Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

@ loran, hoe maak je die ski's verend? ik las dat je elastiekjes wou gebruiken maar hoe en op welke manier maak je ze dan vast aan de romp?

stijn tip

Die zwarte propellor, wat is dat voor één? Ik heb nl. een keer een stel proppelors via ebay gekocht, die er erg op lijken, maar die dingen gaven allemaal vreselijke trillingen (onbalans) dus ik hoop dat dat bij jou niet het geval is...
Dirk

Ik heb het nog even op gezocht...
Het is de EP7060 7x6 Prop for Electric Powered Airplane van HiModel.
Maar voor zo ver als ik het nu kan zien hebben ze hem alleen nog maar in het geel :(
Van onbalans heb ik (tot nu toe) geen last

@maxxi: Bedankt

@tip even een tekentingetje in elkaar geflanst
2167186322_fbb7d0ffb6.jpg

het rekkertje(elastiekje) mag de moth niet voorover trekken let daar wel op

Laatst bewerkt:
Loran: ziet er goed uit die moth:!:

En die ski's, leuke oplossing met dat klapmechanisme, ben benieuwd hoe dat in de praktijk werkt:!:

Gewicht: mijne is 185 gram, maar met floats 250 gram en nog steeds power zat met dat 1540kV motortje.

Suc6 met de maiden, wacht wel op winstil weer!

Dirk

@maxxi: Bedankt

@tip even een tekentingetje in elkaar geflanst
2167186322_fbb7d0ffb6.jpg

het rekkertje(elastiekje) mag de moth niet voorover trekken let daar wel op

bedankt!!

heb deze methode al wel eens eerder geprobeert alleen het elastiekje was steeds te sterk :?
de neus werd steeds naar de grond getrokken. ik denk dat de ski's net voor het zwaartepunt moeten.

stijn tip

schade

Hallo,Hier wat fototjes van de (gerepareerde) schade.

DSC00443.jpg

Hier de rechter bovenvleugel, rechts was hij helemaal afgescheurd (oudjaarsdag) en links was een eerdere scheur.

DSC00444.jpg

De inmiddels behoorlijk gedeukte neus.

DSC00445.jpg

Afgescheurde en weer geplakte ondervleugel.

DSC00446.jpg

Bescherming van neus met twee kleine latjes, werkte ook om hem weer recht te krijgen.

DSC00447.jpg

Ik gebruik geen deksel maar schuimrubber dat groter is dan het copartiment van de regelaar en lipo zodat het knelt, en zo stevig genoeg zit om de boel vast te houden.

DSC00448.jpg

Om de vleugels wat extra stevigheid te geven heb ik voordat ik voor de tweede keer ging vliegen op oudjaarsdag (na al het plakwerk) een rietje geplakt (weet niet of het wel werkt, maar hij vloog weer zonder problemen). Heb de boel nog niet afgewerkt.

Eefjan

Rolroeren

Hier wat foto's van mijn rolroerproject.

DSC00449.jpg

Zoals de boel er nu voor staat

DSC00450.jpg

Ben er nog niet helemaal uit hoe ik de stuurstangen ga aansluiten.
Waarschijnlijk via een hoek verbinding maar hoe ik die ga bevestigen weet ik nog niet.
Of het wordt via het kleine schroefje of via het reeds geplakte carbon staafje
(heb wat zitten kloten met een hitte pistool wat de schade verklaart)

DSC00451.jpg

detail opname van het rolroer. Heb eerst het roer uitgesneden en weer met tape terug geplakt. Vervolgens de balsa vleugel profielen (of hoe ze ook mogen heten) geplakt, die ingezaagd onder een hoek met een dremeltje en voila, de tape eraf en klaar.

Zo, die ziet er uit, die eerste 8-O, maar zolang ie vliegt vliegt ie, en weinig meer te vrezen of te verliezen...

Wat voor leuk motortje zit daarop? (je zult het vast al eens verteld hebben....)

En die tweede ziet er ook uit :thumbsup: :thumbsup: Ben benieuwd hoe die rolroeren bevallen. Moet makkelijk vliegklaar zijn voor de eerste mooie voorjaarsdagen ;)

Dirk

motor

Hoi Dirk,

Tja, voor schade hoef ik niet bang meer te zijn :-).
Enneh, zoals je ziet, alles lijkt plakbaar.

DSC00452.jpg

Van een afstandje zie je er niets meer van

Hier nog wat plaatjes van de motor bevestiging:
DSC00456.jpg

De in het depron verzinkte moertjes (M3) zetten zichzelf vast. (motorbevestiging heeft geen schroefdraad) Motortje trekt met een 8x3.8 prop maximaal iets van 1.9 A.

DSC00457.jpg

Hier het motortje van voren. En voordat jullie iets anders denken, die roze elastieken ring is van een ballon. Makkelijk hoor, kleine kids in huis en na een verjaardag als de ballonnen kapot zijn gegaan heb je zo weer een voorraad propsavers.

het motortje was overigens deze:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5382

Eefjan

Laatst bewerkt:
@Bro!
Ik ben op dit moment ook bezig met een Tigermoth voorzien van rolroer te bouwen en voor beweging heb ik een sleufje gemaakt in een stukje plastic waar het stuurstangetje tussen door kan glijden. Dit beweegt makelijk en er steekt niets onderuit wat weer in het gras kan blijven hangen bij een landing.
De stangetjes zijn van gewoon ijzerdraad gemaakt wat je in de bouwmarkt op een rolletje kan kopen, even in de boormachine recht trekken en je hebt keurig recht ijzerdraad om mee te buigen.

88614783bf9f9ac13.jpg

onder het stangetje heb ik een heel dun stukje transparant plastic geplakt om te voorkomen dat het stangetje in het depron drukt.

88614783bfa04d9d1.jpg

Goed te zien hoe recht je ijzerdraad kunt krijgen als je het tussen de bankschroef en boormachine recht trekt.

Laatst bewerkt door een moderator:
in eerste instantie wel, dit kwam omdat ik een stukje plastic had genomen en daar een gleuf in probeerde te maken, dit krijg je met de hand niet spelingvrij. Bij de tweede poging heb ik een U vorm gemaakt die ik met de twee punten door het depron heb gestoken, door aan beide kanten een stukje stuurstang te leggen en vervolgens het U-tje zover mogelijk het depron in te drukken krijg je het spelingsvrij. Onder het stangetje, tegen het depron zit nog een dun stukje hard transparant plastic.
Nu werkt het perfect, wat het met de druk van de lucht gaat doen gaan we zien. Ook ik ben erg benieuwd.

@Maxxie,

Mooie oplossing Maxxie!
Je gaat dus twee servo's gebruiken voor de aansturing?
Heb je nu nog V-stelling?
Ik was van plan net als de originele Moth de bovenvleugel geen V-stelling te geven en de ondervleugel een graad of 2-3.

Groeten,

Eefjan

Nee ik gebruik 1 servo voor de rolroer aansturing. Op de servo heb ik een dubbelarmpje zitten.
88614785f17052cad.jpg

het is niet erg best te zien maar aan het servo armpje zit een stangetje waar een half kroonsteentje aan is gesoldeerd (dit zit precies onder het witte depron). Aan het heveltje wat onder de vleugel vandaan komt zit een armpje wat het kroonsteentje ingaat, hiermee is het geheel ook gelijk af te stellen.
Over V-stelling weet ik niets, :) dussss alle twee de vleugels zijn harstike plat en makkelijk maken is dat. Gewoon plat op de tafel plakken.

Misschien was het wel handig voor de stabiliteit, we gaan het zien. Ik kan altijd nog de buitenste pootjes inkorten en met spandraden de boel scheef trekken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad een heel mooie constructie Max! En netjes gebouwd:!: Het verbaast mij ook wel een beetje als je zegt dat 'ie weinig speling heeft, ook vanwege de torsiekracht op dat lange eind ijzerdraad....

Ben erg benieuwd hoe jullie rolroer-uitvoeringen gaan vliegen.

Eefjan: da's best een leuk motortje, mooi smal ook voor toepassing in een smalle neus...

Voorlopig nog niet echt windstille dagen in het vooruitzicht...:(

Dan maar weer eens verder bouwen aan m'n balsamoth.

Dirk

Back