de Havilland Puss Moth | West Wings Kit | Rubber Power | Kit Scale

.
Afgelopen maanden bezig geweest met het "bouwzolder project".

De bouwzolder is nu gereed dus kan er weer gemodelbouwd worden! :yes:
DeWest Wings Puss Moth tekening opgespannen met dun transparant plastic daar overheen:

full


Vanmiddag begonnen met het snijden van de eerste houtjes voor de Moth.
Eindelijk weer lekker met modelbouw bezig :yes:

Groeten, Ramses
.
 
.
Dat heb je scherp gezien en klopt helemaal :thumbsup:
Maar ik ga tzt ook zeker weer verder met de rc kisten hoor!
Nu eerst alle aandacht op de drie vrije vlucht modellen voor de IIFI 2024 in november.

Groeten, Ramses
.
 
.
De inkt op het printwood heeft niet overal helemaal gedekt, maar voldoende om alles uit te kunnen snijden:

full


De balsa onderdelen voor de Puss Moth:

full


Alle onderdelen worden nog fijn geschuurd voordat ze verwerkt worden.
De bouw van de Puss Moth kan beginnen :yes:

Groeten, Ramses
.
 
.
M`n kistjes welke klaar staan voor de IIFI 2024 in Nijmegen:

upload_2024-10-14_10-3-45.jpeg


  • Vergote Aerographics de Havilland Chipmunk | open scale
  • Aerographics de Havilland Chipmunk | kit scale
  • de Havilland Puss Moth | peanut scale
  • Fairey Gannet | profile scale

Maar...

Bouwverslag van mijn kist voor de 'kit schaal klasse' (IIFI 2024):
West Wings Classic Series: de Havilland DH-80A Puss Moth

De West Wings kit Puss Moth uit dit verslag was eigenlijk de bedoeling om te bouwen voor de kit schaal klasse.
De Aerographics kit Chipmunk vliegt buiten goed, maar ik weet niet of dat in de zaal ook gaat lukken...

Zo ligt het er nu bij:

upload_2024-9-17_11-35-20-jpeg.593317


Nog twee weken tot de trimdag in Velp en nog vier weken tot de IIFI 2024.
Mocht het niet lukken deze Puss Moth af te krijgen, dan wordt het de Aerographics Chipmunk.

Groeten, Ramses
.
 
Nog twee weken tot de trimdag in Velp en nog vier weken tot de IIFI 2024.

Inmiddels nog maar één week tot de trimdag in Velp...
Deze Puss Moth hoofdzakelijk met CA in elkaar gezet, dat werkt toch wat sneller door.

De neuslijst gemaakt van een vooraf in profiel geschuurde lat en ruwe vormblokken bij de wortelrib:

upload_2024-10-21_10-50-21.jpeg


De 0.8mm balsa indekking bij de voorlijst moet volgens tekening tegen de neuslijst...
Ik heb eerst de neuslijst voorgevormd en daaroverheen de indekking gemaakt.
Dit vind ik fijner werken, is een heel stuk sterker en is eenvoudiger strak te krijgen.
Ook de 0.8mm indekking van de vleugeltanks, het stabilo en het kielvlak gemaakt:

upload_2024-10-21_10-50-29.jpeg


Begonnen met de romp, eerst de twee zijkanten over elkaar heen gebouwd.
Hier de eerste spantjes op één romp zijkant gelijmd:

upload_2024-10-21_10-50-35.jpeg


En de twee romp zijkanten samengevoegd:

upload_2024-10-21_10-50-44.jpeg


De ene romp stringer aan de bovenzijde en de twee romp stringers aan de onderzijde gemaakt.
Ook begonnen met het erg smalle neusje:

upload_2024-10-21_10-50-50.jpeg


Begint al herkenbaar een Puss Moth te worden:

upload_2024-10-21_10-51-1.jpeg


upload_2024-10-21_10-51-15.jpeg


De romp stringers aan de zijkanten gemaakt en twee stukjes 1,5mm balsa voor de motor peg ingelijmd:

upload_2024-10-21_10-51-24.jpeg


Van papier eerst een sjabloon voor de motorkap gemaakt en deze overgezet op 0.8mm balsa.
Daarna de motorkap uit één stuk over de rompneus gemaakt:

upload_2024-10-21_10-51-32.jpeg


Het balsa wat straks zichtbaar is door de cockpit beglazing zwart gemaakt met wat verdunde Humbrol:

upload_2024-10-21_10-51-38.jpeg


Groeten, Ramses
.
 
.
Het landingsgestel in de basis gemaakt, de afwerking volgt later.
De raampjes voor de Puss Moth vond ik een bewerkelijk klusje.
Meestal maak ik zoveel mogelijk uit één stuk, maar dat vond ik bij deze raamvormen lastig.
Ik heb daarom voor elk vlak een raampje gemaakt, elf raampjes dus totaal!
Deze raampjes één voor één bevestigd met canopy glue:

upload_2024-10-21_11-22-44.jpeg


De vleugels en staartvlakken zijn inmiddels bekleed met tissue en hebben twee lagen spanlak gehad.
Verder met het bekleden van de romp:

upload_2024-10-21_11-22-55.jpeg


Wederom met de lijmstick & alcohol methode, dat bevalt mij erg goed:

upload_2024-10-21_11-23-3.jpeg


Ik heb voor de Puss Moth het pilootje uit m`n Savoia gesloopt.
Dit pilootje heb ik zelf gemaakt wat te zien is in m`n Savoia verslag:

upload_2024-10-21_11-23-11.jpeg


Het pilootje op een latje in de cockpit gelijmd zodat het rubber er onderdoor kan.
Ook de kunststof buisjes voor de motorpeg ingelijmd, nu kan de romp dicht:

upload_2024-10-21_11-23-18.jpeg


De romp ook twee lagen spanlak gegeven, alles nu klaar voor een hele lichte nevel aluminium en zwart:

upload_2024-10-21_11-23-28.jpeg


Het rompje na de zwarte nevel:

upload_2024-10-21_11-23-34.jpeg


Klaar voor assemblage van de onderdelen:

upload_2024-10-21_11-23-41.jpeg


Staartvlakken aan de romp gelijmd:

upload_2024-10-21_11-23-49.jpeg


Zo ligt de Puss Moth momenteel op de bouwtafel:

upload_2024-10-21_11-24-6.jpeg


Verder met de assemblage van de vleugels, vleugelstruts en het neus/motorblokje.

Groeten, Ramses
.
 
Inmiddels nog maar één week tot de trimdag in Velp...

... en vandaag de laatste dag voor de trimdag in Velp...

Het werd me afgelopen avonden wel duidelijk dat ik de Puss Moth niet gereed zou krijgen voor de trimdag in Velp morgen.
Ik heb me gefocust op het vliegklaar krijgen van de Puss Moth, de decals, details en verdere afwerking kan dan later nog.

De vleugels aan de romp gelijmd, gefixeerd door loodaccu`s:

full


Landingsgestel afgemaakt, wielen gemonteerd en verder met het neusblokje.
Deze heb ik weer voorzien van een verstelbare prop as door middel van één enkele schroef (instelbare side- en downthrust):

full


Vleugelstruts afgemaakt:

full


De kale Puss Moth, zonder details of afwerking, maar wél vliegklaar:

full


Op de laatste dag voor de trimdag in Velp kan de laatste bouwtekening van tafel en staan de kisten klaar voor de CG check, PHEW!..

full


Ik heb ze met klei gebalanceerd, wanneer het te veel is kan ik het klei er weer uitschrapen.
Morgenvroeg de motoren knopen en dan opweg naar Velp...
Ben benieuwd,.. en ik hoop dat alles heel blijft!

Groeten, Ramses
.
 
.
De kisten voor de IIFI 2024 in Nijmegen over twee weken:

full


  • Profile Scale | Fairey Gannet (+reserve) | Eigen ontwerp
  • Peanut Scale | de Havilland DH-80A Puss Moth | Tekening Outerzone
  • Kit Scale | de Havilland DH-80A Puss Moth | West Wings Kit
  • Open Scale | de Havilland T.10 Chipmunk | Vergroot en aangepast Aerographics ontwerp
  • Reserve kit- of open scale | de Havilland T.10 Chipmunk | Aerographics Kit
Groeten, Ramses
.
 
Gebruik je daarvoor Zinkspray van de Action?

Hoi André, dat klopt, maar een hele dunne nevel.
Ik heb de delen met zilverkleurige tissue bekleed, dus er hoefde geen dekkende laag over.
Alleen een nevel om het mooi egaal te maken.

Aan de hoeveelheid rubber zal t niet liggen :rofl:

:D

Die moeten niet even per ongeluk uit je handen schieten!

:D

De Peanut DH-80 begint zich al te gedragen, dat kon nog wel eens heel leuk worden!:thumbsup:

Dank je, ben heel benieuwd!
Meer daarover straks in het Peanut Puss Moth verslag.

Gisteren heeft de West WIngs Puss Moth uit dit verslag haar maiden flight gehad, ik ga zo updaten...

Groeten, Ramses
.
 
.
Gisteren was de trimdag in Velp, hier volgen updates van de betreffende modellen voor de IIFI 2024 in volgorde van de maiden flights.
Na de vergrote Chipmunk vond ik het tijd voor de West Wings Puss Moth.

Dankzij Bernard een hele mooie voorraad rubber waar ik een flinke tijd mee vooruit kan.
Gisterenmorgen de motoren geknoopt voor de te maidenen modellen:

full


Spullen in de vervoersdozen gestopt en op naar Velp:

full


Spulletjes uitgepakt en klaargezet, er was een mooie opkomst:

full


Na de grote Chipmunk was de Puss Moth aan beurt.
Ook de motor welke ik `s ochtends voor de Puss Moth had geknoopt bleek veel te zwaar en sterk.
Nieuwe motor geknoopt, ingevoerd, opgewonden en de zaal ingelopen.
Bernard, Eric en Jurgen gingen weer bij de muren staan om eventueel de Puss Moth op te vangen voor de muur.
In eerste instantie wilde de Puss Moth hard naar rechts...

En toen vond ik het even lastig, want de Puss Moth heeft geen enkele trimtab, aileron, hoogte of richtingroer.
Alles is uit één deel en niet instelbaar, wat nu te doen?

Het enige wat ik wel kon afstellen is de side- en downthrust van de motor.
Bernard opperde om de sidethrust naar links te zetten... HUH?!
Dat is de bocht in en versterkt de afwijking die de prop geeft.
Dat druisde tegen m`n gevoel in, ik heb nog nooit een kist met left thrust gemaakt (of gezien).
Ja één keer een rc Stampe met per ongeluk ingebouwde left thrust welke tijdens de start dan ook gelijk het mais in ging...

Maargoed, toch proberen en waarempel, dat was de truc!! :thumbsup:
De Puss Moth draaide nu mooi naar links en geen pirouette welke ik had verwacht.
Alleen reed hij grillig, en dat leek aan de wieltjes te liggen.
Die moeten echt geheel soepel draaien en niet de ene iets minder soepel dan de andere.
Ik had niet verwacht dat dat zoveel effect zou hebben, weer iets geleerd!

En toen zei Eric doodleuk: "dan gooi je hem toch gewoon, durf je dat?"
Nou... eigenlijk niet,.. maar als ik wilde weten of ze vloog was dat nu de enige oplossing.
De Puss Moth weer opgewonden, zaal ingelopen, inademen en de Puss Moth zacht weggegooid.

Ze draaide mooi linksom haar ronden in de zaal!
Dat gaf een heel goed gevoel, ze deed het echt mooi vond ik.
Nog een paar vluchten gemaakt en haar toen terug in de doos gestopt.
Ze vliegt, is nog heel en moet nog afgewerkt worden.

Toen was de Peunut Puss Moth aan de beurt...

Groeten, Ramses
.
 
Ik zie nog in je bouwverslag dat je het hout met verf zwart hebt gemaakt. Kun je die sainte herinneren gisteren, die rood zwarte? Dat is gedaan met stiften, we hebben geen gewichtstoename kunnen vinden voor en na.
 
Ah ja het side trust verhaal.

Als RC vlieger wil je in de basis een kist die rechtuit vliegt en reageert op je stuur bewegingen. Dus side trust naar rechts ter compensatie van je prop.
In vrije vlucht willen we een bocht vliegen, in ons geval vaak linksom. Dus ja dan kun je met t kielvlak veel doen, maar die is pas effectief als je ook werkelijk vliegt, en wat lagere snelheid hebt dan de initiële burst in het begin. Dus zijtrek is het devies. Een beetje de bocht in is vaak al genoeg. Bekijk de tekeningen van de modellen maar eens vaak zie je 1 of 2 graden domping en een beetje zijtrek de bocht in. Een beetje spelen met het CG deed ook wel wonderen. Een fractie meer klei gaf een wat kalmer vliegbeeld en steeds minder banken in de bocht. Pas daarna de laatste fase van iets van klei op de vleugel tip.
 
Ik zie nog in je bouwverslag dat je het hout met verf zwart hebt gemaakt. Kun je die sainte herinneren gisteren, die rood zwarte? Dat is gedaan met stiften, we hebben geen gewichtstoename kunnen vinden voor en na.

Klopt! Meestal gebruik ik ook zwarte stift.
Maar ik kon er bij de latjes achteraf niet goed meer bij met stift, vandaar de verdund Humbrol.
Beter maak ik de betreffende latjes de volgende keer tijdens de bouw al zwart met stift, dan kan ik er nog bij.
Bedankt voor de tip!

Ah ja het side trust verhaal.

Klopt helemaal!
Ik moest er even aan wennen/omschakelen, maar het werkte bewezen goed!

Zowel op m`n Fairey Gannets, peanut Puss Moth als m`n grote Puss Moth staat nu iets links side thrust i.p.v de 'standaard' right thrust.
Was weer een nieuwtje voor me, thanks!! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
.
Verder met het afwerken van de Kit Scale Puss Moth.
De bouwtekening van de Puss Moth ingescand en de decals weer opgemaakt in Photoshop:

full

Ik had geen geschikt font gevonden, dus de registratie eerst in CAD (vector) getekend en daarna op hoge resolutie ingeladen in Photoshop (pixel).
Weer een A4 transparant en een A4 wit decal vel gemaakt:

full


Op m`n werk met de laserprinter geprint en het ligt klaar om opgebracht te worden:

full


Vanavond helaas geen tijd, binnenkort verder

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top