Brandstof motoren

Ziet er raar uit maar is, voor die tijd, nog niet zo vreemd. Ergens begin 70 er jaren was bij de motorcross de Puch heer en meester met, je raad het al, een zuiger gestuurde inlaat in combinatie met een membraan. Lijkt mij dus een vorm van copieer gedrag.

Suzuki had dit vroeger ook om sommige crossers en 50cc brommers , maar daar was maar 1 inlaat .

Groeten Jef
 
De Typhoon, een motortje van Nederlands fabricaat uit de 50tiger jaren.
Die inlaat op het carterdeksel hoort daar niet. Mogelijk was de (een) vorige eigenaar het carterdeksel kwijt en had hij deze nog liggen. :rolleyes:
De motor zal overigens met die beide "inlaten" niet lopen. De carterinlaat is vrij makkelijk met een plug (heel korte bout) af te dichten zodat je hem met de voorinlaat kunt laten draaien.
 
1k0.jpg


En hierbij dan de foto van mijn Webra .61 daar zit geen inlaat aan de voorkant.
Heb er helaas niet de originele carburator bij.
 
De Typhoon, een motortje van Nederlands fabricaat uit de 50tiger jaren.
Die inlaat op het carterdeksel hoort daar niet. Mogelijk was de (een) vorige eigenaar het carterdeksel kwijt en had hij deze nog liggen. :rolleyes:
De motor zal overigens met die beide "inlaten" niet lopen. De carterinlaat is vrij makkelijk met een plug (heel korte bout) af te dichten zodat je hem met de voorinlaat kunt laten draaien.

Het carterdeksel , daar draai ik wel een nieuwe voor.
Het motortje moet sowieso open , compressie is nog goed maar waarschijnlijk moet er een nieuwe drijfstang gemaakt worden , ik heb de indruk dat er speling opzit :(

Groeten Jef
 
image.jpeg


Normaal draai ik geen motortje in de schemer (of donker), toevallig dit weekeinde wel.
Is de eerste keer dat me op viel dat je de plug aan de buitenkant kunt zien gloeien.
Helpt wel met afstellen, hoe meer gloei, hoe beter hij loopt.
Zeker in het midden gebied, bij optoeren hoor je dat hij even inhoud, dus even langzaam op het gas, kun je nu ook mooi zien, net voor hij inhoud zie je dat de plug minder gaat gloeien.
 
Haha, da's volgens mij niet gebruikelijk, maar ik weet dat Graupner héééél lang geleden gloeipluggen met glazen isolators verkocht, met precies dat doel, dat je de afstelling visueel kon controleren. Werkte niet zo goed want zoals je merkt, zie je het alleen goed in het halfdonker.
Maar dat moet dus een heel oude plug zijn.

HB motortje, neem ik aan? Lopen lief, die dingen, he?
 
Ah, OK, speciaal plugje dus....... ook weer wat geleerd.
Ik was al niet overtuigd dat dit normaal was maar had geen tijd meer een andere motor te draaien om te checken (had natuurlijk ook alleen een plug kunnen wisselen, maar goed....).

Ik vond de plug ook al een een beetje lang, ongeveer 5.5mm, had verwacht dat deze motor een kortere plug zou hebben, maar hij zat er bij en de zuiger bleef vrij, dus ik heb hem er maar in gehouden.
Dan zal ik toch maar plugje wisselen, wel leuk om deze knap te houden, just for fun.

Is idd een oude HB20, loopt leuk, klinkt ook leuk, vooral op lage toeren.
Zoals beschreven krijg ik hem nog net niet perfect, als ik continu met gas speel gaat het goed van stationair naar vol, maar als hij even stationair gedraaid heeft pakt hij goed op, maar dan even een dipje in het midden.
Maar is prima voor nu.

Draai hem nu voor de lol, maar denk dat ik hem weer op de airboot ga zetten waar hij af kwam, lekker retro.
Dan wil ik ook met castor gaan draaien, dan klopt de geur er ook nog bij
 
De motor heeft een Perry carburateur, heb je al getracht het lopen beter te krijgen door het verdraaien van de schijf, op de foto zichtbaar bij de drie klene streepjes waarvan de middelste iets langer. Kleine verstellingen toepassen! van slechts een paar graden.
 
Nee, nog niet met de schijf bezig geweest, die zou voor stationair zijn en stationair draait hij goed, hij pakt ook goed op, alleen op 50% toeren houd hij even in (alleen na lang stationair, niet als ik snel gas open dicht open doe).
Maar zou kunnen dat hij met een tikje armer toch iets beter op pakt, dus ga het proberen.

Maar goed er moet ook een andere plug in dus dan word alles toch iets anders.
En als ik hem straks met andere brandstof ga draaien (castor) dan word het helemaal anders.

En zo prullen we lekker wat aan.
 
De verstelmogelijkheid is er, wel belangrijk is altijd, pas hele kleine verstellingen toe en beoordeel of hij beter op pakt.
Als hij enige tijd stationair draait en je knijpt de brandstoftoevoer dicht dan kun je beoordelen of hij wat rijker of armer kan. Loopt hij kort door en toert dan eerst op, dan kun je wat armer proberen, schijf rechtsom. Gaat hij direct terug in toeren en slaat af, dan wat rijker, linksom.
Kun je de motor op deze wijze naar tevredenheid afstellen dan moet je door verstelling van de gasschuif het stationaire toerental opnieuw afstellen door het verlengen of verkorten van de gaskabel of -stang. Het regelbereik met de trim van de stuurknuppel blijft dan volledig bruikbaar-
Succes met de motor.
 
Laatst bewerkt:
Die schijf is héél erg gevoelig: die buitenste streepjes zijn ongeveer de maximale posities. De O-ringetjes willen wel eens plakken, wat kleine verstellingen lastig maakt.

Voor zover ik me herinner was de .25 de kleinste HB met een zuigerveer, de 20 had volgens mij een gietijzeren gelapte zuiger, en dat betekent dat je brandstof met alleen maar synthetische olie moet mijden als de pest. Minimaal de helft van de olie moet castor zijn bij die dingen.

Check het even met een magneetje op de zuiger, want 100% zeker ben ik niet over het gebruikte materiaal.

Ik denk met plezier terug aan mijn ouwe .25 die liep en startte wel zo prachtig... dat was de eerste motor ooit (voor mij dan), die ik betrouwbaar met een paar tikken met de hand aan kreeg.
 
ik heb hier nog een HB liggen die ik niet gebruik . zal even een plaatje posten voor de liefhebber en dan kan hij eventueel door naar een andere verzamelaar.
 
Voor zover ik me herinner was de .25 de kleinste HB met een zuigerveer,

Heel toevallig heb ik dit weekeinde een HB21 auto motortje uit elkaar gehaald (moet ongeveer uit dezelfde tijd zijn als de HB20 denk ik).
Tot mijn verassing had de .21 ook een zuigerveer.
Gewoon mooi om te zien, zo'n oud motortje, zo'n klein zuigertje, en dan ook nog een zuigerveer er op, doet gewoon deugd om naar te kijken.
 
Had ik eigenlijk in 1 post moeten doen, maar:

Die schijf is héél erg gevoelig: die buitenste streepjes zijn ongeveer de maximale posities. De O-ringetjes willen wel eens plakken, wat kleine verstellingen lastig maakt.

Idd, de schijf verdraaid een gaatje in de brandstof toevoer, dus de versteling moet minimaal zijn.
Hoewel ik de carb schoon gemaakt heb gaat de schijf heel zwaar dus daar wilde ik in de schemering met een draaiende prop er voor niet aan gaan frumellen.

Zoals gezegt gaat er toch een andere plug in, en wil ik ook andere brandstof (castor) gaan gebruiken, dus dan zien we wel weer verder hoe de afstelling er bij staat.
 
Hoewel ik de carb schoon gemaakt heb gaat de schijf heel zwaar
Even weer uit elkaar halen (ook die schijf uit de carb body trekken) en hééél lichtjes de O-ringen invetten met wat vaseline of zo.
In elkaar zetten, en de schijf even 45 graden beide kanten op draaien, daarna is hij voorlopig weer licht verstelbaar.
Ik herinner me dat ik die schijf na zo'n behandeling gewoon net als de sproeiernaald tussen duim en wijsvinger kon verstellen.
 
Heel toevallig heb ik dit weekeinde een HB21 auto motortje uit elkaar gehaald (moet ongeveer uit dezelfde tijd zijn als de HB20 denk ik).
Tot mijn verassing had de .21 ook een zuigerveer.
Die had er ook een, maar dat was volgens mij geen kamzuigermotor, toch?
 
Even weer uit elkaar halen (ook die schijf uit de carb body trekken) en hééél lichtjes de O-ringen invetten met wat vaseline
Had ik al gedaan met zuur-vrije vaseline, draaid inderdaad wel maar niet zo makkelijk als een sproeier naald, maar hoeft mischien ook niet, hij moet zeker niet vanzelf kunnen verlopen.
Dus hij is wel te verstellen, alleen ik zou het dan als-nog doen zoals @Hans1679 ook aangeeft, motor uit, en tikje verdraaien, dan weer starten.
Maar daar had ik dit weekeinde geen tijd meer voor, het werd al donker, dus klusje voor later.

Die had er ook een, maar dat was volgens mij geen kamzuigermotor, toch?
Ja is wel een kam zuigertje, ik heb hem niet thuis liggen, als ik weer in mijn werkplaats ben zal ik er eens een foto van maken.
 
De "stationair" instelling van een Perry carburateur hoort behoorlijk zwaar te gaan als je hem verstelt. Je wilt niet dat hij tijdens het vliegen verloopt.
De groef in de instelschijf kan je gebruiken om de schijf wat makkelijker te verdraaien door er een dunne schroevendraaier in te steken, zo dicht mogelijk bij het midden. Je hebt dan meer "grip" zodat je hem wat makkelijker kan verstellen.
Zoals al opgemerkt zal je heeeeel voorzichtig moeten zijn met het verstellen want de instelling is erg gevoelig, je bent zo te ver.
En alsjeblieft probeer de instelling niet te veranderen met een draaiende motor, ook niet met de schroevendraaier. Ten eerste maken de trillingen het instellen veel lastiger en ten tweede is het gewoon gevaarlijk!
 
Back
Top