Bouwverslag Smit Rotterdam Jumo

Ik heb de pvc verlengbuisjes van de boegschroef proberen repareren, zodat ik opnieuw kan proberen.
De ene met combi finishing putty van motip, de andere met bison houtlijm. Geen van beide droogt volledig uit, en blijft zacht.
De wand van de pvc buis is nochtans slechts 2mm dik.
Dus dat word niets.

Ik kan de stukjes die naar de knoppen zijn afzagen, de stukken die ik afgezaagd heb er terug aanlijmen, op maat zagen en opnieuw proberen vijlen. Maar met de hand zagen en met wat schuurpapier de buisjes rondom perfect haaks krijgen...

Ik heb gevraagd aan de verkoper, wat twee zo'n buisjes me zouden kosten.

Ik ben ook messing buisjes aan het zoeken, met een binnendiameter diameter van 26mm, met een buisje dat er net rond past van 28mm buitendiameter.
Mss is dat een beter oplossing, omdat metaal wat makkelijker te vijlen is dan pvc.

Er is nog een andere oplossing, maar daar wacht ik liever mee.
 
Bij borstelloze motoren (modernere motoren, kleiner, maar efficviënter) MOET je per motor een regelaar aansluiten.
Nog even hierover.
Waarom heb je per motor een regelaar nodig?
De oude (met borstels) en nieuwe motoren (zonder) werken wel anders, maar in principe trekken ze beiden toch gewoon een aantal ampères?
Dus ik zie het verschil niet tussen twee oude en twee nieuwe motoren, zolang de regelaar de het aantal ampères aan kan.

Ik lees en herlees overal, omdat ik alles ineens moet weten/leren, omdat ik nul ervaring heb met modelbouwschepen, en alles wat erbij komt kijken.
 
kort door de bocht ....
de aansturing is voor beide motoren verschillend ( 2 draden , 3 draden)
met borstels word gewoon de spanning geregeld en de motor draait sneller of trager.
zonder borstels word er beurtelings spanning over een spoel gezet en word de snelheid met wisselende frequentie gestuurd over de verschillende spoelen, met terugmelding naar de regelaar. Meteen de reden waarom je per motor een regelaar nodig hebt,
Mocht je 2 motoren op 1 regelaar zetten en ze melden beide niet correct hetzelfde terug , weet je regelaar niet meer wat te doen en geeft er de brui aan.
 
Wil je optimaal manoeuvreren dan heeft elke motor een regelaar nodig. Op die manier kun je de schroeven tegen elkaar in laten draaien en zo het schip laten draaien zonder dat het voor- of achteruit gaat. Met 2 borstelmotoeren op een regelaar is het schip alleen te sturen met de roeren en lukt kort draaien niet. Hier een video met manoeuvreerproeven Smit Finland. Beide schroeven apart bedienbaar en geen boegschroef. Gewicht van het schip 9,5 kg, dus vergelijkbaar met Smit Rotterdam. Even Youtube kiezen om af te spelen. Gr. Klaas.

 
Laatst bewerkt:
Duidelijk, bedankt :)
Bij oude motoren blijft er meer of minder spanning op de motoren, zoals je geluid of je frietpot regelt met een potmeter.
Bij nieuwe motoren gaat de spanning aan en uit, of meer/minder, zoals je bij wisselspanning telkens van plus naar min gaat.

Edit: ik weet van veel iets, maar van niets alles.
Als ik het goed begrijp, heb je eigenlijk een schakeling nodig, die het verschil tussen beide motoren opheft.
Een beetje zoals de gelijkrichter die je gebruikt, om van wisselspanning gelijkspanning te maken.

Edit 3: Hier nog even over nagedacht.
Ik ken weinig tot niets van elektronica, maar het meest logische met die gelijkrichter in gedachte, is dat je bij twee motoren die bijvoorbeeld 11 en 12A trekken, een "poort" hebt die 10A doorlaat, en de rest afleid. Die overige 1 & 2A gaan dan door poorten die 0,5A doorlaten, enzovoort.
En op het einde van je schakeling, stuur je geen 11 en 12A naar je controller, maar 11,5A. Dus het gemiddelde.
Naar wat ik begrijp, zijn het de controllers die een probleem hebben met verschillende ampèrages en niet de motoren, die maken het niets uit welke instructies/ampèrages ze krijgen.

Dat begreep ik Klaas, ik wilde het waarom weten. Dus wat het verschil is tussen beide motoren, en waarom ze anders aangestuurd worden.
Edit 2: leuke video als je geen idee hebt hoe een schip met twee schroeven reageert.
 
Laatst bewerkt:
En dan nog iets anders.
Toen ik probeerde om de openingen in de pvc buisjes te dichten met Motip NC. combi finishing putty, leek het dat daar vezels inzitten.
Klopt het dat er in vulmiddelen vezels zitten, of heb ik dat verkeerd gezien?
 
Laatst bewerkt:
Hier nog een filmpje van een dubbelschroever met op elke motor een regelaar: mijn Norderney.
Een 'dweil' van een schip, omdat ze erg ondiep steekt (Logisch, het is een inspectieschip voor de Waddenzee) en dus bijzonder windgevoelig is.
Ik kan haar draaien met alleen de schroeven (ene schroef vooruit, de andere achteruit) al dan niet in combinatie met de roeren.
Da's handig voor in krappe wateren, zoals havens en zo.
Buitengaats gebruik ik alleen de roeren, omdat de draaicirkel buitengaats niet zo krap hoeft te zijn.
Bovendien: als je dan één motor tegengesteld laat draaien, verlies je meteen 50% of meer van je voortstuwing.
En da's minder handig, bijvoorbeeld als je sleept.

Dat hoge gegier aan het begin van het filmpje zijn de motoren van de Düsseldorf, die rooie brandweerboot. Daar zitten Navy Compacts is, Speed 500 motoren met een vaste 3:1 vertraging. Die maken die herrie...
 
Duidelijk, bedankt :)
Bij oude motoren blijft er meer of minder spanning op de motoren, zoals je geluid of je frietpot regelt met een potmeter.
Bij nieuwe motoren gaat de spanning aan en uit, of meer/minder, zoals je bij wisselspanning telkens van plus naar min gaat.

Edit: ik weet van veel iets, maar van niets alles.
Als ik het goed begrijp, heb je eigenlijk een schakeling nodig, die het verschil tussen beide motoren opheft.
Een beetje zoals de gelijkrichter die je gebruikt, om van wisselspanning gelijkspanning te maken.

Edit 3: Hier nog even over nagedacht.
Ik ken weinig tot niets van elektronica, maar het meest logische met die gelijkrichter in gedachte, is dat je bij twee motoren die bijvoorbeeld 11 en 12A trekken, een "poort" hebt die 10A doorlaat, en de rest afleid. Die overige 1 & 2A gaan dan door poorten die 0,5A doorlaten, enzovoort.
En op het einde van je schakeling, stuur je geen 11 en 12A naar je controller, maar 11,5A. Dus het gemiddelde.
Naar wat ik begrijp, zijn het de controllers die een probleem hebben met verschillende ampèrages en niet de motoren, die maken het niets uit welke instructies/ampèrages ze krijgen.

Dat begreep ik Klaas, ik wilde het waarom weten. Dus wat het verschil is tussen beide motoren, en waarom ze anders aangestuurd worden.
Edit 2: leuke video als je geen idee hebt hoe een schip met twee schroeven reageert.
Jouw filosofie kan ik niet volgen Jumo, maar op het internet is genoeg info te vinden over borstel- en brushless motoren. En ook hoe moderne regelaars werken. Verdiep je daar maar eens in als je handen moe zijn van het snijden, plakken en schuren. Gr. Klaas.
 
.... hier krijg ik meteen juiste info.
Dat hóóp je... Wij doen natuurlijk wel vreselijk ons best om alles overtuigend te laten klinken... ;)

Over het verschil tussen borstelmotoren en borstelloos en hun regelaars:
Ik kan er geen technisch verhaal tegenaan plakken, want ik heb daar de ballen verstand van, maar:
in theorie zou het mogelijk zijn om twee borstelloze motoren met één regelaar te besturen, maar dan moet aan nogal wat voorwaarden voldaan worden. Voor een elektrotechnicus waarschijnlijk te doen, voor een simpele ziel zoals ik: nee.
Vandaar ook de opmerking: borstelloze motoren hebben elk hun eigen regelaar nodig. Probeer het niet om tóch twee van diee dingen met één regelaar aan te sturen want van tweeën één:
- óf je blaast de boel op
- óf er gebeurt he-le-maal niks
En waarom zou je dat risico lopen als je voor een paar tientjes (in Nederland) of vijf dollar (bij ome Ali) een tweede regelaar kunt kopen, waardoor het spulletje gewoon goed werkt?
 
Ik ben niet van plan zelf met elektronica te gaan rotzooien, het is gewoon interessant om te weten hoe iets werkt.
En op je zender kan je normaal toch twee regelaars koppelen, dus waarom de moeite doen om twee motoren op één regelaar te steken.
Het is wss een leuke oefening als elektronica je beroep is.
Of anders een beetje "showboating", "zeg pa, kijk eens wat ik kan, kan jij dat ook???" lol

De motoren en regelaars zijn onderweg, van bij onze goedkope vrienden.
Ik denk dat ik de FlySky FS-ST8 zender ga bestellen. Er zit genoeg op om me bezig te houden, en als er een schip bijkomt, moet ik geen nieuwe zender halen.

Nog een vraagje, vroeger moest je kristallen verwisselen, hoe werkt dat nu?
Heeft elke zender nu zijn eigen adres, zoals elk bluetooth apparaat zijn eigen mac-adres heeft?
 
Eens kijken of ik het snap. Borstelmotoren hebben twee vaste magneten in het huis en het anker met de wikkelingen draait daar binnenin. Stroomtoevoer naar de wikkelingen op het anker d.m.v. koolborstels die contact maken met de collector, waar de wikkelingen op uitkomen. Er zijn motoren met 3, 5 of 7 polen. Stroomtoevoer d.m.v. twee draden. Borstelloze (brushless) motoren hebben een vast anker met 9 of meer spoelen. Bij buitenlopers draait de drum met magneten daar omheen. Lijkt daardoor op een draaistroommotor. De regelaar stuurt de stroom met een bepaald patroon door de spoelen, waardoor de drum met magneten gaat draaien. Doorgaans hebben ze een hoog koppel. Stroomtoevoer d.m.v. drie draden. Voor gebruik in een boot is het belangrijk dat de regelaar in staat is om de motor twee kanten op te laten draaien en ook goed regelt bij een laag toerental. Het KV getal geeft aan hoeveel toeren per Volt de motor onbelast maakt. In wezen bepaalt bij een schip de schroef in combinatie met het torental hoeveel vermogen er aan het water kan worden afgegeven. Gr. Klaas.
 
Nog een vraagje, vroeger moest je kristallen verwisselen, hoe werkt dat nu?
Heeft elke zender nu zijn eigen adres, zoals elk bluetooth apparaat zijn eigen mac-adres heeft?
Inderdaad...
'Vroeguh' had je binnen een bepaalde band (27, 35 en 41 mHz) een aantal frequenties die vrij waren gegeven voor RC-modelbouw.
Waarbij de 35 mHz gereserveerd was voor al het vliegende spul. Als je pech had, hadden veel clubleden hetzelfde kristal. Konden dus nooit samen varen, of ze moesten binnen die frequentieband nieuwe zend- en ontvanger-kristallen kopen.

Tegenwoordig, met de 2,4 gHz zenders en ontvangers, moet je de ontvanger aan de zender 'binden'.
De procedure daarvoor is bij de diverse merken nét weer iets anders, maar het principe is:
Deze zenders zijn 'frequentie-hoppers'.
Ze wisselen bliksemsnel van frequentie en natuurlijk moet de ontvanger dat kunnen volgen.
Vandaar dat 'binden'. Of het een eigen 'adres' is... Het zal wel een bepaalde code zijn.
In ieder geval: je kunt nu met een behoorlijk aantal 2,4 gHz zenders pal naast elkaar je boot, vliegding of auto besturen zonder dat je buurman last heeft van jouw zender. En dat is een heel groot voordeel.
 
De nieuwe pvc straalbuizen worden opgestuurd, zonder extra kosten.

Ik ga een poging doen om het bulbsteven vorm te geven, terwijl de latjes achteraan drogen.
Het eerste wat ik gedaan heb, is de vorm van bulbsteven in de kiel/boegbalk overtekenen op balsa blokjes.

100_0745.JPG


Dan heb ik die vorm 2mm diep in beide balsa blokjes uitgesneden, zodat de balsa blokjes over de kiel/boegbalk passen.
Het past niet perfect, en je zou het eigenlijk ook ruw kunnen uitsnijden, een hoop lijm opspuiten, en dan past het altijd wel.
Maar het is ook een goed moment om de houtbeitels te gebruiken, en te kijken hoe ze reageren, wat ik ook gedaan heb.

Ik ga deze blokjes nu aaneen lijmen, en dan met een figuurzaag de ruwe vorm van het bulbsteven zagen.
Of toch wat ik zie op de foto's, en hoe het er volgens mij moet uitzien.

100_0752.JPG


100_0751.JPG
 
In ieder geval: je kunt nu met een behoorlijk aantal 2,4 gHz zenders pal naast elkaar je boot, vliegding of auto besturen
Maar als ik het zo lees, kan het in uitzonderlijke gevallen voorkomen, dat jouw boot en de heli naast je, toevallig op dezelfde frequentie "hoppen".
Gebeurt het dan dat de zenders naar de verkeerde volgende frequentie "hoppen", en jij de heli overneemt en omgekeerd?
Om het simpel te houden, beide zenders "hoppen" naar frequentie 5, en dan naar frequentie 8 en 3, maar jou zender "hopt" naar 3 ipv 8, en omgekeerd.
Het zou toevallig zijn moest dat gebeuren, maar dat moet (theoretisch) wel mogelijk zijn denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Laat ik het zó stellen: in alle 20 jaar dat ik met 2,4 gHz vaar, heb ik het nog nooit meegemaakt. Niet bij m'n club, niet bij evenementen.
En je moet ook niet denken in 'kanaal 3, 5 of 8', maar in frequentienummer 4694, 6035 of 2857. Honderden, misschien wel duizenden frequenties (met een fractie van een Herz tussenruimte) waaruit die zenders kunnen kiezen.

En ja, theoretisch zal het vast mogelijk zijn.
In theorie was het ook mogelijk dat ik multimiljonair werd.
De praktijk leert al 67 jaar anders...
 
Laat ik het zó stellen: in alle 20 jaar dat ik met 2,4 gHz vaar, heb ik het nog nooit meegemaakt.
Het was ook theoretisch bedoeld Roel. Mac-adressen hebben 12 cijfers en letters, ik vermoed dat dat hier wel zo iets zal zijn, maar ik denk dat het in principe mogelijk moet zijn. Je Norderney die plots toerentallen van een heli of vlieftuig krijgt lol

De boegbulb getekend, volgens wat ik zie op de foto's. De potloodlijn is de boegbulb, de stift de kiel/boegbalk.
Sommigen denken wss "lekker belangrijk, dat ding zit onder water", maar waarom niet. Je kan evengoed hieraan prutsen dan aan iets anders.

100_0754.JPG


bulbsteven 03.png
 
Deze is ook interessant.
Het bulbsteven lijkt veel verder uit te steken, dan op de BB of Lecturama versie. Als je een latje tegen het bulbsteven houd, blijft er maar weinig van de boeg zichtbaar.
En hier staan de latjes voor de boegschroef op, die je anders niet ziet.
Ook de kimkiel buigt hier vooraan naar boven zoals moet, ipv gelijk te lopen.

Edit: deze is van de Heller 1:200

1747949162901.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top