Dornier Merkur

jan brilman

Forum veteraan
Hier en daar zal iemand denken: we horen al een hele tijd amper meer iets van die brilman . . .

Hij zal toch niet gestopt zijn???

Nee zeker niet!

Er zaten wat lacunes in de vloot en die zijn opgevuld met een de Taylorcraft, een Thermy SL, een Libelle (type 1) van Höllein, en een ASW 17 van Yuki (die mag weer weg).

Ondertussen zijn die allemaal vliegklaar, cq. hebben gevlogen.

Ontbrak nog een motormodel om lekker rustig mee rond te 'tuffen' (EDF, jets, kunstvlucht etc.: gaan we niet doen).

En die zag ik opeens op RC-Network: deze.

upload_2025-3-28_11-19-41.png


Gebouwd naar een tekening van VTH:
upload_2025-3-28_11-43-39.png

Gutmütige Flugeigenschaften: kijk, dat is wat we willen.

(Die 1.700 g. gaan we niet halen, maar 2.200 g. geeft 44 g/dm2: nog steeds een prettige waarde.)

Dit model staat er bij afgebeeld en nee, dat is niet het exemplaar dat ik gekocht heb.

upload_2025-3-28_11-24-46.png


Mooi? Nee.

Heeft 'ie wat? Zeker.

Het origineel:

upload_2025-3-28_12-14-7.png


upload_2025-3-28_12-15-11.png


Uit een nalatenschap, en de man die de verkoop regelt moest op zeker moment in Münster zijn.

Dat is te overzien.

Op een afstandje ziet 'ie er perfect uit (behalve het zwart dat op de romp etc. zit); bij de 'overhandiging' zijn er dan toch altijd dingen die tegenvallen.

Om te beginnen: de verkoper stelt dat 'ie nog nooit gevlogen heeft.

Ik denk het wel; lijkt alsof het kielvlak toen afgebroken is.

Het model ontbreekt in de zender van de bouwer, terwijl alle andere modellen er wel in staan.

We kunnen het hem niet meer vragen, zullen het nooit weten.

Maar vooruit, de prijs was niet te hoog, bouwkundig lijkt het goed in elkaar te zitten: we gaan er wat van maken.

Wat heb ik gedaan?

Om te beginnen: volledig ontmanteld, waar mogelijk.

Twee servo's (Carson cms-1) vervangen (eentje begon bij aansluiten te piepen en te fluiten, deed later niets meer).

upload_2025-3-28_11-52-43.png


Beide pull-pull aansturingen vervangen.

Lastig klusje: drie van de vier kabels lopen over wieltjes naar binnen.

Buiten:

upload_2025-3-28_11-54-17.png



Binnen:

upload_2025-3-28_11-53-51.png


Even prutsen om te zorgen dat ze aan de binnenkant ook over de wieltjes lopen!

Aansturing van de ailerons verbeterd (zat beetje speling op).

En dan zijn er nog wat cosmetische zaken.

Om te beginnen het zwart: dat vervang ik allemaal door aluminium-kleurig.

Zou er ook donkergrijs van kunnen maken, maar . . .

De 142 aan de zijkanten: een soort plak-vinyl, lieten zich verwijderen: decals voor maken.

Decals voor belettering van de neus maken.

Deur op de romp getekend.

Trapje onderaan de deur maken.

Betere (PalmerCord) wielen besteld.

En nog zo het een en ander.

Wordt vervolgd.


jan.
 
Laatst bewerkt:
Bij nadere beschouwing zie ik dat de ailerons aan twee penscharnieren van de de allerkleinste soort hangen . . .

upload_2025-4-1_13-59-0.png



Erg mooi uitgelijnd zijn ze ook niet.

upload_2025-4-1_13-59-36.png


Duidelijk ruimte voor verbetering.

Scharnieren doorslijpen en verwijderen, nieuwe (rechthoekige) gaten maken.

Lastig, vervelend klusje . . .

Vleugel overal ondersteunen (leve de door de meubelmaker uit 28 mm MDF gezaagde blokken).

upload_2025-4-1_14-2-41.png



Grotere penscharnieren verlijmen met witte houtlijm (mag in de scharnieren kruipen; breek je zo weer los)

upload_2025-4-1_14-4-14.png



Zo.

Da's beter. :)

upload_2025-4-1_14-0-38.png



upload_2025-4-1_14-0-59.png


One down, one to go.


jan.
 
Dank je.

Voor de volledigheid: ik ga als volgt te werk (het scharnier ligt bovenop de ligger).

Klein stukje van de ligger afvijlen:

upload_2025-4-3_17-33-21.png



Gaatje in prikken, en dan eerste met een handboortje (0,6 mm. oid), en vervolgens met de hand langzaam verder:

upload_2025-4-3_17-34-56.png


Met 0,2 mm per keer groter.

Eventueel ventiel- of brandstofslang om het boortje:

upload_2025-4-3_17-36-11.png



Zeker niet met een elektrische boor!!!

Als één kant klaar is: dan pas aftekenen op de andere kant.


Het schilderen gaat wat minder.

De neus was zwart, daar ben ik met een wat donkerder gemengd Humbrol aluminium overheen gegaan.

upload_2025-4-3_17-39-31.png


upload_2025-4-3_17-39-55.png


upload_2025-4-3_17-41-43.png


Vlekkerig.

Op aanraden van een kunstenaarsbenodigdhedenwinkel een andere kwast aangeschaft en dat gaat beter.

Laag twee, ongemengde Humbrol aluminium.

upload_2025-4-3_17-42-45.png


upload_2025-4-3_17-43-33.png


upload_2025-4-3_17-44-4.png


Het lijkt of de laatste laag verf de onderliggende laag oplost, waardoor het zwart weer tevoorschijn komt.

Is dat denkbaar?

Spul heeft toch een paar dagen de tijd gehad om goed te drogen . . .


jan.
 
Ja, die sites heb ik gezien.

Het dilemma is natuurlijk een beetje: wat wil ik er (nog) van maken?

Het is een semi-schaal model, en de bouwer heeft ook niet veel moeite gedaan verder te gaan dan dat.

Nou kan ik wel van alles proberen, maar . . .

Iets met dubbeltjes en kwartjes.

Kijk, deze man had van voor af aan een plan.


Straks eerst maar eens kijken of 'ie een beetje vliegt.


jan.
 
Een kleine week een gast over de vloer gehad, en die hebben we bij m'n vriendin ontvangen.

Niet kunnen doen, dus. :mad:

Maar toch, op zeker moment nog eens goed gekeken naar de bevestiging van de motor, en dat zit als volgt.

Het motorspant: twee lagen lite ply.

Lite-ply achter het zwaartepunt: prima, maar ervoor . . .

Ik had liever vliegtuig sperholz gehad . . .

upload_2025-4-10_19-7-33.png



Bovenzijde:

upload_2025-4-10_19-6-45.png



Onderkant:

upload_2025-4-10_19-5-55.png



Het motorspant door de neus heen gefotografeerd:

upload_2025-4-10_19-8-52.png


Rampamoeren, m3.

Misschien iets langere inbus bouten nemen, en er dan nog een ringetje plus moer op draaien?

Ik denk dat we de gok moeten wagen.


jan.
 
Soms zie je op de antiekmarkten toch wel aparte dingen . . .

upload_2025-4-16_18-27-45.png


Spanwijdte plm. 50 cm.

Niet meegenomen.

(Wat moet je ermee . . .)

Binnenkort weer updates (mbt. de Merkur).
 
Laatst bewerkt:
Gebeurt hier nog wat?

Nou . . .

Zit al een hele tijd tegen iets aan te hikken.

De rand van de cockpit heeft leren bekleding, en dat is natuurlijk een mooi schaaldetail.

Ik heb eerst 5 mm brandstofslang doorgesneden en op de rand gelijmd.

Op de kop:

1746012686062.png


(Moet nog een klein fliebeltje bij.)

Vervolgens uitgeviegelierd wat de vorm voor ongeveer de helft zou moeten zijn:

1746012798254.png


Overgebracht op heel mooi dun leer:

1746012835844.png


Uitknippen.

En zo moet het dan ongeveer komen.

1746012893434.png



En nu is de grote vraag: hoe ga ik dit lijmen?

Wat hier boven en linksbuiten is, moet om de brandstofslang heen naar buiten tegen de romp aan komen te liggen.

(Driedimensionale vorm, uit plat materiaal . . .)

De binnenkant moet naar binnen gevouwen worden, en dat komt wel goed.

Maar die buitenzijde . . .

Eerst het midden, over de hele lengte, lijmen (secondenlijm?), en dan proberen de buitenzijde om de rand heen te vouwen?

Ook secondenlijm?

Bison kit?

Of moet het anders?

(Ik hoor sommige mensen al zeggen: die jongen kan echt overal een probleem van maken, maar ik denk dat het echt niet zo eenvoudig is om dit mooi te krijgen.

Ook om dat het zo'n gepriegel is, uiteraard.

Als er mensen (ervaringsdeskundigen) zijn met suggesties: zoals gewoonlijk hoor ik het graag.


jan.
 
Of: brandstofslang opensnijden, leer er opplakken, en dan pas in de cockpit lijmen.
Dat lijkt mij wel slim. Dat kan je even uitproberen met een teststukkie.

Ik heb dit zelf ook nog nooit gedaan, dus weet het ook niet, maar bij grotere schaalmodellen wordt het zoals in het echt langs de buitenrand vast gestikt, maar dat lijkt mij op kleinere schaal niet te doen.

Brandstofslang is siliconen en daar houdt geen enkele lijm op, behalve misschien siliconenkit?
 
Installatiedraad?

Nooit van gehoord.

Maar een Engelse scale expert schreef ooit (kan het, net als dat verhaal over 'zwart', vast niet terugvinden): als het in het echt van leer (aluminium, hout, staal, etc.) is gemaakt, dan moet je het op een schaalmodel ook van leer (aluminium, hout, staal, etc.) maken.

Na veel prutsen een proefstukje klaar:

1746132523620.png


Kreun . . .

De lijm hecht dus (inderdaad) niet goed op die siliconenslang . . .

Op zich lijkt het idee wel te werken: elastisch materiaal, elastische lijm, in dat leer zit ook behoorlijk wat rek . . .

Wat is een alternatief voor die brandstofslang?

Iets van rubber?


Waar haal je dat?


jan.
 
Back
Top