Compass 7HV Ultimate

Dat is dus een voorbeeld van een heel gevaarlijke methode: als je een naar voren draaiende hekrotor hebt, en hoewel het er niet veel zijn, zijn er toch echt heli's die dat hebben, levert deze methode (bovenste blad naar voren vouwen) de verkeerde correctie op....

Ik blijf er bij: check je draairichting, check of je hekrotor bladen goed zitten (zijn beiden stappen die al véél vroeger in de bouw gedaan horen te zijn), en hou de scherpe kant aan voor het controleren van de gyro correctie. Die methode zit namelijk NOOIT fout.

Groet, Bert
 
@jjdehaan , dit is ook een methode die me inderdaad getipt werd. Maar wat bert aangeeft, inderdaad opletten hoe je heck rotor draait, maar voor mij zou 't prima zijn zo.

heb 't nu ook zo gecontroleerd, en het gaat inderdaad fout met de correctie.

Afijn, heb toch wel een paar heli's gebouwd / afgesteld de afgelopen 2 jaar, dit was me nog nooit overkomen. Dus of ik zat helemaal mis, of gewoon niet goed gecontroleerd. Hoe dan ook, alles is nog heel, en weer even goed herinnert dat niets "toeval" mag zijn.
 
ik heb er ook wel respect voor hoor, bij het minste wat niet goed eruit ziet of voelt, klik trottle hold en op zoek maar weer.

moet er niet aan denken wat als .....
 
maargoed ... shit happens, zo ook dus mij uiteraard.

vorig weekend, vlucht 4 ... kom snel dalend uit een voorwaartse beweging, trek op 5 meter hoogte de heli iets achterover om af te remmen. Knalt de staart uit elkaar. Te laag om nog snel besef te krijgen wat er gebeurde, dus auto roteren was er niet meer bij. Machine kwam op z'n pootjes terecht in het gras, maar toch een hoop schade..

- Frameplaten vertonen scheurtjes
- main pulley voor de staart belt aandrijving is compleet uiteen geknald
- Main blades, ondanks deze de grond niet hebben geraakt vertoont een van deze toch een klein scheurtje
- en verder de complete tail boom, tail rod, slider, tail shaft .. enz.

Al met al zo'n 450 eurotjes.... :-(

Ik mis 1 blade grip, dus ik vermoed dat er 1 is afgeknald in de vlucht.
Hoe dat kan?, geen idee... misschien ben ik toch een druppie loctite vergeten, of de loctite heeft door vet in de tail hub niet goed gepakt. Het zal wel gissen blijven.

Afijn, machine ligt nu weer in 300 stukkies uit elkaar op de tafel en alle onderdelen / schroeven en schroefgaten worden nu gereinigd met remreiniger om dit soort geintjes proberen te voorkomen en dat de loctite goed z'n werking kan doen.

Afijn, word je gelijk even met je neus op de feiten gedrukt dat een 700 wel een kostenplaatje met zich mee brengt ;-)
 
.. geen goede instap met de 700er , Sven, dat is echt balen, veel werk en 'n hoop centjes, pphhhhhh

suc6 man !!

Groet
Uwe
 
neuj niet echt zoals ik gehoopt had.

nou goed, dat is helaas nu niet meer terug te draaien.

ik ga nu wel gelijk de volledige staart upgraden naar full alu en een dikkere shaft van 6 ipv 5mm dikte.

Dus gaat nog wel even paar daagjes werk kosten, maar de meeste parts zijn onderweg, en dan beginnen we weer van voor af aan.
 
Zo he, dat is wel even flink balen zeg met je net nieuwe mooie 700.:eek:
Succes met 't repareren/upgraden, hopelijk heb je em snel weer in de lucht hangen!
 
misschien teveel voorspanning gehad op je tail blade grip??
tis maar een klein boutje wat er in zit en als je die echt HARD vast zet dan kan het gebeuren dat deze idd knapt en je tail grip verliest (spreek uit ervaring helaas)
Maar zonde van je heli....s6 met opbouwen ennne vast is vast!! (borgmiddel moet hier het werk doen en niet de kracht van extra extra hard vast draaien!!)
 
nee het was geen voorspanning, de schroef is er gewoon helemaal uit.

zoals ik zei, misschien ben ik gewoon stom vergeten om net aan dit schroefje loctite te smeren.
of de loctite heeft niet gehecht door vet / vuil in het schroef gat.

wijze les geweest, en daarom nu alles aan het grondig schoonmaken met remreiniger en de compressor.
verse loctite en inderdaad vast is vast.
 
Als gezegd, balen Sven! Met zoiets zal de daadwerkelijke oorzaak waarschijnlijk lastig te achterhalen zijn.

Suc6 met het herstellen!
 
Als gezegd, balen Sven! Met zoiets zal de daadwerkelijke oorzaak waarschijnlijk lastig te achterhalen zijn.

Suc6 met het herstellen!

het enige wat ik kan bedenken is dat gewoon de complete blade grip van de tail eraf gelopen is.
machine begon ook ineens te tollen, dus dan heb je weinig tail meer. Maar voordat je beseft wat je uberhaupt overkomt sta je eigenlijk al op de grond van 5 meter hoogte.

en dan 5,5 kg wat op de grond smackt.. ja dat kost je wel ff wat onderdelen helaas.

komt ook wel weer goed.. vandaag weer wat parts binnen gekregen. Dus kan nu de " modules " eigenlijk allemaal weer klaar maken en als ik straks nieuwe frame platen binnen heb kan 't spul weer in elkaar.
 
We komen er wel weer.


.
3486b1f24fe75972651be065e882c933.jpg
 
Back
Top