de Havilland Puss Moth | West Wings Kit | Rubber Power | Kit Scale

Vormen de decals met opzet het woord BALSA? (of zie ik gewoon wat ik graag wil zien ;) )
full
 
Ik had geen geschikt font gevonden, dus de registratie eerst in CAD (vector) getekend en daarna op hoge resolutie ingeladen in Photoshop (pixel).

Als je de registratie in CAD getekend hebt, kun je dan de decalsheet ook niet in je CAD programma opmaken? Ik ben benieuwd. Alle decals waarvan ik geen bruikbaar plaatje kan vinden op internet en die ik zelf moet tekenen maak ik ook op in mijn CAD programma. Ik plaats dan alles in een kader ter grootte van een A4 en breng alles op kleur. Dan exporteer ik deze A4 als pdf, die later uit kan printen op een decalsheet. Die laatste stap is technisch niet nodig. Ik kan ook rechtstreeks uit mijn CAD programma printen. Maar mijn photoshop kennis is beperkt, misschien moet ik maar eens bij jou in de leer :D?
 
Vormen de decals met opzet het woord BALSA? (of zie ik gewoon wat ik graag wil zien ;) )
Jij niet alleen, hoor...:rofl:

:D :yes:

Even een foto uit m`n Tiger 2 verslag,... ik heb ooit een T-shirt gekocht:

full


:D

Als je de registratie in CAD getekend hebt, kun je dan de decalsheet ook niet in je CAD programma opmaken?

Jazeker! En dat is ook logischer eigenlijk...
Dan hou je alles in één programma en hoef je niets te converteren (vector naar pixel).

Alle decals waarvan ik geen bruikbaar plaatje kan vinden op internet en die ik zelf moet tekenen maak ik ook op in mijn CAD programma. Ik plaats dan alles in een kader ter grootte van een A4 en breng alles op kleur. Dan exporteer ik deze A4 als pdf, die later uit kan printen op een decalsheet. Die laatste stap is technisch niet nodig. Ik kan ook rechtstreeks uit mijn CAD programma printen. Maar mijn photoshop kennis is beperkt, misschien moet ik maar eens bij jou in de leer :D?

De reden dat ik het wel converteer vanuit CAD en verder opmaak in PS (photoshop) is omdat ik veel meer grafische mogelijkheden heb in PS dan in CAD.
Het CAD programma welke ik gebruik is namelijk een tekenprogramma welke helemaal is toegespitst op architectuur ontwerpen (Graphisoft Archicad 28).
PS gebruik ik ook op m`n werk voor presentaties e.d. en geeft me veel meer grafische mogelijkheden, de bestanden zijn alleen wel pixel i.p.v. vector.

En vanuit PS (.psd bestanden) maak ik ook altijd een pdf, terwijl ik ook direct uit PS kan printen, dus dat herken ik heel goed :D

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Het werd me afgelopen avonden wel duidelijk dat ik de Puss Moth niet gereed zou krijgen voor de trimdag in Velp morgen.
Ik heb me gefocust op het vliegklaar krijgen van de Puss Moth, de decals, details en verdere afwerking kan dan later nog.

De geslaagde maiden flight en eerste vluchten in Velp vorig weekend motiveren wel om de Puss Moth af te bouwen zoals bedoeld.

Dit zwart, zilver en gouden kleurenschema van de G-ABLS spreekt mij erg aan

Als eerste ben ik verder gegaan met het aluminium cockpit frame.
Dat was eenvoudiger geweest toen de vleugels er nog niet aan zaten, maar nu moet het dus achteraf, tussen de struts door frunniken enzo..
Voor het frame heb ik 2mm breed tape in aluminiumkleur gebruikt.
Gevonden op internet bij een nagelstudio, heel dun en licht spul, heel geschikt!
Het hecht zelf niet sterk, ik heb hiervoor weer de lijmstick gebruikt:

full


Ook de decals van de registratie en striping opgebracht:

full


Uitlaat volgens tekening gemaakt:

full


Daarna met edding stift zwart gemaakt en met Humbrol koper dry brush afgewerkt:

full


De G-ABLS heeft wielkappen wat vrij uniek is op DH-80 Puss Moths.
Met behulp van verschillende foto`s het wielkap plugje gemaakt van balsa.
Daar een aluminium buis in gelijmd zodat ik het balsa plugje in de bankschroef vast kon zetten.
Heel dun wit styreen verhit en over het plugje getrokken:

full


Twee super lichtgewicht kapjes:

full


De wielkappen bevestigd aan het landingsgestel en een spinnertje voor de prop gemaakt en de prop bruin gemaakt.
De aluminium en koperen lijnen op de neus heb ik met edding pennen gedaan:

full


Zo staat de Puss Moth er nu bij op de bouwtafel:

full


Morgen de laatste afwerkingen, zoals de spinner, wielkappen en het staartwieltje.
Dan is de Puss Moth ook klaar voor de IIFI 2024.

Groet, Ramses
.
 
Zo, prachtig hoor hoe krijg je die dunne lijntjes zo strak Ramses

Dank de Ed!
De aluminium en koperen lijntjes op de neus heb ik langs een liniaal getrokken en de rondingen op de neus uit de hand.

De Puss Moth is er klaar voor, straks een update!

Groeten, Ramses
.
 
.
upload_2024-11-5_11-9-53.jpeg


Totaalgewicht met balanceer lood en zonder rubber is 65 gram geworden.
Dat valt me niet tegen, het gewicht van het testmodel uit het positieve artikel van Henk was 68 gram:

upload_2024-11-5_11-9-6.jpeg


Vleugelbelasting is uitgekomen op:
Opp: 6.21 dm2 en AUW: 65 gram.
1 / 6.21 * 65 = 10.5 g/dm2

Rubber Power Free Flight Scale Model
Schaal 1/18
Wingspan 24,5" = 622mm
Stick & Tissue Construction

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Klaar voor de IIFI 2024 in Nijmegen volgend weekend!

Het relaas van m`n de Havilland DH80 Puss Moth tijdens de IIFI 2024 in Nijmegen.
Dat ging boven verwachting, ik heb echt genoten van de Moth!! :thumbsup:
In dit filmpje kan je de ontwikkeling zien van de vluchten:


Het linker wiel zat te strak in de wielkap waardoor grondstarts tricky waren.
Met wat verbuigen van de wielkap en wat olie lukte het uiteindelijk toch!

De Puss Moth kwam uiteindelijk op positie 12 van 22 in de kit schaal klasse.
Hierdoor en de ontwikkeling van de vluchten maakt dat ik stiekem best trots ben op dit model.
Ik heb er echt van/mee genoten in Nijmegen! :thumbsup:

Nogmaals dank Henk voor de hulp en adviezen!
Bruno dank voor het klokken van de vluchten en het maken van de filmpjes!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
De bouw van de Aerographics Chipmunk en de West Wings Puss Moth in dit verslag bevielen mij erg goed.
Deze Britse kits worden niet meer gemaakt maar zijn tweedehands met (flink) wat geduld nog wel te vinden:

full


Dit jaar heb ik Ebay, Marktplaats, etc. etc. goed in de gaten gehouden.
Ik was vooral opzoek naar weer bouwdozen van West Wings en Aerographics.
Dat zijn namelijk bouwdozen met een goede reputatie, bruikbaar licht balsa in de doos, goede vliegeigenschappen, etc.
Ik heb inmiddels een leuke voorraad voor de komende tijd/jaren:

upload_2024-11-20_13-22-45.jpeg


Dumas Triplane_______________VMC Chipmunk 150%
Aerographics Fairey Firefly______West Wings Dornier 335
Aerographics Fairey Swordfish___West Wings Hawker Sea Fury
Aerographics AVRO 504________West Wings Hawker Hart
Aerographics Curtiss Jenny___.__West Wings Westland Widgeon

Voor de IIFI2025 wil ik een nieuwe kist bouwen voor de kit-schaal klasse.
Dan kan ik tijdens de bouw het geleerde in Nijmegen gelijk meenemen.
Aangezien ik erg tevreden ben over de West Wings Puss Moth in dit verslag, neig ik ernaar weer een West Wings kit te gaan bouwen.

Maar eerst op m`n gemak alle kits vergelijken, o.a. qua hout, ontwerp en online zoeken naar vliegeigenschappen.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Enkele prachtige foto`s geschoten door Michal Gasparin van m`n de Havilland DH80 Puss Moth tijdens de IIFI2024 in Nijmegen:

full

© Michal Gasparin

full

© Michal Gasparin

full

© Michal Gasparin

full

© Michal Gasparin

full

© Michal Gasparin

full

© Michal Gasparin

full

© Michal Gasparin

full

© Michal Gasparin

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Enthousiast geworden door de Puss Moth van Ramses heb ik ook een West Wings bouwdoos weten te scoren. Ik heb het model tussen de andere projecten door gebouwd, en nu is ie af. Ik vond het overbodig een bouwverslag op dit forum te plaatsen, dat heeft Ramses al gedaan.
IMG_4706.JPG

Het bouwen van het balsa frame ging probleemloos; het aanbrengen van de ruiten was een stuk lastiger! Het frame is uiteindelijke gemaakt van stroken Tamiya plakband, chroom gekleurd met een Molotow chroom stift. Niet ideaal, maar het gaat. In de bouwdoos zat blauw en zilverkleurig tissue. Het blauw was van een veel lichtere kleur dan de originele G-AEOA, en het zilverkleurige tissue was niet door en door zilverkleurig, maar er zat een zilverkleurige laag op. Het liet zich niet mooi verwerken, te veel rimpels, en als je het probeerde te schuren ging de zilverkleurige laag er af. Daarom heb ik het model weer kaal gemaakt en bekleed met eigen blauw tissue en gewoon wit, wat ik zilverkleurig heb gespoten. Het in de cabine zichtbare deel van de constructie heb ik blauw geverfd, evenals de motorbeplating op de neus. Dat laatste schijnt iets te veel door, vind ik zodat je kleurverschil ziet met het neusblok. Een lastig karweitje was nog het verven van de blauwe omlijsting van de vleugel en staartvlakken. Dat koste nogal wat plakband! Er zaten ook decals in de doos voor de registratie, maar die waren oud en vielen dus uit elkaar zodra ze in contact met water kwamen. Toch maar geprobeerd, maar de decals hechtten ook niet op het blauwe tissue van de romp. Daarom heb ik een sjabloon uitgesneden en op de romp geplakt, en vervolgens de registratie gespoten. Voor op de vleugel zag ik dat niet zitten, vanwege de witte randen van de registratie. Gelukkig was Ramses weer zo vriendelijk om vervangende decals voor op de vleugel te maken, met een kleur blauw die zo goed mogelijk bij het tissue van de romp paste.
IMG_4707.JPG

Maar goed, hier is ie dan, m'n eigen Poesie Mauw. Hij weegt nu 46 gram, zonder rubber of ballast. Nog even een foto van het origineel:
Puss Moth 13.jpg
 
.
Wat is het een prachtige Moth geworden Henk :thumbsup:
Mooi gewicht ook, dat wordt een heerlijke vlieger.
Succes met de maiden flight en happy landings!!

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top