Vandaag begonnen met de houten opbouw. Gelukkig iets dat ik al heel lang doe. Klooien met hout en lijm, zagen, passen, bijvijlen, en dan aan het eind heb je mooie huisjes. Chalets, met leisteen daken, of gepotdekselde daken. Drijfhout, verzameld op reizen, uit europese rivieren, verwerkt tot huizen en fantasiegrotwoningen. Terug naar de zwarte zee nu. Houten onderdelen uitgedrukt, in elkaar gepast, als het achterdek (dat ik op de romp gelijmd heb en 24 uur drogen moet) vastzit kan ik gaan passen en meten om te kijken of het vastgelijmd kan worden.
Ook het eerste soldeerwerk gedaan, de koperen beugels op het achterdek. Gelukkig kan ik het nog. Mijn vader heeft mij solderen geleerd, met de bout en met de gasbrander, evenals zagen, timmeren en houtsnijden. Komt nu goed van pas. Dikke bout gepakt, het was best dik draad. Mooie verbindingen geworden. De winches gaan erop als het houten opbouw klaar is. Netjes schuren en dan vastlijmen. Morgen ga ik het voordek vastlijmen, dan begint het al echt op een schip te lijken.
Als kok-matroos wist ik niet heel veel van onderhoud, maar met afmeren mocht ik de springen zetten. Dus een beetje weet ik er wel van. Na het varen ben ik gaan schilderen en toen leerde ik de zwarte zee kennen, die stond in een voorbeeldboek. Eens gaan kijken en onderzoeken en jongens wat vond ik het een mooi schip. Die aquarel is toen verkocht aan een liefhebber, daar heb ik best spijt van. Met schilderen kijk je naar alle details, daar leer je heel veel van. Kortom het is een prachtig schip en ik ben reuze blij met de beslissing hem te kopen en te gaan bouwen.
@Stoompomp , ik heb extra veel aandacht gegeven aan de soldeerverbindingen en ze twee keer losgehaald omdat het niet precies goed zat. Dank zij jouw heads-up besteed ik nu aandacht aan of het goed zit. Met een plastic model heb je daar minder last van, dat past eigenlijk altijd precies, hier is ruimte voor interpretatie.