Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ja de nagels ook. Met een scherp potlood doe ik dat.Ik zou het dek niet te donker maken inderdaad. Mischien een proefje met een blanke afwerking voor het dek zou mischien al volstaan?
Ga je ook nog nagels suggereren?
En de roosters?De dekken waren altijd blank en onbewerkt, dus donker zou ik het zeker niet maken, hooguit een transparante blanke lak ter bescherming van je latten. Maar uiteindelijk maak je het natuurlijk zelf uit![]()
En de roosters?
Voor de roosters geld eigenlijk het zelfde, omdat ook daar gewoon over gelopen werd had verf niet zoveel zin, (soms werd de omlijsting wel geschilderd) en als je wat contrast aan wilt brengen, dan moet je dat gewoon doen. Er zijn heel wat bouwers die de dekken (en misschien ook de roosters) verouderen met bijv. azijn en staalwol zoals hierboven beschreven door Hendrik. Zelf laat ik ze altijd blank en gebruik zelfs op een aantal modellen geen lak, waardoor de dekken in de loop der tijd vanzelf een oudere en donkerdere look krijgen. Een andere houtsoort voor je roosters geeft ook een andere tint. Maar nogmaals over smaak kun je nu eenmaal niet twisten en moet je doen wat je zelf mooi vind.En de roosters?
nee, dat is het al. dat is dus niet nodigKrabpaal ?
Is dit een idee ff uit de hand gemaakt 4mm beukenBekijk bijlage 341728
Het een en ander in daglicht. Zoals gezegd vind ik het dek op sommige stukken erg licht van kleur. De rechtse kleur, misschien iets meer verdund geeft er een meer eiken kleur aan het berkenhout. Je ziet het dek onder dat proefmonster ook een beetje die kleur hebben. Helemaal links is de zelfgemaakte beits van azijn, staalwol, thee en cacao.
Helemaal blank laten is op zich mooi.
Bekijk bijlage 341729
Ook geëxperimenteerd met blokken maken. Het beste resultaat kreeg ik met het walnoot fineer. 3 lagen op elkaar plakken en daar blokken van maken. deze is 3 mm (de kleinste die ik nodig heb, oplopend naar 5 mm) Veel werk aangezien ik er 170 nodig heb, waarvan 30 dubbele.
Ook een manier, ga ik ook mee experimenteren. Ik maak de juffers ook zo.Is dit een idee ff uit de hand gemaakt 4mm beuken
Ja, hoe meer ik kijk hoe mooier het is. Ik denk dat ik hem blank laat. Wel doe ik bij de roosters een beetje beits in het gaatje van het rooster. Daar moet een vorm van aanslag zijn geweest op die schepen. Die kanonnen produceerde veel dampen.De blanke kleur van je dek vind ik persoonlijk ook de mooiste kleur Stephan![]()
Hadden ze geen schoonmakers toen ?Ja, hoe meer ik kijk hoe mooier het is. Ik denk dat ik hem blank laat. Wel doe ik bij de roosters een beetje beits in het gaatje van het rooster. Daar moet een vorm van aanslag zijn geweest op die schepen. Die kanonnen produceerde veel dampen.