Bouwverslag Zwarte Zee

Marijke, Helaas ontbreekt het wel eens bij de producenten van bouwdozen aan technisch inzicht. Helaas moet men bij een slank schip als de Zwarte Zee wel eens concessies doen om motor en schroefas op elkaar aan te sluiten. En voor sommigen is dat storend. Tot op zekere hoogte moet je soms wel eens een beetje smokkelen, maar omdat er bij jou toch geen motor in komt kun je de as mooi horizontaal leggen. Hoe mooi het lijnenspel van een schip ook boven water mag zijn, ook het onderwaterschip zit soms veel moois aan. Jaren geleden heb ik in Lelystad onder de Batavia gelegen en me verwonderd over de mooie lijnen van het onderwaterschip. Gelukkig is een schip vrouwelijk en als je dan iets moois ziet dan geniet je daar als man van. Maar alle gekheid op een stokje, we zullen je zo goed mogelijk supporten opdat jij een schip krijgt waar je met plezier naar kunt kijken en een bouwverslag waar je later ook nog eens glimlachend doorheen gaat. Gr. Klaas.
Nou Klaas dat vind ik fijn om te horen. Volgens mij is het slechts een feit van het gat in de achterste spant wat naar beneden opruimen. Ga ik naar kijken.
 
E40673B0-D045-432E-A41F-D8578B41A482.jpeg
 
Gecorrigeerd as en koning.

Mooi gedaan, hier kan je met genoegen naar kijken.
Je zult ontdekken, dat je tijdens de voortgang van de bouw steeds kritischer wordt en je gaat hinderen aan de onvolkomenheden uit het verleden.
Nu, je nog overhalen om er een varend RC model van te maken,
Succes met de voortgang.
 
Vandaag begonnen met de houten opbouw. Gelukkig iets dat ik al heel lang doe. Klooien met hout en lijm, zagen, passen, bijvijlen, en dan aan het eind heb je mooie huisjes. Chalets, met leisteen daken, of gepotdekselde daken. Drijfhout, verzameld op reizen, uit europese rivieren, verwerkt tot huizen en fantasiegrotwoningen. Terug naar de zwarte zee nu. Houten onderdelen uitgedrukt, in elkaar gepast, als het achterdek (dat ik op de romp gelijmd heb en 24 uur drogen moet) vastzit kan ik gaan passen en meten om te kijken of het vastgelijmd kan worden.
Ook het eerste soldeerwerk gedaan, de koperen beugels op het achterdek. Gelukkig kan ik het nog. Mijn vader heeft mij solderen geleerd, met de bout en met de gasbrander, evenals zagen, timmeren en houtsnijden. Komt nu goed van pas. Dikke bout gepakt, het was best dik draad. Mooie verbindingen geworden. De winches gaan erop als het houten opbouw klaar is. Netjes schuren en dan vastlijmen. Morgen ga ik het voordek vastlijmen, dan begint het al echt op een schip te lijken.
Als kok-matroos wist ik niet heel veel van onderhoud, maar met afmeren mocht ik de springen zetten. Dus een beetje weet ik er wel van. Na het varen ben ik gaan schilderen en toen leerde ik de zwarte zee kennen, die stond in een voorbeeldboek. Eens gaan kijken en onderzoeken en jongens wat vond ik het een mooi schip. Die aquarel is toen verkocht aan een liefhebber, daar heb ik best spijt van. Met schilderen kijk je naar alle details, daar leer je heel veel van. Kortom het is een prachtig schip en ik ben reuze blij met de beslissing hem te kopen en te gaan bouwen.
@Stoompomp , ik heb extra veel aandacht gegeven aan de soldeerverbindingen en ze twee keer losgehaald omdat het niet precies goed zat. Dank zij jouw heads-up besteed ik nu aandacht aan of het goed zit. Met een plastic model heb je daar minder last van, dat past eigenlijk altijd precies, hier is ruimte voor interpretatie.
 
Vandaag begonnen met de houten opbouw. G
Mooie duidelijke uitleg van je werkzaamheden en een inzicht van wat nog te komen gaat.

Nu positief, eigenlijk staat voor mij je bijdrage niet op een juiste plaats.
Voor mij zou het beter zijn om je topic /inbreng te verplaatsen naar "Scheepsmodel bouw, bouwverslagen-schepen".
In dit onderdeel staan vele verslagen en worden door velen gelezen.
Het plaatsen van een verzoek voor verplaatsing is eenvoudig.
Aan de linkeronderkant van het venster staat het woord : Meld.
Klik hierop, dan kan je je verzoek voor verplaatsing invullen.
Ik kijk uit naar het vervolg van je vorderingen bij "Bouwverslagen - schepen".
 
Ik heb dat al gevraagd maar hoor niks. Wiekeinde misschien? En ik zie de knop meld niet maar had het via contactformulier gevraagd. Is inderdaad de verkeerde plek.
 
Marijke, Eerst even de oneffenheden wegschuren en vooral de dekken glad zien te krijgen eer je er iets op bouwt. Raad je aan om de dekken eerst een paar maal in de blanke lak te zetten. Het hout van Billing Boats heeft een vrij grove houtstructuur en het is belangrijk dat je de nerven vult. Waarom blanke en geen kleurlak? Omdat je bij blanke lak de lijnen, waar andere onderdelen komen, blijft zien. Zelf heb ik daar een restje watergedragen parketlak voor gebruikt. Stinkt niet zo en droogt vrij snel. Een keer geplaatst werkt het veel moeilijker. Gr. Klaas
 
Allemaal nuttige tips! Ik ben met een houtsnijder getrouwd dus kan ik jullie tips laten lezen om te voorkomen dat hij mij wasbeits aanraadt. Plamuren komt wel goed, ik gebruik gesso die ik bij het schilderen gebruik dat wordt apenglad. Is een soort dunne plamuur. Nu eerst even de dekken goed aanbrengen, dat is belangrijk.
 
Mooi, dat de verplaatsing gelukt is.
Je zal hier meer lezers hebben over je vorderingen.
Maar blijf eraan denken: schepen zijn en blijven "vrouwelijk".
Dus s.v.p. nooit schrijven over een schip, dat HIJ mooi vaart, maar ZIJ mooi vaart.
 
Back
Top