deLooff Aeroplanes

Prachtige DH machines, Ramses! :) Heel leuk zo'n thema. Ben benieuwd naar het andere thema ...

Ik vind het overigens wel eng om te zien dat de Chipmunk en de Tiger zo elk op twee losse tafeltjes staan en dat de Swallow op de grond ligt ... Oemph, hopelijk zijn ze heel gebleven!

Clear skies and many happy landings,
Jurgen
 

:yes:

Prachtige DH machines, Ramses! :) Heel leuk zo'n thema. Ben benieuwd naar het andere thema ...

Ik vind het overigens wel eng om te zien dat de Chipmunk en de Tiger zo elk op twee losse tafeltjes staan en dat de Swallow op de grond ligt ... Oemph, hopelijk zijn ze heel gebleven!

Clear skies and many happy landings,
Jurgen

Dank je Jurgen :)

Alles heel gebleven, je kon er ruim omheen lopen en iedereen was voorzichtig met andermans spullen :thumbsup:
Hier nog enkele mooie foto`s van Teus:

full


full


full


full


Groeten, Ramses
.
 
.
Dank je Bas!

Sinds afgelopen vrijdag heb ik er een andere kist bij, eentje die jij wel kan waarderen, nl.. een P-40!
Ik heb deze P-40 overgenomen van een clublid.

Filmpje van de eerste vlucht van degene waarvan ik de P-40 heb overgenomen:


Curtiss P-40 Warhawk
Radio control stand-off scale model
Design: Dave Platt
Top Flite (ref:RC-17)
1975 (d
iscontinued kit)
Wingspan 60 in
Wing area 606 sq in
Power .40 to .60 engines.

Mijn P-40 heeft flaps en retracts en is voorzien van een Saito .91

.
Sinds vorig jaar zijn er wat kisten gewisseld.
De Fokker D.VII heb ik verkocht en ook de Ryan is weg, die is naar Bart gegaan.
De Fokker en Ryan er dus uit :bye: en een Lightning en Warhawk erin :yes:
Tevens hangt de Stuka nu bij de vliegende kisten, die is vorige maand gemaidend:
(de bouwprojecten hangen aan een andere muur)

full


full


Ik ga (hoef) niets aan deze Warhawk te veranderen en ga `m zo vliegen.
Alleen wat kleine dingetjes en het CG (!) nakijken en vliegen met de Warhawk :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Handen vol! Maar die krijg jij wel onder de duim...
Weigerende mechanismen. En niet goed in de lock-stand. Check of de zaak niet te
veel speling heeft, indien dat mechanisch is...
Meer details van de pootjes? Mechanisme? Please.

Dave Platt is het eerdere model van de Top Flite P40.
Daar had ik niet zulke goede berichten over gelezen, jaaaaaaren terug. Heb de doos nog staan.
De Gold Edition schijnt ook al een draak te zijn, grootste draak is 'te zwaar gebouwd'... en dat gaat blijkbaar al heel snel, een instinker.
De retracts die daar dan onder horen, zijn die van Robart, maar waren weer berucht door de zwakke behuizingen.
... of men land gewoon te ruig... op ruig veld etc...

Dat CG is een listige, want je zit met de
retracts die naar achteren klappen, en het CG beïnvloeden. Zaak is om er bijvoorbeeld DuBro lite weight wheels onder
te zetten. Zo licht mogelijk. Dit type (zit nog op mijn Rascal 40), en is zo een 83 mm diameter.
85 mm is min of meer schaal, op de Kyosho semi scale...

Ander punt van deze retracts is de 90º graads beweging.
Zou 95 tot wel 105 mogen zijn.
Dan staat het wiel voor de neuslijst van de vleugel. En de neiging tot nose over zal minderen.
Niet schaal, maar wel semi...

Bij een echte P40 staat de poot behoorlijk naar voren, dat kan, omdat de poot op de vleugelhuid is gemonteerd.
Alleen het wiel in de vleugel ingelaten wordt, ver achter de ligger.
Met een model mechaniek wordt het een stuk lastiger. Ik heb er stevig op staan puzzelen.
Maar eigenlijk moet het mechaniek door de neuslijst worden geschoven.
De cowling er om mag het verbloemen. Maar wordt wellicht de tactiek met de 1.80 meter span CMPro P40.

Met de Kyosho wilde ik dat eigenlijk ook doorzetten. Het kan alsnog. Maiden zal het leren.
Echter de Hobico retract klapt 95º graad... en staat, als je goed scheel tuurt, nèt-nèt-nèt, onder de neuslijst.

Wat ook listig is bij de Kyosho is de dan wel weer redelijke schaal afstand van poot tot poot.
En dat geeft weer een smalle basis om op te landen. Hobbelig veld, en turbulentie... maiden zal het leren...
Menig laagdekkertje heeft het breder, en minder hoog opgesteld staan.
Betreffende plaatjes laat ik in de 'andere' draad staan ...

Hallo, wat zijn wij aan het doen!? #191
en even een aanvulling hier...
https://www.modelbouwforum.nl/threa...de-a-van-helemaal-anders.241617/#post-3726285

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
.
Dank je Nico, Bas en Bart!

.
Soort van jubileum dit jaar zag ik net... :bier:
Aanstaande september is het 15 jaar geleden dat ik lid werd van dit forum.

M`n eerste bouwverslag begon ik hier op dit forum in oktober 2010.
Inmiddels is dat geworden:
  • 32 bouwverslagen
  • 3 ontwerpverslagen
  • 1 tutorial
Ik ben niet gek,... ik ben een vliegtuig :hammer:

Vind het erg leuk om verslagen te maken en ga daar nog wel even mee door.
Sorry voor de 'overkill', maar ik heb er teveel plezier in...

Aangezien ik de afgelopen 15 jaar geen kist gecrashed heb, heb ik er wel enkele moeten verkopen.
Ik heb een leuke 'vliegtuig opslagkamer', maar ook die kan te vol worden...

Even een korte terugblik...:rolleyes:, nu weer lekker verder met de bouwprojecten!

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Prachtig om te lezen en zien ramses. Ik vind het heerlijk om rustig door je verslagen te gaan. Ik (wij) leer er ontzettend veel van en geeft altijd weer de kriebels om te gaan bouwen. Nu vraag ik mij wel af; waar haal je al die tijd vandaan? Vrouw, kinderen?

Ik vind bouwen heerlijk alleen tijd is serieus wel een ding. Zeker gezien alle dingen die ik vaak in en rond het huis moet (af)maken.
Ben benieuwd naar je Wal maiden! Die is veel te mooi om stof te happen.. Er komen nog veel mooie dagen aan dit jaar....;)
 
Laatst bewerkt:
.
Dank je Bas en Remy!

Nu vraag ik mij wel af; waar haal je al die tijd vandaan? Vrouw, kinderen?

Ik werk op een architectenbureau en zit dus bijna de gehele dag achter de computer.
Iets waarvan ik tijdens mijn kunstacademie tijd altijd heb gezegd nooit te zullen gaan doen... :hammer:
Ik werk ook erg graag met mijn handen dus ben blij als ik `s avonds even met m`n handen kan knutselen.
Iets creeren is wat ik erg graag doe en het werkt voor mij ook therapeutisch...
Ben reeds ruim 11 jaar gescheiden en mijn dochter is in de leeftijd dat ze meer bij/met haar vriendje is dan mij. ;)

Ben benieuwd naar je Wal maiden! Die is veel te mooi om stof te happen.. Er komen nog veel mooie dagen aan dit jaar....;)

Daar heb je helemaal gelijk in!

De Wal is een beetje het probleemkindje in mijn vloot...
Dat komt eigenlijk alleen door de electro aandrijving waar ik echt helemaal niets mee heb.

Eerst heb ik getwijfeld de Wal om te bouwen naar brandstofmotoren, maar dat werd te rigoreus.
Daarna heb ik de Wal aan Sebastiaan verkocht ter promotie van de kit van Bart.

Maar dat vond ik toch weer zonde, ik bouw om te vliegen, geen statische modellen voor aan een touwtje of op de plank...
Dus de Wal weer terug gekocht van Sebastiaan en het er met Bart nog eens over gehad.
Hij heeft mij een motor/regelaar/prop combinatie opgestuurd om te proberen in de Wal.
Dat staat dus zeker op de to do lijst, maar eerst twee andere projecten afwerken.

.
Net terug van een weekje South / South-West England.
Wat een heerlijk land is dat toch en fijne beleefde mensen (zelfs in het verkeer).
Ik ben onder andere een dag naar het Fleet Air Arm museum geweest, wat een prachtmuseum is dat!! :worship: :thumbsup:
Ook een in de landerijen achteraf gelegen rc winkeltje gevonden en een leuk Free Flight kitje van een AVRO 504 gescoord:

full


Nog twee weekjes vakantie, nu eerst de Fokker V.23 maar eens afmaken...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
In openingspost zet ik niet al m`n projecten, maar wel al m`n verslagen op het ModelbouwForum.
Ik heb ook nog projecten liggen waar ik geen bouwverslag op het MBF van heb gemaakt.
Bijvoorbeeld deze schaal 1/3 Fokker V23, scratchbuild over m`n eigen ontwerptekeningen.

De Fokker V.23 is klaar! :yes:
Eergisteren de drie brandstofbestendige 2K transparante lakken (verschillende delen in hoogglans, zijdeglans of mat) erop gespoten.

De Fokker is schaal 1/3 en van mijn eigen tekeningen gescratchbuild.
Deze prototype bouwtekeningen zijn te downloaden van rcscalebuilder.com
Eerst een foto tijdens de bouw vanwege de schaal referentie (heb ik bij de nieuwe foto`s niet gemaakt :hammer:):

full


Het eindresultaat:

full


full


full


full


full


Groeten, Ramses
.
 
Mooi resultaat Ramses! En goed die eerste foto; dat zet alles in perspectief.
Succes met de maiden!

Dank je Jeroen! (voorlopig) echter geen maiden:

Maar dat vond ik toch weer zonde, ik bouw om te vliegen, geen statische modellen voor aan een touwtje of op de plank...

En hierbij tevens de uitzondering op die regel...
Hoewel de Fokker V.23 is gebouwd en afgewerkt om te vliegen,... gaat ze aan staalkabels aan een plafond hangen.
Vorig jaar kwam ik in contact met Museum Bevrijdende Vleugels en zij wilden erg graag deze Fokker in hun collectie.
Ik heb het museum de toezegging gedaan, maar de kist wel 'vliegend' afgebouwd.
Vooralsnog is het dus een statische kist geworden, maar de mogelijkheid er (ooit) mee te vliegen blijft.

Het model is eigenlijk ook te groot geworden voor mij.
Qua opslag zou het wel kunnen, maar hij past niet in mijn huidige kleinere auto.
Ik ga de Fokker V.23 nogmaals maken, maar dan schaal 1/4

Groeten, Ramses
.
 
Mooie kist geworden! Na het zien van de foto’s wilde ik nog schrijven dat ik benieuwd was hoe ze zou vliegen, maar dat gaat dus niet gebeuren :(. Maar wel gaaf dat je werk in een museum komt te hangen!
 
Laatst bewerkt:
Back
Top