Compass 7HV Ultimate

Als je meer en meer richting 3D gaat vliegen,
komen andere belastingen op de heli, vooral losse onderdelen!

Met de hete lijm is goed werken,
aan een ander onderdeel zelf testen,
juiste temp. vinden
( net zo als solderen )
en je vind het leuk !

suc6, Uwe

Gezien ik toch nog op de regelaar moet wachten en je toch wat te doen wil hebben, heb ik de canopy's maar eens schoon gemaakt en de groene is weer mooi gefixt door een clublid. Zat een scheur in maar is nu weer goed geplakt en stevig.

169840a2211f9617bca11028e84b7c43.jpg

Gelukkig is de regelaar geleverd tijdens mijn vakantie, dus kon na terugkomst vannacht, dus vandaag een start maken met de installatie.

Met een beetje geluk komend weekend de maiden :-)

6cd34497f404aa19024460726f1727ae.jpg

de maiden was nog niet de maiden waar ik op gehoopt had...

onderstaand mijn probleem ( sorry het is een kopie van hf forum )

Maar als iemand een idee heeft ....

Hello guys,

Need you’re help with this one.

I’ve build a Compass 7hv ultimate,

- Align 750 motor
- Hobbywing 120a hv platinum esc
- MSH Brain FBL unit ( new )
- BK Servo setup

Problem:

When spooling up the machine, the tail won’t hold.
It’s spinning like hell when spooling up.

I’ve done the basic setup in the FBL Unit.
All servo directions and corrections are in the right direction. Even the tail is compensating the right way when i turn the tail from left to right.

In the Futaba t8j transmitter i’ve programmed the gyro as GY and AVC at 49%, that means that it’s in the software 45% and heading hold activated.

But it looks like the tail isn’t doing anything when i spool up to compensate the torq of the main rotors..

Allready tried to use a pre-comp of 70. Precomp works, but won’t help with this problem.

Has anyone any idea what’s going on?

Here’s a short youtube movie that’s showing the issue.

any help is welcome .... thanks.

je hebt toch nergens in je zender iets gereversed nadat je hem hebt in gesteld Sven? alleen maar in de brain neem ik aan en ook de orientatie goed? Ik doe ook maar een gooi, zag wel dat hij eerst tail naar rechts draaide en daarna naar links. Als ik nog een helder idee heb roep ik wel.

volgens mijn theorie en de check van de software gaat alles de goeie kant op.... maar ook ik kan 't totaal mis hebben.

als ik de staart naar rechts trek, gaat de slider naar links... en anders om de andere kant op.

Maar het lijkt er dus op dat er verkeerde kant op gecorrigeerd word.

Je moet NOOIT naar de slider kijken, dat is vragen om problemen, je vergist je geheid een keer tussen verschillende heli's met trailing edge of leading edge aansturing.

Je moet ALTIJD kijken naar dingen die voor iedere heli gelijk zijn.
Voor de staartrotor is dat bijvoorbeeld: de scherpe kant van de bladen moet dezelfde kant uit gaan als de staart (jij duwt de staart naar links, moet de gyro zodanig corrigeren dat de scherpe kant van de bladen óók naar links gaat).

Op die manier vergis je je nooit.

Uiteraard, moet je vóór je dat checkt, éérst checken of de hekrotor de goede kant uit draait, en of de stompe kant van de bladen wel de "voorkant" is....

Domme dingen wellicht, maar je bent niet de eerste die zoiets fout doet, en tussen die mensen zatern ook zát flink ervaren mensen :)

Je hebt gelijk bert, stom om naar de slider te kijken. Mn vliegmaatje wees me er ook al op.

Sturing gaat de goeie kant op, maar de gyro compensatie is omgedraaid. Goh wat stom. Afijn, blij dat het probleem boven water is en het niet aan de fbl unit ligt.

Morgen opnieuw afstellen en van t weekend poging maiden 2 :)

Back