de Havilland Puss Moth | West Wings Kit | Rubber Power | Kit Scale

De trainigsmiddag in Velp nadert! Dus werd het tijd om de Puss Moth vliegklaar te maken.
De eerste stap was om te zorgen dat het neusblok aan het eind van de vlucht niet los zou raken, want dat ziet er altijd wat armoedig uit. En omdat er toch altijd ballast in de neus nodig is, heb ik hiervoor vrij zware magneetjes gebruikt, van 5 x 3 mm.
IMG_4816.JPG

Ik denk dat de PM het goed zou doen op een rubbermotor van pakweg 7 gram met 4 strengen. Dus heb ik zo'n rubbermotor even in 6 strengen gedaan, zodat hij redelijk strak tussen de propas en het achterste ankerpunt past en dus niet in de romp heen en weer zwiebert. Ik heb wat Pritt buddies op de neus geplakt, totdat het zwaartepunt ongeveer goed voelde.
IMG_4813.JPG

Daarna naar buiten om wat handstartjes te maken. Het gewicht in de neus bleek precies goed te zijn.
IMG_4814.JPG

Dus heb ik een gewichtje uitgezocht (hals van een wijnfles) wat iets lichter is, vanwege de epoxy om het vast te plakken.
IMG_4815.JPG

Dat er in geplakt, en laat De Dumpel nu maar komen!

Mijn Puss Moth is ook mee geweest naar Engeland, en heeft het daar zwaar gehad. In De Dumpel was het vliegbeeld veelbelovend, maar de kist was nog niet wat je noemt goed getrimd. Dus op zaterdagavond al gauw gaan vliegen. En daar heb ik iets belangrijks geleerd, wat ik eerder al was gaan vermoeden maar nu kon toepassen.
De PM steeg goed op, maar toen de rubbermotor half was opgedraaid, werd het model 'zoekend' en ging een beetje rechtdoor, een beetje rechtsom en dan weer wat links. Ik had dat eerder meegemaakt, bijvoorbeeld bij mijn Cessna C 37 maar toen snapte ik het niet. Nu begreep ik dat als een model weliswaar de goede 'zit' in de lucht heeft, dus niet pompt maar geen voorspelbare linkerbocht vliegt, het zwaartepunt toch te ver naar achteren is.
De situatie is dus dat het model linksom vliegt op de motortorsie, maar als die voor een groot deel wegvalt, is het model niet stabiel. Meer gewicht in de neus loste het probleem op. Helaas voor de PM had hij toen al meerdere malen een botsing met de muur mee moeten maken, en bij dit ontwerp resulteert dit in het losraken van de linker- en rechter vleugel, of soms zelfs alle twee! De vleugel scheurt aan de voorkant los zodat de achterlijst zich in de romp boort. Afijn, ik heb alles steeds weer gelijmd en doorgezet met als resultaat dat de PM zich wist te kwalificeren. Maar het arme ding heeft toch erg geleden. Vandaar de beslissing om de romp opnieuw te bekleden. De UHU Hart waarmee de vleugel en de staart aan de romp zitten heb ik zacht gemaakt met aceton, en zo kon het model vrij pijnloos uit elkaar worden gehaald.
IMG_4951.JPG

IMG_4952.JPG

Eerst de romp maar eens kaal maken en de diverse balsa latjes repareren.

Nadat ik de romp kaal had gemaakt bleken er een paar latjes etc, vervangen te moeten worden, viel nog mee. Maar het arme ding zag er zo treurig uit dat ik maar besloten heb een nieuwe te maken.
IMG_4970.JPG

Per slot van rekening is dat niet zo heel veel werk. Ik had nog een mooi stevig stukje 1,5 mm balsa waarvan ik met de latjessnijder goede 1,5 x 1,5 latjes kon maken. Dus gelijk maar twee rompzijkantjes gemaakt. Natuurlijk eerst de ene, dan spelden weghalen, lapje plasticfolie er over en de spelden weer precies in de zelfde gaatjes terug steken.
IMG_4971.JPG

Als de tweede zijkant droog is, krijgen ze allebei nog de twee latjes die over de romp heen lopen om de vorm wat dikker te maken. Deze keer moet ik natuurlijk alle schotjes zelf maken in plaats ze uit de bouwdoos te halen. Ben maar begonnen met F8, het hoofdschot in het midden van de cabine.
IMG_4977.JPG

Als dat droog is kunnen de rompzijkanten tegen elkaar worden gelijmd en de andere schotjes achterin de romp worden toegevoegd.

Back