Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Menno,

Hier de beloofde foto vam m'n cub.
Nu ik wat beter ben met sturen wellicht nog eens proberen!
Burnett (m'n broer dus) was erbij toen die crashde.
(als hij erbij is crashen al mijn bouwsels trouwens, ook m'n eagle ornithopter :-()

Eefjan

312447c70b2d6686b.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Eefjan,

de crashfrequentie daalt naarmate de ervaring toeneemt ... :D

Ik zie dat jij de carbonstaaf aan de voorzijde hebt geplaatst, ik snap je bedoeling. Heb je die carbonstaaf aan de voorzijde met CA of epoxy gelijmd? Alvast bedankt voor de tip.

He Bro,
Deze wilde ik je nog laten zien:
servoscharnierig7.jpg

DIt zijn mijn servoscharnieren, niet zo fancy als die jij koopt maar ze werken en zonder speling,
Grt,
Burn

@Burnett
Die groene is inderdaad door de wind gebroken maar ik moet er wel bij zeggen dat het windkracht 4-5 was. Dat is gewoon teveel voor een Depron vliegtuigje. Het ging een hele tijd goed, lekker boven het veld voor- en achteruit vliegen, ja dat is heel leuk maar opeens een stuurfoutje en wat extra wind. Hij maakte een salto en wat gelijk een meter of 80 achter me. Dus ik vol het gas erop tegen de wind maar dat was teveel van het goede, krak. Zelfs met spandraden kan ik het die groene rakker niet kwalijk nemen.
Als je je Mothje met spandraden uitvoert dan hoef je je met normaal gebruik (tot 3Bft) echt geen zorgen te maken over de vleugels. O ja ik heb er een accu van 72gram in zitten (1300Mha) dat scheelt ook, beetje zwaar. Sterkte met bouwen en ik zie uit naar je eerste vlucht.

@Menno,
Die bizon pur-houtlijm (het was trouwens ook om de vleugel te beschermen tegen de elastieken die het op de romp drukken, daar zijn de carbon staafjes voor die je net nog ziet). Lijmt wel goed, maar verkleurt erg (kan je nog zien op de vleugelnaad). Tegen woordig doe ik bijna alles met 5 min epoxy.

@Burny,
Carbonstaafje, wattenstaafbuisje, servoarmschroefje kan ik herkennen, maar wat is dat zwarte ding wat op de servo arm is geschroefd en aan het buisje is gelijmd?

@Maxxie,
Hoe goed kunnen die groene vleugels tegen salto's?

Ik kan trouwens mijn mothje op z'n kop laten vliegen, door vol down te geven hij blijft dan op z'n kop hangen en op een of andere mannier "klimt" hij niet verder. Ik wilde dus een omgekeerde looping maken (zal vast wel een naam voor zijn). Ik krijg hem alleen maar terug door weer vol up te geven. (niet verstandig dit dicht bij de grond te doen).

Eefjan

Laatst bewerkt:
@Menno,
Die bizon pur-houtlijm (het was trouwens ook om de vleugel te beschermen tegen de elastieken die het op de romp drukken, daar zijn de carbon staafjes voor die je net nog ziet). Lijmt wel goed, maar verkleurt erg (kan je nog zien op de vleugelnaad). Tegen woordig doe ik bijna alles met 5 min epoxy

Dank, het is me duidelijk. Ik gebruik ook veel epoxy & daarnaast UHU-POR.

Ik kan trouwens mijn mothje op z'n kop laten vliegen, door vol down te geven hij blijft dan op z'n kop hangen en op een of andere mannier "klimt" hij niet verder. Ik wilde dus een omgekeerde looping maken (zal vast wel een naam voor zijn). Ik krijg hem alleen maar terug door weer vol up te geven. (niet verstandig dit dicht bij de grond te doen).

Eefjan
Cool, een 3D Moth:cool: DIRK !!! Lijstje aanvullen !!! :mrgreen:

hallo allemaal,

ik had dirk beloofd zodra ik mijn proef gedaan had om een tiger te gaan maken met een romp van 3mm balsa dat ik dan meteen mijn beproeving hier ging posten.
nou nu komt het. heel de morgen alles heel mooi uigesneden en geschuurd. hele romp in water met amonia. maar helaas bij het buigen scheurde toch de balsa in. nu kan het mijn lompig heid zijn of ik heb gewoon ondervonden dat 3mm toch wel te dik is voor zoon project ??

dus morgen terug naar de winkel om de laatste spullen te gaan halen voor balsa sport kistje 85cm en nieuw hout voor de tiger moth.

nu een vraag aan dirk. weet u nog welke voorraad balsa u ervoor gebruikt had om de romp in 2mm te maken en de rest in 2,5

dank en word natuurlijk vervolgd

hallo allemaal,

ik had dirk beloofd zodra ik mijn proef gedaan had om een tiger te gaan maken met een romp van 3mm balsa dat ik dan meteen mijn beproeving hier ging posten.
nou nu komt het. heel de morgen alles heel mooi uigesneden en geschuurd. hele romp in water met amonia. maar helaas bij het buigen scheurde toch de balsa in. nu kan het mijn lompig heid zijn of ik heb gewoon ondervonden dat 3mm toch wel te dik is voor zoon project ??

dus morgen terug naar de winkel om de laatste spullen te gaan halen voor balsa sport kistje 85cm en nieuw hout voor de tiger moth.

nu een vraag aan dirk. weet u nog welke voorraad balsa u ervoor gebruikt had om de romp in 2mm te maken en de rest in 2,5

dank en word natuurlijk vervolgd

Marcel,
Ik ben Dirk niet, maar reageer toch even op jouw bericht. Begrijp ik nu goed dat je 3 mm balsa wilde buigen :rolleyes:? Het zal best kunnen, maar ik denk dat je beter een rompframe van 3 mm kan bouwen en dat bekleden met 1 of 1,5 mm balsa, dat is zeker te buigen.

@Bro, dat is een stukje plastik van een bouwdoosraamwerk van Rowan.
Ik verwarm het en druk het plat, vervolgens smelt ik aan het uiteinde een lange punt.
een plastic staafje erdoor en aan beide kanten met een heet mes een dopje erop smelten en klaar is ie.. Op de zelfde manier kan ik bij de staart ook een en ander aansluiten

@ Igor

Mijn setup incl mini ontvanger, 5 propjes, 4 servo's, 1 motor, 12A motorregelaar en verzendkosten kwam op €73,-
Ik heb het bij Himodel besteld en had het binnen 14 dagen binnen.

Marcel,
Ik ben Dirk niet, maar reageer toch even op jouw bericht. Begrijp ik nu goed dat je 3 mm balsa wilde buigen :rolleyes:? Het zal best kunnen, maar ik denk dat je beter een rompframe van 3 mm kan bouwen en dat bekleden met 1 of 1,5 mm balsa, dat is zeker te buigen.

haha dat mag,

ik bedoelde dirk57. had hem in een bericht gevraagt hoe hij het in balsa gemaakt had. ons leek het beter zoon vragen openbaar te stellen zodat anderen er meteen van konden mee genieten hoe het wel of niet mogelijk is. ga dus nu de romp van 2mm balsa proberen te maken maar eerst even sport kistje 58 cm afmaken heb daar nu de onderdelen voor binnen.

groet

Jaaa Bram: shock-moth :!: Hoe kon ik die vergeten....

En Burnett: mooie moth heb je gemaakt :!: war-moth is idd wel een goeie naam of anders camo-moth...

Suc6 met de verdere afbouw!

En Menno: riet-moth en 3D-moth, ik heb ze genoteerd ;-)

Marcel: ik had mijn balsplankjes besteld bij Conrad. Alleen voor de romp had ik een 2mm plankje van 30x60 cm gekocht bij de modelbouwzaak.
En pas op met balsa, want het ene plankje is het andere niet. Sommige plankjes zijn zeer slecht buigbaar. Je kunt het wel vantevoren controleren door hem tegen het licht te houden. Als je dan donkere plekken ziet waar het licht niet doorheen komt is het niet zo geschikt om te buigen en ook zwaar...

En 3mm is idd erg dik om de romp van te maken, 2mm ging bij mij net aan... Ik heb eerst de voorste rompdelen met lijmklemmen plat op het werkblad tegen elkaar aan gefixeerd (de romp komt dan al behoorlijk in vorm en onder spanning) en toen een stripje hout met epoxy op de naad aan de binnenkant gelijmd.
Daarna de romp lekker nat gemaakt met water en een scheut ammonia en daarna met ehbo-verband de romp nat om de rompschotjes gefixeerd en laten drogen. Daarna is het inlijmen van de rompschotjes één voor één van achteren naar voren een makkie. Wel bij ieder schotje in de gaten houden dat alles recht is.

Hier zoals beloofd nog een paar foto's van de mijne op dit moment.

Grtz, Dirk

27647c9459e08d9b.jpg

27647c9459dc1e4c.jpg

27647c9459d72cb0.jpg

27647c945e1dae70.jpg

27647c945e241e18.jpg

27647c945e27e333.jpg

27647c9460cdbc0f.jpg

27647c9460d2c78c.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er cool uit Dirk!
(waarom geen rol-balsa-mothje?)

Eefjan

ps, wat gaat hij/zij zoal wegen?

@Marcel,

Kan je het onderstaand citaat ff aanpassen zonder foto's.
Is een beetje overdreven zo. :-)

Laatst bewerkt:
zo he die is mooi geworden,
1 vraag ga je hem spuiten of bekleden met oracover of ?

heel veel dank voor de tips na het weekend ga ik het dan maar weer eens proberen.
balsa heb ik nu ook weer in huis. dus na het weekend een vervolg van mijn belevenissen.

Laatst bewerkt:
Wow Dirk,

je resulaten zijn weer erg goed te noemen. :D

Werkt toch mooi, dat balsa vind je niet ?
Eigenlijk vind ik dat je een apart draadje moet openen en een uitgebreider bouwverslag moet neerzetten, jou kennnende zal je best meer foto's tijdens de bouw hebben gemaakt ... ;)

Dit wordt al wel een wat serieuzere vlieger dan de depron Moth's, heb je al watervrees om 'm (of haar) op te gooien ?

Even wat vraagjes:
- welke spanwijdte heb je gebouwd ?
- wat is het gewicht waar je op uit gaat komen ?
- Heb je al een setup in gedachten ?

Met deze ervaring is et sportkistje uit mijn draadje een mooie vervolgproject hoor ... :cool:

Gr,
Menno

zo he die is mooi geworden,
1 vraag ga je hem spuiten of bekleden met oracover of ?

Geen van tweeën :lol:

Hij staat in 4 laagjes Glitza polyurethaan acryllak en zo laat ik het, anders valt het niemand op dat íe van balsa is :mrgreen:

Alleen nog hier en daar wat decals erop straks...

Eefjan en Menno: hij weegt nu 120 gram.

Komt nog bij:

motor: 35 gram
regelaar: 10 gram
servo's: 12 gram
ontvanger: 10 gram
accu: 45 gram
kleinspul en afwerking: 15 gram

Dus totaal zo'n 250 gram. Voor 80cm span is dat ongeveer 13 gr/dm2. Moet kunnen....

Opgooien ben ik niet bang voor, landen wel :mrgreen:

En ja, 't is natuurlijk nog niet het echte balsa-bouwen met frame-pjes en bespanning enzo, dus wie weet wat het volgende wordt.....

En ik heb geen verdere foto's van de bouw helaas....

Dirk

Dit is een geweldige thread!! Ik denk dat ik nu ook aangestoken door het depron-virus ben en wil daarom binnenkort ook een Tigermoth gaan bouwen.

dirk57: waar koop jij altijd je Depron? Ik woon namelijk niet al te ver bij je vandaan en misschien kan ik jouw winkel/leverancier daar voor gebruiken.

Back