Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

27647c9459e08d9b.jpg

27647c945e1dae70.jpg

Dirk,

als ik naar deze twee foto's kijk, lijkt het alsof je het richtingsroer (en wellicht het hoogteroer) met een stukje tape hebt vastgezet ?

Heb je dat enkelzijdig of dubbelzijdig getapet ? Enkelzijdig lijkt me wat kwetsbaar in deze :(

Gr,
Menno

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Touwkop,

Ik haal mijn depron bij 't Parkethuys in Eemnes, net naast de afslag op de A27, ik kom er dagelijks langs. Er zwerft hier op het forum een lijst met depron leveranciers, misschien is er voor jou wel eentje dichter in de buurt

Leuk dat je van plan bent er eentje te bouwen. Zat informatie in dit draadje in ieder geval.. Succes:!:

Menno: het is eenzijdig, zoals op al mijn mothjes. Maar die tape is Leukoflex en dat hecht verschrikkelijk goed, ook op gelakt balsa. 't is ook nog eens vochtbestendig, ik gebruik niets anders meer...

Grtz, Dirk

Hey Dirk,

je bedoelt met leukoflex van die pleistertape ??? Die je "vroegahh" bij de drogist kocht ?

Dat zou sterk zat moeten zijn ja, het leek me echter een doorzichtige tape op de foto's ... :confused:

Laatst bewerkt:
Dat lijstje met leveranciers heb ik inmiddels gevonden. Ik zal volgende week eens wat gaan rondbellen. Bedankt voor de info!

Hey Dirk,

je bedoelt met leukoflex vna die pleistertape ??? Die je "vroegahh" bij de drogist kocht ?

Dat zou sterk zat moeten zijn ja, het leek me echter een doorzichtige tape op de foto's ... :confused:

Er zijn een heleboel leuko-smaken. Leukoflex is nagenoeg transparant en ietwat flexibel en kleeft zoals gezegd heel goed....

Dirk

haha dat mag,

ik bedoelde dirk57. had hem in een bericht gevraagt hoe hij het in balsa gemaakt had. ons leek het beter zoon vragen openbaar te stellen zodat anderen er meteen van konden mee genieten hoe het wel of niet mogelijk is. ga dus nu de romp van 2mm balsa proberen te maken maar eerst even sport kistje 58 cm afmaken heb daar nu de onderdelen voor binnen.

groet

Marcel, vraag dinsdag op de clubavond effe aan Frans of hij je uitlegt hoe je balsa moet uitsorteren en welke plankjes je waarvoor kunt gebruiken. Of koop eventueel de FMT EXTRA van deze maand, daar staan heel veel tips in over het bouwen van modellen, en ook over de diverse soorten hout die we in de modelbouw gebruiken. Ik heb hem hier, maar neem hem mee om in de avonduren iets te lezen te hebben

Ik ben er dinsdag niet, zit dan in Bristol (GB)

Marcel, vraag dinsdag op de clubavond effe aan Frans of hij je uitlegt hoe je balsa moet uitsorteren en welke plankjes je waarvoor kunt gebruiken.

Ik ben er dinsdag niet, zit dan in Bristol (GB)

Hoi Theo & Marcel,

laat dat dan ook even weten in dit draadje, dan weten wij gelijk ook hoe we balsa moeten sorteren. :D

Ik heb mijn eerste balsa sportkistje gebouwd zonder te weten dat het verstandig is om te sorteren ... tja, je bent beginner of je bent het niet zullen we maar denken :rolleyes:

@ Dirk: Ik ben geschokkeerd.. Wat een enorm mooie Moth is dat..
komt erg authentiek over zo.. Ik begrijp dat je hem al gelakt hebt.. ik hoop dat hij een donkere ouderwetse houtkleur heeft..
Ik ben erg benieuwt naar het eindresultaat...

Btw ik stel voor: vintage moth ;)

Haha, bedankt voor de suggesties jongens!

Maarreh, hij heet nu al balsa-moth en hij krijgt na de eerste vlucht waarschijnlijk een nieuwe naam: kraak-moth ;)

Dirk ik ben trots op je.
Is echt super mooi.
Wellicht idee om de decals ook van balsa te maken? Is niet makkelijk, maar ziet er dan apart uit denk.

Btw ga je hier nog een water uitvoering van maken? Of wordt ie dan te zwaar?

Succs.

b

Dank Bram!

Maar decals van balsa, waar denk je dan bv aan? Ik dacht eigenlijk gewoon aan wat stickers ofzo...

Ik zit idd wel te denken aan drijvers, uiteraard van balsa:cool: Het maakt de landing wat veiliger w.s. Ik heb hier n.l. geen geschikte ondergrond voor een normaal landingsgestel.

En mocht de waterlanding mislukken: plons-moth :lol:

Dirk

Haha, bedankt voor de suggesties jongens!

Maarreh, hij heet nu al balsa-moth en hij krijgt na de eerste vlucht waarschijnlijk een nieuwe naam: kraak-moth ;)

Blijft een optimist he, die Dirk ... :D
Even flink oefenen met een 80 cm depron Moth, dan lukt het best Dirk !
Waarschijnlijk vliegt de balsa Moth nog stabieler, door z'n hogere gewicht.

By the way, gaat hier die Himodel motor van 47 gram in ?

En mocht de waterlanding mislukken: plons-moth :lol:
Als het ECHT misgaat: duik-Moth :cool:

Grtz,
Menno

Als het ECHT misgaat: duik-Moth :cool:

:rolling::rolling::rolling:

Ja, wordt gelijk het topic verplaatst naar bouwverslagen/duik"boten". Voordeel is dat ik al op 40Mhz zit....

Het wordt dat 35 grams motortje (of 34?) dat ook op mijn 86 cm moth zit en die jij ook hebt volgens mij....

Power zat met een 9*7 op 2s....

Grtz, Dirk

Even reageren op een vraagje van Marcel.

Het lijmen van het voorste rompdeel bij de balsaversie deed ik niet met gewicht zoals op onderstaande foto, want er stond teveel spanning op.

Inplaats van die gewichten heb ik lijmklemmen gebruikt. Romp tot aan de rand van het werkblad leggen en dan met lijmklemmen (met een latje ertussen om de kracht te verdelen) om het werkblad heen de rompdelen tegen elkaar aan fixeren. De romp trekt zich dan al een beetje in vorm. De naad aan beide kanten zo'n 5 mm vrijhouden, zodat daar met epoxy een stripje hout op kan worden gelijmd. Ik gebruikte een stripje van 10*2 mm.

Als de voorkant eenmaal gelijmd is met dat stripje, dan het middelste stukje tussen de twee cockpits ook nog even met zo'n stripje (gewoon even met de hand vasthouden met 5 min. epoxy.

Lastig uit te leggen, heb er helaas geen foto van.

Marcel, snap je wat ik bedoel?

r4.jpg

Even reageren op een vraagje van Marcel.

Het lijmen van het voorste rompdeel bij de balsaversie deed ik niet met gewicht zoals op onderstaande foto, want er stond teveel spanning op.

Inplaats van die gewichten heb ik lijmklemmen gebruikt. Romp tot aan de rand van het werkblad leggen en dan met lijmklemmen (met een latje ertussen om de kracht te verdelen) om het werkblad heen de rompdelen tegen elkaar aan fixeren. De romp trekt zich dan al een beetje in vorm. De naad aan beide kanten zo'n 5 mm vrijhouden, zodat daar met epoxy een stripje hout op kan worden gelijmd. Ik gebruikte een stripje van 10*2 mm.

Als de voorkant eenmaal gelijmd is met dat stripje, dan het middelste stukje tussen de twee cockpits ook nog even met zo'n stripje (gewoon even met de hand vasthouden met 5 min. epoxy.

Lastig uit te leggen, heb er helaas geen foto van.

Marcel, snap je wat ik bedoel?

r4.jpg

hahaha dank je dirk,

nu snap ik het en gaat er een wereld voor me open en wie weet voor wie nog meer.

Back