Brandstof motoren

als ik weer in mijn werkplaats ben zal ik er eens een foto van maken.
Belofte maakt schuld, bij deze ingelost...

IMG_6126.JPG

IMG_6127.JPG

Is het ook... Waren voor zover ik weet alle HB motoren: Of gietijzer in staal, of aluminium met Dykes ring. Kan me niet heugen een HB met een gewone zuigeveer te hebben gezien. Mischien de grotere motoren, want ik heb mijn StaMo nooit uit elkaar gehad.

Ak OK, ik noem(de) dit altijd een "L-veer", vandaar dat ik het gewoon over een zuigerveer had.
Maar technisch correct is dit een "Dykes ring", dus I stand corrected.

Ak OK, ik noem(de) dit altijd een "L-veer", vandaar dat ik het gewoon over een zuigerveer had.
Maar technisch correct is dit een "Dykes ring", dus I stand corrected.
Een Dykes ring is gewoon een type zuigerveer, dus niks niet corrected, you were right in the first place...:D

Yup... en het is een type veer wat veel geassociëerd werd met "snel" en "beter" of anderszins "heel erg goed", maar het is een feit dat die dingen tegenwoordig nauwelijks meer worden toegepast.

Wat een fantastische thread is dit!!! En wat baal ik ervan dat brandstofmotoren zo zeldzaam worden... Zulke mooie stukjes techniek die langzaam aan het verdwijnen zijn, doet me pijn. En waarom???

Ik mis nog één prachtig ding: de os wankel... oooh wat zou ik die graag eentje willen hebben, zie ze wel op ebay, maar ze zijn echt niet meer te betalen. Net zo min als de 5-cylinder ster FR5-300
en de 4 cylinder boxer FF320.

Gelukkig heb ik een jaar of 9 geleden een ASP FT160 boxer gekocht. Bedoeld voor op een Big Lift die ik ooit nog hoop te gaan bouwen...

• Like
Reactions: jef
Gelukkig heb ik een jaar of 9 geleden een ASP FT160 boxer gekocht. Bedoeld voor op een Big Lift die ik ooit nog hoop te gaan bouwen...
Oh.... daar kun je HELE leuke dingen mee doen....

Ja leuk om allemaal te volgen, zo ben ik een boot fan en heb diverse watergekoelde modelen
Een stel O.S motoren en een paar MAC 7.5 maar ook een stel WEBRA,S en CMB motoren en
ben op zoek naar een oude 15 cc met een vierkante kop ook van CMB ook al weer een oudje.

Ja die bedoel ik een stel collega vaarders hadden hem in hun FSR boot en vaarde er wedstrijden mee.
De nieuwe motoren zijn weer sterker en maken meer toeren, en tegenwoordig hebben ze al
Met een gearing.
Maar het was een mooi en sterk blok starten en meteen lopen.

Ik zit nu in Indonesie en daar krijg je andere spam dan in Nederland.
Zo kreeg ik net dit en dat wil ik jullie niet onthouden.
4 taktmotoren, zelfs een 4 cilinder V
Electrisch startend en watergekoeld, dus leuk voor bootjes of auto's.
Ik ga de kleine 1 cilinder bestellen, de 4 cilinder is me even te duur voor een experimentje.
Misschien leuk om als ie goed op methanol loopt deze om te bouwen naar benzine.
https://www.stirlingkit.com/collections/rc-engine

En ze hebben nog veel meer leuke dingen.
Voor zover ik nu zag is verzenden gratis.
De andere leuke dingen, statisch maar ook werkend.
https://www.stirlingkit.com/

GJ

Back