De bouw van een Supra

Niet mee eens. :D

Met remklep omhoog is hij goed stuurbaar (beter dan met kleppen omlaag, want hij blijft iets sneller).
Bovendien is de stabiliteit identiek aan kleppen omlaag.

Zoals gezegd: met kleppen omhoog is hij iets sneller, dat is hellingvlieg-situaties een voordeel.

Dirk.

Hebben alle andere F3K en DLG vliegers het dan bij het verkeerde end :rolleyes:
 
Hebben alle andere F3K en DLG vliegers het dan bij het verkeerde end :rolleyes:
Dat beweerde ik niet. Ik beweerde ook niet dat omhoog beter is. Het is anders, en er is meer snelheid mogelijk (wat in de meeste F3K-/DLG-vliegsituaties niet nodig/wenselijk is). Maar een DLG is ook een klein, handzaam en wendbaar kistje waarmee je redelijk veilig allerlei hellingen met moeilijke landingssituaties kun bevliegen. En in die gevallen kan remklep omhoog een voordeel zijn.

Ik suggereerde ook dat ik bij de volgende vleugel beide eens zou proberen. Wie niet waagt, wie niet wint, en zonder experimenteren zouden we nog altijd aan het HLG-en zijn, ipv. DLG-en.

Dirk.
 
Remmen

Standaard rem methoden zijn afhankelijk van je kleppen.

1. Alleen rolroeren in de buitenste helft van de vleugel, met dus 2 servo's totaal.
Remmen door de rolroeren hoog te zetten 50 tot 65 graden, differentiatie uit of negatief.
Een beetje hoogteroer down correctie nodig.
Het toestel verliest het beste hoogte door langzaam te vliegen waarbij het middendeel van de vleugel zonder de kleppen overtrekt.
Heb ik veel gebruikt met remmen op een schakelaar op de knuppel.

2. Full span flapperons, zoals de meeste DLG's, met 2 servo's totaal.
Flapperons naar beneden, differentiatie uit of negatief.
Hiermee heb ik zelf slechts ervaring op een heel klein DLG'tje van 50 cm span.

3. Vier kleppen vleugel met aparte flap en aileron met 4 servo's totaal.
Kleppen 60 tot 70 graden naar beneden en de rolroeren 10 tot 30 graden omhoog.
Redelijk wat hoogteroer down correctie noodzakelijk.
Het toestel verliest het beste de hoogte door snel te vliegen, maar langzaam vliegend blijft het ook bestuurbaar.
Proportioneel remmen via een knuppel is gewenst.

Rick
 
Standaard rem methoden zijn afhankelijk van je kleppen.

1. Alleen rolroeren in de buitenste helft van de vleugel, met dus 2 servo's totaal.
Remmen door de rolroeren hoog te zetten 50 tot 65 graden, differentiatie uit of negatief.
Een beetje hoogteroer down correctie nodig.
Het toestel verliest het beste hoogte door langzaam te vliegen waarbij het middendeel van de vleugel zonder de kleppen overtrekt.
Heb ik veel gebruikt met remmen op een schakelaar op de knuppel.

2. Full span flapperons, zoals de meeste DLG's, met 2 servo's totaal.
Flapperons naar beneden, differentiatie uit of negatief.
Hiermee heb ik zelf slechts ervaring op een heel klein DLG'tje van 50 cm span.

3. Vier kleppen vleugel met aparte flap en aileron met 4 servo's totaal.
Kleppen 60 tot 70 graden naar beneden en de rolroeren 10 tot 30 graden omhoog.
Redelijk wat hoogteroer down correctie noodzakelijk.
Het toestel verliest het beste de hoogte door snel te vliegen, maar langzaam vliegend blijft het ook bestuurbaar.
Proportioneel remmen via een knuppel is gewenst.

Rick

Ik ben op dit moment zelf bezig met het instellen van een dergelijke remfunctie bij een zwever zoals beschreven in optie 1. Het lukt mij echter niet de uitslag zo ver te krijgen dat de ailerons 50 graden of meer omhoog halen. Kan dit aan de servo liggen of is er een specifieke manier van aansturing?

Alles lager creeerd alleen maar veel extra snelheid waardoor ik elke keer nog sneller het hele veld over vlieg. M.a.w. mijn zwever wil gewoon niet meer landen. :)
 
Ik ben op dit moment zelf bezig met het instellen van een dergelijke remfunctie bij een zwever zoals beschreven in optie 1. Het lukt mij echter niet de uitslag zo ver te krijgen dat de ailerons 50 graden of meer omhoog halen. Kan dit aan de servo liggen of is er een specifieke manier van aansturing?

Meer dan 50 graden omhoog lukt alleen wanneer de scharnierlijn aan de bovenkant van de vleugel zit, en het draaipunt van het heveltje aan de aileron voor de scharnierlijn van het aileron ligt.
full

Hier iets overdreven getekend.

Alles lager creeerd alleen maar veel extra snelheid waardoor ik elke keer nog sneller het hele veld over vlieg. M.a.w. mijn zwever wil gewoon niet meer landen. :)

Het echte remmen gebeurt door juist flink langzamer te gaan vliegen zodat het deel van de vleugel zonder de ailerons overtrekt. Je zakt dan stevig door terwijl het toestel goed bestuurbaar blijft. Dit lukt ook met 45 graden omhoog.

Als je tot 65 graden of meer kunt gaan wordt de remwerking bij lagere snelheden ook wat beter.

Rick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben op dit moment zelf bezig met het instellen van een dergelijke remfunctie bij een zwever zoals beschreven in optie 1. Het lukt mij echter niet de uitslag zo ver te krijgen dat de ailerons 50 graden of meer omhoog halen. Kan dit aan de servo liggen of is er een specifieke manier van aansturing?

Een truuk is de volgende (ik ga even uit van servo's aan de onderkant inbouwen en ruderhorn ook aan de onderkant vleugel):
  • Zendertrims op nul
  • Center je servo's in de zender zo dicht mogelijk bij nul, maar de servo-armpjes moeten haaks op de lijn tussen servo-arm-as en roer scharnier-as staan
  • Servo-armpje nu één tandje verplaatsen richting vleugelneus (van het ruderhorntje af dus)
  • Servo zo inbouwen
Je hebt nu mechanisch een differentiatie gecreëerd. Bij dezelfde uitslag van de servo-arm (bv. +70% of -70%) beweegt het roer meer naar boven dan naar beneden.

Igv. van een flap-servo moet je het servo-armpje juist één tandje de andere kant op verzetten. Dan wordt de uitslag naar beneden groter dan die naar boven.

Succes,
Dirk.
 
Een truuk is de volgende (ik ga even uit van servo's aan de onderkant inbouwen en ruderhorn ook aan de onderkant vleugel):
  • Zendertrims op nul
  • Center je servo's in de zender zo dicht mogelijk bij nul, maar de servo-armpjes moeten haaks op de lijn tussen servo-arm-as en roer scharnier-as staan
  • Servo-armpje nu één tandje verplaatsen richting vleugelneus (van het ruderhorntje af dus)
  • Servo zo inbouwen
Je hebt nu mechanisch een differentiatie gecreëerd. Bij dezelfde uitslag van de servo-arm (bv. +70% of -70%) beweegt het roer meer naar boven dan naar beneden.

Igv. van een flap-servo moet je het servo-armpje juist één tandje de andere kant op verzetten. Dan wordt de uitslag naar beneden groter dan die naar boven.

Succes,
Dirk.

Dirk, ik krijg het beeld van punt twee (tweede deel na de komma) nog niet helemaal duidelijk...
 
Zowel bij de rode als de groen lijnen heb ik én de servo-arm getekend, én de stuurstang van servo-arm naar ruderhorn.
Deze laatste vooral voor de beeldvorming, hij wordt pas als laatste geplaatst.

full


1. Eerst trim je zoals de rode lijn.
2. Vervolgens servo-armpje 1 tandje verplaatsen, dan krijg je de groene lijn.
3. Tot slot stuurstang plaatsen.

Wat ik bedoelde met dat stukje dat jij niet begreep, is dat de rode lijnen servoarm - stuurstang een haakse hoek moeten vormen (in mijn schets klopt dat net niet helemaal :( ).

Nu wel helder?

Gr. Dirk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zowel bij de rode als de groen lijnen heb ik én de servo-arm getekend, én de stuurstang van servo-arm naar ruderhorn.
Deze laatste vooral voor de beeldvorming, hij wordt pas als laatste geplaatst.

full


1. Eerst trim je zoals de rode lijn.
2. Vervolgens servo-armpje 1 tandje verplaatsen, dan krijg je de groene lijn.
3. Tot slot stuurstang plaatsen.

Wat ik bedoelde met dat stukje dat jij niet begreep, is dat de rode lijnen servoarm - stuurstang een haakse hoek moeten vormen (in mijn schets klopt dat net niet helemaal :( ).

Nu wel helder?

Gr. Dirk.

Ben nogal visueel ingesteld, noem het beroepsdeformatie, maar het is dan ook helemaal duidelijk geworden :). Ik ga de servo's even lospeuteren en de boel opnieuw monteren. Wel mooi trouwens hoe snel jij altijd dergelijke schema's en tekeningen weet te fabrieken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben nogal visueel ingesteld, noem het beroepsdeformatie, maar het is dan ook helemaal duidelijk geworden :). Ik ga de servo's even lospeuteren en de boel opnieuw monteren. Wel mooi trouwens hoe snel jij altijd dergelijke schema's en tekeningen weet te fabrieken.
Kopietje uit profili (HQ/W-3,5/13 geloof ik ;) ).
Effe wat toevoegen in paint.
en uploaden ...

Het leven is niet zo heel zwaar. :rolleyes:

Dirk.
 
Supra II

Er zijn wat vorderingen die het vermelden waard zijn.

Nou ja, een nieuwe romp is niet zo spannend. Een zwart deze keer, de onderkant van de vleugel wordt zwart wit geblokt. Daarmee wil ik kijken, voor een toekomstig groot project, wat ik beter zichtbaar vindt. Rood/wit, of zwart/wit. Daar past zo'n romp wel bij:




Stabilo en rudder worden deze keer met glas gebagged. Daarvoor gebruik ik het 54gram gebalanceerde glas.

Hier probeer ik wat 'nieuws'. Normaal werk ik met bakpapier waarop ik dan het glas/kevlar/carbon plak om dat vervolgens met het epoxien op de gespoten mylars aan te brengen.

Nu spuit ik een mist van spuitlijm op de met verf bespoten mylars. In dit geval zijn de mylars wit gespoten. Dat plak ik op het glas en snijdt dat vervolgens los:



Als ligger komt er een strook van 80grams UD HM carbon. Dit heeft bewezen voldoende sterk te zijn geweest bij Supra I.



De reststukjes carbon die vrijkomen bij het snijden van de 'ligger' voor het stabilo gebruik ik voor het rudder.

De trailing edge van het rudder krijgt een dubbele laag 54gram glas. De uiterste punt nog eens een stukkie extra glas. Bij Supra I blijkt dit een irritant kwetsbare plek. Als je goed kijkt zie je dat de extra glasjes al zijn aangebracht op de mylar. Zo is het hele zaakje makkelijk te baggen met weinig extra activiteiten tijdens het baggen. Daar hou ik van.

 
Laatst bewerkt:
@Lyckele, dit werkt helaas wel wat vertragend op de Zone V2..... Daar ligt de eerste kern van klaar, voorzien van glasrandjes klaar om te baggen. Nu nog een raamwerkje om disser op te maken. Hoe ik de disser vastzet voor het epoxien heeft deels te maken met hoe het me bevalt om het glas al op de geverfde mylars vast te zetten met spuitlijm. Ook wil ik ervaren hoe een neuslijstje van 2 laagjes 54grams glas aanvoelt. Dat heb ik nu op het nieuw te baggen rudder van de Supra II zitten. Mijn nieuwe rompmal voor de fullsize DLG staat nu in het glas. Overschot aan hars van het baggen smeer ik daar op weg. Zo heeft het een met het ander te maken. Straks is er in een keer een heleboel af.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het is de bedoeling de bouw van Supra II uit te voeren met opgedane ervaringen van Supra I. En ook om weer nieuwe dingen te proberen.

Belangrijkste thema in de bouw van Supra II zal zijn om het rekenblad van Prop-er te gebruiken om de huid van de vleugel te berekenen. Dit is voor mij van belang voor een toekomstig groot project.

Verder wil zoveel mogelijk restmaterialen gebruiken. Zo is het stabilo gesneden uit een twee blokken schuim per helft. Het kielvlak is opgebouwd uit drie blokken schuim. Een deelnaad is nog te zien op de foto. De blokken snijd ik met hete draad op maat en bewerk de staande kanten dan met schuurpapier na tot dat ze strak tegen elkaar passen. Dan lijm ik de blokken aan elkaar. Alleen een rupsje lijm aan de onderzijde, zodat er geen lijm in het deel zit waar de vleugelkern uitgesneden wordt. Hiervoor gebruik ik deze lijm:

af993e0fc2c7dd2dc07b76.gif


Ook ga ik niet al te zeikerig op het gewicht letten. De zwarte romp met nosecone weegt 120gram. Dankzij mee gesopte stukjes afval kevlar voelt de romp lekker stevig aan.
Het stabilo heeft een zwaardere versteviging om de leading edge mee gekregen dan nodig, maar ja, een strook glas/60grams kevlar had ik nog liggen.... Normaal zou ik glas en 36grams kevlar gebruiken.

Een wipje voor het stabilo heb ik ook al. Deze is 1.5 keer zwaarder dan nodig. Hij ligt toch alleen maar stof te vangen, ook zonde, dus maar gebruiken....

Voor hoogte en richtingsroer zijn er twee HS-81 servo's uit de lade opgeduikeld.

In de vleugel gaan vier MPX vleugelservo's. Deze:
1655_MPX%20SUPER%20FLBB%20SERVO.jpg


Ik weet nog niet of er RDS in gemaakt gaat worden of niet. Tevens mis ik, volgens mij, hoorntjes die op deze MPX servo's passen. Even ogen en oren open houden de komende tijd want RDS of geen RDS, die dingen heb je wel nodig.

Nu, een ontvanger heb ik ook nog. Accu zal ook wel lukken.

Mis alleen Ø2mm carbon staaf met voldoende lengte om hoogte en richting aan te sturen. Ook een starthaak heb ik niet meer liggen.

Iemand een idee voor een verstelbare zelfbouw starthaak? Dan wordt het helemaal een low budget actie!
 
Laatst bewerkt:
Geen verontschuldigingen Berrie want >>>>> Mooie dingen groeien langzaam......

Het is het allemaal dubbel en dwars waard!!!!

De home made verstelbare haak zou ik niet weten, is wel iets wat goed moet zijn en echt heel duur zijn ze niet. Maar ben wel benieuwd wat voor tips er komen. Zo niet zou ik een kant-klare kopen.

( heb je nog wel met de Supra I gevlogen onlangs???) Gister was super F3J weer en heb met mijn SSL in een mega bel gezeten, helaas geen logger aan boord maar het ging wel knetter hoog.

Keep us posted!!

Gr Lyckele
 
Bedankt mannen. Ik ga voor de zelfbouw versie. Die kan ik, hopelijk, dan ook maken met een lage(re) inbouwhoogte. Dit is van belang ivm de afmetingen van de ballaststaaf.

Sport Klemm levert nog wel meer wat ik erg mooi vindt......... ;)
 
Toekomstig groot project...

Belangrijkste thema in de bouw van Supra II zal zijn om het rekenblad van Prop-er te gebruiken om de huid van de vleugel te berekenen. Dit is voor mij van belang voor een toekomstig groot project.
Berrie, ik (en met mij vele anderen vermoed ik) ben nu wel heeeel nieuwsgierig geworden.

Welk toekomstig groot project hebben we het hier over?
 
Back
Top