De snelle avonturen van WdeW

Hoe staat het hier eigenlijk met de avonturen?
De Massimo vliegt weer voor het eerst dit jaar.
Een Magic (opvolger van de Curare) ben ik, na overleg met Arnoud, aan het voorzien van een betere aandrijving. Dat wordt de alledaagse kist.
Daana wordt de WdeW 3.0 (vleugels van Look) afgebouwd.

De FR-Sky wordt binnenkort in gebruik genomen.

En er staan nog drie andere kisten op de nominatie om te bouwen danwel af te bouwen.
Vandaag op ProWing diverse onderdelen en KST-vleugelservo's gekocht.
HobbyWing regelaars besteld bij een of andere Ali.

Langzaam maar zeker komt er weer wat schot in een paar zaken.
Helaas is het tuinseizoen ook weer begonnen: verven, verticuteren, bemesten, hagen snoeien en nog meer. Helaas voor mij erg saai werk.

Inmiddels is het gelukt om de (voor mij) nieuwe FRSky aan de praat te krijgen. Zij praat zelfs terug tegen mij. Knap heh!?
Deze zender gaat in eerste instantie vliegen met een tweedehands Magic. De laatste wordt op dit moment grondig onder handen genomen.
Het plan is om op termijn de Multiplex zender weg te doen.

Verder heb ik bij Look een fraaie kit van zijn Coyote gekocht. Deze kun je zien als een speed-zwever. Hij kan zowel langzaam (altijd handig bij het landen) als behoorlijk snel vliegen. Voor mijn gevoel, hetzelfde idee als de kit van Haager.
20250514_083954.jpg
20250512_221118.jpg

Laatst bewerkt:
Ow kijk…. Je hebt al een Coyote :thumbsup:
Deze had 1400mm span toch ? Dit ziet er leuk uit en ook wat meer een hotliner dan een pylon racer
Zon eentje wil ik ook wel eens bouwen en vliegen… een passende motor is al besteld haha :p

Ow kijk…. Je hebt al een Coyote :thumbsup:
Deze had 1400mm span toch ? Dit ziet er leuk uit en ook wat meer een hotliner dan een pylon racer
Zon eentje wil ik ook wel eens bouwen en vliegen… een passende motor is al besteld haha :p
Klopt, hij is 140cm span. Een hotliner? Ja, geef het beestje maar een naam. Het hoeft niet allemaal keihard te gaan.
Ik ben ook geen twintig meer ;) (wel een jaar of vijtig ouder).
Ben ik harstikke gek? Misschien wel. Maar het zijn allemaal leuke bezigheden.

Ik ben de servo's voor de aileron's aan het aansluiten, bij de nieuwe WdeW.
Op de aileron zette ik meestal een door-en-door kunststof heveltje. Ik heb echter alleen nog maar grote lompe exemplaren liggen.
Wat is voor de Avionik heb zijn carbon hoorntjes, maar die hebben geen plaatje voor aan de onderkant van de aileron. Die grote kunststof hoorntjes hebben dat wel. Zouden die kleinere carbon dingen goed vast blijven zitten in een aileron van balsa+glasweefsel+schuim?
Of kan ik beter kleinere kunsstof hoorntjes bestellen met een onderplaatje?

Lekker bezig Wil, toch wil ik Wil nog ff een klein tipje geven
ikzelf doe bij dit soort stuurstang bevestiging een dun sluitringetje aan beide zijden van het plastic heveltje, dat maakt dat de aansturing iets soepeler draait en het verbuigt wat minder snel bij een klein beetje speling

persoonlijk gebruik ik hier liever een gewone kwiklink mits die spelingsvrij past, of een kogellink bij "snelle jelle toestelle"
op deze manier zal het voor dit model vast prima volstaan, toch denk ik dat bij turbulentie of krachten het plastic heveltje aan de rol/hoogteroer kan gaan flexen, dat is ook de reden dat er vaak dikke carbon heveltjes ingelijmd worden ipv plepstiek.... nu niet gelijk gaan denken dat dit verkeerd is he ;)

1748588114743.png

Lekker bezig Wil, toch wil ik Wil nog ff een klein tipje geven
ikzelf doe bij dit soort stuurstang bevestiging een dun sluitringetje aan beide zijden van het plastic heveltje, dat maakt dat de aansturing iets soepeler draait en het verbuigt wat minder snel bij een klein beetje speling

persoonlijk gebruik ik hier liever een gewone kwiklink mits die spelingsvrij past, of een kogellink bij "snelle jelle toestelle"
op deze manier zal het voor dit model vast prima volstaan, toch denk ik dat bij turbulentie of krachten het plastic heveltje aan de rol/hoogteroer kan gaan flexen, dat is ook de reden dat er vaak dikke carbon heveltjes ingelijmd worden ipv plepstiek.... nu niet gelijk gaan denken dat dit verkeerd is he ;)

Bekijk bijlage 619523
Nou bedankt hoor. Heel m'n weekend naar de klootte :mad::)

toch denk ik dat bij turbulentie of krachten het plastic heveltje aan de rol/hoogteroer kan gaan flexen, dat is ook de reden dat er vaak dikke carbon heveltjes ingelijmd worden ipv plepstiek.
Fijn het weekend van WdW naar de klootte helpen met een vermoeden.
We willen ipv vermoedens een meer onderbouwende commentaar (praktijk) ervaring hebben.;)
Het moet wel heel extreem flexen, zo ongeveer gelijke aan los zitten om tijdens de vlucht te merken dat de roertjes niet vlotjes reageren.
Bijkomend voordeel is dat het bochten werk tamelijk soepeltjes verloopt, ipv hoekig.
Ik schrijf dit uit praktijk ervaring waar het van star naar flexen over een periode van meerdere vluchten had plaatsgevonden.
Waarbij een carbon heveltje en nog wat carbon spul zich had losgewerkt van het roertje.
Het kon er niet vanaf vallen, maar toch het zat behoorlijk losjes.

Laatst bewerkt:
Nou bedankt hoor. Heel m'n weekend naar de klootte
Ja fijn is dat.

Als het goed is komt vandaag de Racerglide binnen.
Ben nog even aan het bekijken of daar een bouwdraadje voor gemaakt wordt.
Heb geen bouw hulp nodig om zo iets in elkaar te flansen, maar het geeft wel een kijkje in de keuken.

Ik doe het toch liever zo.
Bovendien vind ik een plat carbon heveltje in een balsa roer lijmen niet heel erg stevig.
20250530_150801.jpg

Laatst bewerkt:
Het uitlijnen en bepalen van de instelhoek(en). Dit allemaal geleerd van ome Jan.

Kan ik dan vanaf nu echt alles zelf? Nee toch zeker :).

20250530_171430.jpg
20250530_171513.jpg

Laatst bewerkt:
Back