Cruise control

jan brilman

Forum veteraan
Bestaat dat eigenlijk al, een cruise control voor/in (model)zweefvliegtuigen?

Voor bv. optimaal een gebied met dalen over te steken?

(Die ring berekent alleen hoe snel je constant moet vliegen.)

Of zo snel mogelijk een bepaalde afstand in rustige lucht te overbruggen?

jan.

Wel een leuk idee... aan de andere kant, je kan alles automatiseren maar dat maakt het wel een stuk minder leuk...

Dat is er eigenlijk al . Je kunt op jeti gebruik maken van je vario luchtsnelheid en daarbij je speedstand van je toestel naar aanpassen .
Deze stand zorgt dus altijd voor dezelfde verhoogde vliegsnelheid . Gaat ook zonder vario . Vaak is het dat je remkleppen en rolroeren 1 tot 2 mm omhoog gaan.

Dat is niet helemaal wat Jan bedoelde. Hij had het over automatische aanpassing van de vliegsnelheid aan de aerologie. Jij over aanpassing van de klepstanden aan de gevlogen snelheid. Als ik het goed begrijp.

dit zijn interessante dingen! het is wel zo, als het werkt, weet men meestal wat men gedaan heeft zodat het werkt, en kan het zelf als mens "benaderen".
tegenwoordig is het denkbaar dat een camera meekijkt, en een computer e.e.a. schattingen, voorspellingen maakt, mbt thermiek, wind, ondergrond enz. (bestaat vast al en 100 mensen mee bezig)

Bestaat dat eigenlijk al, een cruise control voor/in (model)zweefvliegtuigen?

Voor bv. optimaal een gebied met dalen over te steken?

(Die ring berekent alleen hoe snel je constant moet vliegen.)

Of zo snel mogelijk een bepaalde afstand in rustige lucht te overbruggen?

jan.
Te koop is er niks, denk ik, maar volgens mij is dat met jouw zender met enige handigheid en wat telemetrie-spul wel te programmeren:
Een pitot-buis (sowieso leuk om te hebben), en een programeer-regeltje in je zender die beneden een bepaalde vliegsnelheid je kist een iniminie tikkeltje downtrim geeft, en boven die snelheid een evenzo inimini beetje up trim. 5 km/u "dode zone" er tussen. Dan gaat je kist versnellen als hij te langzaam gaat en voorzichtig afremmen als hij te snel gaat.
Maar alles heeft zijn beperkingen, en het moet écht maar een héél klein beetje trim zijn.

Maar ik voorspel, dat zoiets héél erg lastig te fine-tunen is, en zoiets heeft de neiging om slechts heel langzaam zijn balanspunt te vinden. En aangezien je dergelijke gebieden zo snel mogelijk over wilt steken, denk ik dat het volkomen nutteloos zal zijn.
Beter je kist goed uit te trimmen voor precies die snelheid, dan hoef je helemaal niks te doen.

Hij had het over automatische aanpassing van de vliegsnelheid aan de aerologie.

Ik kan me voorstellen dat de super-orchideeën uit de 1:1 wereld dat al wel hebben.

Soort van automatische piloot voor koers en snelheid.

Dan kan de wedstrijdvlieger rustig nadenken over de te hanteren strategie.

met enige handigheid en wat telemetrie-spul wel te programmeren

Vast.

Maar ik begin er niet aan, was meer een vraag uit pure interesse.

jan.

Tekoop is het er wel. Bv inav en ardupilot dat zijn type software die gericht zijn op het autonome laten vliegen van (drones) quadcopters en vliegtuigen.
Het lastige is bij zweven om je voorwaartse snelheidte houden. Met name met lichtere zwevers als als je een zak (down stream) van een thermiek bel tegen komt kan je weinig doen als piloot, behalve hopen dat het maar een klein stuk waar de zak zit. Met zoon zak is je voorwaartse snelheid erg laag, een stukje software kijkt allen maar wat de harde cijfers zijn. Of je daalt met welke voorwaartse snelheid, hij houd er geen rekening mee of het thermiek of een daal wind is.

?? Als je in daalwind komt vertraagt het toestel alleen zolang de daalsnelheid verandert. Zogauw de daalsnelheid gelijk blijft blijft ook de snelheid gelijk.

Voor het bepalen van de beste vliegsnelheid in windstille condities is de vlieg polaire van belang, die afhankelijk is van je vleugelbelasting.
polar_flaps.png

Wanneer je dan nog de invloed van thermiek, en/of windsnelheid in rekening wilt brengen is er meer nodig om de optimale vliegsnelheid te bepalen om zo ver mogelijk te komen met de gegeven uitgangshoogte. Paul Mac Cready, de oprichter van AeroVironment heeft hier veel aan onderzocht en heeft de MacCready ring uitgevonden die om de daalsnelheidsmeter
wordt geplaatst waarmee je je vliegsnelheid kan optimaliseren voor een gegeven daalsnelheid.
https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_to_fly
Een redelijk theoretisch verhaal is oa hier te vinden:
https://www.researchgate.net/journal/Philosophical-Transactions-B-1471-2970/publication/308645831_Soaring_energetics_and_glide_performance_in_a_moving_atmosphere/links/648cc34995bbbe0c6ecd3f04/Soaring-energetics-and-glide-performance-in-a-moving-atmosphere.pdf?origin=figuresDialog_download&_rtd=e30=&_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6Il9kaXJlY3QiLCJwYWdlIjoicHVibGljYXRpb24ifX0

over dat MacCreeady is er op YouTube een erg uitgebreide video van Philib Kolb te vinden. Omdat dit optimaliseren van vliegsnelheid vooral van belang is bij het GPS-triangle vliegen.

bakkie koffie erbij:

deel 1:
deel 2:

Lange video's, technisch, maar goede uitleg van de concepten

Laatst bewerkt:
Ik heb ooit een poging gedaan met de telemetrie en daar mijn snelheid automatisch mee aan te passen. Kan je vertellen dat is geen succes (was een motor kist). Het lijkt te traag en je gaat een pulserende reactie krijgen. In dit geval gebruikte ik de variable RPM uit mijn ESC en in de lucht hoorde je steeds de motor als een malle versnellen en weer afremmen. Ook geprobeerd om daar een aantal m/s tussen te laten zitten maar ook dat was geen succes.

Na veel spelen was het redelijk onder controle maar als je dan gaat slepen zijn alle waardes weer anders en ben je terug bij af. (mijn doel was een vaste sleep snelheid te kunnen instellen per zwever)

Het lijkt te traag en je gaat een pulserende reactie krijgen.

Was er al bang voor.

Het moet echt real time; bij de miniemste afwijking direct corrigeren met het toerental.

Voor zwevers met het hoogteroer: zie de pomp al helemaal voor me . . .

Maar, in de 1:1 wereld ook niet?

jan.

Als je de regelaar in governor mode laat draaien die op 70% van volgas de juiste vliegsnelheid oplevert heb je een governor. Die 30% heeft de regelaar nodig om extra vermogen te kunnen leveren als dat moet. Het werkt het beste bij een zo groot mogelijke propellor diameter.

Wil je ingrijpen op de response dan heb je met telemetrie last van een trage terugkoppeling en een snel systeem, niet alleen de regelaar is traag met het aanleveren van het toerental maar telemetrie is ook traag met doorgeven. Als de response te snel is en de boel gaat oscilleren dan is het zaak de PID factoren omlaag te brengen, sommige regelaars noemen dat governor gain.

Geen idee wat de theorie is, ik weet alleen waar ik tegenaan liep en had het idee dat als de cycle sneller zou zijn de kist constanter zou vliegen. Wat je nu zag gebeuren is letterlijk versnellen, afzakken, versnellen, afzakken, Dus mijn invulling was "als hij sneller door zou hebben dat hij te traag gaat kan hij eerder gas gaan geven en stopt het oscilleren"

Goed opgeschreven,
Dus mijn invulling was "als hij sneller door zou hebben dat hij te traag gaat kan hij eerder gas gaan geven en stopt het oscilleren"

In lijnbesturing gebruiken we de motor in governor en laten we de regelaar het werk doen. Door een vaste waarde naar de regelaar te sturen is de vliegsnelheid altijd hetzelfde.

goede punten. het is wel een echt leuke uitdaging! interessant. het is een kwestie van tijd voor er een soort "kunstmatige modelpiloot" bestaat vermoed ik die naar een model kijkt en vliegt, en tevens dingen af kan leiden als snelheden, vario enz.
en ook dingen van het model snapt, "positief verwerkt". bijvoorbeeld daalwind in vliegen enz.
er is een soort punt, dat zulke besturing modellen erg complex is als het gedrag een beetje vaag is. zoals een zwever in weersinvloeden enz.
dit heeft raakvlakken met zelf rijdende auto's

zulke punten als oscillaties, vertragingen, zijn in principe op te lossen. een voorbeeld is CV temperatuur. wanneer brander aan of uit enz.
dit abstract modelleren en bouwen in de vorm van iets analoogs of arduino code die echt stuurt, is heel gaaf.
maar ook, het als mens even "emuleren", proberen althans.
het gaat om het genereren van een juiste stuur impuls verdeeld in tijd, naar aanleiding van input signalen bijv. waarneming enz. of instrumenten erbij, vario, snelheden, gps enz.
die tussenliggende bewerking is extreem complex. kan op verschillende manieren gemaakt worden. uiteindelijk gaat het om de gewenste respons n.a.v. input.
soms kunnen heel simpele bewerkingen, het juiste complexe gedrag genereren. of zoals bij vrije vlucht, precieze hoeken en verdraaiingen van vliegtuigonderdelen

Back