je boeg om voldoende ketting te bergen. (de ankerketting doet het meeste werk om het schip op z'n plek te houden. Niet het anker zelf.) Ik had in mijn Norderney 1 werkende ankerlier met 2 meter ketting. Het ankertje wat op schaal was 'beet' niet. Uiteindelijk heb ik er een anker ingehangen wat 2 x de schaalgrootte was. Ja, het werkte en hield het schip op zijn plaats... mits het water niet dieper was dan 50 cm.
De aandrijving en roeren (2+2). Aandrijving: 2. Roeren: 1. Je roeren staan vrijwel altijd parallel.
Als ik enkel die 7 tel, plus de verlichting heb ik 8 controllers nodig, een aan/uit voor de navigatielichten en een algemene aan/uit. Of sluit je de navigatielichten op de algemene aan/uit aan, omdat die toch altijd aan moeten staan?
Kan je bv. de 3 lieren/armen aansturen, of is dit schip daar voor te klein?
De ankers achteraan, als die er zijn?
Ik zie op het achtersteven ook nog enkele lieren staan, kan je die aansturen, of is dit schip daar voor te klein?
Of heeft het enig nut?
Je kan alles wel werkend maken als je dat echt wilt, maar als je dat nooit gaat gebruiken, heeft het weinig zin.
Dus wat maken jullie werkend, op een schip van deze schaal?
Ik heb de instructies van wat ik bedoel er bij gezet.
Als je goed bent met fijne elektronica kan alles werkend gemaakt worden. Mijn oudste zoon heeft zijn Smit Rotterdam in 1:200 uitgerust met 2 motoren, werkende verlichting, 1 werkende dekkraan en een geluidsmodule. Maar goed, hij is elektronicagoeroe, dus voor hem was het 'even puzzelen'. Mij zou het niet lukken. Ik denk dat je de lat voor jezelf te hoog legt. Wees blij met een model wat straks goed vaart, waar je verlichting op hebt zitten zodat je ook 's avonds een rondje kunt varen, misschien een werkende sleeplier, maar ga jezelf niet kwellen met werkend maken van kranen op deze schaal.
Als je in hout vijlt, doet je vijl wat je wilt.Daar ik me niet helemaal kan voorstellen wat er fout is gegaan is het maar een idee.