De bouw van een Supra

En,isde vleugel goed uit de zak gekomen? Vierentwintig uur duurt idd v e r s c h r i k k e l i j k lang. Ik zie het zo, als jochie van vijf is de zak van Sinterklaas een van de spannenste dingen die je kan bedenken. 25 jaar later heeft de vacuumzak de jute zak vervangen!

De romp is geinspireert door de Luckenbach romp welke ik bij Hans gezien heb. Als het me lukt om goede rompen te maken wil ik zo nu en dan best een romp + staart+ v-mount verkopen.

Rechter vleugelhelft is er echt heel mooi uit gekomen!!! Alleen de kevlar doubler is 2 mm over de scharnierlijn heen verschoven. Schoonheidsfoutje zullen we maar zeggen...
Carbon/kevlar 66 gram D-box, daarachter 54 grams glas. Boven 36 grams kevlar doubler. Onder ook alleen dan 1 cm breder zodat deze ook als scharnier dient.
Gewicht: 62,7 gram! Ik ben niet ontevreden:-).
Ik ben, ondanks veel argumenten van mensen met aantoonbare 'in het verleden behaalde resulten...' toch nog niet bereid mijn persje op te geven;-)

Ook heb ik het vermoeden dat het voorlamineren meer voordeel kan bieden dan alleen strakke lijnen. Door de hars te verdunnen kun je makkelijk heel mager lamineren, om vervolgens met een tweede dun gerold laagje onverdunde epoxy het weefsel op het schuim te plakken. Met het voordeel dat de hechting op het schuim toch erg goed is door dat tweede laagje.Het zou wel eens lichter kunnen zijn dan direct lamineren, maar daar ga ik met een een aantal proefstukjes wel eens uit zoeken. Kan een leuke nieuwe topic zijn.....

Maar goed, ik zal jouw mooie bouwdraad verder niet met mijn geknutsel vervuilen....

Groet, Patrick

Nog wat over dat voorlamineren. Ik heb te snel de doublers opgerold en weggelegd. Nu zijn ze kronkelig geworden. Verdorie. Dat wordt vast prutsen met lamineren straks.

Nog iets wat me steeds irriteerde. De stroken die voor het baggen op het schuim geplakt moeten worden, kwamen steeds los. KOm je na een dagje terug op je hobbykamer zie je dit:

Ik heb met een kwastje Bison spuitlijm op de kern aangebracht. Lijm op de stroken gespoten. kleine 10minuten laten staan en vervolgens de boel op elkaar geplakt. Dat was niet goed genoeg. Drela geeft de tip om met een strijkboutje van pakweg 80°C de lijm te reactiveren. Dat heb ik gedaan en het werkt perfect!!

Verder is nu bijna alles klaar om het eerste vleugeldeel te baggen!!

Het spuiten van de mylars heb ik op mijn werk gedaan. De fabriek is warm genoeg. De spuitbussen heb ik op een handwarme radiator voorverwarm. Het spuitwerk lukte prima, zonder fisheyes. De dekkingsgraad is ergens in het midden van "mooi" en "lichtgewicht". Er 6.9 gram verf op gespoten.

Laatst bewerkt:
Het begint nu toch echt ergens op te lijken! Het blijft prachtig wat je doet. Zucht....
Nu maar hopen dat de supra jouw net zo zal verrassen als de blaster mij heeft verrast.

Nu maar hopen dat de supra jouw net zo zal verrassen als de blaster mij heeft verrast.

Die kans zit er in! De Supra wordt wel eens uitgescholden voor "grote HLG". Enne, Hans, (die lekker in Zuid Afrika mee leest) vertelde me dat tijdens zijn eerste vlucht met de Supra "zijn bek open viel".

Laatst bewerkt:
De stroken die voor het baggen op het schuim geplakt moeten worden, kwamen steeds los.

Een heel goed alternatief voor spuitlijm is Scotch/M3 924 transfer tape. Niet zo makkelijk aan te komen, maar het werkt super. Het is enkel een lijmlaag, dus de strip laat zich moeiteloos op de hele LE plakken. Het wordt in 12 mm (staartdelen) en 19 mm (vleugel) verkocht. Dit laat zeker niet los. Overigens wel na het insoppen is mijn ervaring, alleen dit duur zo lang dat de vleugel dan allang in de zak zit.

Groet, Patrick

Ja, weet ik. Ik heb ooit zo'n rolletje gekocht via een inkoopactie op het dlg subforum. Dat rolletje heb ik weggegeven. De persoon in kwestie heeft er een test meegedaan en was er zelf niet zo van overtuigd. Het rolletje is nu kwijt, weg, foetsie.

Een leuk voordeel van de strijkmethode is dat je de rand van de neusversteving in het schuim kan drukken. Hierdoor bereik je weer een ietsie strakker profiel.

Laatst bewerkt:
Eindelijk is er dan het eerste vleugeldeeltje:

Nu moet nog de neuslijst afgewerkt worden met een nat schuurpapiertje. Het scharnier moet vrij gesneden worden en de trailing edge getrimt. Ik zal uiteindelijk erg dicht bij het streefgewicht van 120 gram komen.

Laatst bewerkt:
cool.jpg

Dit moet een enorme boost zijn. Het spuitwerk lijkt wat vlekkerig, is het dat ook? Wel mooi kleurenschema.
Gaat dit vliegtuig nog klaarkomen voor de expeditie naar de WK?

Ik ben afgelopen vrijdag even bij Berrie thuis een bakkie wezen halen. Dit is zo'n machtig mooi inspirerend project, dat moest ik even van dichtbij zien!

Dennis was er ook, en da's altijd prettig, want ik ben geen spraakwaterval.

De zwaartekrachtsnijder zit goed doordacht in elkaar. Berrie heeft het hele ding binnen vijf minuten afgesteld, en snijden maar! Hier is niet voor de snelste/makkelijkste/goedkoopste oplossing gekozen, maar wel voor één die getuigd van het betere denkwerk.

Ik heb het stabilo en de staart van de Supra in mijn handen gehad. Zo'n lichte en stijve constructie moet je gewoon in je handen hebben om het te kunnen geloven. Het is allemaal filligram monnikenwerk, dat bestand is tegen het brute geweld van een F3A lier...

De "keu" staartboom is er één die gebouwd is voor de eeuwigheid. Krijg je niet kapot.

Ik blijf het knap vinden dat vrijwel alle voor hem nieuwe stappen in één keer lijken te lukken. Er gaat wel eens iets niet helemaal goed natuurlijk, maar het is allemaal constructief dik in orde.

Voor mij is dit alles voldoende reden om me eens te orienteren op de bouw van een Supergee II. De koelkastcompressor staat al klaar...

Mannen, jullie overladen mij met complimenten. Niet doen, wordt ik verlegen van en straks loop ik nog naast mijn schoenen!!

Prop-er, het is makkelijker dan je denkt. Kom je nog wel achter! Trouwens, hoe zo niet zo'n spraakwaterval?! Je had publiek wat zich prima met je vermaakte!

Overigens hield'ie ons weer tot 1 uur s'nachts bezig.:evil:

Ja, het is een boost, ook dankzij jullie complimenten. Dat dan weer wel...

De verf is niet vlekkerig. Je ziet de carbon doubler er doorheen schemeren. Ook daar waar de ligger zit zie je. Wat terug lijkt te flitsen op de foto is het wit wat in een waas over het rood heen is gespoten. De lelijke plekken zijn er wel, maar die zie je niet op de foto... Echt waar, dat verberg ik niet expres! De bouw van de Supra balanceert nu eenmaal strak op het randje van wat estetisch is en wat er aan gewicht te winnen valt.

Mijn vleugeltip komt uit op 121.1 gram! Jammer dat ik de glas/kevlarneus toegepast heb. Anders was ik onder de 120 gram uitgekomen. De lap voor de neus weegt namelijk 3.8 gram. Nu ik het truukje met strijkijzer en voldoende terughouden van lay-up door heb is het glas niet echt nodig. Maar, wie maalt erom, 1% meer gewicht.....

De scharnierlijn zit erin. Niet de fraaiste. Van een paar meter afstand is het echter wel te doen. Kevlar is taaie troep.

De tweede vleugeltip is in voorbereiden. Heerlijk hoe snel dat gaat als je alles al een keer gedaan hebt.

Prop-er, dit wilde ik je nog vertellen afgelopen vrijdag. Met een klein stoffertje kan je de doek perfect glad maken om de lay-up uit te knippen.

De enige voorbereiding voor de RDS, voor het baggen, is het vrijmaken van ruimte voor de slots. Ik zaag de rib in, en plak dun paktape tpv de ruimte voor het slot. Zo hoop ik snel en netjes de ruimte vrij te kunnen maken en het slot in te lijmen.

Dennis maakte zaterdag een video van het baggen. Titel: "Explore the wild, Berrie onder baggingstress......."
Ik heb wat tijden genoemd terwijl ik bezig was. Voor het middenpaneel moet ik eens een planning maken wat eerst te doen. Waarschijnlijk maak ik twee keer epoxy klaar. Dat middenpaneel is nogal groot! En ik wil hem toch het liefs in een keer doen. Dan is het maar klaar!

O ja, voor de wasserkuppe vakantie klaar? Mmm, het zou mooi zijn. Maar ik wil mezelf totaal niet onder druk zetten. Gewoon lekker doorrommelen. Ik zie wel. Er is nog zoveel te doen.

Laatst bewerkt:
Dennis maakte zaterdag een video van het baggen. Titel: "Explore the wild, Berrie onder baggingstress......."

Ik ben bezig met de montage, maar dat vlot niet echt doordat het bestand wat groot is door de HD kwaliteit...
Zelfs de nieuwe pc heeft er wat moeite mee!

Dennis

O ja, voor de wasserkuppe vakantie klaar? Mmm, het zou mooi zijn. Maar ik wil mezelf totaal niet onder druk zetten. Gewoon lekker doorrommelen. Ik zie wel. Er is nog zoveel te doen.
Je bent toch al een aardig eind op weg.
De wasserkuppe is natuurlijk wel de perfecte plaats om dit moois te vliegen (misschien wel de perfecte plek om wat voor zwever dan ook te vliegen). Je hebt nog 3 maanden!

Net terug van vakantie en dus ik zie de vorderingen nu pas...

Geweldig mooie tip Berrie! En dat gewicht, echt super.

Wat is er niet mooi aan de scharnierlijn? Ik zie het op de foto's niet. Is het 'breken' van het scharnier zelf niet zo mooi of bedoel je aan de bovenkant vd vleugel?

En hoe werkte het plaatsen van de voorgelamineerde carbon doubler? Heb je deze op de mylar of op het schuim 'geplakt'. Ik deed het op de mylar, maar dan moet je die wel heel precies op de kern leggen.

"Nu ik het truukje met strijkijzer en voldoende terughouden van lay-up door heb is het glas niet echt nodig..." Wat bedoel je hiermee?

Ik begin toch bijna te overwegen om ook eens een kijkje te komen nemen, tenminste, als je daar geen bezwaar tegen hebt......:-D

Groet,
Patrick

Wat is er niet mooi aan de scharnierlijn? Ik zie het op de foto's niet. Is het 'breken' van het scharnier zelf niet zo mooi of bedoel je aan de bovenkant vd vleugel?

De scharnierlijn breekt niet zo mooi. Het is meer een strook welke "flext". Daarmee breekt er wat verf los. Ook de bovenkant van de vleugel is wat rafelig. Dit alles gezien vanuit de afwerkings mogelijkheden die je met glas en kool hebt

En hoe werkte het plaatsen van de voorgelamineerde carbon doubler? Heb je deze op de mylar of op het schuim 'geplakt'. Ik deed het op de mylar, maar dan moet je die wel heel precies op de kern leggen.

De kromme doublers heb ik redelijk vlak kunnen krijgen door ze weer drijfnat te maken met pure spiritus en keihard aan te rollen. Daarna nat en onder een beetje spanning op laten drogen. De doublers plakte ik op de kern. Hiervoor moet je wel iets meer epoxy aan brengen dan nodig voor onder vacuum. Als je op een paar punten een toefje epoxy aanbrengt gaat het precies goed.

Strak langs de randen van de mylars heb ik loodaccuus staan. Langs de wortelrib en neuslijst. Daartegen plaats ik de schuimkern. Zo plaats je de schuimkern zuiver op de mylar. De mylars heb ik met de achterzijde aan elkaar getaped. Plaats de schuimkern op de onderste mylar, klap dan de bovenste op de schuimkern. Zo verschuift er niets en alles zit op de goede plek.

"Nu ik het truukje met strijkijzer en voldoende terughouden van lay-up door heb is het glas niet echt nodig..." Wat bedoel je hiermee?

[43432] neuslijst-2

Daarin in staat hoe ik een strook maak welke voor de neuslayup gebruikt wordt. Deze samenstelling van 54grs glas en 61grs kevlar had als doel dat de buitenste laag glas nat geschuurd kan worden zodat de neus erg glad wordt. De strook voor een tipvleugel weegt, glas en kevlar samen, 3.8 gram. Als je daar het glas afhaalt, welke verantwoordelijk is voor iets minder dan de helft van het gewicht van de strook, dan kom je dus onder het streefgewicht uit. De samengestelde strook heeft (toch) als nadeel dat het bij de tips wil plooien. Daar moet ik dan wat knippen om het plooien te voorkomen. Je ziet er niets van na het baggen.
Doordat de strook met het "vaststrijken" goed blijft zitten ben ik zekerder dat er niets schuurd hoeft te worden en dus geen glas nodig heb. Naja, niet dat je met een laagje glas van een 10e ook niet veel kan goedmaken met schuren. Op het stabilo heb ik al gewerkt met enkel 61grs kevlar als neus, en dat pakte goed uit.

Ik begin toch bijna te overwegen om ook eens een kijkje te komen nemen, tenminste, als je daar geen bezwaar tegen hebt......:-D

Geen bezwaar. Even via PB maar, als je langs wilt komen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dennis heeft een video in twee delen gemaakt van het baggen. Waar voor dank! Al hoop ik dat het voor jullie minder erg is, dan voor mezelf, om er naar te kijken......

Deel 1:

MRHxhz5jd7s[/media] - "Explore the wild, Berrie onder baggingstress......."Deel1

Deel 2

BciYPj22Igg[/media] - "Explore the wild, Berrie onder baggingstress......."Deel2

Inmiddels is de tweede tip uit de zak. Doordat ik me op het laatst af liet leiden door de kindertjes is het niet helemaal geworden wat ik wilde. De kern is wat haastig tussen de mylars gelegt en in de zak gepropt.

Als je er zeurderig naar kijkt valt er wel wat kritiek te leveren.

- De neuslijst is niet helemaal "je van het". De neuslijst is namelijk een beetje naar voren geschoven en volgt daarom, over een bepaalde lengte, niet de schuimkern. Het is te verhelpen (zo hoopt het optimistische deel van mezelf) door het kevlar op te schuren, epoxy erop en weer tussen de mylars voor 24uur in de vacuumzak.

Je moet de mylars altijd iets voorbij het uiterste neuspuntje laten steken. Onder vacuum drukken ze dan zowat de hele neus mee. Nu stak de neus iets voorbij de mylars. Ik had het zo simpel kunnen voorkomen...........

- De aileron is over een kort stukje een beetje getordeerd.

Jammer dan, als ik er wat van merk met vliegen is het nog vroeg genoeg om het over te doen.

Dan nog iets stoms. Als je afplakt met kranten papier is het oplosmiddel uit het PA trenmittel in staat de inkt van de krant op te lossen en de krantentekst op de mylar over te nemen!! Dat doe ik dus niet meer. Afplakken met krantenpapier.

Het gewicht van dit vleugeldeeltje is weer heel mooi. Nog 2-3gram lichter dan de vorige.

Wat vorderingen aan de romp. De nosecone is inmiddels losgezaagt, in de DD lak gezet en gepolijst

[

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk, die video over het baggen. Nog nooit echt zo gezien. Ooit heb ik op de HTS wel eens wat kleine werkstukjes gemaakt, en ik weet dus hoe moeilijk het is om zoiets mooi strak te krijgen. Hoeveel vleugels heb jij al gemaakt voordat je dit nu zo kunt?

Misschien een hele onbenullige vraag (ik ben een redelijke noob op dit gebied): wat zijn nu precies mylars en wat is de functie ervan? Ik zie de term ook bij de dlg bouwers vaak voorbij komen, en het is nog niet helemaal duidelijk wat een mylar is/doet.

Als ik dit zo bekijk wordt het bijna moeilijk om enthousiast te blijven over mijn houten knutselwerkje (maar lukt nog steeds hoor! ;)). Mijn bouwwerk komt zeker af voor begin juni!

Back