jan brilman
Forum veteraan
Hier en daar zal iemand denken: we horen al een hele tijd amper meer iets van die brilman . . .
Hij zal toch niet gestopt zijn???
Nee zeker niet!
Er zaten wat lacunes in de vloot en die zijn opgevuld met een de Taylorcraft, een Thermy SL, een Libelle (type 1) van Höllein, en een ASW 17 van Yuki (die mag weer weg).
Ondertussen zijn die allemaal vliegklaar, cq. hebben gevlogen.
Ontbrak nog een motormodel om lekker rustig mee rond te 'tuffen' (EDF, jets, kunstvlucht etc.: gaan we niet doen).
En die zag ik opeens op RC-Network: deze.
Gebouwd naar een tekening van VTH:
Gutmütige Flugeigenschaften: kijk, dat is wat we willen.
(Die 1.700 g. gaan we niet halen, maar 2.200 g. geeft 44 g/dm2: nog steeds een prettige waarde.)
Dit model staat er bij afgebeeld en nee, dat is niet het exemplaar dat ik gekocht heb.
Mooi? Nee.
Heeft 'ie wat? Zeker.
Het origineel:
Uit een nalatenschap, en de man die de verkoop regelt moest op zeker moment in Münster zijn.
Dat is te overzien.
Op een afstandje ziet 'ie er perfect uit (behalve het zwart dat op de romp etc. zit); bij de 'overhandiging' zijn er dan toch altijd dingen die tegenvallen.
Om te beginnen: de verkoper stelt dat 'ie nog nooit gevlogen heeft.
Ik denk het wel; lijkt alsof het kielvlak toen afgebroken is.
Het model ontbreekt in de zender van de bouwer, terwijl alle andere modellen er wel in staan.
We kunnen het hem niet meer vragen, zullen het nooit weten.
Maar vooruit, de prijs was niet te hoog, bouwkundig lijkt het goed in elkaar te zitten: we gaan er wat van maken.
Wat heb ik gedaan?
Om te beginnen: volledig ontmanteld, waar mogelijk.
Twee servo's (Carson cms-1) vervangen (eentje begon bij aansluiten te piepen en te fluiten, deed later niets meer).
Beide pull-pull aansturingen vervangen.
Lastig klusje: drie van de vier kabels lopen over wieltjes naar binnen.
Buiten:
Binnen:
Even prutsen om te zorgen dat ze aan de binnenkant ook over de wieltjes lopen!
Aansturing van de ailerons verbeterd (zat beetje speling op).
En dan zijn er nog wat cosmetische zaken.
Om te beginnen het zwart: dat vervang ik allemaal door aluminium-kleurig.
Zou er ook donkergrijs van kunnen maken, maar . . .
De 142 aan de zijkanten: een soort plak-vinyl, lieten zich verwijderen: decals voor maken.
Decals voor belettering van de neus maken.
Deur op de romp getekend.
Trapje onderaan de deur maken.
Betere (PalmerCord) wielen besteld.
En nog zo het een en ander.
Wordt vervolgd.
jan.
Hij zal toch niet gestopt zijn???
Nee zeker niet!
Er zaten wat lacunes in de vloot en die zijn opgevuld met een de Taylorcraft, een Thermy SL, een Libelle (type 1) van Höllein, en een ASW 17 van Yuki (die mag weer weg).
Ondertussen zijn die allemaal vliegklaar, cq. hebben gevlogen.
Ontbrak nog een motormodel om lekker rustig mee rond te 'tuffen' (EDF, jets, kunstvlucht etc.: gaan we niet doen).
En die zag ik opeens op RC-Network: deze.
Gebouwd naar een tekening van VTH:
Gutmütige Flugeigenschaften: kijk, dat is wat we willen.
(Die 1.700 g. gaan we niet halen, maar 2.200 g. geeft 44 g/dm2: nog steeds een prettige waarde.)
Dit model staat er bij afgebeeld en nee, dat is niet het exemplaar dat ik gekocht heb.
Mooi? Nee.
Heeft 'ie wat? Zeker.
Het origineel:
Uit een nalatenschap, en de man die de verkoop regelt moest op zeker moment in Münster zijn.
Dat is te overzien.
Op een afstandje ziet 'ie er perfect uit (behalve het zwart dat op de romp etc. zit); bij de 'overhandiging' zijn er dan toch altijd dingen die tegenvallen.
Om te beginnen: de verkoper stelt dat 'ie nog nooit gevlogen heeft.
Ik denk het wel; lijkt alsof het kielvlak toen afgebroken is.
Het model ontbreekt in de zender van de bouwer, terwijl alle andere modellen er wel in staan.
We kunnen het hem niet meer vragen, zullen het nooit weten.
Maar vooruit, de prijs was niet te hoog, bouwkundig lijkt het goed in elkaar te zitten: we gaan er wat van maken.
Wat heb ik gedaan?
Om te beginnen: volledig ontmanteld, waar mogelijk.
Twee servo's (Carson cms-1) vervangen (eentje begon bij aansluiten te piepen en te fluiten, deed later niets meer).
Beide pull-pull aansturingen vervangen.
Lastig klusje: drie van de vier kabels lopen over wieltjes naar binnen.
Buiten:
Binnen:
Even prutsen om te zorgen dat ze aan de binnenkant ook over de wieltjes lopen!
Aansturing van de ailerons verbeterd (zat beetje speling op).
En dan zijn er nog wat cosmetische zaken.
Om te beginnen het zwart: dat vervang ik allemaal door aluminium-kleurig.
Zou er ook donkergrijs van kunnen maken, maar . . .
De 142 aan de zijkanten: een soort plak-vinyl, lieten zich verwijderen: decals voor maken.
Decals voor belettering van de neus maken.
Deur op de romp getekend.
Trapje onderaan de deur maken.
Betere (PalmerCord) wielen besteld.
En nog zo het een en ander.
Wordt vervolgd.
jan.
Laatst bewerkt: