Dank voor deze grondige uiteenzetting!Rood alleen is geen contrasterende kleur, turquoise celluloselak ik noem hem voor het gemak cyaan is dat wel.
In turquoise zit een tintje geel, waardoor de tint qua golflengte richting het groen kruipen.
Hoe dichter de verschillende kleuren qua golflengte bij elkaar liggen, zoveel te minder moeite hebben de ogen om er op te focussen.
Rood op cyaan, optisch kan het gaan trillen of ineenvloeien, dit fenomeen is nog veel heftiger bij het echte blauw dat is een niet contrasterende kleur.
De magie van het witte randje zorgt voor een buffer, zo dat rood niet direct botst met het cyaan, waardoor de ogen minder moeite hebben om de grenst tussen cyaan en rood te onderscheiden.
Immers die 2 kleuren liggen qua golflengte, ver uit elkaar.
Als het randje wat dun is en de kijkafstand niet al te groot, lijkt de rode striping of tekst van het object af te spetteren.
Dat doet de rode striping op de foto van je kistje ook.
Als voorbeeld een jaarlijks terug kerende plaatje waarbij van dezelfde techniek het witte randje gebruik wordt gemaakt.
Nee deze heb ik qua layout, niet zelf gemaakt.
Wel een tikkeltje aangepast voor een speciefiek display van Megalux, dat dan weer wel, maar dat is niet te zien aan het hier op het forum geplaatste plaatje.
Bij narrowcasting (Led schermen) met van die neopixels aan boord, kan dat witte randje vaak wat dunner.
Bekijk bijlage 619343

Mijn kwalificatie "contrasterend" sloeg op de witte lijn in het turquoise, niet op het rood...
Dat laatste zie ik op een afstand van 21,5 m nauwelijks en is daarmee voor mij geen contrastkleur.
Maar het wit zie ik dus heel goed en is daarmee voor mij een goed hulpmiddel..
Als je goed kijkt, zie je ook dat de latere modellen meer wit en minder rood in die lijn hebben gekregen.
Rood is alleen een toevoeging voor het nabije beeld, de -zeg maar- esthetische kant van het verhaal.
Dan heeft het ineens wel een rol.
P.S.,
De vorm van de pijlpunt had ik in eerste instantie "geleend" van de Super Master van Josef Gabris, de werldkampioen van 1968.
Ofschoon de foto overbelicht is ( de kist is heel licht grijs en niet wit) is de contrasterende scheidingslijn met de rode rompbovenkant goed te zien.
Het idee voor de latere vorm kwam van de CAP 20: