De snelle avonturen van WdeW

Mal voor stabilo en kielvlak.
Deze zijn aanzienlijk groter dan de oude.

20250128_162605.jpg

Bijlagen

• 20250128_162605.jpg
    20250128_162605.jpg
    237,7 KB · Weergaven: 40
Het belang van een klein schaafje is mij inmiddels duidelijk.
Ik heb nog een klein David schaafje liggen. Maar de (verwisselbare) mesjes zijn erg moeilijk in te stellen.
Of het schaafje doet niks, of het hakt er vrolijk op los.
Ik ben nu op zoek naar een schaafje met losse mesjes, dat precieser is af te stellen. Het mag best een paar tientjes kosten, maar geen honderden euro's.
Weet iemand welke te kopen?

upload_2025-1-30_13-36-14.png

Vanochtend een test gedaan. Mijn, lastig in te stellen, schaafje, tegen deze Perma-Grit. De laatste geeft het beste resultaat.

Het belang van een klein schaafje is mij inmiddels duidelijk.
Ik heb nog een klein David schaafje liggen. Maar de (verwisselbare) mesjes zijn erg moeilijk in te stellen.
Of het schaafje doet niks, of het hakt er vrolijk op los.
Ik ben nu op zoek naar een schaafje met losse mesjes, dat precieser is af te stellen. Het mag best een paar tientjes kosten, maar geen honderden euro's.
Weet iemand welke te kopen?
https://baptist.nl/schaven/mini-schaven/kunz-zakschaaf-met-greep-100

Deze heb ik . Mes is stabieler dan dat van zo een scheermes blad van het David schaafje .
Dit mes kun je zelf slijpen op een wetsteen . Hapt niet en prima instelbaar .

https://baptist.nl/schaven/mini-schaven/kunz-zakschaaf-met-greep-100

Deze heb ik . Mes is stabieler dan dat van zo een scheermes blad van het David schaafje .
Dit mes kun je zelf slijpen op een wetsteen . Hapt niet en prima instelbaar .

Dank je, mijn trouwe volger ;).
Een schaaf maakt mooie blonde krullen. En laat ik daar nou dol op zijn :D.
Ik had deze al gezien, maar ik dacht dat slijpen een probleem was.
Schuren geeft meer stof.
Ik houd de baptist even in de gaten.

Winkelen bij Babtist heeft wel een nadeel. Was er een paar weken terug in Arnhem. Toen ik weer naar huis ging was m'n bankrekening leeg en m'n auto helde achterover van de proxxon spullen achterin.
Maar ze hebben ook wel heel mooie vioolbouwer schaafjes.

Winkelen bij Babtist heeft wel een nadeel. Was er een paar weken terug in Arnhem. Toen ik weer naar huis ging was m'n bankrekening leeg en m'n auto helde achterover van de proxxon spullen achterin.
Maar ze hebben ook wel heel mooie vioolbouwer schaafjes.

O jonge toch, wat verschrikkelijk! :D

Japanse zagen uit China destijds bij de Aldi. Maar sinds die zaken zijn geupgrade… liggen er alleen nog goedkope pistache nootjes om op te peuzelen.

Maar die Aldi bladzagen blijven tot nu toe mooi scherp, uitermate geschikt voor leuke grappen in hout.
Goed gereedschap is het halve werk.

Japanse zagen uit China destijds bij de Aldi. Maar sinds die zaken zijn geupgrade… liggen er alleen nog goedkope pistache nootjes om op te peuzelen.

Maar die Aldi bladzagen blijven tot nu toe mooi scherp, uitermate geschikt voor leuke grappen in hout.
Goed gereedschap is het halve werk.
Die Aldi zagen staan in de schaduw van de echte Japanse zagen . Ik heb er 1 die bedoeld is om deuvels af te zagen op een vlak tafel blad . Zaag snede van o,5 mm . En ook ideaal om stringers af te korten . En dit zonder splinteren van het hout bij de laatste zaag beweging .

Compleet in de schaduw, geheel gelijk Serge, maar met vaste hand kom ik een heel end, en voor het doel nagenoeg nop.
Een mid-air doet alle bouwgenot tot ferment versplinteren, de tussenfase voor grofvuil…

Werk al dik 25 jaar met de HobbyIn metalen hobel. Denk derde scheerblad… Doet de voorfase van fijnafwerking perfect.
De snijblaadjes hoef je niet te slijpen op een wet-steen met olie. Ding trekt bijna transparante spaanders uit balsa…

Back