Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Het blijft toch veel maar ook mooi werk zo.
veel touw, zeil em vakmanschap.
Maar toch een vraag....
Als ik achter de voormast kijk is het dan geen overkill met zoveel blokken?
Alhoewel als ik de laatste tekening kijk zijn het er ook veel.
Wist je dat er nog veel zaken ontbreken. Maar niet alles is mogelijk op deze schaal. Dus valt het wel mee. :)

Maar vandaag de zeilen van de grote mast opgehangen. Het rak en de vallen waren het moeilijkste natuurlijk. Pielen met het rak en uitzoeken hoe de vallen lopen van beide zeiltjes.
Het resultaat
A Bramval
B Marseval

IMG_0931.JPG

IMG_0932.JPG

IMG_0934.JPG

IMG_0935.JPG

De marseval zit op weerskanten op de rust met een haak en gaat dan via een takel op een belegpunt (nagelbank)

De nokgording van het marszeil en de boeilijnen van het mars en bramzeil zitten er ook op.

IMG_0957.JPG

Op het achterschip verder met zaken waar ik als alle zeilen hangen niet meer bijkom.
Eerst de vlaggenstok houder, deze heb ik van kersenhout gemaakt. Geweldig hout is dit. Mooi van kleur, fijne structuur en makkelijk te bewerken tewijl het toch stevig is. Wel verbrand het snel en dan vormt het harde stukjes die met schuren problemen opleveren.

IMG_0956.JPG

IMG_0955.JPG

dryfit

De vlaggenstok is klaar evenals de papagaaistok

IMG_0958.JPG

IMG_0961.JPG

Ik heb nog 2 lantaarns liggen, zaten bij de PW. Daar maak ik zelf wat, die moeten groter. Deze passen qua formaat wel bij het galjoen.
Alleen nog even goed uitzoeken waar zekomen, ook het glas vind ik minder.

IMG_0962.JPG

IMG_0963.JPG

Eigenlijk vind ik ze 3x niks

De glaasjes zijn niet allemaal blauw, sommige zijn wit. Ook is het gietwerk niet echt mooi. Ik zal er eens met de vijl langsgaan. En kijken of ik een oplossing heb voor het glas. Om zulke kleine lantaarns zelf te maken is nogal een uitdaging.

De lantaarns schoongemaakt en alle bramen en oneffenheden verwijdert.
Even ook een proefopstelling gemaakt, ja zit scheef, zag ik ook. Geen probleem, er komt sowieso een voetstuk op en een extra steun.
De glaasjes ga ik nog bezien. die vind ik niks terwijl de lantaarns nu wel in de smaak vallen.

IMG_0976.JPG

IMG_0977.JPG

Steunen er ook opgezet.
Ze zitten niet gelijk. Op de foto zie je dit beter dan in het echt, ik heb het uitgemeten het is maar 1,5 mm. Ik laat het zo, herstellen richt meer schade aan dan lief. De kralen haal ik weg op de voetstukken.
Ook kan ik het voetstuk aan stuurboord iets meer buigen zodat hij lager komt.
Nu ga ik ze verder afwerken en mijn hoofd buigen over de glaasjes

IMG_0979.JPG

IMG_0980.JPG

IMG_0978.JPG

Back