Brandstof motoren

4 taktmotoren, zelfs een 4 cilinder V
Electrisch startend en watergekoeld, dus leuk voor bootjes of auto's.
Ik ga de kleine 1 cilinder bestellen, de 4 cilinder is me even te duur voor een experimentje.
Ja, dat zijn die Toyan machientjes.
Zien er goed uit, maar wat ik er van op youtube gezien heb, overtuigt me niet: baggervet lopend en dan maar juichen over dat een onbelast draaiend motortje "wel 10000 toeren" doet...
Heel mooi gemaakt, dat wel, maar je kunt de kleppen niet eens stellen voor zover ik kan zien, al kan ik dat fout hebben natuurlijk, maar ik zie een bovenliggende (vetgesmeerde) nokkenas die middels twee tuimelaars zonder stelbouten de kleppen bedient.
Luchtgekoeld, met motoraangedreven fannetje, maar als ik dat zo zie, kan dat fannetje de boel net koelen als het onbelast loopt.
Naar mijn mening is dat leuk voor op een houten blokje als vitrine-ding, maar of het ook echt daadwerkelijk geschikt is om met een acceptable levensduur zinvol vermogen te ontwikkelen, ik betwijfel het.
Er schijnt ook een watergekoelde versie te zijn, en daarvan verwacht ik meer en bruikbaardere prestaties.
En ik vind ze behoorlijk aan de prijs, als dat tenminste US dollars zijn.
 
Ik heb ze gemaild wantver zijn inderdaad watergekoelde torretjes en daar heb ik interesse in.
Er word niet heel veel getoond over de opbouw van het motortje.
Er bestaat ook een vonkenversie op benzine en ik heb gevraagd of die watergekoeld te krijgen is.
Als ze hem voor een leuk bedrag verkopen wil ik hem wel eens testen in een bootje.
Meer dan 9 a 10000 rpm heb je toch niet nodig voor een runabout met starre as.

GJ
 
Veerbaasde me ook al over het een en ander technisch. Neem een Saito, en je geld is goed besteed...

OPS had vroeger een schitterende 30cc OHC motor met tandriem...

Ik acht het een pressepapier!

Bootje krijg je wel aan het varen... maar olie in de natuur wordt niet gewaardeerd...

Oogt strak omdat het CNC is (daluurtarief, vast en zeker!).
Alles uit stukken aluminium zonder gietwerk vervaardigd.
Duidelijk wel een enthousiaste ondernemer om zoiets te willen maken...

Je mag hopen dat de metallurgie op orde is.
Wellicht is het dat niet op orde en is het puur een gadget. En dat is een markt voor nitwits...

Nokkenas in aluminium... op vet gesmeerd is een kort leven.
Dat had lagerbrons moeten zijn.
Alu is prima lagermateriaal, maar wel met oliefilm onder druk.
Bijkans binnen de kortste keren kuis versleten.
 
Laatst bewerkt:
Elke vraag die ik de chinezen stel word vaag beantwoord.
En op de vraag of ook de luchtgekoelde een waterpomp heeft, want op de foto zijn ze gelijk, gelijke belt, pully's, word niet echt geantwoord.
Ik vind het concept leuk, compacte 3,5 cc viertakt, electrisch startend op benzine en watergekoeld.
Leuk voor een mahoniehouten bootje.
En die olie in het water, ik woon niet in Nederland, moet je kijken hoeveel bomen er in Duitsland opgestookt worden om huizen te verwarmen en hoeveel bruinkool er afgegraven wordt om de electriciteit op te wekken omdat de schone kerncentrales dicht gaan.
Dan maken die paar druppies olie niet uit.
Die drijven trouwens toch naar Nederland, kunnen jullie daar binnenkort weer voor boeten.

GJ
 
Stikstof-verbindingen concentreren zich voornamelijk boven de tweede kamer...
wordt tegen gehouden door de Noordzee en grote wateroppervlaktes... de zogenaamde 'Oewal of Oewater'
zitten geen Smith micro-siejipsch in om de meten of de sikstofverbindingen radioactief vanuit Rusland worden aangevoerd
of door een scheet van een varken-couleur-locale, en via buizenpost in het Haagse pluche aanbelanden,
en de Tweede Kamer luxe-kippen van de leg doen brengen...

Whoeha v3.06! :confused::D
 
Overigens... per gisteren deze weer terug in archief :)
Terug geruild tegen de Saito 30 'open rockers'... Mijn buurman, uut ene deurp, anderhalve Hunnebedd'nmijl'n veurderup...
bouwt samen met dochterlief een Junior Ben Buckle... Span 1500 mm, voor twee kanalen...
1,5 meter? Vanwege de landelijke 'bouwhokophokplicht' afstands-DIN-norm!

Ja... want ik had er wel spijt van. Was welliswaar in handen van een kunner...
Maar is nooit op de Delta gekomen, wat het plan was.
'Een te mooie originele motor voor een ragkist met een te kort leven'...
Goed argument, begrijp ik volkomen!
Het Appje begon met... 'zeg Bas'... stilte... en dan de rest :)


Happy The Man... van Picco komaf...


IMG_5503.jpg



Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Enkele OPS .60 en .40 motoren die uit een bak motoren komen die ik onlangs op een zolder gevonden had van een modelbouwer die naar het rusthuis (pekeshuis in t vlaams) verhuisd is .
Zitten alle 4 los en blijken nog een goede compressie te hebben , op één van de 10 cc's staat een TS carbu , dat zal waarschijnlijk niet origineel zijn ?

DSCN7093.JPG


DSCN7094.JPG


Groeten Jef
 
Nee... niet origineel.

Eerste is ASP en Supertigre...
Tweede zijn Perry’s.

Er ‘hoort’ een schuifcarburateur op.
Vast lastig af te stellen. Bijkans daarom de andere...

Zwaar en robuust gelagerd.
 
Nee... niet origineel.

Eerste is ASP en Supertigre...
Tweede zijn Perry’s.

Er ‘hoort’ een schuifcarburateur op.
Vast lastig af te stellen. Bijkans daarom de andere...

Zwaar en robuust gelagerd.
Die schuifcarburateurs van ops zijn de beste carburateurs die er zijn in de methanol wereld. Juist erg simpel afstellen.
 
Zou ik ook zeggen! Maotorjes gaan ook van hand tot hand...
verliest met wat, komt er weer iets anders op...
Dit zijn erg mooie van OPS. Heb ook nog wat schuifcarbs liggen voor de HB motoren.
Dat zij ook vliegtuigcarbs met een mooi hevelmechanisme voor servo-aansluiting...
 
En dit gebeurd er wanneer hij niet goed is ingelopen.
Zuiger van een Rossi 7.5
 

Bijlagen

  • 4193ECB6-8D73-4A7C-9E94-1116FF095D1F.jpeg
    4193ECB6-8D73-4A7C-9E94-1116FF095D1F.jpeg
    216,3 KB · Weergaven: 187
Overtoeren, verkeerde olie, te veel aan nitro... afstelling... is altijd wel stuk te krijgen. Zet een verkeerde afstelling reso op een OS... en in een flits is het bloemetjesbehang gestript van de zuigerwand. Alleen de Zangereres Zonder Naam lukt het ook bij spakwerk... betonpeelingsmuziek nader tot zandstralen... haha...
 
Regelmatig gezien bij de 3,5cc automotortjes.
Niet goed inlopen, te rijk of te arm en dan was het vermogen er gewoon niet.
Of steeds op hetzelfde toerental inlopen, op de een of andere manier werkt dat ook niet.
Ik ging met de automotortjes altijd gewoon rijden en dan zo afstellen dat ie net niet gaat tweetakten, ook geen extra olie toevoegen.
Ik deed een seizoen met een motor en het jaar erop was het een regenmotor maar zat ie nog wel steeds muurvast bovenin als is koud was.
Vliegtuigmotortjes liepen we in op de paal.
Ook net niet tweetakten en varieren in toerental.
Na 15 minuten lopen, 2 a 3 tankjes, gingen ze het vliegtuig en en gewoon vliegen, wel nog steeds net niet tweetakten.
En de motoren hebben jaren gelopen zonder merkbaar vermogensverlies of lastiger starten.
Auto en bootmoren waren altijd, Novarossi, Rossi of Picco.
Vliegtuigmotoren Rossi, OS of Irvine.

GJ
 
Opvallend... allemaal op de zuigerpen, zo lijkt...
Heeft iets met de stand van de poorten van doen.
Hoge staat van tuning...
dan kan een motor abrupt van draairichting veranderen heb ik eens vernomen?
Dan is de zuigerpen de zwakste schakel...
 
Back
Top